Onderzoek occulte geneeswijzen

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Onderzoek occulte geneeswijzen

Bericht door Maria »

Dit naar aanleiding van een opmerking van Gerard.
En als mijn eerste reactie om niet gelijk zijn suggestie van tafel te vegen.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 95#p269095
Mijn schrijven was wat lang geworden en aardige van de oorspronkelijke draad afgegleden.
Vandaar dit nieuwe topic.

Is het zo, dat misschien toch delen van het occulte denken waard zijn voor verder onderzoek?
Meestal vinden wij als vrijdenkers van niet.
Maar ik, als ook een nieuwsgierige mens, veeg niet zo gauw iets van tafel.
"Occult" is zo'n vaag begrip, het woord zelf zegt het ook al, dat er misschien toch dingen onder zouden kunnen vallen, die na onderzoek duidelijker zouden kunnen worden en uit het hoekje van het "verborgene" zou kunnen komen.
Dat is in het verleden toch regelmatig gebeurt met het voortschrijden van de wetenschap.

Waar het echter om ging in het betreffende topic waren psychosen, de symptomen en de betrekkelijke machteloosheid van de reguliere wetenschap om het afdoende te kunnen genezen.
En de suggestie, dat de oorzaken ook binnen het occulte gezocht zou moeten worden, omdat we bij weinig gegevens, niets mogen uitsluiten.

Mijn gedachten gaan dan direct naar de term "bezetenheid".
Binnen diverse, religies volledig aanvaard en in meer of mindere mate een levend onderdeel in het religieuse leven van de gelovigen.
Mn. bezetenheid door demonen.
En dat in de ene religie wat meer, in de andere wat minder.

Als het om dit aspect van het "occulte" gaat waar Gerard op doelt, kan ik dat alleen maar afwijzen.
Demonen als entiteit bestaan niet.
Dat neemt niet weg dat er geen spirituele mechanieken zouden kunnen zijn, waarin we ons in meer of mindere andere bewustzijnsstaat zouden kunnen begeven.
En dat al dan niet vrijwillig.
Zie oa. chemische invloeden.
Hier zou ik zeker meer van willen weten, of hier ook bewust gebruik van zou kunnen worden gemaakt en dan bedoel ik in de juiste doseringen met een vooraf vastgesteld doel.
Dan bedoel ik hier natuurlijk binnen de geneeskunde.

Dan hier mijn antwoord wat bedoeld was voor het betreffende topic.
gerard_m schreef:
Mariakat schreef:Inderdaad, als we een occulte zaak ook zien als een afwijkende theorie, die wetenschappelijk onderzoek rechtvaardigt.
Zie jij dat zo?
Ik denk inderdaad dat we het zo zouden moeten benaderen zolang we weinig snappen van psychiatrische ziekten. De wetenschap is door de eeuwen heen vertraagd door (1) wat we niet mochten denken en (2) wat we ons niet kunnen voorstellen. Verklaringen bij voorbaat al afwijzen om reden (2) lijkt me nooit verstandig.
Het is mi. eerder zo dat, de wetenschap, door de eeuwen heen vertraagd is door de ons opgelegde verklaringen van de religies, dat er goede en boze geesten zouden bestaan.
Het is juist een verplicht geloven, wat verder onderzoek belemmerde.
Waarom zou je onderzoeken wat je gelooft en wat je weet?
Meer is niet nodig om in het hiernamaals te komen.
En dit inderdaad door de eeuwen en door de spiritualiteit heen.
In een onwetendheids- en een verplicht aanneem-cultuur en een hoge prioriteit aan spirituele gedachtengangen en verklaringen, kreeg men niet de kans de verklaringen im Frage te stellen, daar men dan gelijk werd verketterd /en of als ongelovige bestempeld en afgestraft.
Het minste risico, dat men liep, was een ban uit de gemeenschap.
En dat niet in het minst door de heersende monotheïstische religies.
Het verder onderzoeken en uitbouwen van deze occulte gedachtengangen werd niet belemmerd, werd juist gepromoot, zolang het maar niet betwijfeld werd.
Vandaar de meest uiteenlopende sprookjes en de door de "occulte wetenschappen" ontstane rituelen.
Zo zal ik ze maar noemen.

