List of creationist arguments (en hun weerlegging)

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Krautsjo

Re: List of creationist arguments (en hun weerlegging)

Bericht door Krautsjo »

Vilaine schreef:Vlinder te complex, dus ontwerp (God).

Valt onder de drogredeneringen/argumenten:

ARGUMENT FROM DESIGN, a.k.a. GOD OF THE GAPS, a.k.a. TELEOLOGICAL ARGUMENT (I)
(1) Check out the world/universe/butterfly. Isn't it complex?
(2) Only God could have made them so complex.
(3) Therefore, God exists.

Wordt in de gewone wereld niet geaccepteerd. Dus laten we het zuiver houden. Er zijn goede evolutionaire verklaringen voor de vlinder.
En inderdaad, van Meegeren is een schandvlek op het blazoen van de kunstkenners, is de schilderkunst daardoor waardeloos? Alle kunstwerken dan maar verbranden?
Pas op want nu duw je demeester in een vakje, je mag vanuit respect voor zijn standpunt namelijk niet beweren dat hij grossiert in drogredenen.
Goede evolutionaire verklaringen vallen buiten zijn cognitieve bereik, hij leest alleen wat past binnen zijn conformation bias .
Vervelend want op die manier is geen discussie te voeren hij weet het zelfs voor elkaar te krijgen om reacties zo te interpreteren dat het net lijkt alsof die het met hem eens zijn.
Ik heb nog steeds niet, los van al de drogredeneringen, een argument gezien dat niet omkering van de bewijslast is.
Veel tekst en het uitspelen van op de man bespeeld worden, terwijl daar geen sprake van is, bekend verschijnsel bij gelovigen trouwens. Als de cognitieve dissonantie reductie niet meer werkt dan een ander foefje uit de trukendoos.
Om geheel ontopic te blijven, het is opvallend hoe vaak juist creationisten zich bedienen van dit soort retorische sofisterij.
Ik heb soms het idee dat ik met maar één persoon te maken heb die zich van verschillende nicks bedient, zo herkenbaar doorzichtig zijn de maniertjes inmiddels.
Maar eigenlijk lijkt het zo te zijn dat welke weerlegging dan ook parels voor de zwijnen is omdat er niet op ingegaan wordt.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Alhoewel ik mijn vraag voor de zekerheid al een keer herhaald heb, heb je het toch gepresteerd hem te negeren. Dat verbaast me niets, maar ik verlang alsnog een antwoord.
Fjedka schreef:Ik herhaal mijn vraag dus nog maar even:
demeester schreef:
Fjedka schreef:En hoe is dat wetenschappelijk toetsbaar?
Simpel: door vast te stellen dat geen van deze eigenschappen door een andere manier kunnen ontstaan dan door ontwerp. Toeval kan hier niet. Té complex.
Hoe heb je dat wetenschappelijk toetsbaar vast kunnen stellen?
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

"We zien geen enkele aanwijzing voor toeval"
Dit geeft toch wel weer precies aan dat je de evolutietheorie niet (wil) begrijpen. er is geen sprake van 'toeval'. Dit is het slechtste argument dat je kunt aanroepen. Hoewel je er al een aantal andere hebt gebruikt die zo uit de hoge hoed van answers in genesis komen. Ben je al naar het Creationist Museum in de VS geweest, om daar op de rug van een dinosaurus te zitten, net als de kinderen van Adam?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

De officiële uitspraak van o.a. de Rooms-Katholieke kerk, de Anglicaanse Kerk, bijna alle Joodse instellingen en ga maar door is dat zij evolutie gewoon als een vaststaand wetenschappelijk feit beschouwen. Het is alleen uit fundamentalistische protestantse hoek dat creationisme steeds weer de kop op steekt. Het is een principiële misvatting van de status van bijbel. Er valt niet te argumenteren met iemand die alles per definitie zal beantwoorden met een ontkenning van de feiten, simpelweg omdat deze niet overeenkomen met hij wat hij beschouwt als de enige en ware goddelijke openbaring. Einde discussie.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Henry II schreef:
Dit geeft toch wel weer precies aan dat je de evolutietheorie niet (wil) begrijpen. er is geen sprake van 'toeval'. Dit is het slechtste argument dat je kunt aanroepen.
Dat is ook de reden dat ik demeester heb gevraagd om nader te specificeren hoe zo'n aanwijzing voor toeval eruit zou zien, als je er tegenaan zou lopen. Net als voor ontwerp zal hij hier een metriek voor hanteren, anders kan hij dit 'toeval' (wat hij daar dan ook mee bedoelt) namelijk onmogelijk identificeren en dus uitsluiten.

We hebben nu dus al twee meetmethoden nodig: één voor ontwerp en één voor toeval. Ik ben zeer benieuwd.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Doppelganger schreef:
Henry II schreef:
Dit geeft toch wel weer precies aan dat je de evolutietheorie niet (wil) begrijpen. er is geen sprake van 'toeval'. Dit is het slechtste argument dat je kunt aanroepen.
Dat is ook de reden dat ik demeester heb gevraagd om nader te specificeren hoe zo'n aanwijzing voor toeval eruit zou zien, als je er tegenaan zou lopen. Net als voor ontwerp zal hij hier een metriek voor hanteren, anders kan hij dit 'toeval' (wat hij daar dan ook mee bedoelt) namelijk onmogelijk identificeren en dus uitsluiten.

We hebben nu dus al twee meetmethoden nodig: één voor ontwerp en één voor toeval. Ik ben zeer benieuwd.
Ik ook .
Alle stropoppen nog aan toe, het zal mij benieuwen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

demeester schreef: Is het niet simpel: we stellen een complex systeem vast. We zien geen enkele aanwijzing voor toeval. We zien overweldigend bewijs voor ontwerp. Lijkt mij wetenschappelijk meer dan afdoende.
Een complex systeem zonder aanwijzing voor toeval is laat volgens jou geen andere gevolgtrekking over dan een ontwerp.
Erfelijkheid, variatie en selectie zijn de mechanismen, waarop de evolutietheorie gestoeld is.
Toeval staat daar dus niet tussen ook doelgerichtheid niet evolutie is een blind en ongericht proces wat uit bovengenoemde principes voldoende verklaard kan worden. Ik wil je toch dringend aanraden hier wat basisliteratuur over te lezen, omdat ik nu je onbegrip t.o.v. evolutie als verklaring begrijp.
Lees en leer :study:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dat lijkt me iets te simpel. Variatie is natuurlijk gebaseerd op toeval. Het blijft toeval of het dna zich zo kan muteren dat de soort zich kan aanpassen. Echter blijkt dat het optreden van variatie zo snel gaat dat deze toeval bijna zekerheid wordt.
We zien trouwens ook allerlei aanwijzingen tegen design. Zo is er voor elk orgaan wel een parasiet die daar specifiek een gastheer op aanvalt. Wat een designer.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Bonjour schreef:Dat lijkt me iets te simpel. Variatie is natuurlijk gebaseerd op toeval. Het blijft toeval of het dna zich zo kan muteren dat de soort zich kan aanpassen. Echter blijkt dat het optreden van variatie zo snel gaat dat deze toeval bijna zekerheid wordt.
We zien trouwens ook allerlei aanwijzingen tegen design. Zo is er voor elk orgaan wel een parasiet die daar specifiek een gastheer op aanvalt. Wat een designer.

even een opfrisser
Het toeval kan worden gezien als het voorkomen van gebeurtenissen waarvoor geen doeloorzaak te vinden is, of die ontstaan door een stochastisch proces.(wiki)
Toeval is een vorm van het ruimere begrip onbepaalde oorzaak, waaronder wordt verstaan iedere gebeurtenis die onbedoeld, ongericht of ongestructureerd het plaatsvinden van een andere gebeurtenis bepaalt.

http://www.kennislink.nl/publicaties/de ... tietheorie" onclick="window.open(this.href);return false;

NB genoemde basisprincipes van de evolutie theorie kennen onderling nog wat verfijning.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

De psycholoog Jung viel het op dat er soms 'toevallige' reeksen gebeurtenissen voorvielen die toch een of andere verborgen relatie met elkaar leken te hebben. Hij noemde dit verschijnsel synchroniciteit.

Het feit dat wij geen verband zien, betekent bepaald niet dat dat verband er niet is. Aangezien alle levende en niet-levende materie is opgebouwd uit een zeer beperkt aantal bouwstukken (atomen) en deze worden beïnvloed door kosmische en andere straling die zelfs ons DNA continu aanvalt en verminkt, staat alles in verband met elkaar. Je zou kunnen bedenken dat er in de oerknal een dusdanig 'ontwerp' zat dat alles wat daaruit is voortgekomen een logisch gevolg is van dit 'oerplan' Als een soort kosmische Mandelbrot reeks, waarvan we met ons intellect niet kunnen vaststellen wat het algoritme zou kunnen zijn. We zijn beperkt door onze manieren van waarneming, omdat deze alleen zijn ontwikkeld en gericht op de ons omringende wereld en niet op het ontrafelen van het grotere geheel.

Ik heb er geen probleem mee als iemand een schepper voorstelt die deze singulariteit heeft bedacht, voordat deze de ons bekende oerknal opleverde. Misschien was dat een speeltje van een wezen uit een ander universum. Niets van wat er voor die tijd was kunnen wij nu nog waarnemen.

Creationisme is een romantisch protestants idee uit de 19e eeuw, dat probeert terug te grijpen op vermeende denkbeelden uit het begin van onze jaartelling. Het is jammer dat men geen rekening houdt met het hisotrische feit dat dit denkbeeld pure fictie is, hetgeen uit historische bronnen duidelijk is aan te tonen. Het idee dat een of meerdere mensen 3000 v. Chr. door goddelijke openbaring deze kennis geopenbaard kreeg is ridicuul. Sterker nog, i.p.v. god te verheerlijken en groots te maken, leidt dit soort denkbeelden juist tot een ridiculisering van een god, die blijkbaar niet groter is en kan worden gelezen in één boek.

Als wij de schrijver(s) van genesis (of het origineel hiervan in het Gilgamesh epos) in de tijdmachine van professor Barabas zouden zetten en laten zien wat wij inmiddels hebben kunnen ontrafelen van deze schepping, wat zouden zij dan zeggen? "Nee hoor, zoals ik het heb opgeschreven, zo is het, jullie waarnemingen kloppen niet, op de brandstapel en stenigen die handel" Of misschien juist "Jezus, Mozes en Abraham nog aan toe, god is nog veel grootser dan wat ik toen in mijn boek genesis heb geschreven, prijs de here en wat jammer dat ik dit in mijn tijd nooit heb heb geweten"

Your honour, I rest my case!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

demeester schreef: We zien geen enkele aanwijzing voor toeval. We zien overweldigend bewijs voor ontwerp. Lijkt mij wetenschappelijk meer dan afdoende.
'We' ? 'Ik' zul je bedoelen. Dat komt omdat jij het huidige stadium van de vlinder ziet als een eindproduct, wat het niet is. Je hebt geen idee hoe dat bereikt is in de miljoenen jaren durende wordings geschiedenis van de vlinder (je bent toch geen YEC).
Ook wetenschappers weten (nog) niet hoe een en ander gegaan is, vlinders fossilliseren nu eenmaal nauwelijks.
Het zal via de weg van DNA onderzoek gaan en dat gaat steeds beter.
Kijk eens in een inrichting voor diepzwakzinnigen en kom dan nog eens terug met ontwerp. :?

Ik zou je willen aanraden om het boek van Niel Shubin, De Vis In Ons eens te lezen, veel misverstanden die je nu hebt zullen dan verdwijnen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Demeester wil je ook de vraag van Pallieter nog even beantwoorden.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 10#p369680" onclick="window.open(this.href);return false;
Als het toch zo eenvoudig is om evolutie fout te bewijzen, waarom lukt het dan niet? Zitten alle wetenschappers dan mee in het complot? Ook deze in Amerika, bij de christelijke universiteiten? Die in het midden oosten dan? Iran? Golfstaten? Saudi Arabië? Moet toch een enorm complot zijn!
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

demeester schreef: Ik heb zonder verder nadenken of voorbereiden een Vlinder genomen. Ik had een willekeurig ander organisme kunnen nemen.
Je hebt een bijzonder lastig organisme gekozen om de simpele redenen dat de structuren waar je het over hebt zich erg slecht lenen voor conservering. Hetzelfde was het geval geweest als je bijvoorbeeld een weekdier had genomen: deze dieren zijn vaak te fragiel en worden slecht gefossiliseerd, in tegenstelling tot dieren met bijv. botten of exoskeletten. In dat opzicht was je keuze dus wel praktisch voor je eigen agenda. Hoe dan ook zijn er uitstekende boeken over de evolutie van vlinders voor zover wél bekend.. misschien is het de moeite waard om die eens door te nemen en op de discussie terug te komen.. (?)
demeester schreef: In de tegenreacties zie ik ook geen tegenargumenten komen dat er hier evolutie zou hebben plaatsgevonden. Jouw antwoord is tenminste nog een beetje in de richting.
Ik denk dat het probleem als volgt is:

