Britse moslimleider: islam is niet vredelievend

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Britse moslimleider: islam is niet vredelievend

Bericht door Jagang »

Bregje schreef:Omdat je het kennelijk wel belangrijk genoeg vindt om erover te oordelen.
Als moslims de koran al niet, *kuch* "begrijpen", en elkaar bevechten over de inhoud, hoe word ik dan geacht het te begrijpen? Zij zijn toch de experts?
Als je een recentie schrijft over een boek, word je geacht het gelezen en begrepen te hebben.
Precies.
En laat het probleem nu net zijn dat moslims het na +-1400 jaar vaak nog steeds helemaal niet met elkaar eens zijn over de inhoud!
Of je laat het links liggen.
Dat is mijn standpunt.
Oordelen zonder kennis is zinloos.
Daarom.
Dus laten we dat boek wegleggen, en het dogma eens vervangen door ethiek.

Een onbegrijpelijk boek leidt nergens toe, behalve tot verwarring en haat.
Zeker wanneer een groot deel van de wereldbevolking zich opwerpt als expert hieromtrent.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Bregje
Forum fan

Bericht door Bregje »

Jagang schreef:
Bregje schreef:Omdat je het kennelijk wel belangrijk genoeg vindt om erover te oordelen.
Als moslims de koran al niet, *kuch* "begrijpen", en elkaar bevechten over de inhoud, hoe word ik dan geacht het te begrijpen? Zij zijn toch de experts?
Als je een recentie schrijft over een boek, word je geacht het gelezen en begrepen te hebben.
Precies.
En laat het probleem nu net zijn dat moslims het na +-1400 jaar nog steeds helemaal niet met elkaar eens zijn over de inhoud!
Of je laat het links liggen.
Dat is mijn standpunt.
Oordelen zonder kennis is zinloos.
Daarom.
Dus laten we dat boek wegleggen, en het dogma eens vervangen door ethiek.
Jagang, ik denk dus echt dat je de Koran moet leren. Dan zul je weten dat de oorspronkelijke Islam ethiek bracht en geen geweld. Dat de mensheid er voor de derde keer weer heel wat anders van aan het maken is, is -zoals ik al eerder schreef- een heel ander verhaal.
Met de komst van de Islam
-werd er gestreden voor vrouwenrechten
-werden meisjesbaby's niet langer gedood
-kregen slaven een beter leven
-moesten mensen eerst berecht worden alvorens er straf kon plaatsvinden
-werd er gezorgd voor de minderbedeelden enz enz
-kwamen er regels voor oorlogsvoering (tot dan toe waren die wreed)
Bregje vindt de Islam wel vredelievend
siger

Bericht door siger »

Bregje,

Laten we het over vandaag hebben.
Noem eens wat dingen die moslims doen in onze tijd, en die je veroordeelt?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

kiks schreef:
Jim schreef:Het staat er domweg, hoeveel meer moet je nog hebben?
Ik ben bang dat het antwoord neer zal komen op "een kwestie van interpreteren".

Groet

kiks
Nee, we hebben al een variant op de "context" gekregen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 30#p354189" onclick="window.open(this.href);return false;
Eigenlijk had ik het werk voor Bregje al gedaan, maar dat zag er kennelijk niet interessant genoeg uit.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 15#p354180" onclick="window.open(this.href);return false;

Gelukkig hebben deze moslims het niet goed begrepen.
http://duaat.wordpress.com/2008/03/10/h ... the-world/" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bregje schreef:Jagang, ik denk dus echt dat je de Koran moet leren.
Die weg is historisch bezien boter aan de galg gebleken.
Dat heb ik hiervoor al laten zien.
Ben je werkelijk zo kort van geheugen dat je je eigen posts en de antwoorden daarop vergeet?
Dan zul je weten dat de oorspronkelijke Islam ethiek bracht en geen geweld.
Bedoel je dat je tegen geweld bent, of dat je de enige aanhanger van de "oorspronkelijke islam" bent?
In het laatste geval ben je niet de enige die zo denkt.
Dat is net een onderdeel van de ziekte, en niet van de kuur.
Dat de mensheid er voor de derde keer weer heel wat anders van aan het maken is, is -zoals ik al eerder schreef- een heel ander verhaal.
Ethiek is een filosofische aangelegenheid, en geen religieuze.
Filosofie heeft niets met religieuze onderwerping te maken, maar juist met het betwijfelen van autoriteit.
Met de komst van de Islam
-werd er gestreden voor vrouwenrechten
Is dat zoiets als rechten voor dieren?
Ik erken alleen mensenrechten, zonder aanziens des persoons.
-werden meisjesbaby's niet langer gedood
Stel je voor, zonder Islam hadden we niet meer bestaan, want dan hadden we alle meisjes gedood.
Allah zij geprezen. (In welke cultuur werden meisjes eigenlijk systematisch geslacht?)
Bedoel je dat slaaf worden in de Islam een verleidelijk perspectief biedt?
Altijd handig wanneer het gaat om de doodstraf, of het afhakken van een hand.
Welk genie heeft dit bedacht?
-werd er gezorgd voor de minderbedeelden enz enz
Ja, die doet het altijd goed in de etalage, hé.
Men ging voortaan een potje schaken?
Laatst gewijzigd door Jagang op 28 okt 2012 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
Bregje
Forum fan

Bericht door Bregje »

Jagang schreef: Ethiek is een filosofische aangelegenheid, en geen religieuze.
O zeker wel ook religieus.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bregje schreef:
Jagang schreef: Ethiek is een filosofische aangelegenheid, en geen religieuze.
O zeker wel ook religieus.
Nee, helemaal niet.
Religie is net tegengesteld aan ethiek, omdat het geen tegenspraak duldt in haar "morele autoriteit".
Henry Ford
Bregje
Forum fan

Bericht door Bregje »

siger schreef:Bregje,

Laten we het over vandaag hebben.
Noem eens wat dingen die moslims doen in onze tijd, en die je veroordeelt?
Ik denk dezelfde dingen als jij veroordeelt Siger.
Het misbruiken van de naam van God en het misbruiken van Zijn religie om politieke kwesties af te handelen, wat vele burgerdoden tot gevolg heeft, want die zijn altijd de dupe.
ik betreur het dat er nog steeds culturen zijn (niet alleen moslimculturen) waar vrouwen nog als tweederangsburgers worden behandeld.
Ik veroordeel als moslim bovendien het zich opsplitsen in groepen, waardoor verdeeldheid de kans kreeg. Als je in God gelooft, weet je ook dat de duivel bestaat. Ik denk dat dit het werk van de duivel is. Het is gebeurd bij de joden, het is gebeurd bij de christenen en nu gebeurt het helaas ook bij de moslims. De 1 slacht de ander af, alleen omdat hij ergens iets anders over denkt.

en als er hier op dit forum moslims komen die wel vredelievend zijn en wel hun best doen te leven naar het voorbeeld dat de profeet vzmh hen heeft gegeven, dan lijkt het er op dat men daar niets van wil horen, terwijl juist de vredelievende moslims in de meerderheid zijn. Kennelijk zijn die moslims veel te saai, men ziet liever jonge onnozele schreeuwers die jodenhaatleuzen uiten terwijl ze nog nergens kaas van hebben gegeten. Of zo'n figuur als in het filmpje in de openingstopic. Dat brengt veel meer sensatie. Daar wordt over gepraat. Die krijgen alle aandacht.

Daarom bestaat er zo'n vreemd beeld over de Islam, waarin de meeste moslims zich helemaal niet herkennen. Als het dan wordt uitgelegd, wil men het niet horen. dus de meeste moslims stoppen daar maar mee. Want de Islam MOET gewelddadig zijn, anders is het niet interessant meer. Nou, we zijn niet gewelddadig. Wen er maar aan.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

En dat de krijgsgevangenen niet gemarteld mogen worden.
When he [Muhammad] asked him about the rest he refused to produce it, so the apostle gave orders to al-Zubayr bin al-Awwam, “Torture him until you extract what he has.” So he kindled a fire with flint and steel on his chest until he was nearly dead. Then the apostle delivered him to Muhammad bin Maslama and he struck off his head.” (Ibn Ishaq/Hisham 764)
En dat vrouwen en kinderen met rust gelaten moeten worden.

