Peter van Velzen schreef:Berjan schreef:
vraag 1: Hoe oud was je toen je die "BLE" ervaring had?
Ik was 22 of 23 jaar.
Ik was 11 toen mijn Opa overleed, Opa's zijn meestal de eerste familieleden die je kwijt raakt, dus een ervaring die Opa en dood met elkaar verbindt is op zich niet zo vreemd. Maar meestal komt dit voor bij kinderen, en jij was al volwassen, Dus die link lijkt in jouw geval onwaarschijnlijk.
Dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Want ik had pas het idee nadat ik dus bij hen thuis was "gekomen". Ik zeg wel steeds opa en oma, maar het was het huis van mijn opa en oma en mijn oma was een jaar daarvoor al overleden. En men had het huis nog steeds, omdat men dacht dat mijn opa wel weer terug zou willen naar zijn huis. Een beetje lastig is het wel.
Peter van Velzen schreef:vraag 2: Hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk was het op dat moment dat je opa binnenkort zou overlijden?
In feite heel onwaarschijnlijk, het ging steeds beter met hem nadat hij van zijn eigen huis naar een ouderenverzorgingshuis was gegaan.
Dat is een perceptie die enigzins misleidend kan zijn. Met mijn moeder ging het ook even vooruit toen ze in een verpleegtehuis kwam, maar toch was ze binnen enkele weken gestorven aan een hartstilstand. Maar dit maakt het in elk geval onwaarschijnlijk, dat jij je zorgen maakte over het mogelijk overlijden van je opa.
Ja dat klopt. Met mijn ene oma ging het ook erg goed totdat ze een hartstilstand kreeg in het ziekenhuis. Maar daar kom ik nog wel op terug bij een van je verdere vragen.
Peter van Velzen schreef:vraag 3: Wat was doodsoorzaak?
Van de ene op de andere dag ging het ineens snel. Wat de precieze oorzaak was weet ik niet. Daar heb ik ook nooit naar gevraagd.
Verbazingwekkend dat je wel je je wel je BLE-ervaring kunt herinneren maar niet de feitelijke oorzaak van het overlijden, Maar misschien is het tweede ook wel het gevolg van het eerste.
Hoe kan je iets herinneren wat je nog nooit geweten hebt?
Peter van velzen schreef:
vraag 4: Wanneer had je je opa voor het laatst gezien voordat je die "BLE" had?
Minimaal een half jaar daarvoor.
Dat is lang, dit opent de mogelijkheid dat je BLE voortkwam uit een soort van schuldgevoel.
Dat is iets te makkelijk, want zo kun je overal wel een verklaring achter zoeken. In die tijd leefde ik een leven die nooit een schuldgevoel kon oproepen. Ik was nogal egocentrisch.
Als ik had gezegd dat ik een week geleden nog bij hem was geweest kon het daaraan liggen.
Peter van Velzen schreef:
vraag 5: Werd er thuis vaak over opa gesproken voordat je die "BLE" had, en ging het dan over zijn gezondheidstoestand?]
Nee, ik woonde toen al niet meer thuis. En ik was persoonlijk heel weinig betrokken bij de familie. Dus als ik thuis kwam vroeg ik nooit naar anderen, tenminste in die tijd niet.
Versterkt enigzins de schuldgevoeltheorie, maar maakt het dus onwaarschijnlijk dat je BLE een gevolg was van opmerkingen die je van je ouders heb gehoord.
Dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Ik hoor zo vaak van mijn ouders dat er mensen op sterven liggen (mijn vader is koster namelijk), maar die bewerkstelligen nooit een droom of een ble of bde of hallucinatie.
Ik heb achteraf nog de volgende vragen:
1. Hoe oud was je Opa toen hij overleed?
(had ik natuurlijk als eerste moeten vragen)
Ergens in de tachtig.
2. Was er al eerder een Opa of Oma van je overleden, (Zo ja wie, en hoe ging dat in zijn werk?)
Ze waren allemaal al overleden. En feitelijk ging dat heel normaal in zijn werk, behalve bij mijn oma. Maar daar kom ik later nog op terug.
3. Zijn er daarna nog familieleden van je overleden die je even na stonden (of meer)?
Nee, geen familieleden. Wel enkele mensen die ik vaag kende of heel goed.
4. Heb je meer BLE ervaringen gehad? (zo ja, welke?)
Geen BLE meer. Wel nog iets anders, en ik breng het toch ter sprake terwijl ik dit niet wilde. Het is ook geen verzinsel van mij nu ter plekke om mijn beweringen te staven, je kan het op het fok forum terug kijken als je wilt (
http://forum.fok.nl/topic/2023352/2/25" onclick="window.open(this.href);return false;) en er zijn nog wel meer fora waar ik mijn "belevenissen" heb verteld. Daar stonden de meesten overigens ook niet open voor mijn verhalen, en dat is op zich wel jammer (voor hen vooral, omdat mijn ervaring niet minder wordt als mensen die er niet bij waren het afdoen als onzin) :
Het was op een woensdagmiddag, en ik moest even naar de winkel om een broek op te halen. Dit kon pas na 1300 want tussen de middag zijn ze gesloten. Dus ik stap net om 1300 uur mijn huis uit en ineens zie ik allemaal katten voor mijn huis staan. Ik blijf aan de grond genageld staan, en zie nog meer katten naar mijn huis toe lopen. Vervolgens loop ik door en ik wil ze aaien. Ze janken wat en ik buk mij om ze te aaien en ineens flitst het door mijn hoofd "oma is overleden". Vervolgens fiets ik naar de winkel, haal mijn broek op en fiets naar het huis van mijn ouders. Dit is overigens een jaar voor die ble.
Mijn moeder komt de deur uit en zegt "ik moet je wat vertellen". In feite wist ik het al, maar ik liet haar het zeggen. Mijn oma was net overleden, en mijn ouders hadden net om 1300 een telefoontje gehad.
Nou zullen mensen denken: "waarom denkt iemand bij het zien van katten ineens aan een sterfgeval", maar ten eerste jankten ze enorm. Ten tweede dacht ik het niet, maar het flitste naar binnen. Anders kan ik het niet omschrijven. Als een bliksemflits.
Ik weet dat mensen nu nog meer stokken te pakken hebben om mee te slaan. Daarom vertel ik dit ook niet zo gemakkelijk. Ik denk persoonlijk dat dit komt door een ervaring die ik daarvoor had toen ik van de voetbaltraining naar huis fietste en bijna ben aangereden door een auto, en door een onverklaarbaar feit geen ongeluk kreeg. Als ik die ervaring ga vertellen zullen mensen mij al helemaal niet meer serieus nemen, dus laat ik maar zwijgen.
Waarom denk ik trouwens dat dit de oorzaak is van mijn ervaringen? Omdat er daarvoor twee familieleden zijn overleden (mijn opa en oma) en ik daar geen enkele ervaring mee gehad had. En toen was ik nog een kind en eigenlijk veel vatbaarder voor dit soort "fantasieen" zoals jullie dat zouden noemen.
5. Hoe lang geleden is de BLE-ervaring nu?
Vijf jaar geleden. Maar ik denk dat ik weet wat dan de vervolg opmerking is" heb je het dan niet vervormd in je hoofd en doen je hersenen je niet denken dat je dingen hebt meegemaakt?". Maar ik heb aan mijn familie mijn ervaring verteld, net na de begrafenis. En die was precies hetzelfde als wat ik nu heb verteld.
Vooralsnog zie ik drie mogelijke verbanden: Een schuldgevoel, geen(toeval dus) of een paranormale. Ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik de laatste het minst waarschijnlijk vindt, maar dat zou wellicht anders zijn als ik zelf zo’n ervaring had gehad.
Dat vind ik een eerlijk antwoord.
Ik denk overigens dat veel mensen zo zullen denken en doen. Zoals die wetenschapper die eerste BDE afdoet als hallucinatie van het brein, en nu de wereld overtrekt met zijn ideeen nadat zelf zo'n ervaring heeft meegemaakt. Er zijn maar weinig mensen die een ervaring hebben en het toch afdoen als een hersenfenomeen.
Ik ben zelf ook zo. Ik geloof bijvoorbeeld niet in bidden en dan genezen worden. Zou ik het zelf meemaken, dan zou ik het wel geloven. Ik geloof niet in voodoo, als ik het zelf zou meemaken wel. Ik geloof er niet in dat Vitesse kampioen kan worden. Zou ik het meemaken, dan wel.