95 stellingen / vragen aan een christen (Believer in Jahwe)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Doppelgänger
Bevlogen

Re: 95 stellingen / vragen aan een christen.

Bericht door Doppelgänger »

Believer in YHWH schreef:God geeft geen opdracht tot genocide.
Pardon?
1 Samuel 15:3
Trek daarom op tegen de Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de HEER. Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels.’

1 Samuel 15:18
(...) en de HEER heeft u eropuit gestuurd met de opdracht om de Amalekieten, die zondaars, te vernietigen en ze te bestrijden tot ze volledig waren uitgeroeid.
Hier geeft God opdracht voor genocide. Succes met het 'anders interpreteren' van dit overduidelijke, directe bevel tot volkerenmoord.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Believer in YHWH
Banned

Bericht door Believer in YHWH »

Doppelganger schreef:
Believer in YHWH schreef:God geeft geen opdracht tot genocide.
Pardon?
1 Samuel 15:3
Trek daarom op tegen de Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de HEER. Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels.’

1 Samuel 15:18
(...) en de HEER heeft u eropuit gestuurd met de opdracht om de Amalekieten, die zondaars, te vernietigen en ze te bestrijden tot ze volledig waren uitgeroeid.
Hier geeft God opdracht voor genocide. Succes met het 'anders interpreteren' van dit overduidelijke, directe bevel tot volkerenmoord.

Dacht dat je het over WO II had.

Wat je laat zien staat er zeker in ja. Het laatste omdat deze lieden erop uit waren het Vol van God te vernietigen.
Pre-emptive strike als het ware.
Sit down before fact as a little child, be prepared to give up every preconceived notion, follow humbly wherever and to whatever abyss nature leads, or you shall learn nothing. Thomas Henry Huxley

En als de feiten je niet bevallen BAN je de poster gewoon. BIY
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Believer in YHWH schreef:God geeft geen opdracht tot genocide. Wist wel dat het zou gebeuren. Echt een belangwekkend verschil.
Alweer lijk je je bijbel maar slecht gelezen te hebben. Naast wat Doppelganger je al onder ogen geeft nog het volgende voorbeeld:

Jozua 10:40:
Jozua liet geen enkele koning in leven, hij bracht iedereen die er woonde om, zoals Jahweh, de God van Israël, had opgedragen.

Over je 'liefdevolle' God ook deze details nog even:

Ex. 15:3
Zijn naam is Jahweh, hij is een krijgsheld.

Ps 18:35
Hij oefent mijn handen voor de strijd
mijn armen spannen de bronzen boog.

Ps 144:1
Geprezen zij Jahweh, mijn rots,
die mijn handen oefent voor de strijd,
die mijn vingers schoolt voor het gevecht.

Richteren 14:19 is een hele mooie:
En de Geest van Jahweh greep Simson aan: hij ging naar Askelon, sloeg daar dertig mannen dood, nam hun bovenklederen en gaf die aan hen, die het raadsel hadden opgelost’.

So much for the holy ghost.
Born OK the first time
Doppelgänger
Bevlogen

Believer in YHWH schreef:Als er 1 demensie meer bestaat dan jij kunt waarnemen gaat je redenatie niet meer op.
Volkomen flauwekul. Ik neem aan dat je op de multiversum theorie doelt, maar deze stelt niet dat er binnen andere universa geen tijd is. Praat alsjeblieft niet over zaken waar je totaal geen verstand van hebt.
Wetenschap stelt dat er meen ik ergens tussen de 7 en 10 dimensies zijn. Een aantal zijn er onkenbaar.
Het bestaan van andere universa is vooralsnog puur theoretisch en wetenschappers kunnen al helemaal geen uitspraken doen over de hoeveelheid en de samenstelling ervan. Bovendien verwacht ik bronvermeldingen als je over dit soort zaken begint, of dacht je soms dat ik dit soort duimzuigerij klakkeloos aan zou nemen?
Uit diezelfde dimensie van de geestelijke wereld komen ook de ufo's en demonen.

En je bewijs hiervoor is...?
Als jij in een a4 tje leeft kun je het concept van een bol niet begrijpen.
Dat betekent evenwel niet dat de bol niet bestaat.
Maar het betekent ook niet dat je het bestaan van de bol überhaupt zou moeten overwegen, als er geen enkel bewijs is voor het bestaan van de bol.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Doppelgänger
Bevlogen

Believer in YHWH schreef:Wat je laat zien staat er zeker in ja. Het laatste omdat deze lieden erop uit waren het Vol van God te vernietigen.
Pre-emptive strike als het ware.
Dus genocide is goed, als het bevel ervoor maar van God komt?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Believer in YHWH schreef:...
Bonjour schreef:Maar jij zegt net dat God almachtig is. Dus Hij maakt de normen voor wie naar Hemel of Hel gaat. Dus als ik niet wens een God te aanbidden die opdracht geeft tot genocide, wat gelijk zou zijn met het aanbidden van Hitler, vindt Hij dat ik moet branden in Hel, en jij bent het daar mee eens. Beetje gek toch?

Als God Zijn almacht zou inzetten opiedere situatie is er geen vrije keuze meer. Dan ben je marionet geworden.

Dus het is prima te combineren. Alwetenheid met terughoudende inzet van almacht. God geeft geen opdracht tot genocide. Wist wel dat het zou gebeuren. Echt een belangwekkend verschil.

Ten eerste heb ik het niet over iedere situatie, maar over de situatie waarin het hele Hemel -Hel gebeuren ingericht moest worden. Dan kan Hij zijn almacht gebruiken om de spelregels met Lucifer te bepalen.

Ten tweede over Genocide:
Deuteronomium 13 schreef:Wanneer in een van de steden die u van de HEER, uw God, krijgt om u daar te vestigen, het gerucht de ronde doet 14 dat er onder uw volk nietswaardige figuren zijn opgestaan die de andere inwoners van hun stad tot ontrouw hebben aangezet en hen naar andere goden hebben laten overlopen – goden die u onbekend zijn –, 15 dan moet u navraag doen, een onderzoek instellen en de zaak tot op de bodem uitzoeken. Als blijkt dat het waar is, als onomstotelijk vaststaat dat zoiets afschuwelijks bij u heeft plaatsgevonden, 16 dan moet u de inwoners van die stad ter dood brengen. De hele stad, iedereen die er woont, en alle dieren moeten onvoorwaardelijk aan de HEER worden gewijd en gedood worden, 17 en alle goederen van de stad moeten op het plein bijeengebracht worden. Daarna moet u de stad en de goederen in brand steken, als een brandoffer voor de HEER, uw God. De stad wordt zo voor eeuwig tot een ruïne gemaakt, ze mag nooit meer herbouwd worden
Numeri 21,1-3 schreef:
De koning van Arad verslagen
21
1 De Kanaänitische koning van Arad in de Negev vernam dat de Israëlieten in aantocht waren en dat ze via Atarim kwamen. Hij viel hen aan en maakte een aantal van hen krijgsgevangen. 2 Toen deden de Israëlieten de HEER deze gelofte: ‘Als u dit volk aan ons uitlevert, zullen wij hun steden volledig vernietigen.’ 3 De HEER kwam Israël te hulp, hij leverde de Kanaänieten aan hen uit. De Israëlieten doodden hen allen en vernietigden hun steden. Die plaats kreeg de naam Chorma.
Dit is opdracht geven tot. We mogen ook niet vergeten dat God ooit de hele wereldbevolking op 8 na heeft omgebracht, en gelijk ook een grootste deel van de dieren. Dat is eigenhandige genocide. Maar dat is jouw liefhebbende God. Dan is er ook nog de kindoffers, slavernij en de extreme straffen. Maar jij vindt alles best.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Believer in YHWH schreef:
Geloven doe je niet omdat je geen argumenten hebt. Dat doe je omdat het waar is en alle aanneming waardig.

1. HIJ BESTOND ALTIJD AL. KOMT DUS NERGENS VANDAAN.

Zegen!
Beste Believer,

Allereerst welkom.

Aardig dat je een altijd bestaande alwetende omnipotente, algoede en almachtige god niet in twijfel trekt maar dit bij het heelal an sich graag met gerichte oorzaak zal zien.

Maar goed als ik uitga van een volkomen almachtige entiteit die derhalve alwetend is dan zal daaraan ook volledig determinisme verbonden zijn. Gelijk de demon van Laplace zal zo een wezen alle posities van elk deeltje op elk moment kunnen voorzien. Voor zo een wezen is het dan ook niet zinnig om iets als een schepping te verrichten.
Voor het geschapene maakt het niet uit of het er niet is dus aan die kant gaat de legitimatie niet op.
Als god echter toch schepper is dan bestond er blijkbaar bij hem/het de behoefte of aandrang tot scheppen. Waarom? Om zichzelf te vermaken met hetgeen hij al kon voorzien?
Of god is niet almachtig maar wel tot scheppen in staat hetgeen ineens een ander licht werpt op imperfecties in vermeende schepping.
Is YHWH de enige god? En wat maakt deze meer waarschijnlijk dan de 10.000 andere mogelijke goden?
Waarom zou je een algoede god prijzen voor hetgeen hij is. Kan deze god dan ook slecht zijn en moet deze met prijzen in de goede richting gehouden worden. Kortom hebben wij met ons gedrag invloed op e almachtige? Dan vervalt almacht.
Gaarne je visie.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Believer in YHWH
Banned

Rereformed schreef:
Believer in YHWH schreef:God geeft geen opdracht tot genocide. Wist wel dat het zou gebeuren. Echt een belangwekkend verschil.
Alweer lijk je je bijbel maar slecht gelezen te hebben.

Jozua 10:40:
Jozua liet geen enkele koning in leven, hij bracht iedereen die er woonde om, zoals Jahweh, de God van Israël, had opgedragen.

Over je 'liefdevolle' God ook deze details nog even:

Ex. 15:3
Zijn naam is Jahweh, hij is een krijgsheld.

Ps 18:35
Hij oefent mijn handen voor de strijd –
mijn armen spannen de bronzen boog.

Ps 144:1
Geprezen zij Jahweh, mijn rots,
die mijn handen oefent voor de strijd,
die mijn vingers schoolt voor het gevecht.

Richteren 14:19 is een hele mooie:
En de Geest van Jahweh greep Simson aan: hij ging naar Askelon, sloeg daar dertig mannen dood, nam hun bovenklederen en gaf die aan hen, die het raadsel hadden opgelost’.

So much for the holy ghost.

Een stapje terug. Er staat wat er staat en dat heeft dus plaatsgevonden. Nog even los van de redenen.....

Jouw argumentatie gaat hierin als volgt. Als God aangenaam is voor mij wil ik het overwegen. Hij is (hierin) onaangenaam (naar mijn mening) en dus wil ik het niet overwegen.

Jij bent dus de benchmark?

Dat is precies waar Hij je toe oproept mee te stoppen.

Het gaat niet om jou. Maar om Hem.
Sit down before fact as a little child, be prepared to give up every preconceived notion, follow humbly wherever and to whatever abyss nature leads, or you shall learn nothing. Thomas Henry Huxley

Doppelgänger
Bevlogen

Believer in YHWH schreef:Een stapje terug. Er staat wat er staat en dat heeft dus plaatsgevonden. Nog even los van de redenen.....

Jouw argumentatie gaat hierin als volgt. Als God aangenaam is voor mij wil ik het overwegen. Hij is (hierin) onaangenaam (naar mijn mening) en dus wil ik het niet overwegen.
In welke realiteit is een een god die moord, of aanzet tot moord, niet onaangenaam? We hebben het hier niet over verplicht onder een koude douche staan. Waarom bagatelliseer je hier de verwerpelijkheid van Gods daden en de daden waartoe hij anderen aanzet?
Jij bent dus de benchmark?

Dat is precies waar Hij je toe oproept mee te stoppen.

Het gaat niet om jou. Maar om Hem.
Met andere woorden: mond houden, doen wat God zegt en vooral niet stil staan bij de onaangename consequenties van Gods handelen.
a.r.

Bericht door a.r. »

@Believer, het was maar een korte vraagstelling van mij natuurlijk, dus wellicht heeft u eroverheen gelezen, maar de vraag staat nog steeds open en daar het, naar mijn beste weten, uw opdracht is mij te overtuigen......
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 60#p277851" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Beste believer uw naam is aangepast. We houden ons maar aan de Engelse uitspraak. Het is best pittig als je met veel mensen van gedachten wisselt. Wordt de groep te groot, trek dan aan de bel.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Believer in YHWH
Banned

doctorwho schreef:
Believer in YHWH schreef:
Geloven doe je niet omdat je geen argumenten hebt. Dat doe je omdat het waar is en alle aanneming waardig.

1. HIJ BESTOND ALTIJD AL. KOMT DUS NERGENS VANDAAN.

Zegen!
Beste Believer,

Allereerst welkom.

Aardig dat je een altijd bestaande alwetende omnipotente, algoede en almachtige god niet in twijfel trekt maar dit bij het heelal an sich graag met gerichte oorzaak zal zien.

Ligt vast aan mij dat ik deze zin niet begrijp. Waarom is almacht van de Schepper tegenstrijdig aan gerichte oorzaken in het product van deze schepping? Lees wetmatigheden.

Maar goed als ik uitga van een volkomen almachtige entiteit die derhalve alwetend is dan zal daaraan ook volledig determinisme verbonden zijn. Gelijk de demon van Laplace heb niet de "eer" dit schepsel te kennenzal zo een wezen alle posities van elk deeltje op elk moment kunnen voorzien. Voor zo een wezen is het dan ook niet zinnig om iets als een schepping te verrichten. Waarom moet het persé zinnig zijn? En wat als Zijn eigen eer het doel is?
Voor het geschapene maakt het niet uit of het er niet is dus aan die kant gaat de legitimatie niet op.
Als god echter toch schepper is dan bestond er blijkbaar bij hem/het de behoefte of aandrang tot scheppen. Waarom? Om zichzelf te vermaken met hetgeen hij al kon voorzien? Alles zal onder voeten van de Here Jezus worden gelegd. Denk dat dat het doel is. Iedere knie zal zich buigen. Ik ben blij dat Hij het heeft geschapen. Anders zouden we niet deze verheven en erudiete luchtverplaatsing hebben, toch?
Of god is niet almachtig maar wel tot scheppen in staat hetgeen ineens een ander licht werpt op imperfecties in vermeende schepping. God is wel almachtig.
Is YHWH de enige god? YHWH is God met hoofdletter G. Er zijn vele duizenden goden (kleine g). Satan en zijn volgelingen, afgoden etc.En wat maakt deze meer waarschijnlijk dan de 10.000 andere mogelijke goden? Goede vraag. Ik heb Hem leren kennen zou mijn (voor jou ontoereikende) antwoord moeten zijn. Hij leeft in mij.
Waarom zou je een algoede god prijzen voor hetgeen hij is. Omdat Hij mij heeft gered van de eeuwige dood.Kan deze god dan ook slecht zijn Nee en moet deze met prijzen in de goede richting gehouden worden Nee. Kortom hebben wij met ons gedrag invloed op e almachtige? Gelovig gebed kan maken dat God Zijn gedachten verandert. Maar ook dat feit was dan al voorzien. gebed is eigenlijk in die zin met name bedoelt voor het veranderen van jou.Dan vervalt almacht. Die blijft dus gewoon staan.
Gaarne je visie.

Doppelgänger
Bevlogen

Wat is dat toch met theïsten en het onvermogen tot correct gebruik van de quotefunctie?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Believer,

Dus god schiep alles behalve zichzelf?
God was er altijd?

Zo'n 13 miljard jaar terug had god zin in een verzetje en daaruit ontstond het huidig bekende universum.
Hoewel zin of drijfveer komt voort uit behoefte en past niet bij een alomvattende tijdloze. Dit suggereert behoefte aan iets en een totale almachtige heeft geen behoeften.
Een alomtegenwoordige almachtige entiteit die in strijd met deze eigenschappen tot scheppen over ging?
Want absolute almacht en alwetendheid impliceert volledig determinisme en daarmee het overbodig worden van het scheppen van wat dan ook. Zelfs niet als gedachte-experiment van god want de alomvattende kennis van het "al" is compleet en behoeft geen aanvulling.
Het toedichten van scheppingsdrang aan een almachtige is een ontkenning van diens almacht.
Evenzo het trachten te beïnvloeden van god door vormen van communicatie als prijzen of bidden.
Of is er in jouw ogen een soort boekhouding tussen god en de mens. Zo van jij bid dan blijf ik god en ik bezorg zou bij genoeg bidtijd het eeuwig leven. Dat suggereert een behoefte aan aanbidding door god of een soort mentaal parasitisme. Ook dit lijkt mij niet passen bij een algoede god.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Doppelganger schreef:Wat is dat toch met theïsten en het onvermogen tot correct gebruik van de quotefunctie?
Hoe denk jij dat de bijbel ontstond :wink:
Gesloten