Volslagen onzin.Maverick schreef:Ik snap wat er met ervaren bewustzijn bedoeld word. Ervaren bewustzijn van wie is dan de vraag. Daar wringt de schoen.siger schreef:Over het "bewustzijn" zijn voor zover ik weet in grote lijnen slechts twee meningen mogelijk.
1. Monisme: bewustzijn maakt deel uit van de natuur (dit is de materiele wereld,) zonder inbreng vanuit een bovennatuurlijke wereld.
2. Dualisme: bewustzijn is immaterieel en behoort tot een "geestelijke wereld". De materiele wereld én de geestelijke wereld dragen bij tot onze "lichaam+ziel" combinatie.
Beide spreken over hetzelfde functionele, ervaren bewustzijn.
Deze draad is mijn poging de eerste optie, het monisme, te verdedigen.
Je kan Monisme ook ruimer opvatten:
Monisme: bewustzijn maakt deel uit van de X zonder inbreng vanuit een wereld buiten X.
Je kan dan voor X materiaal zetten, of stuctuur, of water, wat dan ook. Je kan er ook, doe eens gek, geest zetten. Maar die dwaling is al veel te lang bewandeld, dus laten we dat maar niet doen. Het maakt niet uit. Je krijgt dan altijd dit:
De hele wereld is van materie, dus ook de materie is van materie, de oorzaak van het bestaan van materie zit in andere materie, ook word van de huidige materie altijd nieuwe materie gemaakt.
Ieder monisme heeft als overeenkomst dat het continue naar zichzelf verwijst.
Je zal dus altijd iets moeten vinden, dat dat naar zichzelf verwijzen doorbreekt, Je komt dus altijd bij dualisme terecht, danwel agonsme, danwel wat ook. Monisme, in welke vorm ook, spot met logica.
Sommige organismen hebben bewustzijn. Zou je al van de lagere school moeten weten (als je daar al af bent)
Materiaal of water, wat is het verschil? En wat heeft materiaal met materialisme te maken? Materialisme is niet iets wat je koopt in de ijzerwinkel.
Wat is er mis met naar zichzelf verwijzen? Je hebt geen bal begrepen ban de zijns-lagen uit deze topic. Je zal het ook wel nooit vatten. Maar je bent er opnieuw ingeslaagd met krankzinnige waandenkbeelden een topic de nek om te wringen. Wanneer wordt er iets aan die trol gedaan????