Tot zover.Nietweten en Geweten schreef:Beste Jim, ik zou je graag gelijk willen geven maar het voorbeeld klopt niet.Jim: Nw&G, dit is niet juist.
Er kan wel degelijk een Islam zijn zonder moslims.
Voorbeeld, de verering van Ra in het oude Egypte.
Dit bestaat nog altijd door de overlevering van de hiërogliefen.
Maar bij mijn weten is er niemand meer die het aanhangt.
Als je zegt, 'zonder Islam geen moslims' ben ik het wel met je eens.
Er bestaat een verschil tussen
de levende eredienst aan Ra in het oude Egypte die Ra-vererende mensen praktiseerden
en
de mensen van nu die door overgeleverde hiëroglyphen kennis hebben van de uitgestorven Ra-eredienst.
Het uitgangspunt is de mens die zijn/haar innerlijke ervaring van nature veruitwendigt in cultuur.
Dit was zo bij mensen in het oude Egypte en dat is bij mensen nu nog zo.
De oude Egyptenaren verhielden zich in hun innerlijk geloofsleven tot Ra en veruitwendigden dit geloof.
De modernen verhouden zich in hun innerlijk leven vanuit wereldhistorische interesse tot een dode eredienst waarvan we dankzij overlevering weten en veruitwendigen deze interesse.
Zonder mensen die in hun bewustzijn geloven in Ra en dit in hen levende geloofsdenken veruitwendigen in heilige daden gewijd aan Ra, bestaat er geen levende Ra-verering.
Zonder mensen die in hun bewustzijn interesse hebben in de dode Ra-verering en deze in hun denken levende historische interesse veruitwendigen in het kennisvergaren van alles wat los en vast zich aan die eredienst, bestaat er geen historische kennis(overlevering) over de dode Ra-verering in het oude Egypte.
Zonder mensen die in hun bewustzijn geloven in Allah en en dit in hen levende geloofsdenken conform de in dat (moslim)denken levende heilige teksten (met handelingsvoorschriften) veruitwendigen in heilige rituele handelingen gewijd aan Allah, bestaat er in een bepaalde tijd geen levende islam.
Zie je niet dat je een denkfout maakt?
De man/vrouw die door de overgeleverde kennis over Ra erdoor gegrepen wordt en weer een eredienst opstart heeft toch weer een levende dienst?
Het is voor hun (drie van de vier) hun religie.Dat is mooi dat ze niet het persoonlijk opvatten. Wat denk je is voor hen de islam: hun religie of hun politieke ideologie? En wat vinden ze van de islamkritische stelling dat de islam die ze aanhangen geen wettige aanspraak maakt op godsdienstvrijheid en een onwettige politieke ideologie is waardoor de «Koran» moet worden verboden in NL?Jim: Zie mijn voorbeeld eerder ergens, m'n 4 collega's.
2 kunnen prima leven met kritiek op de Islam en snappen dat dat geen betrekking heeft op hun zelf.
Eentje vind het wat lastig, maar kan er mee leven.
Eentje, die van die Soera's, vat het persoonlijk op.
Waarvan twee zich verhouden tot die religie als de katholieken t.o.v. de paus.
Nummer vier heeft zelf niet door dat hij een politieke grondslag aanhangt, die is dus het linkst/domst.
De RKK was ooit ook een machtige politieke beweging, wil je eens lezen hoe zeer fanatieke RK mensen e.e.a. verwoorden, ik adviseer eens te zoeken op usenet, nl.religie op Cor Huizer.
De pure islam is een verwerpelijke beweging, politiek georiënteerd en agressief.
Mensenrechten schendend en bruut.
Moslims pikken datgene eruit waarmee ze hun geweten kunnen verzoenen.
En hoever ze hun geweten kunnen verzoenen hangt af van de leeftijd, educatie, persoonlijke omstandigheden, enz.
Aldus blijft staan, zonder Islam geen moslims, zonder moslims wel een islam.