De profetie van Daniël
Moderator: Moderators
De profetie van Daniël
Bij het onderwerp "Archeologie en de bijbel" is het al tersprake gekomen, het is zo dat het niet direct archeologie is al zijn er wel raalvlakken, blijft het toch een onderwerp dat een meer geschiedkundige benadering waard is , plus dat deze benadering door de bijbel ook te verdedigen is al zal er nooit een zwart wit bewijs overhandigd kunnen worden.
Wat ik mij wel afvraag of men in brede kring bekend is met de profetie "koningen van het noorden en het zuiden", graag wil ik deel voor deel beschouwen.
maar nu niet , ik kom erop terug
Wat ik mij wel afvraag of men in brede kring bekend is met de profetie "koningen van het noorden en het zuiden", graag wil ik deel voor deel beschouwen.
- collegavanerik
- Superposter
- Sebastiaan
- Bevlogen
Re: De profetie van Daniël
Is dat niet zo'n clubje christenen die de historiteit van christus proberen aan te tonen aan de hand van archeologie en geschiedenis?antoon schreef:Bij het onderwerp "Archeologie en de bijbel" is het al tersprake gekomen, het is zo dat het niet direct archeologie is al zijn er wel raalvlakken, blijft het toch een onderwerp dat een meer geschiedkundige benadering waard is , plus dat deze benadering door de bijbel ook te verdedigen is al zal er nooit een zwart wit bewijs overhandigd kunnen worden.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Ik denk dat het interpreteren van profetieën net zo betrouwbaar is als de toekomst voorspellen met behulp van de sterren (astrologie). Er valt van alles in te passen, en zo niet, dan verzin je wel wat anders om de tegenstrijdigheden te verdoezelen.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Ik begrijp de argwaan t.o.v. een profetie ook uit de bijbel, toch is het zo dat het in het algemeen veel erkend wordt als een profetie, alleen de tegenwerping is dat het later geschreven is om het verhaal kloppend te maken, een tegenwerping waarbij ik bij "Archeologie en de bijbel "op in ging
Allereerst voor de mensen die daar interesse in hebben een paar kenmerkende punten, en mogelijk gaat er een lampje branden bij de forum leden die in de poll te kennen hebben gegeven niet bekend te zijn met deze voorzeggingen
terugkerene kenmerken van de profetie zijn oa.
terugkerende woorden en hun betekenis binnen de profetie
billijke overeenkomst = politiek huwelijk
Sieraadland = Juda
vloed = penetrerende of terugtrekkende legers
dochter der vrouwen = Cleopatra I kunnen ook Cleopatra II en III zijn
(een beetje afhankelijk van de vertaling)
kenmerken van de proftie zijn verder.
De koning van het noorden ligt geografisch ten noorden van juda met landen
zoals Syrie en steden als Tyrus Antiochie Selucie
De koning van het zuiden ligt geografisch ten zuiden van Juda met landen
zoals Egypte en steden als Alexandrie
Begin/referentie punt is het eerste jaar van Darius de Meder
locatie waar daniel de profetie optekende is het rechtsgebied Babylon
hoofdrol spelers zij oa.
Cyrus de grote
Darius de grote
Darius III
Dynastie van Ptolemaeus I. tot en met Cleopatra VII vanaf 305 voor GT.tot en met 30 voor gt.
Dynastie van Seleucus I Nicator. 320 voor GT tot en met 64 voor gt
Allereerst voor de mensen die daar interesse in hebben een paar kenmerkende punten, en mogelijk gaat er een lampje branden bij de forum leden die in de poll te kennen hebben gegeven niet bekend te zijn met deze voorzeggingen
terugkerene kenmerken van de profetie zijn oa.
terugkerende woorden en hun betekenis binnen de profetie
billijke overeenkomst = politiek huwelijk
Sieraadland = Juda
vloed = penetrerende of terugtrekkende legers
dochter der vrouwen = Cleopatra I kunnen ook Cleopatra II en III zijn
(een beetje afhankelijk van de vertaling)
kenmerken van de proftie zijn verder.
De koning van het noorden ligt geografisch ten noorden van juda met landen
zoals Syrie en steden als Tyrus Antiochie Selucie
De koning van het zuiden ligt geografisch ten zuiden van Juda met landen
zoals Egypte en steden als Alexandrie
Begin/referentie punt is het eerste jaar van Darius de Meder
locatie waar daniel de profetie optekende is het rechtsgebied Babylon
hoofdrol spelers zij oa.
Cyrus de grote
Darius de grote
Darius III
Dynastie van Ptolemaeus I. tot en met Cleopatra VII vanaf 305 voor GT.tot en met 30 voor gt.
Dynastie van Seleucus I Nicator. 320 voor GT tot en met 64 voor gt
Antoon: Ik zie met geen enkele mogelijkheid hoe je vam een letterlijk woord als vloed juist penetrerende (=aanvallende) of terugtrekkende legers kan maken. Eveno al je andere vertalingen omtrend Sierraadland=Juda enz. Je vult weer eens in. Bovendien, al die kleurtjes leiden vreselijk af bij het lezen, laat dat ajb.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Mijn bedoeling was om lezers kenmerkende punten te geven om op terug te vallen ,
maar goed als het verkeerd valt zal ik mij van kleuren onthouden.jij moet toch ook weten Sararje dat de bijbel terugkerende woorden bevat.
maar ok laten we to the point blijven,ik denk dat jij die zich nog weleens verdiept in de schrift minstens bekend ben met de profetie van Daniel, dan kan je ook weten dat het punt waar het omgaat is of dat aansluit bij de wereldlijke geschiedenis ,en wel zodanig dat het geen Nostradames meer is , dit verlangt wel intense studie, ik ging ervan uit dat veel forumleden niet of heel weinig bekend zijn met het boek daniel, daarom begon ik ook voorzichtig.
maar nogmaals sorry
maar goed als het verkeerd valt zal ik mij van kleuren onthouden.jij moet toch ook weten Sararje dat de bijbel terugkerende woorden bevat.
maar ok laten we to the point blijven,ik denk dat jij die zich nog weleens verdiept in de schrift minstens bekend ben met de profetie van Daniel, dan kan je ook weten dat het punt waar het omgaat is of dat aansluit bij de wereldlijke geschiedenis ,en wel zodanig dat het geen Nostradames meer is , dit verlangt wel intense studie, ik ging ervan uit dat veel forumleden niet of heel weinig bekend zijn met het boek daniel, daarom begon ik ook voorzichtig.
maar nogmaals sorry
Ik ben er inderdaad maar daarmee zie ik een duidelijke discrepantie tussen de tijd waarin Daniel op basis van tekstuele inhoud en op basis van wat men gelooft (of beter gezegd: wil geloven). Zo zijn bepaalde stukken Daniel als ik me niet heel erg vergid in het Aramees opgesteld en daarmee kan je onmogelijk een Danielschrijver nemen die ongeveer 2500 jaar geleden leefde. Immers, toen bestond die taal niet. Daarnaast zie ik niet wat het herhalen van bepaalde woorden voor invloed zou hebben op jouw vermeende vertalingen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
We hebben nu dus een punt ,de taal kwestie
Inderdaad vallen geleerden daarover, ook weer geleerden zijn er die een verklaring kunnen geven voor de kwestie.
maar ik heb het ook op de andere topic gezegd, laten we er voor het gemak vanuit gaan dat zij gelijk hebben, en dat het boek plus minus 150 voor GT is geschreven ,dan nog bulkt hij van profetien die later uitkomen.
Inderdaad vallen geleerden daarover, ook weer geleerden zijn er die een verklaring kunnen geven voor de kwestie.
maar ik heb het ook op de andere topic gezegd, laten we er voor het gemak vanuit gaan dat zij gelijk hebben, en dat het boek plus minus 150 voor GT is geschreven ,dan nog bulkt hij van profetien die later uitkomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/ArameesHet Aramees heeft betere tijden gekend. Het werd oorspronkelijk gesproken door de Arameeërs, die een deel van de Vruchtbare Halve Maan bewoonden. In de tijd van het Assyrische Rijk
Laatst gewijzigd door antoon op 14 feb 2009 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom maar op met die vermeende profetien. Bovendien: ik kan ook aardig wat profetien uit de bijbel noemen die nadrukkelijk niet uitkomen. Wat doen we daarmee Antoon?
De profetieen worden door vrijwel alle bijbelwetenschappers als een vaticinium ex eventu beschouwd. Dus je kunt dat moeilijk aanhalen als een bewijs van de betrouwbaarheid van de bijbel. De schijver van Daniel was goed op de hoogte van de gebeurtenissen rond deSeleucidische and Ptolemese rijken (Palestina lag er immers tussen), maar plaatst de eindtijd voorvolgens in de zeer nabije toekomst. En deze verwachting is zoals we kunnen zien niet uitgekomen.
De stijlfiguur, die vaker voorkomt in oudoosterse literatuur, werkt ongeveer zo.
1 Eeuwen geleden was er een vroom figuur die allerlei dingen heeft voorspeld
2 Heel veel van die dingen zijn uitgekomen
3 Dus zal datgene wat nog niet is uitgekomen ook wel uitkomen.
De profetieen van Daniel zijn op het gebied van punt 2 redelijk betrouwbaar, maar daar is niets voorspellends aan. 3 daarentegen is mijns inziens wat lastiger voor de bijbelgelovige.
De stijlfiguur, die vaker voorkomt in oudoosterse literatuur, werkt ongeveer zo.
1 Eeuwen geleden was er een vroom figuur die allerlei dingen heeft voorspeld
2 Heel veel van die dingen zijn uitgekomen
3 Dus zal datgene wat nog niet is uitgekomen ook wel uitkomen.
De profetieen van Daniel zijn op het gebied van punt 2 redelijk betrouwbaar, maar daar is niets voorspellends aan. 3 daarentegen is mijns inziens wat lastiger voor de bijbelgelovige.
Geef maar eens een voorbeeld.dat het boek plus minus 150 voor GT is geschreven ,dan nog bulkt hij van profetien die later uitkomen.
Hy Sararje , je bent niet meer boos ,ahum is dat een slecht , goed of een veeg teken kweet niet
Hallo Arthas
Inderdaad alles opgeteld geef jij /julie blijk van een kritische geest , ze zullen jou niet snel knollen voor citroenen verkopen
In mijn optiek houdt een kritische geest ook in dat je zelf onderzoek kan doen, dat je je mening ook bij moet stellen , bij argumenten waarvoor welk onderwerp dan ook, dat kan pijnlijk zijn.
Ook ik liep rood aan van woede, vroeger als men met mij ging redeneren aan de hand van de bijbel.
Maar to the Point
Je vroeg om profetien als je er mee eens ben dan schuif ik een paar eeuwen op naar de tijd van ALEXANDER DE GROTE daarbij refererend naar Flavius Josephus die hem in verband bracht met het bijbelboek daniel in 332 voor GT 3 eeuwen later dan Daniel ,vermits die datering aangenomen wordt.
Net als jij weet heeft de profetie "koningen noorden en zuiden" nog een profetische voorgeschiedenis gehad in de persoon van Alexander de grote
DEZE BV.
Daniël 11
3 En een machtige koning zal stellig opstaan en heersen met omvangrijke heerschappij en doen naar zijn wil. 4 En wanneer hij opgestaan zal zijn, zal zijn koninkrijk verbroken worden en naar de vier windstreken van de hemel verdeeld worden, maar niet aan zijn nakomelingschap en niet naar zijn heerschappij waarmee hij geheerst had; want zijn koninkrijk zal uitgerukt worden, en wel voor anderen dan deze.
De machtige koning is Alexander de grote die heerste naar zijn wil , zijn macht werd verbroken na zijn dood 323 voor GT. IN Babylon
Ja hij had wel een paar zonen die enkele jaren de macht opnamen, maar een voor een werden zij vermoord 4 generaals tenslotte twistten daarna om de macht
Ptolemaeus_I
Seleucus I Nicator.
Cassander
Lysimachus
Dat waren de 4 windstreken waarnaar zijn rijk verdeelt werd , maar dus niet met zijn heerschappij
PS Natuurlijk spreek ik met zekerheid ,een zekerheid die jullie niet hoeven over te nemen.
De kleuren zijn er omdat het een link is ,goede zet van joub Sararje ,hierdoor ga ik deze site verder onderzoeken op legale mogelijkheden.
Hallo Arthas
Inderdaad alles opgeteld geef jij /julie blijk van een kritische geest , ze zullen jou niet snel knollen voor citroenen verkopen
In mijn optiek houdt een kritische geest ook in dat je zelf onderzoek kan doen, dat je je mening ook bij moet stellen , bij argumenten waarvoor welk onderwerp dan ook, dat kan pijnlijk zijn.
Ook ik liep rood aan van woede, vroeger als men met mij ging redeneren aan de hand van de bijbel.
Maar to the Point
Je vroeg om profetien als je er mee eens ben dan schuif ik een paar eeuwen op naar de tijd van ALEXANDER DE GROTE daarbij refererend naar Flavius Josephus die hem in verband bracht met het bijbelboek daniel in 332 voor GT 3 eeuwen later dan Daniel ,vermits die datering aangenomen wordt.
Net als jij weet heeft de profetie "koningen noorden en zuiden" nog een profetische voorgeschiedenis gehad in de persoon van Alexander de grote
DEZE BV.
Daniël 11
3 En een machtige koning zal stellig opstaan en heersen met omvangrijke heerschappij en doen naar zijn wil. 4 En wanneer hij opgestaan zal zijn, zal zijn koninkrijk verbroken worden en naar de vier windstreken van de hemel verdeeld worden, maar niet aan zijn nakomelingschap en niet naar zijn heerschappij waarmee hij geheerst had; want zijn koninkrijk zal uitgerukt worden, en wel voor anderen dan deze.
De machtige koning is Alexander de grote die heerste naar zijn wil , zijn macht werd verbroken na zijn dood 323 voor GT. IN Babylon
Ja hij had wel een paar zonen die enkele jaren de macht opnamen, maar een voor een werden zij vermoord 4 generaals tenslotte twistten daarna om de macht
Ptolemaeus_I
Seleucus I Nicator.
Cassander
Lysimachus
Dat waren de 4 windstreken waarnaar zijn rijk verdeelt werd , maar dus niet met zijn heerschappij
PS Natuurlijk spreek ik met zekerheid ,een zekerheid die jullie niet hoeven over te nemen.
De kleuren zijn er omdat het een link is ,goede zet van joub Sararje ,hierdoor ga ik deze site verder onderzoeken op legale mogelijkheden.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Laten we het maar bij dit hoofdstuk houden: er is genoeg in deze profetie dat niet is uitgekomen. De christenen geven het zelfs zelf toe. Hier een typisch christelijk commentaar op het hoofdstuk. Tot aan vers 36 krijgen we in vogelvlucht te horen wat er zoals met Palestina gebeurde vanaf het Perzische Rijk. Wanneer de tijd van Antiochus Epiphanus beschreven wordt horen we opeens allemaal details.Sararje schreef:Kom maar op met die vermeende profetien. Bovendien: ik kan ook aardig wat profetien uit de bijbel noemen die nadrukkelijk niet uitkomen. Wat doen we daarmee Antoon?
Merk op in het christelijke commentaar dat de dingen die voorspeld worden vanaf vers 36 niet meer uitkomen, en de gelovigen ze daarom een draai moeten geven alsof de profetie op dat punt een onbepaalde tijd overslaat en het opeens gaat over de Antichrist en de allerlaatste dingen die ooit (ook voor ons nog) in de toekomst gebeuren moeten. Hoofdstuk 12 van Daniël moet men erachteraan lezen, om te zien dat de schrijver van Daniël wel degelijk de eindtijd op het oog had tijdens de regeringstijd van Antiochus Epiphanus. Hij zat er eenvoudig naast.
Ik vind niets zo zielig als de naïvité van mensen die Daniël zitten uit te pluizen, terwijl het er zo dik bovenop ligt dat Daniël in de tijd van Antiochus Epiphanus (ca. 165 voor Chr.) geschreven werd door een eindtijdfanaat, de volgende in de eindeloze reeks die opgeslokt werd door religieuze waan en erdoor misleid werd.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 18 feb 2009 06:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Wel, wanneer tracteer je ons op een uiteenzettig ervan? Je kunt je vast wel werk besparen door ons een link te geven waar het al te lezen is, want de eindtijd is altijd het troeteldier van de JG geweest.antoon schreef:Rereformed , je hebt gelijk met de theologie, maar ik moet erbij zeggen dat de theologische insteek van JG anders is dan de lokale kerken, in onze theologie komen we wel verder moet ik zeggen.
wat de datering betreft zijn er tegenn argumenten
Born OK the first time