Maar ik las laatst het een en ander over de germaanse mythologie en kreeg ineens een soort van deja vu gevoel.
Ik heb het volgende uit wikipedia maar even gecopieerd:
Op details na zie ik hier toch wel verrrasend veel overeenkomsten met de islam.Hij (Odin) is de god van de oorlog, dichtkunst, wijsheid en kennis en woonde in zijn paleis 'Valhall' of 'Walhalla'.
Hij was zelf geen krijger, maar hij inspireerde veel krijgers wel om 'berserk' te gaan. Zijn voorliefde voor strijd en oorlog zorgde ervoor dat de vikingen Odin aanbeden. Tijdens de Joeltijd reed Odin op 'Sleipnir', zijn achtbenige hengst. Hij werd vergezeld door twee raven Hugin (Gedachte) en Munin (Geheugen), die voor hem de wereld rondvlogen om nieuws en wijsheid te verzamelen. De meest moedige krijgers werden door de Walkuren opgehaald en naar Odin gebracht om samen met hem in Walhalla elke dag te trainen voor Ragnarok. 's Avonds werd er altijd een zwijn, Saehrimnir, gekookt door Andrhrimnir. Odin had geen eten nodig, hij gaf het vlees dat hij samen met de Einherjar deelde altijd aan zijn 2 wolven, Geri en Freki, voor hem was mede zowel drank als voedsel. Een belangrijk aspect van de verering van Odin was het offeren door ophanging.
De raven van Odin hebben dezelfde funtie als de twee engelen op de schouder van iedere moslim die de "debet" en "credit" zijde van de gelovige bijhouden, en wiens boekhouding een groot gewicht in de schaal legt voor de uiteindelijke "beoordeling" van Allah aan het eind van een moslimleven.
Ook binnen het islamitisch denken is er een speciale behandeling voor "krijgers" die hun leven voor Allah offeren.
De Walkuren vertonen wel akelig veel overeenkomsten met de "maagden" die moslimsstijders als beloning denken te krijgen in het paradijs. In de germaanse mytholgie zijn zij blonde maagden met blauwe ogen en in de islamitsche traditie maagden met zwart haar en bruine ogen.
Ook de dwang die er opgelegd werd om toch vooral de oppermachtige God te aanbidden is een tendens die ik binnen de islam wel erg proef.
Ik vraag me dan ook af of er tijdens de tijd van Mohammed contacten waren tussen germanen en de toenmalige arabische wereld, maar kan daar op internet niets over vinden.
Misschien dat iemand van jullie me hier verder helpen?
Groet
Maartje