En als mijn eerste reactie om niet gelijk zijn suggestie van tafel te vegen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 95#p269095
Mijn schrijven was wat lang geworden en aardige van de oorspronkelijke draad afgegleden.
Vandaar dit nieuwe topic.
Is het zo, dat misschien toch delen van het occulte denken waard zijn voor verder onderzoek?
Meestal vinden wij als vrijdenkers van niet.
Maar ik, als ook een nieuwsgierige mens, veeg niet zo gauw iets van tafel.
"Occult" is zo'n vaag begrip, het woord zelf zegt het ook al, dat er misschien toch dingen onder zouden kunnen vallen, die na onderzoek duidelijker zouden kunnen worden en uit het hoekje van het "verborgene" zou kunnen komen.
Dat is in het verleden toch regelmatig gebeurt met het voortschrijden van de wetenschap.
Waar het echter om ging in het betreffende topic waren psychosen, de symptomen en de betrekkelijke machteloosheid van de reguliere wetenschap om het afdoende te kunnen genezen.
En de suggestie, dat de oorzaken ook binnen het occulte gezocht zou moeten worden, omdat we bij weinig gegevens, niets mogen uitsluiten.
Mijn gedachten gaan dan direct naar de term "bezetenheid".
Binnen diverse, religies volledig aanvaard en in meer of mindere mate een levend onderdeel in het religieuse leven van de gelovigen.
Mn. bezetenheid door demonen.
En dat in de ene religie wat meer, in de andere wat minder.
Als het om dit aspect van het "occulte" gaat waar Gerard op doelt, kan ik dat alleen maar afwijzen.
Demonen als entiteit bestaan niet.
Dat neemt niet weg dat er geen spirituele mechanieken zouden kunnen zijn, waarin we ons in meer of mindere andere bewustzijnsstaat zouden kunnen begeven.
En dat al dan niet vrijwillig.
Zie oa. chemische invloeden.
Hier zou ik zeker meer van willen weten, of hier ook bewust gebruik van zou kunnen worden gemaakt en dan bedoel ik in de juiste doseringen met een vooraf vastgesteld doel.
Dan bedoel ik hier natuurlijk binnen de geneeskunde.
Dan hier mijn antwoord wat bedoeld was voor het betreffende topic.
Het is mi. eerder zo dat, de wetenschap, door de eeuwen heen vertraagd is door de ons opgelegde verklaringen van de religies, dat er goede en boze geesten zouden bestaan.gerard_m schreef:Ik denk inderdaad dat we het zo zouden moeten benaderen zolang we weinig snappen van psychiatrische ziekten. De wetenschap is door de eeuwen heen vertraagd door (1) wat we niet mochten denken en (2) wat we ons niet kunnen voorstellen. Verklaringen bij voorbaat al afwijzen om reden (2) lijkt me nooit verstandig.Mariakat schreef:Inderdaad, als we een occulte zaak ook zien als een afwijkende theorie, die wetenschappelijk onderzoek rechtvaardigt.
Zie jij dat zo?
Het is juist een verplicht geloven, wat verder onderzoek belemmerde.
Waarom zou je onderzoeken wat je gelooft en wat je weet?
Meer is niet nodig om in het hiernamaals te komen.
En dit inderdaad door de eeuwen en door de spiritualiteit heen.
In een onwetendheids- en een verplicht aanneem-cultuur en een hoge prioriteit aan spirituele gedachtengangen en verklaringen, kreeg men niet de kans de verklaringen im Frage te stellen, daar men dan gelijk werd verketterd /en of als ongelovige bestempeld en afgestraft.
Het minste risico, dat men liep, was een ban uit de gemeenschap.
En dat niet in het minst door de heersende monotheïstische religies.
Het verder onderzoeken en uitbouwen van deze occulte gedachtengangen werd niet belemmerd, werd juist gepromoot, zolang het maar niet betwijfeld werd.
Vandaar de meest uiteenlopende sprookjes en de door de "occulte wetenschappen" ontstane rituelen.
Zo zal ik ze maar noemen.
Pas sinds de verlichting en een nuanceren van de invloed van de theorien van de religies, is onderzoek naar geest en geestesziekte pas op gang gekomen.
Dat kon pas openbaar worden en zich uitbreiden, toen er geen represailles meer bestonden, die de vrije geesten konden belemmeren en toen er meerdere ook areligieuse gemeenschappen ontstonden waar men terecht kon, als men in de (kerkelijk of familie) ban was gedaan.
Vandaar dat het seculiere aspect van een gemeenschap zo uiterst belangrijk is geweest.
Dat is ook waar we de meeste wetenschappers te vinden zijn.
Zeker ook de onderzoeken en het schrift zetten van het occulte heeft een vlucht genomen einde vorige eeuw.
Maar met de voortgang van de onderzoeken en de wetenschap is dit occulte gedeelte duidelijk achtergebleven en niet meegenomen in de wetenschappen, wegens de bekende oorzaken.
Los van de reguliere wetenschap is de interesse in het occulte zeker niet verminderd, maar heeft sinds het begin van de vorige eeuw niet veel nieuws opgeleverd, terwijl de (geestes)wetenschappen in het algemeen een enorme vlucht zijn gaan maken, zeker nu bekend is geworden, dat veel van onze psychische acties een duidelijke invloed ondervinden van de materie.
Ik ken tragische gevallen van patienten die zich totaal niet serieus genomen voelden door de reguliere psychiatrie en voor wie niets meer was dan onderdrukkende medicijnen. Het is begrijpelijk dat zij het elders gaan zoeken.
Inderdaad.
Velen vallen nog tussen wal en schip.
Maar hulp zoeken biij het occulte?
Bij demonen uitdrijvers?
Met vaak niet minder tragische gevolgen?
We missen nog veel evidence, maar we weten dat we niet alles kunnen genezenDit probleem bestaat nu al volop, objectief onderzoek zal dit probleem echt niet verergeren. Sterker nog: we missen nu de "evidence" om deze patienten terug te halen uit het alternatieve circuit.
Mensen, die dat niet kunnen aannemen, zouden alles kunnen doen wat hun wijsgemaakt wordt en waarin ze geloven om beter te worden
Nota Bene.
Wat ik hier schrijf geldt voor de geschiedenis van de westerse cultuur van de laatste paar honderd jaar.
Ik zou me voor kunnen stellen, dat mensen, die in de besloten cultuur van de arabische islam zijn opgevoed, deze ontwikkeling nog niet hebben meegemaakt en nog, zeg maar, in de fase van net na de verlichting zitten nog heel erg geboeid kunnen worden door det spirituele en occulte buiten hun religie.
Je ziet dat ook hier, dat mensen, die in een eerste fase van geloofsafval van de christelijke god zitten, een een sterke trek voelen naar andere religies, maar ook het occulte.