She was a very old woman, wife of Malik. Her daughter [and another] were also taken. Zayd ordered Qays to kill Umm Qirfa and he killed her cruelly by putting a rope between her legs and to two camels and driving them until they rent her in two). (Ibn Ishaq/Hisham 980)

Narrated Abu Said Al-Khudri:
We got female captives in the war booty and we used to do coitus interruptus with them. So we asked Allah's Apostle about it and he said, "Do you really do that?" repeating the question thrice, "There is no soul that is destined to exist but will come into existence, till the Day of Resurrection."

Book 015, Number 4112:
'Imran b. Husain reported that a person who had no other property emancipated six slaves of his at the time of his death. Allah's Messenger (may peace be upon him) called for them and divided them into three sections, cast lots amongst them, and set two free and kept four in slavery; and he (the Holy Prophet) spoke severely of him.

When he asked who I was I told him that I was one of the [Muslims]. Then he laid down beside me and lifting up his voice began to sing: "I won't be a Muslim as long as I live, nor heed to their religion give."
I said (to myself) 'you will soon know' and as soon as the badu was asleep and snoring I got up and killed him in a more horrible way than any man has been killed. I put the end of my bow in his sound eye, then I bore down on it until I it out at the back of his neck. (al-Tabari 1440)

Muhammad was told about the various murders, including that of the sleeping shepherd whose only "crime" was to say that he would never be Muslim. He reaction:

{Muhammad] laughed so that one could see his back teeth. He asked me the news and when I told him what had happened, he blessed me. (Tabari 1441)
De mannen worden gedood, de kinderen verkocht als slaaf, de vrouwen verkracht in een orgie en de mooiste gehouden, de rest verkocht.
Aanvallen bij voorkeur zonder waarschuwing en in periode van wapenstilstand.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bregje schreef:Het misbruiken van de naam van God en het misbruiken van Zijn religie om politieke kwesties af te handelen, wat vele burgerdoden tot gevolg heeft, want die zijn altijd de dupe.
Bedoel je dat Islam geen politieke aspiratie's heeft?
Wat is Sharia dan precies?
Ik veroordeel als moslim bovendien het zich opsplitsen in groepen, waardoor verdeeldheid de kans kreeg.
Mensen hebben altijd al verschillend gedacht over zaken.
Het is echter religie dat hen een "heilig" mandaat geeft om meningsverschillen te beslechten met slachtpartijen.
In een democratie is er plaats voor onderhandeling en het bereiken van een consensus.
Binnen het religieuze paradigma is er alleen plaats voor het eigen absolute gelijk.
Als je in God gelooft, weet je ook dat de duivel bestaat.
Als je in een algoede en almachtige god gelooft, valt de duivel onder die god's verantwoordelikheid.
Als die duivel door die godheid in het leven wordt geroepen, of wordt gehouden, is er ofwel geen sprake van almacht, ofwel geen sprake van goedheid.
Ik denk dat dit het werk van de duivel is. Het is gebeurd bij de joden, het is gebeurd bij de christenen en nu gebeurt het helaas ook bij de moslims. De 1 slacht de ander af, alleen omdat hij ergens iets anders over denkt.
En dit gebeurt het meest onder mensen met een of ander "heilig boek".
Waar "heiligheid" heerst, valt niets te onderhandelen.
en als er hier op dit forum moslims komen die wel vredelievend zijn en wel hun best doen te leven naar het voorbeeld dat de profeet vzmh hen heeft gegeven, dan lijkt het er op dat men daar niets van wil horen, terwijl juist de vredelievende moslims in de meerderheid zijn.
De meerderheid van het religieuze geweld is vandaag de dag ook afkomstig van moslims.
Vredelievendheid, dat wil zeggen, je normaal en volwassen kunnen gedragen is niet nieuwswaardig.
Moordpartijen zijn dat wel.
Kennelijk zijn die moslims veel te saai, men ziet liever jonge onnozele schreeuwers die jodenhaatleuzen uiten terwijl ze nog nergens kaas van hebben gegeten. Of zo'n figuur als in het filmpje in de openingstopic. Dat brengt veel meer sensatie. Daar wordt over gepraat. Die krijgen alle aandacht.
En terecht, want zij zijn de vijand van elke beschaving, en zij zijn degenen op wie de blik gefocust moet zijn.
Normaliteit is niet nieuwswaardig, want dan moet je ook verslag uit gaan brengen wanneer iemand bijv. geen auto ongeluk heeft gehad.
Daarom bestaat er zo'n vreemd beeld over de Islam, waarin de meeste moslims zich helemaal niet herkennen. Als het dan wordt uitgelegd, wil men het niet horen. dus de meeste moslims stoppen daar maar mee. Want de Islam MOET gewelddadig zijn, anders is het niet interessant meer. Nou, we zijn niet gewelddadig. Wen er maar aan.
Ik zou liever zien dat woedende moslims de straat opgaan als er ergens een aanslag wordt gepleegd door andere moslims, en niet alleen wanneer zij menen dat er onterecht soldaten in Afghanistan zitten.
Laatst gewijzigd door Jagang op 28 okt 2012 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
Bregje
Forum fan

Bericht door Bregje »

Jagang schreef:
Bregje schreef:Het misbruiken van de naam van God en het misbruiken van Zijn religie om politieke kwesties af te handelen, wat vele burgerdoden tot gevolg heeft, want die zijn altijd de dupe.
Bedoel je dat Islam geen politieke aspiratie's heeft?
Wat is Sharia dan precies?
Goed lezen is niet je sterkste kant Jagang, is het niet?
Alles uit zijn context halen wel.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bregje schreef:Goed lezen is niet je sterkste kant Jagang, is het niet?
Ik zal het simpeler zeggen: Religie is ook politiek.
Henry Ford
Bregje
Forum fan

Bericht door Bregje »

Jagang schreef:
Bregje schreef:Goed lezen is niet je sterkste kant Jagang, is het niet?
Ik zal het simpeler zeggen: Religie is ook politiek.
Maar gebruiken is iets anders dan misbruiken.
Valt het kwartje nu wel?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bregje schreef:Maar gebruiken is iets anders dan misbruiken.
Valt het kwartje nu wel?
Je besteedt beter aandacht aan je eigen kwartje, want als je stelt dat religie wordt misbruikt om politieke kwestie's af te handelen breng je een scheiding aan tussen religie en politiek, die er niet is.

Religie's zijn in het leven geroepen om te kunnen regeren, een tool in de handen van machthebbers, vertegenwoordigd door de clerus, een onfrisse kliek van religieuze "geleerden".
Religie kan niet worden misbruikt, maar alleen worden gebruikt waar het voor bedoeld is, namelijk het bereiken van (alleen)heerschappij.
Onder het aura van heiligheid is elk middel om die heerschappij te bereiken, geoorloofd.

Neemt niet weg dat religieuze politiek een vorm van politiek is waar we buiten kunnen.
Henry Ford
Bregje
Forum fan

Bericht door Bregje »

Jagang schreef:
Bregje schreef:Maar gebruiken is iets anders dan misbruiken.
Valt het kwartje nu wel?
Je besteedt beter aandacht aan je eigen kwartje, want als je stelt dat religie wordt misbruikt om politieke kwestie's af te handelen breng je een scheiding aan tussen religie en politiek, die er niet is.

Religie's zijn in het leven geroepen om te kunnen regeren, een tool in de handen van machthebbers, vertegenwoordigd door de clerus, een onfrisse kliek van religieuze "geleerden".
Religie kan niet worden misbruikt, maar alleen worden gebruikt waar het voor bedoeld is, namelijk het bereiken van (alleen)heerschappij.
Onder het aura van heiligheid is elk middel om die heerschappij te bereiken, geoorloofd.

Neemt niet weg dat religieuze politiek een vorm van politiek is waar we buiten kunnen.
Dat is jouw visie. Ik respecteer jouw visie, maar ik deel hem niet. Ik erken wel dat, doordat politieke machthebbers religie hebben misbruikt en nog misbruiken, er mensen zijn die zo'n visie ontwikkelen.
Plaats reactie