Paulus vergiste zich...?!

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Stanhope
Ervaren pen

Re: Paulus vergiste zich...?!

Bericht door Stanhope »

WPS schreef:
Stanhope schreef: Dag WPS,

Je schreef:
God kan zich niet vergissen
Welke God bedoel je dan? #-o
Hoi Stanhope,

Ik kan natuurlijk nu wel zeggen: de God van de Bijbel, maar hoe bedoel je je vraag precies...?

Groetjes,

WPS
Ach, ik vraag het maar. Er zijn ook mensen die beweren dat de God van de Bijbel alwetend en alomtegenwoordig is, terwijl dit niet blijkt uit diverse teksten in de Bijbel.

Vandaar en groet,

Stan
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

PietV. schreef:
WPS schreef:Klopt, @Fjedka. Heb in 1992-1993 een jaar Evangelische Hogeschool gedaan met ondermeer de beroemde en beruchte W.J. Ouweneel als één van de docenten.
Ik ben idd afkomstig uit de fundamentalistische hoek: (VWO op "Driestar College" in Gouda) en lid van de Christelijke Gereformeerde Kerk... :shock: :lol:
Ken je Peter Scheele? Ben je inmiddels deze achtergrond ontgroeit? Even off-topic dan maar :wink:
Ik weet dat hij een keer een boek geschreven heeft over ietsvan degeneratie of zo. Denk dat hij een voorbeeld is van het gebrek van wetenschappelijke firepower vanuit de creationistische hoek... :?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

WPS schreef: Ik weet dat hij een keer een boek geschreven heeft over ietsvan degeneratie of zo. Denk dat hij een voorbeeld is van het gebrek van wetenschappelijke firepower vanuit de creationistische hoek... :?
Ook een produkt van de EH in Ede en ook afkomstig uit Chr.Geref. kringen. Dus er bestaat in de verte een overeenkomst. Maar Peter S. is inderdaad een pure creationist.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Ken jij hem dan toevallig persoonlijk?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
Jinny

Bericht door Jinny »

Vrijwel iedere op christelijke fora of usenet actieve atheïst heeft minimaal 6 keer Peter Scheele van voor tot achter voor zijn voeten geworpen gekregen.
Eensluidende conclusie, Peter Scheele is een botte leugenaar die per definitie niet reageert op correspondentie die wijst op fouten in zijn betoog.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jim schreef:Vrijwel iedere op christelijke fora of usenet actieve atheïst heeft minimaal 6 keer Peter Scheele van voor tot achter voor zijn voeten geworpen gekregen.
Eensluidende conclusie, Peter Scheele is een botte leugenaar die per definitie niet reageert op correspondentie die wijst op fouten in zijn betoog.
Jim je haalt me de woorden uit de mond. Een eerste klas demagoog en ras leugenaar. Die geen mogelijkheid onbenut laat om zijn standpunten te kunnen slijten. Meester oplichter degeneratie wordt hij door een vriend van mij genoemd. Zijn pleidooien richten zich voornamelijk op de sociale en politieke redenen die zouden hebben bijgedragen aan het succes van de evolutie theorie. Hij zet de lezer op het verkeerde spoor om de empirische en wetenschappelijke redenen maar te verduisteren. En het hele verhaal staat er zonder onderzoeksresultaten.
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Jim schreef:Vrijwel iedere op christelijke fora of usenet actieve atheïst heeft minimaal 6 keer Peter Scheele van voor tot achter voor zijn voeten geworpen gekregen.
Die indruk had ik idd al; zijn betoog is van een bedroevend laag niveau :?

Albert Einstein
anoniem12

Bericht door anoniem12 »

Ik zou graag reageren op:
WPS schreef:Hierbij een keihard bewijs dat de bijbel mensenwerk is en dat Paulus (e.a.) namens God onzin uitkramen:

Eerste brief aan de christenen in Tessalonica van Paulus, Silvanus en Timoteüs, hoofdstuk 4:15

We houden ons aan een woord van de Heer als we u zeggen: Wij die nog in leven blijven tot de komst van de Heer... enz. enz. enz.

Hier zeggen Paulus e.a. dus namens de Heer dat ze nog in leven zijn als Hij terugkomt. Dit was helaas een leugen; ze zijn immers als zo'n ruime 1900 jaar dood.