Pas sinds de verlichting en een nuanceren van de invloed van de theorien van de religies, is onderzoek naar geest en geestesziekte pas op gang gekomen.
Dat kon pas openbaar worden en zich uitbreiden, toen er geen represailles meer bestonden, die de vrije geesten konden belemmeren en toen er meerdere ook areligieuse gemeenschappen ontstonden waar men terecht kon, als men in de (kerkelijk of familie) ban was gedaan.

Vandaar dat het seculiere aspect van een gemeenschap zo uiterst belangrijk is geweest.
Dat is ook waar we de meeste wetenschappers te vinden zijn.

Zeker ook de onderzoeken en het schrift zetten van het occulte heeft een vlucht genomen einde vorige eeuw.
Maar met de voortgang van de onderzoeken en de wetenschap is dit occulte gedeelte duidelijk achtergebleven en niet meegenomen in de wetenschappen, wegens de bekende oorzaken.

Los van de reguliere wetenschap is de interesse in het occulte zeker niet verminderd, maar heeft sinds het begin van de vorige eeuw niet veel nieuws opgeleverd, terwijl de (geestes)wetenschappen in het algemeen een enorme vlucht zijn gaan maken, zeker nu bekend is geworden, dat veel van onze psychische acties een duidelijke invloed ondervinden van de materie.
Ik ken tragische gevallen van patienten die zich totaal niet serieus genomen voelden door de reguliere psychiatrie en voor wie niets meer was dan onderdrukkende medicijnen. Het is begrijpelijk dat zij het elders gaan zoeken.

Inderdaad.
Velen vallen nog tussen wal en schip.
Maar hulp zoeken biij het occulte?
Bij demonen uitdrijvers?
Met vaak niet minder tragische gevolgen?
Dit probleem bestaat nu al volop, objectief onderzoek zal dit probleem echt niet verergeren. Sterker nog: we missen nu de "evidence" om deze patienten terug te halen uit het alternatieve circuit.
We missen nog veel evidence, maar we weten dat we niet alles kunnen genezen
Mensen, die dat niet kunnen aannemen, zouden alles kunnen doen wat hun wijsgemaakt wordt en waarin ze geloven om beter te worden

Nota Bene.
Wat ik hier schrijf geldt voor de geschiedenis van de westerse cultuur van de laatste paar honderd jaar.
Ik zou me voor kunnen stellen, dat mensen, die in de besloten cultuur van de arabische islam zijn opgevoed, deze ontwikkeling nog niet hebben meegemaakt en nog, zeg maar, in de fase van net na de verlichting zitten nog heel erg geboeid kunnen worden door det spirituele en occulte buiten hun religie.
Je ziet dat ook hier, dat mensen, die in een eerste fase van geloofsafval van de christelijke god zitten, een een sterke trek voelen naar andere religies, maar ook het occulte.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
siger

Re: Onderzoek occulte geneeswijzen

Bericht door siger »

Wat is "het occulte" voor iets? Etymologisch zou het om een geheim moeten gaan, en zo'n dingen wijs ik altijd en onvoorwaardelijk af. Kom in het daglicht, en dan praten we verder. Blijf in de schemer (ik bedoel het vervolg niet persoonlijk) en beweer maar raak. Communicatie is over en weer. Wie niets vooropzet is geen aandacht waard.

Heb je een remedie en vind je dat ze thuishoort in het occulte gebied? Niet mijn ding.

Heb je een remedie die in de openbaarheid besproken kan worden, dan zie ik wel de resultaten van wetenschappelijk onderzoek.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mariakat schreef:1)
Is het zo, dat misschien toch delen van het occulte denken waard zijn voor verder onderzoek?
2)
Meestal vinden wij als vrijdenkers van niet.
Mariakat,
Ik heb veel van je lange antwoord niet aangehaald omdat heel voorin al stond waar het om draait:
ad 1)
Welke delen zijn waarom verder onderzoek waard en welke niet. Inzoomen tot een onderzoekbare hypothese, daar draait het om.
ad 2)
Mogelijk ben ik een buitenmodel vrijdenker, want als ad 1) kan worden ingevuld, dan interesseert het me geen fluit wat vrijdenkers meestal zouden (moeten?) vinden.

