F001
Wat was een argument dat de gevonden resten van Lucy een mensachtige betrof? Juist, omdat de anatomie uitwees dat deze soort rechtop kon lopen. Maar behoort een dergelijke vaardigheid louter tot de mens? Natuurlijk niet, vier als tweevoeters wisselen elkaar af. Zo zijn er aapachtige soorten die zowel rechtop lopen als hun vier poten gebruiken.
apen hebben geen voeten en hebben een ander soort heupen als mensen; ik dacht dat lucy een soort van eerste voeten had, de duim is verschoven en de enkel anders geplaatst. Het gaat dus niet enkel over effe rechtop kunnen lopen, maar over verschillen in de bouw van het skelet.
Dat bewijst toch nergens die hypothetische gemeenschappelijke voorouder?
deeltje over therapsiden en lemuren niet gelezen? Waarom gaat men van een gemeenschappelijke voorouder uit? Omdat dat bij andere takken (sorten) ook het geval is, neem bvb de miacidae.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Miaciden
De miaciden waren de voorouders van de moderne roofdieren (Carnivora). Ze leefden gedurende het Paleoceen en Eoceen, de eerste twee tijdperken van het Cenozoïcum. Miaciden zijn waarschijnlijk uit insecteneters ontstaan en worden in twee subgroepen onderscheiden. De Viverravidae omvat de voorouders van de mangoestachtigen, hyena’s en katachtigen, terwijl uit de Miacidae de beerachtigen, hondachtigen en marterachtigen zijn ontstaan.
in dit geval en ook andere gevallen zijn er genoeg fossielen gevonden om eenduidig de gemeenschappelijke voorouder van al deze dieren vast te stellen. Het is dus logisch dat dat voor de mensachtigen, dus ook de apen eveneens het geval is, maar het is niet met zekerheid te zeggen of dat fossiel ook daadwerkelijk gevonden kan worden. Alhoewel men al een heel deel van het plaatje heeft.
Dat betekent dus dat je schrijft dat we dan al die talloze hiaten die ontbreken maar moeten wegdenken om de hypothese staande te houden. Dat vind ik iets te gemakkelijk.
Wie heeft het over wegdenken? Ik wijs er net op dat evolueren van soorten complexer in elkaar zit dan jij denkt.
ik schreef
Als er dus van sommige van die mutaties geen fossielen terug te vinden zijn wil dat niet per definitie zeggen dat die mutaties er nooit geweest zijn, hooguit dat er van het geringe aantal van die soort nog geen fossielen gevonden zijn, net omdat fossilisatie niet zo vanzelfsprekend is bestaat de kans dat die slechte mutaties die rap uitgestorven zijn zelfs nooit gaan gevonden worden.
zo? Waar heb ik het over wegdenken? Jij gaat er vanuit dat we alle soorten en tussen soorten mooi op een blaadje gepresenteerd moeten krijgen wil de evolutietheorie steek houden. Ik wijs je erop in zeer realistische zin dat dat een abstracte eis is.
Factoren
Hoe goed een organisme fossiliseert hangt van een groot aantal factoren af. De temperatuur aan het oppervlak (waar het organisme stierf) maar ook later, als het kadaver begraven is kan het proces van ontbinding versnellen. Als de temperatuur laag is blijft veel meer van het organisme bewaard. Zo worden in Siberië soms mammoeten compleet met weefsel en haar gevonden, deze zijn in de permafrost bewaard gebleven.
Het medium waarin het kadaver begraven wordt maakt ook uit. Zo zijn veenlijken goed bewaard gebleven omdat het veen waarin ze begraven zijn anoxische omstandigheden kent waardoor verrotting slechts zeer langzaam plaatsvindt. Hetzelfde geldt voor sedimenten met een hoog zoutgehalte.
Tenslotte is de opbouw van het organisme zelf belangrijk, met name de hoeveelheid zacht weefsel. Weekdieren met schelpen zullen veel makkelijker bewaard blijven dan weekdieren die geen schelpen bouwen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fossilisatie
zoals je kan lezen is het niet zo vanzelfsprekend dat fossilisatie uberhaupt plaatsvind. Het is dan ook not done om te gaan eisen dat van alle soorten die er ooit bestaan hebben we fossielen moeten gevonden hebben.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.