lanier schreef:doordat de theorie van Darwin een grote rol toekent aan willekeur. Dat meldde de UvA vrijdag.
Ik heb vaak het gevoel dat de aversie tegen willekeur en toeval de sleutelrol speelt. Nogal wat mensen - en zeker gelovigen, al zijn zij niet de enigen - klampen zich vast aan de strohalm die zingeving heet. En als toeval, in de statistische zin van het woord, dus waarschijnlijkheid is nauwkeuriger, het fundament van ons universum is, heeft het leven geen zin. Nauwkeuriger: er is dan geen externe factor die het menselijk leven zin geeft. Die gedachte schijnt onverdraaglijk te zijn.
Je kunt er gelovigen dan ook uitstekend mee stangen.
F001 schreef:maar ik weet wel beter.
Heel goed, mijn compliment. Dat is nou net het verschil tussen een geloof en een hypothese.
Een geloof stelt het beter te weten. Een hypothese wacht op falsificatie.
F001 schreef:Daar bestaat geen eenduidig antwoord op.
Intussen is het niet bestaan van (empirisch) bewijs (tav welke missing link dan ook) geen bewijs van niet-bestaan.
Tenslotte heb ik een vraagje voor jou. Jij vindt de evolutietheorie achterhaald. Dat mag. Heb jij een betere theorie die dit verklaart?
Observed Speciations
Speciation has been observed. In the plant genus Tragopogon, two new species have evolved within the past 50-60 years. They are T. mirus and T. miscellus. The new species were formed when one diploid species fertilized a different diploid species and produced a tetraploid offspring. This tetraploid offspring could not fertilize or be fertilized by either of its two parent species types. It is reproductively isolated, the definition of a species.
Van deze pagina:
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-int ... ology.html
Het belangrijke verschil tussen geloof en hypothese is immers dat de laatste gefalsifieerd kan worden door waarneming en de eerste niet. Dus welke positief vastgestelde waarneming falsifieert de evolutietheorie? En, om het even te herhalen, welke betere theorie heb jij om de evolutietheorie te vervangen?
Zolang je geen antwoord geeft op deze vragen ontzeg ik je alle wetenschappelijkheid. Popper en zo.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff