Ken Ham vs. Bill Nye (the Science Guy)

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

chromis
IT Tech. & Moderator

Ken Ham vs. Bill Nye (the Science Guy)

Bericht door chromis »

Bron:
The Washington Post schreef:Bill Nye “The Science Guy” is set to visit Kentucky to debate evolution and biblical creation with the founder of the Creation Museum.

Ken Ham wrote on his Facebook page Thursday that he will square off Feb. 4 with Nye, the former host of a popular science TV show for youths.

Klik hier om verder te lezen...
Ik ben vooralsnog geen video tegengekomen van deze discussie (de discussie is immers vandaag [[ nee oeps, pas een maand later! ]]), maar die zal er vroeg of laat ongetwijfeld wel zijn...

Mocht iemand willen 'genieten' van een (amerikaans-getinte) discussie over dit onderwerp dan kan je ook op slashdot.org terecht (daar waar ik het nieuwtje oorspronkelijk van heb opgepikt),

n.b: deze discussie is waarschijnlijk het resultaat vanwege de uitspraak van Bill Nye: hij acht het scheppingsverhaal schadelijk voor kinderen! Zie het onderwerp van PietV. (http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 28&t=11378" onclick="window.open(this.href);return false;) voor meer informatie. Ken Ham heeft daarom (volgens mij) enkele youtube video's gewijd aan Nye...

Ik verwacht persoonlijk niet veel van zulke discussies, maar wat denken jullie?
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
PietV.
Erelid

Re: Ken Ham vs. Bill Nye (the Science Guy)

Bericht door PietV. »

chromis schreef:
Ik verwacht persoonlijk niet veel van zulke discussies, maar wat denken jullie?
Niet van de discussie op zich. Het is eenrichtingsverkeer. Creationisten praten maar vertellen niets wat onderbouwt kan worden aan de hand van gangbare wetenschappelijke inzichten. Ze proberen gaten te schieten in de ET, maar achter hen lonkt het grootste gat. Maar het is handig dat ze het blijven doen en veel voorbijgangers er van bewust maken dat religie geen zoden aan de dijk zet. De groei van de no's (no religion) gaat rustig door. Met sprongen als ik de statistieken bekijk van de laatste 10 jaar.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

het gaat de creationisten dan ook vooral om de aandacht. Ze kunnen inderdaad niets onderbouwen. Alleen maar gaten schieten. En die gaten worden steeds kleiner!
http://www.youtube.com/watch?v=gHbYJfwFgOU" onclick="window.open(this.href);return false; als wanhopige (terechte) oproep
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

de discussie is immers vandaag
4 februari. Maandje mis.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Oeps, inderdaad! Ik heb het even erbij gezet...
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Grima
Forum fan

Bericht door Grima »

Ach als iemand denkt een 'discussie' te kunnen voeren met creationisten is dat wel een verkapte vorm van masochisme(sarcasme). Discussie is niet mogelijk, dat is meerdere keren gebleken. Echter het zou zomaar nut kunnen hebben voor de mensen die het volgen en denken "verrek, dat is een wel heel sterk punt" en zich verder gaan verdiepen in de niet-creationistische kant van het verhaal.
Elk paar oogkleppen die afvallen is er weer één denk ik dan maar. Zo ben ik ook ooit gered van fantasieverhalen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Grima schreef:Ach als iemand denkt een 'discussie' te kunnen voeren met creationisten is dat wel een verkapte vorm van masochisme(sarcasme). Discussie is niet mogelijk, dat is meerdere keren gebleken. Echter het zou zomaar nut kunnen hebben voor de mensen die het volgen en denken "verrek, dat is een wel heel sterk punt" en zich verder gaan verdiepen in de niet-creationistische kant van het verhaal.
Elk paar oogkleppen die afvallen is er weer één denk ik dan maar. Zo ben ik ook ooit gered van fantasieverhalen.
Zo zijn we hier ook ooit begonnen. Als een stel masochisten die het gesprek aangingen met crea-idioten en anderen met soortgelijke overtuigingen. Na 10 jaar ploeteren dragen we dus ons steentje bij aan een klimaat waarin het respect voor dit soort opvattingen nul is. Heel effectief, want ook op veel religieuze fora worden ze niet meer serieus genomen.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Maar op religieuze fora wordt door de christenen zelf vaak niet veel weerwoord gegeven. Daardoor kan het wel degelijk noodzakelijk zijn creationisten tegengas te geven op die fora. Ik zou niet graag zien dat onze christenen langzaam wegglijden naar Amerikaanse praktijken.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

Bonjour schreef:Maar op religieuze fora wordt door de christenen zelf vaak niet veel weerwoord gegeven. Daardoor kan het wel degelijk noodzakelijk zijn creationisten tegengas te geven op die fora. Ik zou niet graag zien dat onze christenen langzaam wegglijden naar Amerikaanse praktijken.
Geen zorgen, dat is al aan het gebeuren.

Er is niet voor niets de organisatie "De Oude Wereld" die 'correcties' op hun site hebben voor biologieboeken.

Link: http://www.oude-wereld.nl/
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Bram Kaandorp schreef:
Er is niet voor niets de organisatie "De Oude Wereld" die 'correcties' op hun site hebben voor biologieboeken.

Link: http://www.oude-wereld.nl/
Jammer dat die conferentie al afgelopen zaterdag was. Herman Philipse was ook als spreker uitgenodigt.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fish schreef: Jammer dat die conferentie al afgelopen zaterdag was. Herman Philipse was ook als spreker uitgenodigt.
Is hij hier op ingegaan?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

PietV. schreef:
Fish schreef: Jammer dat die conferentie al afgelopen zaterdag was. Herman Philipse was ook als spreker uitgenodigt.
Is hij hier op ingegaan?
Geen idee PietV. Maar zijn naam staat in de aankondiging als gastspreker (zie de link).
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Halmatrix

Bericht door Halmatrix »

Er was ook sprake van dat Aron Ra met Ham zou debateren.. maar Ra werd afgewezen.

Inmiddels is het duidelijk dat geen enkele atheïstische organisatie kaarten voor het event heeft weten te bemachtigen -Ham speelt dus een thuiswedstrijd- en er zijn voor zover bekend geen afspraken gemaakt over het vrijgeven van onbewerkt videomateriaal. En we weten allemaal hoe creatief die lui kunnen editen :(

Verdere kritiek op dit gebeuren:
-de kas van Ham wordt gespekt, 22500 euro aan toevangsgeld alleen al
-Door samen met Ham op een podium te staan geeft Nye hem geloofwaardigheid.

Zie ook dit artikel op het blog van Aron Ra, en Pharyngula.
He, who will not reason, is a bigot; he, who cannot, is a fool; and he, who dares not, is a slave.
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

http://debatelive.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier zal het debat live te volgen zijn.
Alleen moet je je email-adres invoeren, zouden ze daarmee crea-spam gaan verspreiden?
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

JohanT schreef:http://debatelive.org/

Hier zal het debat live te volgen zijn.
Alleen moet je je email-adres invoeren, zouden ze daarmee crea-spam gaan verspreiden?
Vast wel ja.

Grappig dat Bill Nye een "evolution apologist" wordt genoemd op die site. Nice touch van ze.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Plaats reactie