De islam heeft moderne moslims niets te bieden

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Prief
Forum fan

Re: De islam heeft moderne moslims niets te bieden

Bericht door Prief »

PietV. schreef:
Prief schreef:
Hi,

Laatste stappen te zetten voor wat?

Prief
De openlijke twijfel, vrijzinnigheid met de opmaat tot loslating van iets dat meer cultureel is dan een hartstochtelijk beleven van een levensbeschouwing.
Oh ok, ik denk dat je dat beter aan een ex kan vragen kan vragen dan aan iemand die er nog midden in zit.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Vilaine schreef:Zo zou je met hem kunnen discussiëren over wetenschap in de quran.

Een voorbeeld: Welk wetenschappelijk feit staat in de volgend surah, wat we pas in onze tijd ontdekt hebben??

34-3. De ongelovigen zeggen: "Het Uur zal niet over ons komen." Zeg: "Ja, bij mijn Heer, de Kenner van het onzichtbare, het zal beslist over u komen!" Voor Hem is niets in de hemelen of op de aarde verborgen, zelfs niet het gewicht van een atoom, noch bestaat er iets, groter of minder dan dit of het staat in een duidelijk Boek.

En ook in de volgende surah een modern wetenschappelijk feit Volgens Taslaman:

56-75. En Ik roep het verschieten der sterren tot getuige
76. En inderdaad is dat een grote eed, indien gij het beseft -;

Overtuigd?
Het lijkt er op dat Taslaman er niet van op de hoogte is (of was) dat het begrip atoom al voor onze jaartelling bij de Grieken bestond.

Waarnemingen van "verschietende sterren" oftewel "vallende sterren" oftewel meteoren zijn er natuurlijk ook al veel langer dan alleen in de moderne tijd.

Al met al dus zwakke argumenten die Taslaman aanvoert. Dit geeft weinig vertrouwen ten aanzien van wat Taslaman verder nog te melden heeft.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Jabba de Hut
Forum fan

Bericht door Jabba de Hut »

vegan-revolution schreef:
Vilaine schreef:Zo zou je met hem kunnen discussiëren over wetenschap in de quran.

Een voorbeeld: Welk wetenschappelijk feit staat in de volgend surah, wat we pas in onze tijd ontdekt hebben??

34-3. De ongelovigen zeggen: "Het Uur zal niet over ons komen." Zeg: "Ja, bij mijn Heer, de Kenner van het onzichtbare, het zal beslist over u komen!" Voor Hem is niets in de hemelen of op de aarde verborgen, zelfs niet het gewicht van een atoom, noch bestaat er iets, groter of minder dan dit of het staat in een duidelijk Boek.

En ook in de volgende surah een modern wetenschappelijk feit Volgens Taslaman:

56-75. En Ik roep het verschieten der sterren tot getuige
76. En inderdaad is dat een grote eed, indien gij het beseft -;

Overtuigd?
Het lijkt er op dat Taslaman er niet van op de hoogte is (of was) dat het begrip atoom al voor onze jaartelling bij de Grieken bestond.

Waarnemingen van "verschietende sterren" oftewel "vallende sterren" oftewel meteoren zijn er natuurlijk ook al veel langer dan alleen in de moderne tijd.

Al met al dus zwakke argumenten die Taslaman aanvoert. Dit geeft weinig vertrouwen ten aanzien van wat Taslaman verder nog te melden heeft.
Ik vind deze voorbeelden niet echt iets waar op je iemand kan beoordelen. Waar de Grieken over hadden is niet specifiek de atoom. Waar Taslaman het over heeft/vertaald is niet specifiek het atoom wat de koran bedoeld zou kunnen hebben.
Het is geen exacte wetenschap om het zo maar te zeggen. De Grieken waren zoekende en de Koran heeft het stellig over een klein deeltje maar of dit een atoom of kleiner deeltje is moeten we gissen. Taslaman op zijn beurt gaat hier ook de fout in.

Maar dit noem ik geen discussie. Er is geen woord en wederwoord. Ik heb diverse programma 's van hem gevolgd en hij is breed geleerd. Hij zal vermoedelijk wel kennis hebben van de oude Grieken.

Verder gelooft hij wel in de evolutietheorie.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Nou, het gaat verder dan atoom en vallende sterren.

Voor Hem is niets in de hemelen of op de aarde verborgen, zelfs niet het gewicht van een atoom, noch bestaat er iets, groter of minder dan dit of het staat in een duidelijk Boek.

Volgens Taslaman slaat het "minder dan het atoom" op de subatomaire deeltjes. De Koran beschrijft dus al elementaire deeltjes, iets waarvan ze toen geen idee hadden.

While the Quran stresses the importance of the atom, it emphasizes also the subatomic particles, “Or something smaller or greater than.” In the expression “greater than” is comprised the knowledge of the greater
compositions like molecules, the entirety of which is within God’s ken.

En Ik roep het verschieten der sterren tot getuige

Volgens Taslaman slaat dit op de ondergang van sterren tot zwarte gaten. Iets wat in die tijd onbekend was.

The black holes formed by the collapse of stars by their gravitational force are in perfect conformity with verses 75-76 of the sura,The Inevitable. At the time of the descent of the Quran, the end of a star by being transformed into a black hole was something unknown.

En zo staat zijn boek: UNCHALLENGEABLE MIRACLE vol met deze "wetenschappelijk feiten" uit de Koran.
Hoe verzin je het, was mijn eerste reactie. Het zou een parodie kunnen zijn.
Dus ik hoef met hem niet in discussie. Dat was mijn boodschap.

Overigens heeft hij wel een prettige schrijfstijl.

PS: Er schijnen in de Bijbel nog veel meer wetenschappelijk feiten te staan dan in de Koran. Maar helemaal eerlijk is die vergelijking niet. De Bijbel is veel dikker.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
vegan-revolution
Superposter

Waar het natuurlijk om gaat is dat je aan zinsnedes uit het verleden met een beetje fantasie altijd wel op een bepaalde manier "diepgaande kennis over waar we later pas achter zijn gekomen" kunt koppelen.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

En dat is leuk als spel. Maar ik heb het idee, dat de schrijver/filosoof het serieus meent. En zo iemand kan ik niet als serieuze discussiepartner zien.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Vilaine schreef: PS: Er schijnen in de Bijbel nog veel meer wetenschappelijk feiten te staan dan in de Koran.
Ja, bijvoorbeeld dat ijzer zwaarder is dan water, en als iemand dat omdraait noemt men dat dan ook een wonder. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Prief schreef:
PietV. schreef: De openlijke twijfel, vrijzinnigheid met de opmaat tot loslating van iets dat meer cultureel is dan een hartstochtelijk beleven van een levensbeschouwing.
Oh ok, ik denk dat je dat beter aan een ex kan vragen kan vragen dan aan iemand die er nog midden in zit.
Oh ok, ik denk dat je dat beter aan een ex kan vragen kan vragen dan aan iemand die er nog midden in zit.[/quote]
Ik denk dat niet.
Ik denk juist aan mensen, die (nog) midden in het systeem zitten en er (nog) niet mee kunnen kappen, als ze dat al ooit zullen kunnen.
Want daar hangt meer mee samen dan een bepaalde tekst uit diens heilige boek niet kunnen accepteren op hoe het staat geschreven.

Waarom heb ik het idee dat jij ook neigt naar vrijzinnigheid.
Of ben jij het wel eens met de fundamentalistische leer, zoals dat nog op een aantal plaatsen in de wereld wordt uitgevoerd.
En dan vooral met de wetten en straffen, ontstaan vanuit de moraliteit binnen een (plaatselijke) cultuur van voor het jaar 700?
Die toen zeker niet overbodig waren om te komen tot een goede samenleving van grote groepen mensen.
Voor vandaag de dag zijn ze wel wat overdone, ook volgens de meeste moslims.

We hebben vaak gedachten wisselingen met christenen, die veel waarde hechten aan teksten in de Bijbel die van actueel belang zijn en andere teksten die niet overeenkomen met hun moreel denken van de 21e eeuw en die deze dan symbolisch uit gaan leggen.

In de Islam zie je dat ook bij veel moderne geleerden, die zeggen je leven in te passen aan je huidige omstandigheden en levensgewoonten van je (noodgedwongen) omgeving.
Als ze tenminste een stem hebben en gehoord worden tussen al de fundamentalistische preken.
Ik geloof zelfs, dat daar ook oude teksten naar verwijzen.
Vandaar ook de grote verschillen.

Dat bedenken en voor jezelf toepassen dat noemen we vrijzinnig denken, niet te verwarren met vrijdenken, zoals sommigen misschien denken.
Dat samen met anderen en je krijgt vrijzinnige stromingen.
De praktijk leert dat veel vrijzinnig zelfstandig denkende mensen daar mee doorgaan in hun leven en dat het vaak leidt tot een nuancering en een niet meer kunnen accepteren van steeds meer teksten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jabba de Hut
Forum fan

Bericht door Jabba de Hut »

Maria schreef:
Dat bedenken en voor jezelf toepassen dat noemen we vrijzinnig denken, niet te verwarren met vrijdenken, zoals sommigen misschien denken.
Dat samen met anderen en je krijgt vrijzinnige stromingen.
De praktijk leert dat veel vrijzinnig zelfstandig denkende mensen daar mee doorgaan in hun leven en dat het vaak leidt tot een nuancering en een niet meer kunnen accepteren van steeds meer teksten.
Wacht even. Ik heb ooit een periode gehad dat ik van mijn godsdienst los was. Mij zelf helemaal verplaatst in de positie van anderen. Totale empathie en gedachtenexperimenten over atheïsme, agnotisme, hindoeïsme, boedhisme, jodendom, christendom, zelfs "The Matrix" enz.
Ook heb ik een periode gehad dat ik het helemaal gehad had met God, ik schreeuwde tegen hem en riep hem ter verantwoording voor alles en nog wat.
Deze 2 periodes en de periode dat ik toch in God geloofde samen beschouw ik toch als vrijdenken. Wat denk jij Maria?
vegan-revolution
Superposter

Jabba de Hut schreef:Ook heb ik een periode gehad dat ik het helemaal gehad had met God, ik schreeuwde tegen hem en riep hem ter verantwoording voor alles en nog wat.
Als je tegen iets schreeuwt ben je er mijns inziens nog niet helemaal van los, maar ben je er toch nog enigszins aan verbonden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Jabba
Je hebt je verplaatst in de atheïst. Wat heeft jou besloten doen terug te keren dan? Hoe diep ben je gegaan wat atheïsme betreft? Welke kennis heb je tot je genomen waarvan je later dus dacht: "Nee...dat klopt niet".
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
DiMensie

Bericht door DiMensie »

Jabba de Hut schreef:Deze 2 periodes en de periode dat ik toch in God geloofde samen beschouw ik toch als vrijdenken.
De aanname dat God bestaat is dogmatisch en dus in strijd met vrijdenken
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Vrijdenkers: 'ins Blaue hinein', zoals jij het beschrijft.
Andersom is het n.l. ook zo.
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **
Plaats reactie