1. de vlinder bestaat
2. we hebben geen sporen van vlinders van voor het perm.. wel van soorten die er wat op lijken (motten, etc.) en bovendien bestond de omgeving van de vlinder toen niet eens (geen bloemen, etc.).
3. ergo.. de vlinder is een aanpassing van een eerder organisme op een veranderende omgeving (in het bijzonder is dit terug te vinden in het fossielenbestand, daar de evolutie van de vlinder en die van bedektzadigen redelijk synchroon lopen en gebruik van die planten is een van die dingen waarin vlinders en motten bijv. in verschillen van elkaar) . Daarnaast waren er al wat je 'primitieve motten' zou kunnen noemen in het Permium (Homoneura-achtigen, die voor zover mijn kennis reikt allerlei karakteristieke 'vlinderonderdelen' missen

Hoe dan ook, ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat van de één op de andere dag opeens overal vlinders verschenen. Als je dan toch intellectueel eerlijk wil spelen moet je ook erkennen dat bij gebrek aan mechanisme je ook niet kan stellen dat er spontaan diersoorten uit het niks verschijnen.
demeester schreef: Is het niet simpel: we stellen een complex systeem vast. We zien geen enkele aanwijzing voor toeval. We zien overweldigend bewijs voor ontwerp. Lijkt mij wetenschappelijk meer dan afdoende.
Nee, om verschillende redenen is dit niet voldoende. Ten eerste heb je geen operationele definitie van complexiteit en dus kunnen we geen onderscheid maken tussen complexe en niet-complexe systemen en op dezelfde conclusie uitkomen. Dat zien we al meteen in dit topic want niemand is het met je eens, en je komt eigenlijk niet met duidelijke criteria. Ten tweede zegt deze metriek helemaal niks over wáárom het complex is, het zegt alleen iets over ons. Het energieniveauschema van een simpel molecuul is bijzonder complex, volstrekt onbegrijpelijk voor iemand die nog geen 100 jaar geleden leefde en overigens ook vandaag nog voor 99.999% van alle mensen. Zelfs voor de wetenschap uit die tijd is het volstrekt onbegrijpelijk, aangezien de gehele quantummechanica en veldentheorie nog moest worden otdekt. Maw. de observatie van de atoomstructuur was toen onherleidbaar complex omdat het gewoon onverklaarbaar was met alle modellen uit die tijd. Inmiddels zijn we dik 100 jaar verder en het gaat behoorlijk goed. Daarom schreef ik specifiek dat jouw 'oplossing' voor alles helemaal geen oplossing is, gewoon luiheid... en een gebrek aan oprechte interesse om dingen in de natuur te begrijpen en daar tijd in te steken. Jouw antwoord wordt al 2000 jaar toegepast om niks vooruit te komen, en toch bedien je je ervan met een zekere trots.. Ik vind dat jammer, want ik vraag me soms af waar de wereld was geweest als zij niet voor zo'n groot deel bestond uit mensen die graag zwelgen in hun gelijk en gewoon de moeite gaan doen om openstaande vragen te gaan uitzoeken.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Complexiteit kan ook overbodig zijn of ronduit knullig, zoals de ligging van onze luchtpijp t.o.v. de slokdarm. Uit evolutionair gezichtspunt prima te billijken maar als vooropgezet ontwerp geeft het te denken over de capaciteiten van de ontwerper. :)
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Kom demeester, ik wacht. Waar zijn die gelovige biologen, geologen, chemisten, paleontologen, astronomen, natuurkundigen, antropologen, .... met hun peer reviewed wetenscappelijke artikelen die de evolutietheorie tegenspreken?

Tip: via google scholar vind je miljoenen wetenschappelijke artikels, moet er wel eentje tussen zitten dat evolutie tegenspreekt en door het peer review is geraakt, niet?

Nu ga je natuurlijk geen peer revieuwed artikels vinden Demeester dedat evolutie tegenspreekt. Zoek maar een paar dagen, je zal niets vinden. En dat mag je nu toch wel eens proberen te verklaren. Dat ook de wetenschappers in Iran mee in het complot zitten?

http://en.wikipedia.org/wiki/Peer_review
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Plaats reactie