Tsja, wat zal ik ervan zeggen: De pater in kwestie vond ik, ookal was ik het niet met hem eens, best een sympathiek spreker. En tsja, typisch katholiek, dat wel. Melden dat er geen probleem is tussen wetenschap en geloof en dat ze elkaar aanvullen enz. Hoe dat in de praktijk vorm moet krijgen indien ze conflicteren, werd mij niet echt duidelijk.
De eerste spreker daarentegen vond ik een heel ander verhaal. Het begin van zijn betoog vond ik goed opgebouwd. Daarin gaf hij kort maar niet eens zo slecht de drie denkbeelden evolutie-ID-creationisme weer. Echter, hij ging bij mij op een aantal punten flink de mist in. Allereerst vond hij dat de oude aarde eerst een kleine 4,5 miljard jaar oud was. Ergens in dat laatste moment evolueerde de mensheid (ongeveer 1 miljoen jaar geleden), god zorgde (hoe wist hij zelf ook niet) voor een tweetal die ineens in het paradijs zich bevonden en daarna verliep de rest van de bijbel zoals het boekje.
Het was wel jammer dat hij te weinig tijd had. Met name het laatste kwartier was nogal hakkerig naar mijn mening. Om een paar van zijn opmerkingen/opvattingen (geparafraseerd) eruit te lichten die ik opmerkelijk vond:
"Genesis is niet zomaar geschreven, als je de bronteksten bekijkt, zitten er allemaal mooie getallen e.d. in." Dat zal best, dacht ik, maar die zitten er in meer boeken. In La Davina Commedia zitten er ook 1001 getallenverwijzingen maar we zijn het er toch snel over eens dat dat boek fictie is.
"Het is opmerkelijk dat er in de natuur een soort finetuning heeft plaatsgevonden tussen de natuurconstanten" Dit argument zie ik redelijk vaak. Ik moet de eerste onderzoeken op dit vlak nog tegenkomen. Afgezien van het verhaal van Cymric, hoeft het m.i. helemaal niet tot een multiversum of scheppende god te leiden. Als ik morgen een tiental dobbelstenen neem, en ik krijg daaruit de volgende uitkomst: [1,3,1,4,5,2,5,3,5,6] zou die dan minder speciaal zijn dan de uitkomst: [1,3,2,4,5,2,5,3,5,6]? Lijkt me niet. Ook vind ik het bewijs dat "er dus dan ook geen leven mogelijk zou zijn" tamelijk vergezocht op het eerste gezicht.
Wat ik zondermeer een goed punt vond, is dat hij (helaas te) kort opmerkte dat een letterlijk geloof in Genesis als demarcatie van waar gelovige zijn een betrekkelijk kort verschijnsel is. Dit haalt namelijk een bepaalde historische basis waarop gelovigen zich beroepen weg. Ook vond ik het duidelijk in zijn voordeel spreken dat hij de anti-evolutieargumenten van bijv. Ben Hobrink afdeed als onzin. Dat weet een gemiddelde FTer wel, maar in bepaalde Christelijke kringen wordt deze man toch veel te veel op handen gedragen.
Wat ik na afloop heel jammer vond, is dat hij bepaalde vragen uit het publiek naar mijn mening matigjes pareerde. Een creationist uit de zaal die vroeg hoe het komt dat er nooit een hond uit een kat voortkomt en dus dat evolutie ook zijn grenzen heeft (argh, bijna letterlijk Hobrink dit). Werd heel kort beantwoord met: Tsja, uhm tsja, eh...Er zijn bijv. vissen die hun genenpool hebben aangepast en daardoor een soort antivires eiwit in hun systeem hebben waardoor ze wel in noordelijker gebieden kunnen zwemmen en er zijn planen die van diploid naar tetraploid bijv. gaan en een volledig andere plant uitkomt. Jammer dat hij bijvoorbeeld niet heeft gewezen op o.a. Nylonase bacterien.
Zoals Collegavanerik al zei: de vraag zijn er hier nog mensen van Freethinker.nl in de zaal? Best grappig. Schijnbaar is Cees ook al opd e hoogte van FT.

"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn