Een bijzondere, interessante conversatie
Moderator: Moderators
Een bijzondere, interessante conversatie
Een atheïstische professor in de wijsbegeerte sprak tot zijn klas over het probleem dat de wetenschap heeft met Allah, de almachtige. Hij vroeg een van zijn Moslim studenten om op te staan en naar voren te komen.
Professor : Ben jij een Moslim?
Student : Ja meneer.
Professor : Dus je gelooft in Allah ?
Student : Absoluut, meneer.
Professor : Is Allah Goed ?
Student : Zeker.
Professor : Is Allah ALMACHTIG ?
Student : Ja.
Professor : Mijn broer, die zich bekeerd had tot moslim, is gestorven aan kanker terwijl hij Allah gebeden had hem te genezen.
De meesten van ons zouden anderen die ziek zijn helpen. Maar Allah deed dat niet. Is Allah dan wel goed geweest
voor hem? Hmm?
(De student was stil )
Professor : Daar heb je geen antwoord op, he? Laten we eens opnieuw beginnen, jongeman. Is Allah Goed?
Student : Ja.
Professor : Is Satan goed ?
Student : Nee.
Professor : Waar komt Satan vandaan ?
Student : Van . . . Allah .. ...
Professor : Dat is juist. Zeg eens, is er kwaad in deze wereld?
Student : Ja.
Professor : Kwaad is overal, niet ? En Allah heeft alles gemaakt, Correct?
Student : Ja.
Professor : Wie heeft het kwaad gecreëerd ?
(Student geeft geen antwoord)
Professor : Is er ziekte? Immoraliteit? Haat? Lelijkheid? Al deze dingen bestaan in de wereld, toch?
Student : Ja, meneer.
Professor : Zeg eens, wie heeft dat allemaal geschapen?
(Student had geen antwoord)
Professor : De wetenschap zegt dat we 5 zintuigen hebben waarmee we de wereld om ons heen identificeren en waarnemen. Zeg
eens . .. Heb jij ooit Allah gezien?
Student : Nee, meneer.
Professor : Zeg eens . .. Heb jij ooit je Allah gehoord?
Student : Nee, meneer.
Professor : Heb jij ooit Allah gevoeld, aangeraakt, geroken of geproefd? Heb je ooit enige sensuele perceptie van Allah in welke vorm
dat ook gehad?
Student : Nee, meneer. Ik ben bang van niet.
Professor : Toch geloof je nog steeds Allah?
Student : Ja.
Professor : Volgens empirische, testbare, aantoonbare protocol, zegt de wetenschap dat jouw Allah niet bestaat. Wat heb je daarop
te zeggen?
Student : Niets. Ik heb slechts mijn Vertrouwen.
Professor : Ja,Vertrouwen . En dat is het probleem dat de wetenschap heeft. . . . .
Student : Professor, is er zoiets als warmte?
Professor : Ja.
Student : En is er zoiets als koude?
Professor : Ja.
Student : Nee, meneer. Dat is er niet.
(Het werd erg stil in de klas)
Student : Professor, je kan warmte hebben, gematigde warmte, intense warmte, zelfs hitte, gloeiend heet, maar ook een heel klein beetje warmte. Maar we hebben niet zoiets als koude. Wanneer we 273 °C onder nul, het absolute nulpunt bereiken, is er geen warmte meer, maar verder dan dat kunnen we niet gaan. Er is niet zoiets als koude. Het woord beschrijft slechts de afwezigheid van warmte. We kunnen koude niet meten. Warmte is energie. Koude is niet het tegenovergestelde van warmte, meneer, het is alleen de afwezigheid ervan.
(Je kon een speld horen vallen)
Student : Hoe zit het met donker, Professor? Is er zoiets als donker?
Professor : Ja. Wat is de nacht anders als het niet donker is?
Student : U heeft het verkeerd, meneer. Donker is alleen de afwezigheid van iets. Er is flauw licht, normaal licht, fel licht, flits licht, helder licht. Maar als er geen licht is dan is er niets en dat noemen we donker, toch? Als donker zou bestaan, zouden we donker nog donkerder kunnen maken, toch?
Professor : En wat wil je daarmee zeggen, jongeman?
Student : Meneer, mijn punt is dat uw filosofische uitgangspunt onjuist is.
Professor : Onjuist? Kan je dat uitleggen?
Student : Meneer u gebruikt het uitgangspunt van dualiteit. U stelt dat er leven is dat er dood is, dat er een goede god en een slechte god is. U beziet het concept van Allah als iets eindigs, als iets dat we kunnen meten. Meneer, de wetenschap kan niet eens verklaren wat een gedachte is. Wij weten dat de hersenen daarvoor elektriciteit en magnetisme gebruiken, maar het is nog nooit gezien en nog veel minder begrepen.
Wanneer u de dood beschouwt als het tegenovergestelde van leven dan gaat u eraan voorbij dat de dood niet zelfstandig als iets kan bestaan zonder leven. De dood is niet het tegenovergestelde van leven, maar alleen de afwezigheid ervan.
Vertel eens, Professor, leert u uw studenten dat zij zijn geëvolueerd van een aap?
Professor : Wanneer je refereert aan het natuurlijke evolutieproces, ja zeker.
Student : Heeft u ooit evolutie geobserveerd met uw eigen ogen?
(De professor schudde zijn hoofd met een glimlach terwijl hij zich begon te realiseren waar de discussie heenging)
Student : Aangezien nog nooit ook maar iemand het evolutieproces in werking heeft kunnen zien en het zelfs niet bewezen kan worden dat het een voortgaand proces is, is het daarom niet zo. professor, dat u ons slechts uw mening probeert te onderwijzen? Bent u niet in plaats van een professor in de wetenschap eigenlijk een predikant?
(De klas ging even plat )
Student : Is er iemand in the klas die ooit het brein van de professor heeft gezien?
(De klas bulderde van het lachen )
Student : Is er iemand die ooit het brein van de professor heeft gehoord, gevoeld, aangeraakt, geroken, geproefd? . . . Niemand lijkt dat ooit gedaan te hebben. Dus, volgens het empirisch, testbare, aantoonbare protocol, zegt de wetenschap, professor, dat u geen brein heeft. Met alle respect, meneer, maar hoe kunnen we geloven dat het juist is wat u ons onderwijst?
(De klas was stil. De professor staarde de student aan, zijn gezicht ondoorgrondelijk )
Professor : Ik denk dat je daar maar op moet vertrouwen, jongeman.
Student : Dat is het meneer . . . Exact !
De band tussen de mens en Allah is vertrouwen.
Dat is alles dat de dingen in leven houdt en in beweging..
Professor : Ben jij een Moslim?
Student : Ja meneer.
Professor : Dus je gelooft in Allah ?
Student : Absoluut, meneer.
Professor : Is Allah Goed ?
Student : Zeker.
Professor : Is Allah ALMACHTIG ?
Student : Ja.
Professor : Mijn broer, die zich bekeerd had tot moslim, is gestorven aan kanker terwijl hij Allah gebeden had hem te genezen.
De meesten van ons zouden anderen die ziek zijn helpen. Maar Allah deed dat niet. Is Allah dan wel goed geweest
voor hem? Hmm?
(De student was stil )
Professor : Daar heb je geen antwoord op, he? Laten we eens opnieuw beginnen, jongeman. Is Allah Goed?
Student : Ja.
Professor : Is Satan goed ?
Student : Nee.
Professor : Waar komt Satan vandaan ?
Student : Van . . . Allah .. ...
Professor : Dat is juist. Zeg eens, is er kwaad in deze wereld?
Student : Ja.
Professor : Kwaad is overal, niet ? En Allah heeft alles gemaakt, Correct?
Student : Ja.
Professor : Wie heeft het kwaad gecreëerd ?
(Student geeft geen antwoord)
Professor : Is er ziekte? Immoraliteit? Haat? Lelijkheid? Al deze dingen bestaan in de wereld, toch?
Student : Ja, meneer.
Professor : Zeg eens, wie heeft dat allemaal geschapen?
(Student had geen antwoord)
Professor : De wetenschap zegt dat we 5 zintuigen hebben waarmee we de wereld om ons heen identificeren en waarnemen. Zeg
eens . .. Heb jij ooit Allah gezien?
Student : Nee, meneer.
Professor : Zeg eens . .. Heb jij ooit je Allah gehoord?
Student : Nee, meneer.
Professor : Heb jij ooit Allah gevoeld, aangeraakt, geroken of geproefd? Heb je ooit enige sensuele perceptie van Allah in welke vorm
dat ook gehad?
Student : Nee, meneer. Ik ben bang van niet.
Professor : Toch geloof je nog steeds Allah?
Student : Ja.
Professor : Volgens empirische, testbare, aantoonbare protocol, zegt de wetenschap dat jouw Allah niet bestaat. Wat heb je daarop
te zeggen?
Student : Niets. Ik heb slechts mijn Vertrouwen.
Professor : Ja,Vertrouwen . En dat is het probleem dat de wetenschap heeft. . . . .
