atheïsme herbenoemen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Maarten
Diehard

atheïsme herbenoemen

Bericht door Maarten »

Een voorstel om de naam 'atheïst' te veranderen in 'consequent redelijke mens' en de naam bijbel in 'hedendaagse mythologie' in het woordgebruik van 'atheïsten':

De woorden 'atheïst' of 'ongelovige' zijn termen vanuit het perspectief van een gelovige. We kunnen de termen echter veranderen naar het perspectief van atheïsten.

Wanneer een gelovige het heeft over zijn concept 'God', vraagt een redelijk gewoon mens, die voor de eerste keer hoort van dat concept:

"Wat bedoel je met dat woord "God"? Geef daar een definitie van, zodat we samen kunnen nagaan, op basis van metingen en logica (de normale toetsstenen waarop we alles beoordelen als zijnde werkeijk/niet-werkelijk) of zoiets bestaat, of we dat tegenkomen in onze omgeving enz...
Een gewoon mens (ook een gelovige) zou dus niks meer of minder met het concept 'God' doen dan wat wij allemaal doen met concepten en ideeën waarover we dagdagelijks oordelen of ze al dan niet waar kunnen zijn. Punt.

Zo merken we dat kabouters niet bestaan, maar niemand noemt zich een a-kabouter-ist. Zo bestaan elfen niet, maar niemand hoeft zich een a-elfen-ist te noemen. Eigenlijk zouden atheïsten zich gewoon consequent redelijke mensen moeten noemen. Maar om zich te positioneren tegenover 'de gelovigen' zoals ze zichzelf noemen, hebben consequent redelijke mensen zich atheïst genoemd. Wat inderdaad niet nodig was geweest.
Ik prefereer: redelijke mensen versus mythoïsten. Men had dus het eigen perspectief moeten gebruiken, ipv het perspectief van de zichzelfnoemende gelovigen wat het woordgebruik betreft. De atheïst had zich anders moeten benoemen en de godsdiensten als 'de mythen' moeten noemen.
Zo kunnen consequent redelijke mensen de bijbel benoemen als een van de hedendaagse mythologieën.
Zo kan het woordgebruik alsnog verschuiven naar iets wat meer klopt met waar atheïsten voor staan.

Maar een zichzelf noemende 'gelovige' is, zoals we allemaal weten, geen ziekelijke mythomaan.
Mocht een gelovige dat ook consequent zo doen, het concept 'god' bekijken zoals hij andere zaken bekijkt, zou de gelovige plots ook atheïst worden. Dat volgt noodzakelijk logisch uit wanneer je het concept 'god' bekijkt zoals wij mensen algemeen concepten beoordelen op werkelijk/niet werkelijk.

Helaas doet de gelovige dat hier plots niet. Hij reserveert hiervoor een uitzondering. En de verklaring daarvoor ligt voor de hand. Instituten zoals kerken, moskeeën, imams, priesters, traditiegewoonten enz... bewerkstellig(d)en dat.

Stel de gelovige komt af met Griekse Goden of de Christelijke, Joodse of Islamtische God als concept van zijn gebruik van het woord 'God'.
Op een god die een moraal oplegt, zegt een redelijk gewoon denkend mens: "als dat je beschrijving (definitie) is van het woord 'God', dan stel ik met u vast dat God, zoals gedefinieerd door jou, niet beantwoordt aan de criteria waar wij mensen algemeen bestaande zaken aan afmeten.

Dus kan ik samen met u, consequent redelijke gelovige, concluderen dat die God, zoals gedefinieerd door u niet kan bestaan.

De gelovige, ziet hier, vreemd als het is, de gewone redeneertrant van alledag op bestaande zaken en fantasieën plots als niet meer geldend.
Inconsequent als hij is blijft hij koppig zeggen dat zijn god wel moet bestaan, omdat hij dat gelooft. Maar je gelooft niet iets omdat je het gelooft. Je gelooft iets omdat je denkt dat het al dan niet waar kan zijn, op basis van hoe je algemeen dingen beoordeeld op waar/onwaar.

De definitie of concept dat je aanduidt met het woord 'God' is overduidelijk (ook voor gelovigen) perfect inruilbaar met (om het met Dawkins te zeggen) het onzichtbaar vliegend spaghettimonster. Waarom geloof je daar dan niet in (in het onzichtbaar vliegend spaghettimonster) en wel in het concept "God" dat aan dezelfde geloofcriteria voldoet dan dit groot onzichtbaar vliegend spaghettimonster?

Maw, misschien kan het een goede suggestie zijn dat atheïsten zichzelf herdefiniëren in positie tov zichzelfnoemende gelovigen. Als crm's: consequent redelijke mensen tov de mythosofen/myhomanen/mythoïsten. (zij die houden van/geloven in mythen)
Daarnaast kan het zinvol zijn de bijbel of de koran vanuit CRM-invalhoek te herbenoemen als hedendaagse mythologie. De vier hedendaagse mythen: boedhisme, christendom, islam en jodendom bvb.
Zo herbenoem je het zodat het meer klopt met wat het eigenlijk is vanuit het perspectief van atheïsten.
Gerben
Forum fan

Re: atheïsme herbenoemen

Bericht door Gerben »

Ik ben het met je eens dat de term atheïst een nogal negatieve benaming is. De term beschrijft iemand vanuit het perspectieve van gelovigen en zegt feitelijk niet meer dan dat iemand dat niet is. De term atheïst geeft niet aan waarom iemand niet in een god gelooft. Zo kan men niet in een god geloven, omdat men communist is en de soviet heeft bepaald dat goden niet bestaan.
Volgens mij wil je een andere term, omdat je wilt dat die term een ander begrip aanduidt. Je wilt een naam voor het feit dat je (consequent) de rede toepast om te bepalen wat je wel en niet gelooft, in plaats van blind geloof op basis van wat iemand anders beweert, of ergens geschreven staat. Een aanhanger dus van de wetenschappelijke benadering. Dat wordt over het algemeen aangeduid met 'verlichting'. De bijbehorende term is dus volgens mij verlichtte, illuminato, of illuminist. Deze term is echter ook gebruikt voor allerlei mensen die zich wel verlicht vonden, maar toch geloofden in allerlei mystiek. Ook heeft de term illuminati voor velen een negatieve bijklank, vanwege allerlei complottheoriën.
Laatst gewijzigd door Gerben op 20 sep 2009 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt geloven dat de kat dood is.

Je kunt geloven dat de kat levend is.

Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.

Of je weet dat je het niet kunt weten.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Cluny heeft de benaming rationalist bedacht als tegenhanger van ieder die in iets niet rationeels gelooft. Dat vind ik op zich geen slechte omschrijving.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Ja, idd. 'bright' heb ik ook al gehoord. Misschien is het formeel voorzien van atheïsten van een eigen jargon met lexicon wel handig zijn om de discussie te kunnen voeren met gelovigen en daardoor meer duidelijk maken dat ze eigenlijk voor een rationele zienswijze staan en niet enkel tegen het geloof in goden. Dat laatste is slechts een van de consequenties daarvan. Rationalist is idd. een geschikte term.
Laatst gewijzigd door Maarten op 20 sep 2009 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben »

Kitty schreef:Cluny heeft de benaming rationalist bedacht als tegenhanger van ieder die in iets niet rationeels gelooft. Dat vind ik op zich geen slechte omschrijving.
Ook rationalist is natuurlijk een term die al lang bestaat. De term rationalisme wordt gebruikt als tegenhanger van het empirisme. In de wetenschappelijke benadering wordt zowel ratio als empirie toegepast. In die zin is de term dus te beperkt. Je zou ook nog kunnen denken aan de term realist, hoewel die weer wordt gebruikt voor een specifieke politieke stroming.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik zou er voor mezelf dan van maken: ik probeer rationalist te zijn. Want ook ik ben helaas niet altijd rationeel maar het is zeker wel mijn streven.

Oeps, nu weet ik niet meer zeker of Cluny rationalist of realist gebruikte. Realist vind ik nog net iets beter trouwens.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben »

Kitty schreef:Oeps, nu weet ik niet meer zeker of Cluny rationalist of realist gebruikte. Realist vind ik nog net iets beter trouwens.
Nog een term: naturalist (dit is feitelijk hetzelfde als een bright).

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Gerben schreef:
Kitty schreef:Oeps, nu weet ik niet meer zeker of Cluny rationalist of realist gebruikte. Realist vind ik nog net iets beter trouwens.
Nog een term: naturalist (dit is feitelijk hetzelfde als een bright).
Ik ben Cluny. Ik ben Realist.
Het leuke daarvan is dat als iemand het niet met mij eens is, diegene automatisch een anti-Realist is.
Jezelf op fora Realist i.p.v. Atheïst noemen voorkomt heel wat gezeur van gelovigen van allerlei pluimage.
Naturalist doet mij teveel aan naturist denken.
Wat ik overigens ook ben, maar dat is dan weer een heel ander verhaal.

En een Bright is als ik het me goed herinner een slimme Realist.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Een realistische naturist. Nou, niks mis mee. :)

JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Ik benoem me zelf gewoonlijk als 'materialist'. Voordeel: het duidt op een houding die zich niet louter definieert als een zich afzetten tegen. Nadeel: Je moet elke keer weer uitleggen wat het verschil is tussen het 'filosofische' materialisme en de meer populaire interpretatie van het begrip.
Ni dieu, ni maître.
Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben »

Het materialisme is (volgens mijn wikipedia-wijsheid) nogal theoretisch en staat te ver van een praktische levensbeschouwing. Het naturalisme staat volgens mij wat dichter bij de praktijk. Ik heb de voorkeur voor een term die omschrijft waar het in de praktijk om gaat.

JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Gerben schreef:Het materialisme is (volgens mijn wikipedia-wijsheid) nogal theoretisch en staat te ver van een praktische levensbeschouwing. [...]
Nou, volgens mij dus niet.
Ni dieu, ni maître.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Toch vind ik heiden ook wel wat hebben. Zeg het maar eens, 'hallo ik ben een heiden'.
Echootje erachter...
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

of ego-theist? Vele mensen durven het niet zeggen maar ze handelen wel zo. :angel12:

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
siger

Bericht door siger »

In de ideale wereld zou skepticus synoniem zijn van atheist, maar helaas. Sommige zijn het tegenovergestelde. Misschien Zij-Die-Altijd-Gelijk-Hebben ?
Plaats reactie