(a)theïstisch geboren?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

sytze
Diehard

(a)theïstisch geboren?

Bericht door sytze »

Ik vraag mij weer iets af,

Word een kind (zoals vaak gepleit word) wel atheïstisch geboren? Zit de mate waarin je aanleg hebt voor gelovig worden niet gewoon bij iedereen in geprogrammeerd?
"Kinderen geloven toch ook niet uit zichzelf ineens in sinterklaas. Dat wordt verteld en aangeleerd door ouders. Zo ook met god. Het is gewoon nergens voor nodig om zoiets bizars aan te nemen voor waar."
uit: http://www.nujij.nl/wetenschap/leven-zo ... z21Sqy8IvC

Maar ik denk dan toch (een beetje Dickswaaberiaans) dat het geloof er al in de geboorte in zit. ofja, het feit of dat je gelovig gaat worden. Want als je iemand in een omgeving zet waar letterlijk niks opgedrongen word (dit is onmogelijk maar om maar even een gedachte in te gaan) zou het mij niks verbazen dat als iemand erg veel aanleg heeft om in iets boven natuurlijk te geloven ook daadwerkelijk in een hogere macht gaat geloven.

Mensen die opheldering kunnen geven op dit gebied? Zodat ik misschien word overtuigd?

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
appelfflap
Banned

Re: (a)theïstisch geboren?

Bericht door appelfflap »

sytze schreef:Ik vraag mij weer iets af,
Word een kind (zoals vaak gepleit word) wel atheïstisch geboren? Zit de mate waarin je aanleg hebt voor gelovig worden niet gewoon bij iedereen in geprogrammeerd?
vraag je af wat religie is. eens je beseft dat het simpelweg om hersenspoeling gaat dan weet je het antwoord.
of je al dan niet vatbaarder bent voor bepaalde soorten hersenspoeling is een andere vraag
in een moslimgezin zal de 5jarige niet plots vd ene op de andere dag jezus achterna beginnen hollen

je kunt een kind gewoon alles aanleren, de vraag of het ingebakken zit lijkt me irrelevant
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

vraag je af wat religie is. eens je beseft dat het simpelweg om hersenspoeling gaat dan weet je het antwoord.
of je al dan niet vatbaarder bent voor bepaalde soorten hersenspoeling is een andere vraag
in een moslimgezin zal de 5jarige niet plots vd ene op de andere dag jezus achterna beginnen hollen

je kunt een kind gewoon alles aanleren, de vraag of het ingebakken zit lijkt me irrelevant
Ja maar ik heb het niet over een bestaande vaste vorm van religie maar ook het geloof dat er "iets" is. het boven-natuurlijke geloof. Dus word iemand geboren met deze aanleg hiervoor en zou diegene op eigen denken daar uit komen of zou hij zoals vaak gepleit word atheïstisch geboren worden en in geen enkele onzin op het gebied van iets boven-natuurlijk geloven?

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Niemand kan het zich herinneren, en pasgeborenen hebben ook nog niet geleerd te praten. Dus de vraag lijkt een beetje op "wat was er voor de big bang?"(antwoord: er was geen "voor de big bang")
Maar je zou kunnen redeneren dat kinderen beginnen met een almachtige moedergod, die hen lievdevol de kennis van goed en kwaad bijbrengt (ja dat was dus Eva die de vrucht als eerste at), en het kind vevolgens - met de beste bedoelingen - voorstelt aan god de vader. Tja mannen, daar begint het dus mis te gaan. :oops:
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

sytze schreef: Ja maar ik heb het niet over een bestaande vaste vorm van religie maar ook het geloof dat er "iets" is. het boven-natuurlijke geloof. Dus word iemand geboren met deze aanleg hiervoor en zou diegene op eigen denken daar uit komen of zou hij zoals vaak gepleit word atheïstisch geboren worden en in geen enkele onzin op het gebied van iets boven-natuurlijk geloven?
Ik denk zelf dat het voortkomt doordat kinderen nogal primitief denken en een grote fantasie hebben. Dat dit kan uitmonden in een religieuze variant dat zou een mogelijkheid zijn. Zeker als ouders hier al hun geld op gaan inzetten.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Dus je word niet atheïstisch geboren?

Groet, Sytze
siger

Bericht door siger »

sytze schreef:Ja maar ik heb het niet over een bestaande vaste vorm van religie maar ook het geloof dat er "iets" is.
Het geloof dat er "iets" is komt na de bestaande vaste vorm van religie, niet ervoor.
Ik bedoel dat alle mensen die ik heb horen zeggen "er moet toch iets zijn" voordien religieus waren in de klassieke zin.

"Ietsisme" is een soort ontwenning, geen "opstapje".
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

sytze schreef:Dus je word niet atheïstisch geboren?

Groet, Sytze
Volgens mij gelooft een kind niet in een god. Dat is een aspect van de opvoeding. Noem het eerder een vorm van fantasierijk verklaren. Dus kabouters bestaan, elfjes spelen een rol. Kinderen kunnen hele verhalen afsteken tegen een pop of knuffel. In hun wereld kan dat. Maar het is niet gekoppeld aan theïsme.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

"Ietsisme" is een soort ontwenning, geen "opstapje".
Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik ken namelijk zat mensen atheïstisch zijn opgevoed en wel in "iets" geloven :/

Dat is dan wel vreemd als jou theorie zou kloppen, misschien kun je dat even verhelderen siger??

Groet, Sytze
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Iedereen heeft welleens het gevoel achtervolgd te worden. Iedereen heeft welleens verbanden gelegd die er niet zijn (meest bekende voorbeeld dat je toevallig aan iemand denkt, en op dat moment belt diegene. Immers hoe vaak heb je aan iemand gedacht die niet belde...).

Het ietsisme als gevoel is m.i. niemand vreemd, ook ik zonder al te veel religieuze ballast. Om daar op een reeele manier mee om te gaan is wat anders.

Het ietsisme als overtuiging is volgens mij zoals Siger betoogt een ontwenning.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

sytze schreef: Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik ken namelijk zat mensen atheïstisch zijn opgevoed en wel in "iets" geloven :/
Hoeveel religieuze prikkels krijgen mensen bewust en onbewust. Door media en gesprekken. Overal loert het verhaal zingeving gekoppeld aan religieus denken. Ze bezoeken kerken en zien rituelen. In het onderwijs worden ze geconfronteerd met religie; ook in het openbaar onderwijs. Dus je kan atheïstisch opgevoed worden maar de samenleving doet hier niet aan mee. Voor veel mensen is een neutraal standpunt ook wel prettig. Als ietsist ben je de allemansvriend, het ultieme kuddedier. Hoef je geen verdere verantwoording af te leggen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

sytze schreef:Dus je word niet atheïstisch geboren?

Groet, Sytze
Kinderen vragen, bijna zodra ze kunnen praten eindeloos.
Wie bij alle vragen god als antwoord krijgt die leert naast geloven erg weinig.

Wie bij alle doorvragen zo goed mogelijk antwoord + stimulans tot uitzoeken krijgt die hoeft pas atheist te worden als er goddeeddatters in het gezichtsveld komen.

De neiging overal een verklaring achter te zoeken kan uitmonden in ietsisme dat het niet kennen van alle verklaringen netjes met een strik erom inpakt en tot bezoeken van alleen de Kerstmissen leidt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik ben ongelovig geboren in een ongelovig gezin.
En dientengevolge ongelovig gebleven.

Religie was geen issue bij ons thuis, er werd domweg niet over gesproken.
Pas een jaar of 10 terug kwam ik erachter dat dat atheïsme heet.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Bij mijn weten hebben nagenoeg alle culturen vormen van religie ontwikkelt. Strookt dit met het idee dat religie alleen maar aangepraat is? Als de natuurlijke staat atheisme zou zijn, zou dit zeer wijdverbreid, nu en door de eeuwen heen.

Zoals Bob terecht zegt: onze hersenen zijn sterk in het leggen van allerlei verbanden, of deze er nu zijn of niet.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

sytze schreef:Ik vraag mij weer iets af,

Groet, Sytze
In de voormalige sovjet unie werden ze communistisch geboren :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie