Heel erg bedankt alvast voor de snelle reacties en ik voel me erg welkom ondertussen
appelfflap schreef:nellie schreef:
Onlangs werd ik als vrijwillig voorlezer bij een organisatie die audioboeken maakt voor blinden, slechtzienden en dyslectici, geconfronteerd met een geschiedenisboek dat jonge-aardecreationisme aanleert,
zeg gewoon dat ze dat door iemand anders moeten laten inlezen omdat jij mensen geen onzin wil wijsmaken.
Dat heeft mijn coach daar gelukkig zelf onmiddellijk voorgesteld; niemand had trouwens op voorhand in de smiezen dat het om zo'n soort geschiedenisboek ging
biemer schreef:Het is een lastig dilemma. Maar je zou het kunnen weigeren door te verwijzen naar de weiger-ambtenaar. Daar moeten ze wel begrip voor hebben !
Als vrijwilliger is het weigeren ook geen praktisch probleem, maar sommige collega's doen dit beroepshalve, en dan is de weigerambtenaar inderdaad een goede analogie. Maar dan hangt het er van af wat je van weigerambtenaren vind: ik was tot nu toe de mening toegedaan dat iedereen gewoon zijn werk moet doen, en als je gewetensbezwaren hebt, moet je maar ander werk doen, of niet? Niemand verplicht je om een bepaalde job te doen, net zo min als ik verplicht ben bij die organisatie boeken te lezen.
Wat ik nu trouwens aan het uitzoeken ben, is hoe mijn organisatie hier tegenover staat (bv. à la visie of mission statement). Het speelt namelijk voor mij persoonlijk, en het is op een pragmatische manier makkelijk door te schuiven naar iemand die er geen of minder problemen mee heeft (die jongeren zijn echt niet wereldvreemd en komen op een andere manier wel in contact met evolutietheorie), maar je kan het ook een stap verder nemen en dit als hele organisatie gewoonweg principeel niet willen.
doctorwho schreef:Gewoon beginnen met "er was eens".

Eerder met: "er was eens niet"! Het boek begint namelijk pas ongeveer 6000 jaar geleden, dus geen prehistorie, geen dino's, geen primaten,...
Vilaine schreef:Ik ben het niet eens met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen". Volgens mij betreft dit meningen en niet pertinente onwaarheden
Dit verdedigt dus terecht de vrijheid van meningsuiting, maar is dus op blijkbaar te onderscheiden van vrijheid van (het verkondigen en manifesteren van) godsdienst?
Rereformed schreef:Ik kan me goed vinden in wat Villaine hierboven zegt.
Belangrijk daarbij is uiteraard wat de precieze teksten van het leerboek zijn. Zou je, Nellie, ons de tekst van één of meer passages uit het leerboek kunnen voorleggen om duidelijk maken hoe en wat er precies beweerd wordt?
Niet op dit moment, vermits het boek inderdaad al naar een andere voorlezer is, maar ik ben er vandaag al achteraan gegaan welk boek het precies was en of ik er wat kopietjes kan nemen ter documentatie. Dus binnenkort meer (er stonden uiteraard ook nog interessante dingen in over onze relatie met de chimpansees
als ik me niet vergis

)
HenkM schreef:Dit is nu precies waarom Dawkins, Hitchens, Dennett e.a. hier zo voor waarschuwen:
het lijkt zo onschuldig, maar het is gewoon pertinente onzin (het creationisme, bedoel ik).
Toch dapper van je.
In het algemeen is onzin is niet per se gevaarlijk (bv. geloven in elfjes), en een ultieme vraag is of Creationisme dat wel is en waar ik me dus eigenlijk druk over maak; daarover lijken de meningen ook erg verdeeld...
Interessante lectuur is trouwens volgende Resolutie van de Raad van Europa
http://assembly.coe.int/main.asp?link=/ ... s1580.htm
Ter aanvulling volgende artikels van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens die op het dilemma van betrekking zijn. Ze bieden me op het eerste zicht niet heel veel steun omdat het niet duidelijk is waar de ene vrijheid begint en de andere ophoudt, maar niettemin:
"Artikel 18
Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst;dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden
door het onderwijzen ervan, door de praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van de geboden en voorschriften."
Onderwijzen van godsdienst wordt dus specifiek beschermd, maar in hetzelfde artikel staat ook dat iedereen (dus ook kinderen) recht heeft op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst. Ik twijfel eraan (en misschien de wetenschap met mij) of je, als kind opgroeiend in een reformatorisch milieu, kan spreken van vrijheid van gedachte en godsdienst, en bij uitbreiding in elk godsdienstig milieu. Anders gesteld: de enige manier om mensen hun vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst te vrijwaren, is door ze kritisch en vrij te leren denken (en met alle godsdiensten in aanraking te brengen). Nou, ga er maar aan staan
Ja, maar wacht, er is ook nog:
"Artikel 26
[...] Het onderwijs zal gericht zijn op de volle ontwikkeling van de menselijke persoonlijkheid en op de versterking van de eerbied voor de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. Het zal het begrip, de verdraagzaamheid en de vriendschap onder alle naties, rassen of godsdienstige groepen bevorderen en het zal de werkzaamheden van de Verenigde Naties voor de handhaving van de vrede steunen."
Maar ook:
"Aan de ouders komt in de eerste plaats het recht toe om de soort van opvoeding en onderwijs te kiezen, welke aan hun kinderen zal worden gegeven."
En
"Artikel 27
Een ieder heeft het recht om vrijelijk deel te nemen aan het culturele leven van de gemeenschap, om te genieten van kunst en om deel te hebben aan wetenschappelijke vooruitgang en de vruchten daarvan.[...]"
Pfft, en dan raak ik dus wel in de knoop, waar houdt het een op en begint het ander en wat kun je hiermee als humanist/atheïst/vrijdenker/...
Tot zover...
Nellie