Vrijmetselarij - to join or not to join

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Alsosprachniclas

Vrijmetselarij - to join or not to join

Bericht door Alsosprachniclas »

Goed,

Ik zit met een vraagstuk. De vrijmetselaars. We (her)kennen het concept allemaal. Op de oppervlakte pretendeert men een louter hiërarchische, filosofische en geestelijke organisatie te zijn, waarin metselaars aan zichzelf bouwen. Nu heeft deze organisatie een aantal geheimen. Geheimen zorgen voor opschudding, zeker als een organisatie wereldwijd 'opereert'. Aldus; Theoretiseren, speculeren en verzinnen zijn bezigheden waar velen zich schuldig aan maken als zij het over de metselaars hebben.

De grondgedachte van de vrijmetselaars, namelijk het jezelf verbeteren, reflecteren op jezelf en tot een zekere verlichting komen om zo een beter mens voor anderen (en jezelf) te zijn, vind ik prachtig. Ook het kunnen uitspreken van al je gedachten en redenaties zonder direct een klap voor je kop te krijgen van mensen die hun oordeel klaar hebben of zich overgeven aan emoties wanneer het een onderwerp betreft wat hen nader aan het hart ligt spreekt mij aan.

Maar aan de andere kant, blijven geheimen geheim. Ik ben momenteel student en ik ken een aantal vrijmetselaars. Ook ken ik een aantal studenten die zich bij een studentenvereniging (en dan niet zomaar een vereniging, maar een corps) hebben gevoegd. Ook zij hebben geheimen binnen de corpora, die ondertussen niet meer zo geheim zijn (KMT's et cetera). Alle 'geheimen' die zij delen over deze verenigingen zijn voor mij onderdelen van zo'n verenigingen die in mijn ogen het daglicht niet kunnen verdragen (jezelf voor kankerfeut uit laten schelden, liters alcohol drinken om het drinken en een totale degradatie instappen omwille van een groepsgevoel, mij niet gezien).

Wat voor geheimen hebben de vrijmetselaars? Deze worden niet gedeeld en worden ook niet duidelijk. Charmant, maar daardoor ook zo niet-transparant. En ik wil graag weten waar ik aan begin voordat ik een krabbel zet onder het Orde papier.

Goed, na een lang verhaal hierbij mijn vraag:

Wie zit met een dergelijk dilemma en heeft de stap wél gemaakt? (en wie juist niet en waarom niet)?

Ik hoor graag van jullie!
Jagang
Ontoombaar

Re: Vrijmetselarij - to join or not to join

Bericht door Jagang »

Dit is een vrijdenkersforum, niet een vrijmetselaarsforum.

Vrijmetselarij heeft, als ik het wel heb, met religiositeit te maken.
Vrijmetselaars zijn niet orthodox-religieus, maar meer vrijzinnig.
Maar ze hebben onderling de afspraak dat er een god of goden bestaan.

Die afspraak hebben we hier uitdrukkelijk niet.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef:Dit is een vrijdenkersforum, niet een vrijmetselaarsforum.

In elk geval zoiets als een grote bouwmeester. Ik mocht geen lid blijven omdat ik de geheime handdrukken maar niet onder de knie kreeg. :(
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

doctorwho schreef: Ik mocht geen lid blijven omdat ik de geheime handdrukken maar niet onder de knie kreeg. :(
:lol: :lol: :lol: :lol:

Of je moet als spion infiltreren.
Gezellig met Mat Herben ritueeltjes uitvoeren voor de grote architect van het universum. 8*)
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Alsosprachniclas schreef:Ik hoor graag van jullie!
Als kleine jongetjes hadden wij ook geheimen, geheime bergplaatsen, geheime hutten en geheime briefjes.

Vrijmetselaars zijn die periode niet ontgroeid. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Allereerst, welkom op het forum :).
Alsosprachniclas schreef:Goed,
Ik zit met een vraagstuk. De vrijmetselaars. We (her)kennen het concept allemaal. Op de oppervlakte pretendeert men een louter hiërarchische, filosofische en geestelijke organisatie te zijn, waarin metselaars aan zichzelf bouwen. Nu heeft deze organisatie een aantal geheimen. Geheimen zorgen voor opschudding, zeker als een organisatie wereldwijd 'opereert'. Aldus; Theoretiseren, speculeren en verzinnen zijn bezigheden waar velen zich schuldig aan maken als zij het over de metselaars hebben.
Veel verenigingen hebben geheimen. Die van de vrijmetselarij zijn groter (gemaakt), mede doordat het een grote groep is.
Overheden worden ook beticht van 'geheime afdelingen', waar dingen gebeuren die het daglicht niet mogen zien (Area 51 bijvoorbeeld).
Ze mogen best geheimen hebben, hoewel ik het wel intrigerend vind wat deze geheimen nou eigenlijk zijn.
Alsosprachniclas schreef: De grondgedachte van de vrijmetselaars, namelijk het jezelf verbeteren, reflecteren op jezelf en tot een zekere verlichting komen om zo een beter mens voor anderen (en jezelf) te zijn, vind ik prachtig. Ook het kunnen uitspreken van al je gedachten en redenaties zonder direct een klap voor je kop te krijgen van mensen die hun oordeel klaar hebben of zich overgeven aan emoties wanneer het een onderwerp betreft wat hen nader aan het hart ligt spreekt mij aan.
Dat kan ik begrijpen, maar dit ligt in meerdere verenigingen/groeperingen.
Wat zoek je? Wat ik begrijp van de vrijmetselarij, is dat je daar van alles kan uitwisselen omtrent spiritualiteit.
Ik vermoed overigens dat er ook vrijmetselaars tussen zitten die hun oordeel wel snel klaar hebben staan, naast die die niet direct die klap voor de kop geven.
Ik heb er overigens geen ervaring mee, maar kan me wel vinden in wat je zegt. Het van gedachte wisselen over allerlei zaken kan tot verdieping leiden.
Alsosprachniclas schreef: Maar aan de andere kant, blijven geheimen geheim. Ik ben momenteel student en ik ken een aantal vrijmetselaars.
En wat zeggen zij over hun vrijmetselaar zijn? Zijn ze daar open in? Hoe kun je dat weten?
Men zegt wel openlijk een vrijmetselaar te zijn. Anderen zeggen dat ze geheimen hebben, maar niemand behalve de vrijmetselaars kunnen je zeggen of dit klopt of niet.
Ik ken voor zover ik nadenk geen vrijmetselaar, dus kan het niet verifiëren.
Alsosprachniclas schreef: Ook ken ik een aantal studenten die zich bij een studentenvereniging (en dan niet zomaar een vereniging, maar een corps) hebben gevoegd. Ook zij hebben geheimen binnen de corpora, die ondertussen niet meer zo geheim zijn (KMT's et cetera). Alle 'geheimen' die zij delen over deze verenigingen zijn voor mij onderdelen van zo'n verenigingen die in mijn ogen het daglicht niet kunnen verdragen (jezelf voor kankerfeut uit laten schelden, liters alcohol drinken om het drinken en een totale degradatie instappen omwille van een groepsgevoel, mij niet gezien).
Tsja, dit waren onder andere de redenen waarom ik me niet heb ingeschreven bij een studentenvereniging. Ze hadden me niet zo snel klein gekregen bij de ontgroening ;).
De studenten die deze geheimen delen, zijn theoretisch niet trouw aan hun vereniging, gelijk als de openbaarders van de vrijmetselaarsgeheimen dit niet zijn.
Het is ook moeilijk te zeggen wat er wel en niet waar is van deze 'geopenbaarde geheimen', want het is natuurlijk leuk om verhalen de wereld in te helpen.
Alsosprachniclas schreef: Wat voor geheimen hebben de vrijmetselaars? Deze worden niet gedeeld en worden ook niet duidelijk. Charmant, maar daardoor ook zo niet-transparant. En ik wil graag weten waar ik aan begin voordat ik een krabbel zet onder het Orde papier.
Ik zou voor jezelf ook even op papier zetten waarom je wel en waarom je niet lid wil worden van de vrijmetselarij.
Het in gesprek gaan over spirituele zaken is vast ook mogelijk bij andere verenigingen. Wat intrigeert je nu, interesseert je nu in de vrijmetselarij?
Vrijmetselarij.nl schreef: Wie interesse heeft voor het lidmaatschap zal zich allereerst kunnen informeren door middel van lectuur en door gesprekken met vrijmetselaars. Vervolgens overweegt de belangstellende samen met de leden van een loge of vrijmetselarij hem de gezochte stimulans kan bieden en of hij zich thuis kan voelen in de loge.
Je kent een aantal vrijmetselaars, heb je gezegd. Ben je ook al een keer meegegaan, als dat kan?

op 8 september is er een soort 'open dag', wat ik begrijp.
Kijk hier even voor een loge in de buurt
Alsosprachniclas schreef: Goed, na een lang verhaal hierbij mijn vraag:

Wie zit met een dergelijk dilemma en heeft de stap wél gemaakt? (en wie juist niet en waarom niet)?

Ik hoor graag van jullie!
Ik vin de vrijmetselarij erg interessant, en misschien dat ik er een keer dieper in duik dan ik nu doe. Helaas heb ik het de komende tijden te druk om serieus naar deze optie te kijken.
Als ik er tijd voor heb, lees ik graag over de vrijmetselarij, maar ik kan de stap nu zelf niet maken.

Jagang schreef:Dit is een vrijdenkersforum, niet een vrijmetselaarsforum.

Dat dit een vrijdenkersforum is, neemt niet weg dat hier ook vrijmetselaars kunnen zitten.
Komodo is bijvoorbeeld een vrijmetselaar (zo zijn voorsteltopic).
Er zat veel 'mystiek' om de vrijmetselarij, en ik vermoed dat dit ook flink is gestegen met Dan Brown's 'Da vinci Code', aangezien deze een aantal verwijzingen heeft naar de vrijmetselarij.
Op dit forum is inderdaad geen afspraak dat er een god/goden/godheid bestaat. Echter, het geloof in iets in deze trant is ook niet verboden.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Een lange, doch naar ik vermoed verspilde reactie.
Dat dit een vrijdenkersforum is, neemt niet weg dat hier ook vrijmetselaars kunnen zitten.
Ja, maar dat betekent nog niet dat we vrijmetselige dilemma's kunnen oplossen.
Echter, het geloof in iets in deze trant is ook niet verboden.
Nee, maar aanmoedigen of hier een servicepunt openen is iets anders. :wink:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Alsosprachniclas,

Wat kan je nu gebeuren als je daar gewoon eens gaat rondneuzen?
Maar geef anders hier maar eens de tekst van het "Orde papier" dan kunnen we zien waar je allemaal voor zou tekenen en of je je daarmee een buil zou kunnen vallen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Laatst bezocht, 08 jul 2012 09:54, verspilde moeite jongens, hit and run student.......
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Jagang schreef:Een lange, doch naar ik vermoed verspilde reactie.
Ja, maar dat betekent nog niet dat we vrijmetselige dilemma's kunnen oplossen.
Echter, het geloof in iets in deze trant is ook niet verboden.
Nee, maar aanmoedigen of hier een servicepunt openen is iets anders. :wink:
Misschien als nieuw verdienmodel? Servicepunten voor verscheidene groeperingen.
Informatie:
forumbericht: (kort)€5,- (lang) €7,50
privébericht: (kort)€7,50,- (lang) €9,-
emaill: (kort)€10,- (lang) €12,50

informatiepakket: (klein)10,- (groot) 15,-

De prijzen zijn exclusief BTW. Voor een speciaal informatiepakket kunt u altijd een offerte aanvragen bij een van onze medewerkers.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

:D
Henry Ford
AnimalTheMuppet

Bericht door AnimalTheMuppet »

Het antichristelijk randje dat aan de vrijmetselarij zit is overigens een fenomeen wat alleen in de Benelux en in Frankrijk te zien is. In de meeste landen moeten vrijmetselaars zweren op de bijbel of een ander "heilig" boek en wordt het geloof in een opperwezen als een conditio sine qua non beschouwd. Ten opzichte van de wereldbeweging der vrijmetselaars is de zogenaamde niet-reguliere vrijmetselarij zoals die hier beoefend wordt een aberrante leer. Ik herinner me zelfs dat sommige loges in Amerika vierkant stellen dat vrijmetselarij en atheïsme onverenigbaar zijn.

Ik heb het overigens ook niet hoog op met vrijmetselaars, regulier noch niet-regulier, voor mij zijn dat een paar geschifte kerels die per se een religieus tintje aan hun bestaan willen geven, maar dat gebruiken als een vergoelijking voor hun kruippoel van vriendjespolitiek.
KluukKluuk

Bericht door KluukKluuk »

De Vrijmetselarij?

Ik vind het maar een eng clubje met mensen die zich belangrijk maken door elkander absurde titels te geven.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

AnimalTheMuppet schreef:Het antichristelijk randje dat aan de vrijmetselarij zit is overigens een fenomeen wat alleen in de Benelux en in Frankrijk te zien is. In de meeste landen moeten vrijmetselaars zweren op de bijbel of een ander "heilig" boek en wordt het geloof in een opperwezen als een conditio sine qua non beschouwd. Ten opzichte van de wereldbeweging der vrijmetselaars is de zogenaamde niet-reguliere vrijmetselarij zoals die hier beoefend wordt een aberrante leer. Ik herinner me zelfs dat sommige loges in Amerika vierkant stellen dat vrijmetselarij en atheïsme onverenigbaar zijn.
De stelling dat de Vrijmetselarij in de Benelux en Frankrijk antichristelijk is, is volgens mij geheel onjuist. In Frankrijk en België zijn qua aantal de meeste loges irregulier, wat inhoudt dat zij zich niet houden aan de zgn. Oude Landmerken, waarbij de aanwezigheid van de Bijbel in de loges min of meer opgelegd is. Deze afspraken zijn bedoeld om het mogelijk te maken op internationaal niveau bij elkaar te kunnen 'visiteren' en zijn al 250 jaar lang in gebruik. Elke loge is een zelfstandig werkende vereniging. De Bijbel symboliseert de idee dat er in de loop der tijd veel gedachtengoed is ontstaan dat universele waarde voor de gehele mensheid heeft, waarvan onder andere sporen zijn terug te vinden in de Bijbel, maar ook in andere zgn. heilige geschriften. In de Old Charges van Anderson staat dit vermeld als The Volume of Sacred Law, wat begin 18e eeuw in Europa werd ingevuld als zijnde de Bijbel. Inhoudelijk heeft de Bijbel geen enkele functie. In Nederland is het overgrote deel van de loges regulier en niet anti-christelijk. De referenties naar bijbelse verhalen in de diverse rituelen kunnen door iedereen worden begrepen en wijzen op de persoonlijke zoektocht naar waarheid die iedereen in zijn leven volgt. Bedenk goed dat de vrijmetselarij een kind van de Verlichting is en dus veel meer humanistisch. De vrijmetselarij geeft iedereen de vrijheid om te geloven wat zij wil, maar legt niemand een bepaalde visie op. Juist door te wijzen op de universele overeenkomsten van ieder mens, wat mensen kan samenbinden, en niet in te gaan op de persoonlijke geloofsovertuigingen van het individu, kunnen agnosten, atheïsten en ook gelovigen van welke vorm dan ook bijeenkomen in een loge. Zolang iedereen maar erkent dat het een ieder vrijstaat te denken/geloven wat hij wil. Omdat de leden van de loges uit alle levensbeschouwelijke stromingen komen, zul je in ieder land een andere verdeling vinden. In het voorbeeld Amerika durf ik wel te stellen dat daar het aandeel gelovigen veel groter is dan hier en dus ook binnen de loges er veel meer leden zijn met een persoonlijk godsbeeld, om het maar zo te noemen. Binnen Nederland ligt dit aandeel veel lager. Er wordt overigens binnen loges nooit gediscussiëerd over religie en politiek, omdat dit nu juist de splijtzwammen zijn van elke poging om mensen bij elkaar te laten komen. Het zou toch fijn zijn als er wat genuanceerder werd gepost over dit soort onderwerpen. Het is erg makkelijk om de vrijmetselarij (weer) op de schop te nemen, zonder te onderzoeken waar deze zich mee bezighoudt. Tenzij men anno 2012 opnieuw complottheorieën wil oprakelen natuurlijk.

AnimalTheMuppet schreef:Ik heb het overigens ook niet hoog op met vrijmetselaars, regulier noch niet-regulier, voor mij zijn dat een paar geschifte kerels die per se een religieus tintje aan hun bestaan willen geven, maar dat gebruiken als een vergoelijking voor hun kruippoel van vriendjespolitiek.
Jammer dat je er zo over denkt. Hoe je het ook wendt of keert, in ieder mens zit een waakvlammetje dat zoekt naar een vorm van religiositeit. Zelfs als je helemaal niets gelooft, zoals ik ook trouwens, toch zoekt iedereen naar een vorm van samenbinding, al is het maar het ritueel samenzijn met je familie tijdens de kerstdagen. Mij geeft dat wel een warm gevoel namelijk, hoewel zelfs deze feestdagen voor mij niets te maken hebben met de geboorte van een mogelijke heiland. In de grond is de Vrijmetselarij eerder een zoektocht naar liefde in de ruimste zin van het woord. Interesse om met je medemens samen te komen zonder dogma's en zonder vooroordeel. En natuurlijk lopen er zoals in elke vereniging mensen rond die het niet kunnen laten om vriendjespolitiek te bedrijven, het blijven gewoon mensen. Mocht je tijd en interesse hebben in de Vrijmetselarij, wacht dan a.u.b. met een oordeel voordat je je er meer in hebt verdiept. De zogenaamde geheimen van de Vrijmetselarij zul je niet vinden, omdat die feiteljk niet bestaan. Het geheim zit hem in de manier van werken, het koesteren van een eeuwenlange traditie. Het enige wat men probeert geheim te houden is wat er tijdens een ritueel wordt uitgespeeld. En dan heb ik het niet over de teksten die overal op internet te vinden zijn. Tijdens de ritualen worden symbolische werktuigen aangereikt die men kan gebruiken om aan jezelf te werken.

Ik beschouw mijzelf absoluut als een vrijdenker en dit heeft mij er niet van weerhouden om vrijmetselaar te worden.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom op dit forum, Henry II. Bij het zien van je gebruikersnaam kon ik me onmogelijk onttrekken aan de gedachte dat de vorige onaardige bijdrage van Kluukkluuk wellicht toch iets van waarheid bevat. Maar ik geef er voorlopig nog niet aan toe.

Rituelen, symboliek van de bijbel, symbolische werktuigen, koesteren van eeuwenoude tradities, waakvlammetje dat naar reliositeit hunkert, zoektocht naar liefde ... voor mij klinkt het als een aaneenrijging van muffe restanten afkomstig uit een middeleeuwse christelijke kathedraal. Passé. Wellicht kwijnt de vrijmetselarij nog wat door zoals oud-gereformeerden en Amish dat ook kunnen doen.

Verlichting is heel wat anders. Dat zou om te beginnen een groep zijn die zich oneindig veel meer met visies voor de toekomst bezighoudt dan achterom kijkt.
En eenieder die in deze moderne wereld geeft om "de universele overeenkomsten van ieder mens", "wat mensen kan samenbinden" sluit zich niet aan bij zo'n gesloten clubje. Voor mij is zoiets een contradictio in terminis.
Born OK the first time
Plaats reactie