De zin: "Wij die nog in leven blijven tot de komst van de Heer". Kan je denk ik op twee manieren opvatten.
1 Wij blijven in leven tot de komst van de Heer. Als dat er staat dan heb je volkomen gelijk.
2 Wij die in leven blijven tot ... Dus, degenen van ons die in leven blijven tot de komst van de Heer.
Deze optie past beter dan 1 bij de rest van het vers (NBV) "zullen de doden in geen geval voorgaan." (wat het 'niet voorgaan' inhoudt zie je in de rest van het hoofdstuk)

hier de hele tekst volgens NBV (Nieuwe Bijbel Vertaling):

"Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan." 1 Tess. 4:15

Je ziet al dat er variatie is in de vertaling van deze tekst, kortom om echt te weten wat er staat in die tekst (om te kunnen beoordelen of dit een 'keihard bewijs is' tegen het christendom moet je de grondtekst lezen, en dat is iets wat ik jammer genoeg niet kan en jij denk ik ook niet)

quote aangebracht ter verduidelijking, Rereformed
aton

Bericht door aton »

anoniem12 schreef:Je ziet al dat er variatie is in de vertaling van deze tekst, kortom om echt te weten wat er staat in die tekst (om te kunnen beoordelen of dit een 'keihard bewijs is' tegen het christendom moet je de grondtekst lezen, en dat is iets wat ik jammer genoeg niet kan en jij denk ik ook niet)
Wat het maar zo eenvoudig...
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

anoniem12 schreef:De zin: "Wij die nog in leven blijven tot de komst van de Heer". Kan je denk ik op twee manieren opvatten.
1 Wij blijven in leven tot de komst van de Heer. Als dat er staat dan heb je volkomen gelijk.
2 Wij die in leven blijven tot ... Dus, degenen van ons die in leven blijven tot de komst van de Heer.
Deze optie past beter dan 1 bij de rest van het vers (NBV) "zullen de doden in geen geval voorgaan." (wat het 'niet voorgaan' inhoudt zie je in de rest van het hoofdstuk)

hier de hele tekst volgens NBV (Nieuwe Bijbel Vertaling):

"Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan." 1 Tess. 4:15

Je ziet al dat er variatie is in de vertaling van deze tekst, kortom om echt te weten wat er staat in die tekst (om te kunnen beoordelen of dit een 'keihard bewijs is' tegen het christendom moet je de grondtekst lezen, en dat is iets wat ik jammer genoeg niet kan en jij denk ik ook niet)
"Zie, Ik kom spoedig. Gelukkig degene die de profetische woorden van dit boek trouw bewaart." (Op 22:7) is dan zeker ook een vertaalfout? :^o
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

anoniem12 schreef:Ik zou graag reageren op:

"Hierbij een keihard bewijs dat de bijbel mensenwerk is en dat Paulus (e.a.) namens God onzin uitkramen:
Welkom op freethinker!
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

anoniem12 schreef:Je ziet al dat er variatie is in de vertaling van deze tekst, kortom om echt te weten wat er staat in die tekst (om te kunnen beoordelen of dit een 'keihard bewijs is' tegen het christendom moet je de grondtekst lezen, en dat is iets wat ik jammer genoeg niet kan en jij denk ik ook niet)
Hoi Anoniem12,

Bedankt voor je bijdrage! Of je het nu leest in jouw versie 1 of 2, Paulus blijft er "met een Woord van de Heer" (hij spreekt dus namens God) vanuit gaan dat hij en (een gedeelte van) zijn "contemporaries" de Wederkomst zullen meemaken.

De feiten zijn dat Paulus én zijn tijdgenoten ("his contemporaries") al bijna 2000 jaar dood zijn. Deze verwachting uitspreken namens God was dus een leugen naar de Thessalonians. Die zullen zich waarschijnlijk goed bedonderd en verneukt voelen... :?

Ik weet idd niet hoe het in de oorspronkelijke taal weggeschreven is, maar veronderstel dat 5 verschillende Nederlandse en Engelse vertalers hun werk goed gedaan hebben. Dat veronderstel ik idd, maar dat maakt mijn argumentatie niet zwakker. Mocht je van mening zijn dat ik deze passage verkeerd vertaal, dan hoor ik graag de in jouw ogen correcte (andere) vertaling met bijbehorende argumentatie.

Groetjes,

WPS
Laatst gewijzigd door WPS op 02 apr 2012 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Albert Einstein
Getses
Forum fan

Bericht door Getses »

collegavanerik schreef:

"Zie, Ik kom spoedig. Gelukkig degene die de profetische woorden van dit boek trouw bewaart." (Op 22:7) is dan zeker ook een vertaalfout? :^o
Nee, dat niet. Het gaat in jou citaat over de profetische woorden van het boek Openbaring, en niet over de foute profetie van Paulus.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

By the way, JC zelf verwachtte Zijn Wederkomst m.i. nog binnen zijn eigen generatie. Maar ik geef toe, dat is wéér een andere discussie... :?

Albert Einstein
Jinny

Bericht door Jinny »

Welkom anoniem12
Plaats reactie