Student : Professor, is er zoiets als warmte?
Professor : Ja.
Student : En is er zoiets als koude?
Professor : Ja.
Student : Nee, meneer. Dat is er niet.
(Het werd erg stil in de klas)
Student : Professor, je kan warmte hebben, gematigde warmte, intense warmte, zelfs hitte, gloeiend heet, maar ook een heel klein beetje warmte. Maar we hebben niet zoiets als koude. Wanneer we 273 °C onder nul, het absolute nulpunt bereiken, is er geen warmte meer, maar verder dan dat kunnen we niet gaan. Er is niet zoiets als koude. Het woord beschrijft slechts de afwezigheid van warmte. We kunnen koude niet meten. Warmte is energie. Koude is niet het tegenovergestelde van warmte, meneer, het is alleen de afwezigheid ervan.
(Je kon een speld horen vallen)
Student : Hoe zit het met donker, Professor? Is er zoiets als donker?
Professor : Ja. Wat is de nacht anders als het niet donker is?
Student : U heeft het verkeerd, meneer. Donker is alleen de afwezigheid van iets. Er is flauw licht, normaal licht, fel licht, flits licht, helder licht. Maar als er geen licht is dan is er niets en dat noemen we donker, toch? Als donker zou bestaan, zouden we donker nog donkerder kunnen maken, toch?
Professor : En wat wil je daarmee zeggen, jongeman?
Student : Meneer, mijn punt is dat uw filosofische uitgangspunt onjuist is.
Professor : Onjuist? Kan je dat uitleggen?
Student : Meneer u gebruikt het uitgangspunt van dualiteit. U stelt dat er leven is dat er dood is, dat er een goede god en een slechte god is. U beziet het concept van Allah als iets eindigs, als iets dat we kunnen meten. Meneer, de wetenschap kan niet eens verklaren wat een gedachte is. Wij weten dat de hersenen daarvoor elektriciteit en magnetisme gebruiken, maar het is nog nooit gezien en nog veel minder begrepen.
Wanneer u de dood beschouwt als het tegenovergestelde van leven dan gaat u eraan voorbij dat de dood niet zelfstandig als iets kan bestaan zonder leven. De dood is niet het tegenovergestelde van leven, maar alleen de afwezigheid ervan.
Vertel eens, Professor, leert u uw studenten dat zij zijn geëvolueerd van een aap?
Professor : Wanneer je refereert aan het natuurlijke evolutieproces, ja zeker.
Student : Heeft u ooit evolutie geobserveerd met uw eigen ogen?
(De professor schudde zijn hoofd met een glimlach terwijl hij zich begon te realiseren waar de discussie heenging)
Student : Aangezien nog nooit ook maar iemand het evolutieproces in werking heeft kunnen zien en het zelfs niet bewezen kan worden dat het een voortgaand proces is, is het daarom niet zo. professor, dat u ons slechts uw mening probeert te onderwijzen? Bent u niet in plaats van een professor in de wetenschap eigenlijk een predikant?
(De klas ging even plat )
Student : Is er iemand in the klas die ooit het brein van de professor heeft gezien?
(De klas bulderde van het lachen )
Student : Is er iemand die ooit het brein van de professor heeft gehoord, gevoeld, aangeraakt, geroken, geproefd? . . . Niemand lijkt dat ooit gedaan te hebben. Dus, volgens het empirisch, testbare, aantoonbare protocol, zegt de wetenschap, professor, dat u geen brein heeft. Met alle respect, meneer, maar hoe kunnen we geloven dat het juist is wat u ons onderwijst?
(De klas was stil. De professor staarde de student aan, zijn gezicht ondoorgrondelijk )
Professor : Ik denk dat je daar maar op moet vertrouwen, jongeman.
Student : Dat is het meneer . . . Exact !
De band tussen de mens en Allah is vertrouwen.
Dat is alles dat de dingen in leven houdt en in beweging..
Ik hang aan je lippen
BOEIEND.
En toen .... ?
En toen .... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Re: Een bijzondere, interessante conversatie
Oem-Imram:
Wil je geen titel meer plaatsen met hoofdletters? Staat nogal schreeuwerig, dank u.
Admin Lanier
Wil je geen titel meer plaatsen met hoofdletters? Staat nogal schreeuwerig, dank u.
Admin Lanier
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Re: Een bijzondere, interessante conversatie
Leuk stuk, maar niet echt iets wat in de praktijk zal voorkomen. De professor zal wel ietjes meer inhoud hebben dan deze denkbeeldige professor. Het lijkt meer op een MBO-gesprek dan een gesprek op universitair niveau.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Re: Een bijzondere, interessante conversatie
Toen kwam de concierge binnen en vroeg: Heb je vertrouwen ooit waargenomen? Nee zei de klas. Waarop de concierge zei: er bestaat geen vertrouwen. Je doet dus iets wat niet mogelijk is.
@ Moderatie. Er is toch al een topic met verhaaltjes? Wat heeft dit met islam te maken?
Groet
kiks

@ Moderatie. Er is toch al een topic met verhaaltjes? Wat heeft dit met islam te maken?
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Een bijzondere, interessante conversatie
lanier schreef:Oem-Imram:
Wil je geen titel meer plaatsen met hoofdletters? Staat nogal schreeuwerig, dank u.
Admin Lanier
sorry had er geen rekening mee gehouden.
het was zeker niet de bedoeling dat het schreeuwerig over moest komen.
Re: Een bijzondere, interessante conversatie
het gesprek vindt plaats met een moslim student.kiks schreef:Toen kwam de concierge binnen en vroeg: Heb je vertrouwen ooit waargenomen? Nee zei de klas. Waarop de concierge zei: er bestaat geen vertrouwen. Je doet dus iets wat niet mogelijk is.![]()
@ Moderatie. Er is toch al een topic met verhaaltjes? Wat heeft dit met islam te maken?
Groet
kiks
dat is wat het te maken heeft met de islaam.
Re: Een bijzondere, interessante conversatie
En dat is allemaal echt gebeurd ... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Re: Een bijzondere, interessante conversatie
Oem Imran,
Waarom een verhaaltje met voor- en tegenstander oplepelen? Waarom hier niet je argumenten geven en het tegenargument overlaten aan anderen, zoals normaal is op een forum? Het geeft je zeker een veilig gevoel als jullie reeds hebben bepaald wat de domme ongelovige zal zeggen, maar feitelijk ontvlucht je zo een mogelijk vruchtbare diskussie met anderdsdenkenden.
Waarom een verhaaltje met voor- en tegenstander oplepelen? Waarom hier niet je argumenten geven en het tegenargument overlaten aan anderen, zoals normaal is op een forum? Het geeft je zeker een veilig gevoel als jullie reeds hebben bepaald wat de domme ongelovige zal zeggen, maar feitelijk ontvlucht je zo een mogelijk vruchtbare diskussie met anderdsdenkenden.
Re: Een bijzondere, interessante conversatie
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Re: Een bijzondere, interessante conversatie
@Oem-Imran,
Waar ik nog altijd stil van ben is dat Allah een pedofiele, verkrachtende en moordende man als verkondiger heeft. De temperatuur van mijn vertrouwen ligt dan ook op 273 graden onder nul.
Waar ik nog altijd stil van ben is dat Allah een pedofiele, verkrachtende en moordende man als verkondiger heeft. De temperatuur van mijn vertrouwen ligt dan ook op 273 graden onder nul.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Re: Een bijzondere, interessante conversatie
Kijk het is leuk om een verhaaltje neer te pennen. Maar het wordt volkomen ongeloofwaardig wanneer men een zogenaamde atheïstische professor op een bedenkelijk niveau neerzet. Leuk geprobeerd maar het maakt het hele verhaal er niet geloofwaardiger op. Misschien dat moslims ermee uit de voeten kunnen en werkelijk denken dat een porfessor zo redeneert maar hier op het forum mag je toch wel iets anders verwachten.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Re: Een bijzondere, interessante conversatie
Die bedoelde ik eigenlijk niet. Maar ik zag dat het andere topic met verhaaltjes afgesloten is. Deze had daar prima tussengepast.Cluny schreef:Lullige verhaaltjes.
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Een bijzondere, interessante conversatie
Verhaaltje past mooi op OI, het gemiddeld nivo vd posters is net goed genoeg voor dit type vertelsels
Re: Een bijzondere, interessante conversatie
Ik ben bang dat het inderdaad niet echt een realistische discussie is. Denk niet dat je ooit een professor in de wijsbegeerte tegen zal komen die met zulke simplistische argumenten aan komt en daarna ook al zijn kruit verspeeld heeft. Dit was zeker een verzonnen dialoog en als het een poging was om filosofen die tegen religie/islam 'prediken' de mond te snoeren, dan is dat niet gelukt.
De dialoog is wel een interessante vertelvorm. Het is niet voor niets dat Plato er zo'n fan van was.
De dialoog is wel een interessante vertelvorm. Het is niet voor niets dat Plato er zo'n fan van was.
