Takiyya

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Takiyya

Bericht door vegan-revolution »

Loekie1 schreef:Een van de kopstukken van de broederschap, Rashad al-Bayoumi, gaf gisteren tijdens een interview aan dat na de val van Mubarak het vredesakkoord met Israel zal worden opgezegd. Dit was een verrassende uitspraak omdat hij twee dagen daarvoor nog verzekerd had dat de broederschap geen reden zag om de vrede met het buurland ter discussie te stellen.
Typeert dit de betrouwbaarheid van de Moslimbroederschap? Pleegt de Moslimbroederschap taqiyya? Wat is het ware gezicht van de Moslimbroederschap?

Hoe zat het ook alweer met de Iraanse Revolutie in 1979?

Citaat:
Khomeini believed the opposition to velayat-e faqih/theocratic government by the other revolutionaries was the result of propaganda campaign by foreign imperialists eager to prevent Islam from putting a stop to their plundering. This propaganda was so insidious it had penetrated even Islamic seminaries and made it necessary to "observe the principles of taqiyya" (i.e. dissimulation of the truth in defense of Islam), when talking about (or not talking about) Islamic government.

This split between the general and the specific elements of the revolution's ideology inevitably broke down the unity of the revolution as Khomeini abandoned taqiyya and worked determinedly to establish a government led by Islamic clerics, while opponents of theocracy resisted.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 12 feb 2011 12:51, 3 keer totaal gewijzigd.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Luck
Ervaren pen

takiyya

Bericht door Luck »

vegan-revolution schreef:
Loekie1 schreef:Een van de kopstukken van de broederschap, Rashad al-Bayoumi, gaf gisteren tijdens een interview aan dat na de val van Mubarak het vredesakkoord met Israel zal worden opgezegd. Dit was een verrassende uitspraak omdat hij twee dagen daarvoor nog verzekerd had dat de broederschap geen reden zag om de vrede met het buurland ter discussie te stellen.
Typeert dit de betrouwbaarheid van de Moslimbroederschap? Pleegt de Moslimbroederschap taqiyya? Wat is het ware gezicht van de Moslimbroederschap?

Hoe zat het ook alweer met de Iraanse Revolutie in 1979?

Citaat:
Khomeini believed the opposition to velayat-e faqih/theocratic government by the other revolutionaries was the result of propaganda campaign by foreign imperialists eager to prevent Islam from putting a stop to their plundering. This propaganda was so insidious it had penetrated even Islamic seminaries and made it necessary to "observe the principles of taqiyya" (i.e. dissimulation of the truth in defense of Islam), when talking about (or not talking about) Islamic government.

This split between the general and the specific elements of the revolution's ideology inevitably broke down the unity of the revolution as Khomeini abandoned taqiyya and worked determinedly to establish a government led by Islamic clerics, while opponents of theocracy resisted.
De moslimbroeders zijn soennitisch, dus takiyya heeft niks met dit hele onderwerp te maken.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
vegan-revolution
Superposter

Luck schreef:De moslimbroeders zijn soennitisch, dus takiyya heeft niks met dit hele onderwerp te maken.
Dat is een leugen, want het leerstuk waarop taqiyya gebaseerd is, is zowel sjiïtisch als soennitisch. Dat taqiyya een sjiïtische term is doet dus niets af aan het feit dat deze praktijk ook voor de soennieten een voorschrift is.
siger

Bericht door siger »

Luck schreef:De moslimbroeders zijn soennitisch, dus takiyya heeft niks met dit hele onderwerp te maken.
Dat is een leugen, want het leerstuk waarop taqiyya gebaseerd is, is zowel sjiïtisch als soennitisch. Dat taqiyya een sjiïtische term is doet dus niets af aan het feit dat deze praktijk ook voor de soennieten een voorschrift is.
Maar in deze discussie lijkt men er van uit de gaan dat de hele beweging islamietisch is. Dat is niet zeker. In de Egyptische (en andere) samenleving bestaan talrijke schakeringen, van extremisme tot secularisme, en niemand kent de verhoudingen tot er een echte democratie is. En als er een echte democratie is, hebben alle gezindten het recht en de plicht erin vertegenwoordigd te zijn.
vegan-revolution
Superposter

siger schreef:En als er een echte democratie is, hebben alle gezindten het recht en de plicht erin vertegenwoordigd te zijn.
Helemaal eens. Dat neemt echter niet weg dat het verstandig blijft om waakzaam te zijn. Anti-democratische krachten moeten met uiterste argwaan beschouwd worden, of ze nou (aanvankelijk) aan het democratische proces deelnemen of niet.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 12 feb 2011 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Het is niet aan jou een geloofsregel toe te schrijven aan een bepaalde religieuze stroming, dat kunnen ze prima zelf.

Dat neemt niet weg dat het een geweldig bewijs zou zijn voor de stelling 'Moslims zijn leugenaars', want als ze voor democratie of vrouwenrechten zijn zal het allemaal wel weer takiyya zijn. Een gemiddelde moslim is echt niet onbetrouwbaarder of liegt vaker dan een niet-moslim.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
vegan-revolution
Superposter

Luck schreef:
Het is niet aan jou een geloofsregel toe te schrijven aan een bepaalde religieuze stroming, dat kunnen ze prima zelf.
Ik zeg toch ook niet dat ik het voor ze bedacht heb. Ik zou zelf nooit op het idee gekomen zijn.
Luck schreef:Dat neemt niet weg dat het een geweldig bewijs zou zijn voor de stelling 'Moslims zijn leugenaars',
Jij zegt het. Mij zul je dat nooit horen zeggen. Er zal heus wel een moslim tussen lopen die de waarheid spreekt.
Luck schreef:Een gemiddelde moslim is echt niet onbetrouwbaarder of liegt vaker dan een niet-moslim.
Heb jij er statistieken over bijgehouden?
Luck
Ervaren pen

Re: Mubarak is afgetreden.

Bericht door Luck »

Luck schreef:
vegan-revolution schreef:Dat is een leugen, want het leerstuk waarop taqiyya gebaseerd is, is zowel sjiïtisch als soennitisch. Dat taqiyya een sjiïtische term is doet dus niets af aan het feit dat deze praktijk ook voor de soennieten een voorschrift is.
Ik zeg toch ook niet dat ik het voor ze bedacht heb. Ik zou zelf nooit op het idee gekomen zijn.
Luck schreef:Dat neemt niet weg dat het een geweldig bewijs zou zijn voor de stelling 'Moslims zijn leugenaars',
Jij zegt het. Mij zul je dat nooit horen zeggen. Er zal heus wel een moslim tussen lopen die de waarheid spreekt.
Luck schreef:Een gemiddelde moslim is echt niet onbetrouwbaarder of liegt vaker dan een niet-moslim.
Heb jij er statistieken over bijgehouden?

Je reageert in drie delen op mijn post. Om het overzichtelijk te houden doe ik dat ook maar.

1) Jij schrijft takiyya toe aan soennitische moslims terwijl het een sji'itisch bergip is. Soennieten distantiëren zich van takiyya. Ik herhaal: Het is niet aan jou een geloofsregel toe te schrijven aan een bepaalde religieuze stroming, dat kunnen ze prima zelf.

2) Oke, dan is takiyya niet echt relevant. We hebben geen reden te geloven dat moslims hun ware intenties verhullen.
3) Uiteraard niet. Maar het blijkt nergens uit dat moslims vaker liegen.
vegan-revolution
Superposter

Luck schreef:1) Jij schrijft takiyya toe aan soennitische moslims terwijl het een sji'itisch bergip is. Soennieten distantiëren zich van takiyya.
Dan beweer jij dus dat soennitische moslims bepaalde heilige islamitische geschriften die soennieten zèlf onderrichten verwerpen?
Luck schreef:Ik herhaal: Het is niet aan jou een geloofsregel toe te schrijven aan een bepaalde religieuze stroming, dat kunnen ze prima zelf.
Hoe kan ik iemand nou een geloofsregel opleggen als ik zelf niet geloof. Die geloofsregels leggen ze zichzelf op, daar heb ik verder niets mee te maken.
Luck schreef:2) Oke, dan is takiyya niet echt relevant. We hebben geen reden te geloven dat moslims hun ware intenties verhullen.
Het is niet uitgesloten dat sommige moslims wèl liegen en wèl taqiyya plegen. Dat zal mede afhangen van hoe serieus ze bepaalde heilige islamitische geschriften nemen.
Luck schreef:3) Uiteraard niet. Maar het blijkt nergens uit dat moslims vaker liegen.
Dat is natuurlijk erg moeilijk vast te stellen, want hoe weet je nou wanneer iemand liegt?
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Luck schreef:1) Jij schrijft takiyya toe aan soennitische moslims terwijl het een sji'itisch bergip is. Soennieten distantiëren zich van takiyya.
Dan beweer jij dus dat soennitische moslims bepaalde heilige islamitische geschriften die soennieten zèlf onderrichten verwerpen?
Luck schreef:Ik herhaal: Het is niet aan jou een geloofsregel toe te schrijven aan een bepaalde religieuze stroming, dat kunnen ze prima zelf.
Hoe kan ik iemand nou een geloofsregel opleggen als ik zelf niet geloof. Die geloofsregels leggen ze zichzelf op, daar heb ik verder niets mee te maken.
Luck schreef:2) Oke, dan is takiyya niet echt relevant. We hebben geen reden te geloven dat moslims hun ware intenties verhullen.
Het is niet uitgesloten dat sommige moslims wèl liegen en wèl taqiyya plegen. Dat zal mede afhangen van hoe serieus ze bepaalde heilige islamitische geschriften nemen.
Luck schreef:3) Uiteraard niet. Maar het blijkt nergens uit dat moslims vaker liegen.
Dat is natuurlijk erg moeilijk vast te stellen, want hoe weet je nou wanneer iemand liegt?
1) Ik zeg dat zij takiyya verwerpen. Dat zeggen zij zelf ook. Zij kennen wel de regel dat je mag zeggen dat je niet in Allah gelooft als je wordt gemarteld of/en bedreigd. Helemaal geweldig vinden ze het als je zelfs na allerlei martelingen het blijft volhouden te zeggen in Allah te geloven. Maar jij mengt de regels van sji'ieten en soennieten, die op dit punt toch zeer duidelijk verschillen.

2) Inderdaad, sji'ieten zouden dit inderdaad kunnen doen.

3) Inderdaad, dan nog blijkt nergens uit dat moslims dit vaker doen.

Ik ga nu even genieten van een vegetarische maaltijd, tot later.
vegan-revolution
Superposter

Luck schreef:1) Ik zeg dat zij takiyya verwerpen. Dat zeggen zij zelf ook.
Ja, maar plegen ze daarmee taqiyya?
Luck schreef:Zij kennen wel de regel dat je mag zeggen dat je niet in Allah gelooft als je wordt gemarteld of/en bedreigd.
OK.
Luck schreef:Maar jij mengt de regels van sji'ieten en soennieten, die op dit punt toch zeer duidelijk verschillen.
Hoe kan dat als ze van dezelfde teksten uitgaan?
Luck schreef:Ik ga nu even genieten van een vegetarische maaltijd, tot later.
Eet smakelijk. Hopelijk is die maaltijd bovendien ook veganistisch.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Luck schreef:Maar jij mengt de regels van sji'ieten en soennieten, die op dit punt toch zeer duidelijk verschillen.
protestanten, katholieken, lutheranen, calvinisten, jehovagetuigen, evangelisten,... vertrekken ook allemaal van dezelfde teksten en alms ik me niet vergis zijn die het ook nogal vaak redelijk oneens
vegan-revolution
Superposter

appelfflap schreef:
protestanten, katholieken, lutheranen, calvinisten, jehovagetuigen, evangelisten,... vertrekken ook allemaal van dezelfde teksten en alms ik me niet vergis zijn die het ook nogal vaak redelijk oneens
Ja, maar dan wil je toch wèl weten waar dat dan in zit. Het is natuurlijk een zwaktebod voor een geloof als gelovigen het onderling oneens zijn hoe hun denkbeeldige God het allemaal bedoeld heeft.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

vegan-revolution schreef: Ja, maar dan wil je toch wèl weten waar dat dan in zit.
onduidelijk, dubbelzinnigheden of het besef dat hetgeen in die boeken staat nogal mensonterend is en dan heb je de menselijke geest nodig om het rechte krom te redeneren. soms gaat de kromming naar links en soms naar rechts

bvb. 95% vd westerlingen zijn ervan overtuigd dat moslims mohamed NIEt mogen afbeelden (talibangewijs).
ga naar IRan en je zult zien dat de markten volhangen met mohamedbeeldjes.
vegan-revolution
Superposter

appelfflap schreef:
vegan-revolution schreef: Ja, maar dan wil je toch wèl weten waar dat dan in zit.
onduidelijk, dubbelzinnigheden of het besef dat hetgeen in die boeken staat nogal mensonterend is en dan heb je de menselijke geest nodig om het rechte krom te redeneren. soms gaat de kromming naar links en soms naar rechts

bvb. 95% vd westerlingen zijn ervan overtuigd dat moslims mohamed NIEt mogen afbeelden (talibangewijs).
ga naar IRan en je zult zien dat de markten volhangen met mohamedbeeldjes.
Ja, dat weet ik ook wel. Waar het om gaat is dat die gelovigen zèlf mogen uitleggen hoe het komt dat hun denkbeeldige God zulke onduidelijke en onvolmaakte boodschappen doorgegeven heeft.
Plaats reactie