Ik zou graag reageren op:
WPS schreef:Hierbij een keihard bewijs dat de bijbel mensenwerk is en dat Paulus (e.a.) namens God onzin uitkramen:
Eerste brief aan de christenen in Tessalonica van Paulus, Silvanus en Timoteüs, hoofdstuk 4:15
We houden ons aan een woord van de Heer als we u zeggen: Wij die nog in leven blijven tot de komst van de Heer... enz. enz. enz.
Hier zeggen Paulus e.a. dus namens de Heer dat ze nog in leven zijn als Hij terugkomt. Dit was helaas een leugen; ze zijn immers als zo'n ruime 1900 jaar dood.
De zin: "Wij die nog in leven blijven tot de komst van de Heer". Kan je denk ik op twee manieren opvatten.
1 Wij blijven in leven tot de komst van de Heer. Als dat er staat dan heb je volkomen gelijk.
2 Wij die in leven blijven tot ... Dus, degenen van ons die in leven blijven tot de komst van de Heer.
Deze optie past beter dan 1 bij de rest van het vers (NBV) "zullen de doden in geen geval voorgaan." (wat het 'niet voorgaan' inhoudt zie je in de rest van het hoofdstuk)
hier de hele tekst volgens NBV (Nieuwe Bijbel Vertaling):
"Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan." 1 Tess. 4:15
Je ziet al dat er variatie is in de vertaling van deze tekst, kortom om echt te weten wat er staat in die tekst (om te kunnen beoordelen of dit een 'keihard bewijs is' tegen het christendom moet je de grondtekst lezen, en dat is iets wat ik jammer genoeg niet kan en jij denk ik ook niet)
quote aangebracht ter verduidelijking, Rereformed