Graag dus precies benoemen waar je het over wilt hebben.
"Het occulte" is me te vaag en verhult alleen maar.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

@ Siger en @ Heeck
Misschien toch goed om nog een paar alineaatjes te lezen of te herlezen.
Dat zijn dus ook vragen voor mij.
( Sorry voor de lange monoloog. Soms wil ik me wel eens verliezen in wat veel woorden)

Als je terug gaat naar de link, dan zie je dat er daar doorgegaan wordt op wat Gerard eerder schreef:
Het is op zich zelfs vrij onwetenschappelijk om afwijkende theorieen (zoals occulte oorzaken) direct af te wijzen, zonder te weten wat de oorzaken van deze ziekten dan wel zijn.
Dat is waar ik het eerst op regeerde binnen het topic over psychose.
Zie het citaat uit het eerste bericht.
Gerard schreef:De wetenschap is door de eeuwen heen vertraagd door
(1) wat we niet mochten denken en
(2) wat we ons niet kunnen voorstellen.

Verklaringen bij voorbaat al afwijzen om reden (2) lijkt me nooit verstandig.
Ik schreef al, dat dit mijn reactie is op de opmerkingen van Gerard.
- Er zijn in mijn leven niet veel dingen die ik nooit heb mogen overdenken, zeker niet van en in mezelf.
- Er is veel, wat ik me niet voor kan stellen.
- En ik heb nooit de intentie, bij voorbaat iets van tafel te vegen.

Wel veeg ik dingen van tafel, die na overdenkingen het alleen maar verdienen (mi. dan) van tafel geveegd te worden. (zoals bezetenheid door demonen bij psychosen)

Als Gerard redenen ziet om wel verder in te gaan op "occulte oorzaken" voor dingen, die wij ons niet kunnen voorstellen, zou ik hem willen vragen zijn gedachten hier verder over te geven, bijvoorbeeld door aan te geven, waar hij dan over denkt.
Ik beloof dan, dat ik het niet direct van tafel zal vegen, zonder daar eerst mijn gedachten over te laten gaan.
siger

Bericht door siger »

Mariakat,

Dat verandert mijn mening (natuurlijk) niet. "Occult" (verborgen) begrijp ik als tegengesteld aan "wetenschap" (onderzoek.)

Sommige dingen kan je beter meteen afwijzen, dat is niet onwetenschappelijk, in tegendeel. Als iemand mij een wondermiddeltje wil aansmeren ga ik eerst wel eens kijken of wel onderzocht is of het werkt en niet schadelijk is.
a.r.

Bericht door a.r. »

Ik ben al sinds ik je bericht vanmiddag laat las aan het worstelen hoe hierop te reageren en Heeck en Siger verwoorden dan ook mijn diepste gevoelens en overtuiging....nl "ik kan hier niets mee", maar ik moet er wel op reageren :? Er gaat vaak gaat er eea mis in ons brein, hormonale stofjes teveel of te weinig (al in de baarnoeder), hersenverbindingen die (al dan dan niet hormonaal of door andere schadelijke\breinverandelijke stoffen of omstandigheden) niet of verre van optimaal zijn....daar kun je natuurlijk alle mogelijke ("bovennatuurlijke") verklaringen voor verzinnen, maar je zou ook kunnen bedenken dat hetgewoon stofjes en/of verbindingen zijn die niet helemaal werken zoals ze zouden "moeten" werken, zonder dat je daar occulte/bovennatuurlijke/demonische oorzaken voor zoekt! Lees onderstaande linkjes eens door, alsmede de posten van Heeck en Siger en als het ff kan ook het boek van Dick Swaab "Wij zijn ons brein" (ja, ik weet het, ik ben momenteel een wandelende reclamezuil voor dat boek :D ) maar ik KAN gewoon niets met dit door jou geopende topic!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Occultisme
http://nl.wikipedia.org/wiki/James_Rand ... Foundation
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mariakat,
Zeker als ik ergens wat scherp op reageer, kan je er vergif op innemen dat ik voorgaande berichten extra heb doorgenomen.
Dus: noem mij een occulte behandelwijze (geneeswijze lijkt me wat voorbarig) die het onderzoeken waard zou zijn omdat ze zo opvallend effectief zou zijn.
Anders kan je iedere woeste fantasie, hoe lang die ook al wordt gekoesterd, wel gaan onderzoeken.
Roeland
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Nog een keer dan:
Ik reageer op een opmerking van Gerard.

Voor antwoord op je vragen, moet je bij Gerard zijn.
Ik ben ook benieuwd naar zijn antwoord.

En zal dat dan eerst overdenken, voor ik het van tafel veeg.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Maar, wat denk je zelf?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mooi genuanceerd verhaal van Mariakat. Ik zal mijn idee proberen te verduidelijken. Het begint voor mij hiermee:
De wetenschap is door de eeuwen heen vertraagd door
(1) wat we niet mochten denken en
(2) wat we ons niet kunnen voorstellen.

Inderdaad heeft de religie de wetenschap in de weg gezeten doordat men dingen niet mocht denken. Gelukkig ligt die tijd (in het westen althans) achter ons. Wetenschap floreert bij vrijdenken, zonder beperkingen van wat wel en niet "mag" worden gedacht.

Je ziet dit verschijnsel nog steeds wel bij sommige religieuzen. Het wereldbeeld van gelovigen kan gaan wankelen als feiten aan het licht komen die tegen dat geloof in gaan. Het is heel menselijk en normaal om die feiten te verdringen, want je moet anders je wereldbeeld gaan herzien. Je wilt dus niet dat een bepaald feit klopt. Deze beperkte manier van denken, verwacht ik eigenlijk niet bij vrijdenkers. Stel dat ooit inderdaad iets als een "entiteit" of "geest" wordt gemeten, dan moet inderdaad iets van je wereldbeeld op de schop. Maar ik denk dat een vrijdenker eigenlijk niet tegen onderzoek zou kunnen zijn, ook al geloof je niet dat er iets uit gaat komen (en hoop je misschien dat er niets uit zou komen).

Verder is religie niet de enige beperking voor wetenschap. De mens kan ook beperkt worden door wat hij zich kan voorstellen (of wil) voorstellen. Dit is met name in de medische wetenschap een beperking. Vooruitgang komt mede tot stand door buiten de gebaande paden te kunnen denken.

De huidige medische wetenschap verklaart zaken m.b.v. chemische processen maar heeft niet op alles antwoorden. Met name de psychiatrie is nog niet ver ontwikkeld. Bij veel medische behandelingen is ook volstrekt onduidelijk hoe het werkt. Zolang je alles wat niet-regulier is afwijst, breng je een kloof aan tussen wat je al weet en wat je nog niet weet. Patienten shoppen elders, gaan zelfs niet meer naar reguliere artsen. Wetenschappelijk gezien heeft de arts geen antwoord aan de shoppende patient: geen bewijs dat het niet werkt. De uitdrijver van demonen heeft zo vrij spel.

Een functie van onderzoek kan ook zijn: het ontkrachten van ideeen. Veel onderzoek bestaat uit het onderzoeken van een hypothese, met als resultaat: het klopt niet. Op deze manier worden dingen uitgesloten. Ook hier geldt weer: bij voorbaat al vinden dat iets niet kan bestaan, dat schiet niet erg op.

Om die redenen vind ik afwijkende verklaringen bij voorbaat afwijzen, nooit verstandig. Als iedereen zo denkt, komt de wetenschap niet verder dan de al gebaande paden. Dit geldt voor niet-verklaarde psychiatrische stoornissen maar eigenlijk voor alles.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

gerard_m schreef:
Om die redenen vind ik afwijkende verklaringen bij voorbaat afwijzen, nooit verstandig. Als iedereen zo denkt, komt de wetenschap niet verder dan de al gebaande paden. Dit geldt voor niet-verklaarde psychiatrische stoornissen maar eigenlijk voor alles.
Je kan toch ook een behandeling voorstellen waarbij je niet het complete werkingsmechanisme hoeft te verklaren zonder terug te hoeven vallen op een verklaring in de orde van repareren van defect aura?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Cluny schreef:Maar, wat denk je zelf?
Hèhè, eindelijk.
Bij jou is de boodschap dan toch doorgekomen.

Is mijn eerste epistel voorlopig niet genoeg?

Eén voorbeeld dan, waar ik serieus nieuwsgierig naar ben.
Wat is het, dat de magnetiseur voelt, als hij zegt iets te voelen?
Dat hij iets specifieks voelt, als hij bezig is, wil ik aannemen, als hij dat zelf zegt.

Ik heb daar nog nooit een eenduidig antwoord op gekregen.
Alleen, steeds weer diverse, voor mij zwaar ongeloofbare, verklaringen.
Meestal spiritistische.

Voor alle duidelijkheid:
Ik bedoel niet de discussie over de al dan niet werking van het magnetiseren.
Laten we beginnen bij het begin.
Wat is het wat hij voelt?

Edit:
Mijn bericht overlapt dat van Gerard en dr?, maar ik wilde het toch zo plaatsen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Gerard, Mariakat,

Blijft mijn duidelijke suggestie een specifiek iets aan te wijzen.
Wat een magnetiseur voelt kan worden vergeleken met wat een andere magnetiseur voelt.
Simpel te testen op realiteitsgehalte.

Mocht er sprake zijn van occulte behandelingen of zelfs genezingen, dan kunnen die worden aangedragen.
Bij voorbaat aannemen dat overal wel iets van waar zou kunnen zijn is onwerkbaar.

Roeland
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mariakat schreef: Laten we beginnen bij het begin.
- Wat is het wat hij voelt?
heeck schreef: - Wat een magnetiseur voelt kan worden vergeleken met wat een andere magnetiseur voelt.
- Simpel te testen op realiteitsgehalte.
- En wat is dat dan, volgens jou, wat zij beiden voelen?
- Hoe is een bepaald gevoel te meten? Hoe het wordt ervaren?

Dan volgt direct mijn vraag.
Ga jij er hiervan uit dat de ene magnetiseur hetzelfde is als de andere?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mariakat schreef:
Mariakat schreef: Laten we beginnen bij het begin.
- Wat is het wat hij voelt?
heeck schreef: - Wat een magnetiseur voelt kan worden vergeleken met wat een andere magnetiseur voelt.
- Simpel te testen op realiteitsgehalte.
- En wat is dat dan, volgens jou, wat zij beiden voelen?
- Hoe is een bepaald gevoel te meten? Hoe het wordt ervaren?

Dan volgt direct mijn vraag.
Ga jij er hiervan uit dat de ene magnetiseur hetzelfde is als de andere?
Ik hoef niet te weten wat ze voelen en ik hoef er ook niet van uit te gaan dat magnetiseurs identiek zijn.
Als ze beiden, of een van tweeën zeggen iets te kunnen constateren wat ze afleiden uit wat ze voelen, dan kan worden getoetst of wat ze claimen te voelen er inderdaad is.
Als ze iets voelen dat niemand kent dan voel ik nattigheid.

Soms kan er worden gemeten zoals bij de craniaalsacraaltherapeuten die zeggen een ruggenmergritme te kunnen voelen.
Als ze verschillende ritmes voelen die beide afwijken van het regelrecht meten, dan zullen ze hun bezigheid niet aan de wilgen hangen.

Er staat me een verhelderend proefje voor de geest van een schoolmeisje, Emily Rosa, dat een aantal reiki-getrainden zo gek wist te krijgen een proef te doorstaan. Resultaat: Nada-Noppes.

Zolang magnetiseurs ontoetsbare claims stellen is er nauwelijks een probleem.
Zodra ze claimen te genezen is er wel een probleem.

Roeland
Plaats reactie