Restitutieleer nieuwe soort ?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Restitutieleer nieuwe soort ?

Bericht door heeck »

Een enthousiaste bioloog kan nog wel eens een nieuwe apensoort ontdekken.
Bij onderstaand verbond tussen evolutie en openbaring voel ik me net zo een bioloog.
Hoe verzin je het !? 2x scheppen.

Roeland

KLIK:Restitutieleer een creo-variant
. . De restitutieleer houdt in dat de huidige in zes dagen ontstane kosmos in feite een herschepping is. Eerder al zou God de hemel en aarde hebben geschapen, waaruit de restanten stammen die door evolutionisten worden aangegrepen als bewijs dat de aarde miljoenen jaren oud moet zijn. Tussen het eerste en tweede vers van Genesis 1 vond volgens deze leer de val van satan plaats, waardoor de schepping woest en ledig werd en Goddelijk oordeel volgde.

In ‘De restitutieleer, een creationistische variant' noemt Klein Haneveld de evolutieleer een volstrekt onbewezen theorie. Hij zegt er verbijsterd over te zijn dat blijkbaar niemand meer weet of wil weten van de ooit wijd verbreide en door hem verdedigde creationistische zienswijze. Behalve veel buitenlandse bronnen, noemt hij tal van bekende Nederlandse christenen (van wie velen inmiddels zijn overleden) die de restitutieleer aanhingen. Onder hen niet alleen EO-oprichters dr. Jan Kits en Albert Ramaker, maar ook prof.dr. Willem Ouweneel, die inmiddels van mening is veranderd, Johannes de Heer, bioloog dr. H.J. Flipse en ds .C.J. Hoekendijk.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Socratoteles
Diehard

Re: Restitutieleer nieuwe soort ?

Bericht door Socratoteles »

heeck schreef:Hoe verzin je het !? 2x scheppen.
He just can't get it right.. Poor ol' fellow :roll:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Tja, het wilde maar niet lukken, na de tweede keer kwam de zondvloed en moest alles weer opnieuw, nog een keer scheppen had hij toen geen zin meer in dus liet hij er maar een paar leven. Wanneer zou hij zich nu gaan bedenken dat het weer niks is geworden?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

heeck schreef:  
In ‘De restitutieleer, een creationistische variant' noemt Klein Haneveld de evolutieleer een volstrekt onbewezen theorie. Hij zegt er verbijsterd over te zijn dat blijkbaar niemand meer weet of wil weten van de ooit wijd verbreide en door hem verdedigde creationistische zienswijze.
Deze filosofische stroming kom je ook af en toe tegen. Ook een begrip waarvan de aanhangers roepen: "Dat niemand dit kent".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Emanationisme
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dat lijkt me dan weer echt iets voor zweeftreesen
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik krijg het toch een beetje benauwd nu, Hij kon wel een beslissen dat het tijd is voor een derde keer, gezien het zootje dat we van de aarde maken. :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Heeck schreef:Hoe verzin je het !? 2x scheppen.
Je zult wel moeten als je zo hier en daar een botsende komeet (oid) over het hoofd ziet. :lol:
De niet doordenkende angsthazen zullen het wel weer een plausibel verhaal vinden :(

Wat mij echter het meest verontrust zijn de machten en krachten die wereldwijd zich achter dit soort onzin opstellen en het daarmee mogelijk maken een wijds publiek te bereiken en een gevoel van betrouwbaarheid van dit verhaal te bewerkstelligen!
Dies
Forum fan

Bericht door Dies »

fbs33 schreef:De niet doordenkende angsthazen zullen het wel weer een plausibel verhaal vinden
Dank je! Ik ga hier trouwens al vrij lang van uit. En dit inzicht is totaal niet nieuw. Ik merk dat sommige FT-ers er nu pas achter komen, maar reeds de kerkvader Origenes had al een vergelijkbaar standpunt over Gen 1.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Dies schreef:Dank je! Ik ga hier trouwens al vrij lang van uit. En dit inzicht is totaal niet nieuw. Ik merk dat sommige FT-ers er nu pas achter komen, maar reeds de kerkvader Origenes had al een vergelijkbaar standpunt over Gen 1.
Wie Origenes was heb ik op zondagschool nooit geleerd noch het verschil tussen gen. I en II !
Ik zie daarentegen dat de mensheid zich boog over de vraag, "Waar komen wij toch vandaan"? (want als iets een mens ergert is het wel de 'begin-loosheid van eeuwigheid)
Ook waren er in de stam natuurlijk allerlei verhalen in omloop die de enigheid van e.e.a. ferm aantastte! (De Kneveltjes liepen toen ook ijverig rond en stuiterden tegen Ouweneeltjes die weer wat anders vertelden [andere verhalen vanuit de omgeving sijpelden al naar plausibiliteit door naar het onrustige joodse volkje die zich zowaar in zichzelf vernietigende groepjes opdeelden])
Eénheid was het motto, en de slimsten gingen er eens goed voor zitten in de tent v.d. alleroudste om het ultieme verhaal in elkaar te flansen dat tot op heden stand weet te houden.
En ik moet toegeven dat men het niet onaardig heeft gedaan met vondsten als het paradijs dat symbool staat voor de dierlijke onbewuste mens (en daarom geen schuld kan worden aangewreven!)
Met de overgang naar een diersoort die het bewustzijn toegevoegd kreeg in de vorm van het aangereikte symbolische appeltje {en in één moeite door kon het vrouwtje als schuldig aan het plukken aangewezen worden en tevens als aanwijzing voor de mannen onder ons dat een constant wakend oog op de vrouwtjes noodzakelijk was!!)
De zondeval met het vrouwtje voorop? (Hoe lachwekkend als het niet zo treurig was!)
Hoe menselijk en hoe weinig goddelijk is dat alles?

Met één groot verschil!- -Ik kan de 'gaps' (want ik was er natuurlijk niet bij) echter opvullen met de huidige menselijke voorbeelden van draaikonterij opvullen, terwijl de gelovige er niet eens over kan nadenken uit angst dat ie anders zijn imaginair eeuwige voortbestaan verliest!

Natuurlijk is er nog een element: Het gaat om eenduidigheid binnen de stam.
Want vele handen kunnen meer bommenwerpers bouwen (of knotsen zwaaien) en meer koppen kunnen zich met research bezighouden terwijl er genoeg boeren overblijven om het land te bewerken etc.
Kortom, ik heb nog geen millimeter reden om in en immanente god te geloven (die gaps kan ik op mijn gemak zelf vullen, haha)
Die zgn. transcedente entiteit kan ik (enigszins twijfelend) óók wegvagen met de gedachte dat een oerknal slechts een geslagen piketpaaltje op die lijn der eeuwigheid is!

Want waarom 'hij' wél eeuwigheidswaarde?- - -en het materiaal voor een heelal niet?

Maar ik ben denkend (en me bewust van de witte vlekken op mijn kaart) tot de conclusie gekomen dat goden ten hóógste een witte vlek vormen!
Terwijl de gelovige (m.i.) er een kleurtje aan gegeven heeft dat het beste bij zijn psyche past (kleurtherapie :lol: )

Géén legers van kerkvaders en andere misdadigers tegen de menselijkheid die we beiden uit de kast onzer eruditie kunnen halen, want mijn kast is daar leeg! . :lol:
podocnemis
Geregelde verschijning

Bericht door podocnemis »

@Roeland,
Een enthousiaste bioloog kan nog wel eens een nieuwe apensoort ontdekken
Een enthousiaste phasmidaloog kan nog wel eens een nieuwe phasmida (wandelende
takken) soort ontdekken!

Na de door jou pas ontdekte restitutieleer, zijn er nog andere "soorten":

DE REDELIJKE GODSDIENST

link: http://www.theologienet.nl/documenten/B ... _DLIII.pdf

HET RUIME HEMELROND

link: http://www.theologienet.nl/documenten/W ... ELROND.rtf

Het Bijbels wereldbeeld

http://www.vlichthus.nl/PDF/Bijbelswereldbeeld.pdf

en waarschijnlijk nog veel meer!

Veel leesplezier :D :D :D
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Korte analyse van de inleiding van het artikel, toegankelijk via de derde link van bovenstaand bericht.

“wetenschap” vinden we tussen aanhalingstekens. Wetenschap zou iets met, wederom tussen aanhalingstekens, technologische (en uiteraard moreel verwerpelijke) “kennis” te maken hebben, waarbij waarheidsvinding geen rol zou spelen (waarheidsvinding zou wat mij betreft tussen aanhalingstekens mogen). De “waarheid”, of “werkelijke kennis” (de aanhalingstekens zijn dit keer van mij, om, als te doen gebruikelijk, een quote af te bakenen), wordt blijkbaar verkregen door middel van het lezen van de bijbel, want:

“Voor deze studie is het noodzakelijk de hele bijbel door te gaan, ...Uit de woordkeus kunnen conclusies getrokken worden”

Vervolgens een waarschuwing;

“De bijbel gaat niet uit van hetgeen de mens ziet! Het wezen van de bijbel is juist dat de mens moet geloven hetgeen hij niet ziet. (Johannes 20 : 29) ... De mens moet niet uitgaan van wat hij ziet, maar van hetgeen hij hoort. (Romeinen 10 : 8 – 14).

“Ziet” u: Om de “waarheid” te kunnen zien, moet ge de bijbel lezen. Maar neen, gij verdorven zielen! Niet lezen, maar horen zult ge! Niet om u heen kijken zult ge, maar blind vertrouwen!

Opdat ge weet in welk “licht” gesproken mag worden. (Newton zeker? :wink: )
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Socratoteles schreef:
heeck schreef:Hoe verzin je het !? 2x scheppen.
He just can't get it right.. Poor ol' fellow :roll:
Ja, maar Hij heeft het toch later allemaal helemaal weten op te lossen! :lol:

“Gesprek uit het jaar 33

A: Heb je het laatste nieuws al gehoord
B: Nee, wat is er gebeurd?
A: De wereld is verlost!
B: Wat zegt u me nou?
A: Ja, de lieve God heeft een menselijke gestalte aangenomen en zich in Jeruzalem laten terechtstellen: daardoor is de hele wereld verlost en de duivel gewipt.
B: Wel, wel, dat is nog eens aardig!”

(Schopenhauer)

Ook toepasselijk zijn de woorden van Ingersoll in About the Holy Bible:
Robert Ingersoll schreef:JEHOVAH'S ADMINISTRATION.

He created the world, the hosts of heaven, a man and woman -- placed them in a garden. Then the serpent deceived them, and they were cast out and made to earn their bread.

Jehovah had been thwarted.

Then he tried again. He went on for about sixteen hundred years trying to civilize the people.

No schools, no churches, no Bible, no tracts -- nobody taught to read or write. No Ten Commandments. The people grew worse and worse, until the merciful Jehovah sent the flood and drowned all the people except Noah and his family, eight in all.

Then he started again, and changed their diet. At first Adam and Eve were vegetarians. After the flood Jehovah said: "Every moving thing that liveth shall be meat for you" -- snakes and buzzards.

Then he failed again, and at the Tower of Babel he dispersed and scattered the people.

Finding that he could not succeed with all the people, he thought he would try a few, so he selected Abraham and his descendants. Again he failed, and his chosen people were captured by the Egyptians and enslaved for four hundred years.

Then he tried again -- rescued them from Pharaoh and started for Palestine.

Then he changed their diet, allowing them to eat only the beasts that parted the hoof and chewed the cud. Again he failed. The people hated him, and preferred the slavery of Egypt to the freedom of Jehovah. So he kept them wandering until nearly all who came from Egypt had died. Then he tried again -- took them into Palestine and had them governed by Judges.

This, too, was a failure -- no schools, no Bible. Then he tried kings, and the kings were mostly idolaters.

Then the chosen people were conquered and carried into captivity by the Babylonians.

Another failure.

Then they returned, and Jehovah tried prophets -- howlers and wailers -- but the people grew worse and worse. No schools, no sciences, no arts, no commerce. Then Jehovah took upon himself flesh, was born of a woman, and lived among the people that he had been trying to civilize for several thousand years. Then these people, following the law that Jehovah had given them in the wilderness, charged this Jehovah-man -- this Christ -- with blasphemy; tried, convicted and killed him.

Jehovah had failed again.

Then he deserted the Jews and turned his attention to the rest of the world.

And now the Jews, deserted by Jehovah, persecuted by Christians, are the most prosperous people on the earth. Again has Jehovah failed.

What an administration!
Born OK the first time
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Doet me denken aan dit plaatje diie theoie:
Afbeelding
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Dank voor alle bijdragen ! Verbluffend wat er allemaal is verzonnen en mij nooit kon bekommeren !

Maar goed dat ik mijn eerste vermoedens over monsters onder mijn bed met mijn moeder heb geverifieerd.
Als je dat ooit hebt nagelaten groeien die hersenspinsels in maat en tal.
Hoe dat komt wordt hoe langer hoe duidelijker:
KLIK: Geloven moet je afleren anders blijf je erin

Het zou me niet verbazen als Pim van Lommel zonder het te beseffen een van die oude modellen heeft hergebruikt voor zijn grensloze bestaan waarmee eenieder tijdens leven wordt doorverbonden..

Roeland
PS
Een verbeterd URL:
Westerbeke-hemelrond
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie