Veganisme te radicaal?
Moderator: Moderators
Veganisme te radicaal?
Ik heb op de website van Trouw een interessant opinie-artikel gevonden, waarin kritiek wordt geleverd op het veganisme. (Door een "afvallige" nog wel..)
Zo zou het veganisme, zoals iedereen die een beetje tussen de regels door kan lezen, mensen ondergeschikt maken aan dieren.
Het uitgangspunt van het veganisme is namelijk dat elk instrumenteel gebruik, en/of het doden van dieren (door mensen) "not done" is.
Maar zijn we er in dat geval al zodra we stoppen met vlees eten?
Of zodra we stoppen met het gebruik van proefdieren in welke vorm dan ook?
Of is het onvermijdelijk dat dieren gedood worden waar mensen zijn, en zouden we eigenlijk moeten uitsterven om het veganistische ideaal waar te maken?
Zie ook: http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/Filosofi ... eren.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo zou het veganisme, zoals iedereen die een beetje tussen de regels door kan lezen, mensen ondergeschikt maken aan dieren.
Het uitgangspunt van het veganisme is namelijk dat elk instrumenteel gebruik, en/of het doden van dieren (door mensen) "not done" is.
Maar zijn we er in dat geval al zodra we stoppen met vlees eten?
Of zodra we stoppen met het gebruik van proefdieren in welke vorm dan ook?
Of is het onvermijdelijk dat dieren gedood worden waar mensen zijn, en zouden we eigenlijk moeten uitsterven om het veganistische ideaal waar te maken?
Zie ook: http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/Filosofi ... eren.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Veganisme te radicaal?
Hm, mensen zijn ook dieren, de consequentie van het geen gebruik maken van dieren is het geen gebruik maken van mensen. Kun je dan nog employees in dienst hebben?
En waarom zouden mensen geen gebruik van dieren mogen maken als andere dieren dat wel doen. Ja zelfs gebruik maken van mensen!?!?
Anderszijds zou ik niemand willen verpliichten om gebruik van dieren te maken. Dus wie veganist wil zijn, heeft mijn zege. Wie mij tot verganist wil maken, moet echter eerst maar eens uitleggen wat hij met carnvoren en ominvoren aan wil. Mogen zij ook geen vlees meer eten, of mogen zij wat mensen niet mogen?
Zolang men andere dieren niet gaat verbieden onnodig gebruik te maken van andere dieren, heeft men geenszins het recht om het ons wel aan te doen.
Dus wees veganist als je wilt, maar verwijt anderen niet dat ze vrije dieren willen zijn!
En waarom zouden mensen geen gebruik van dieren mogen maken als andere dieren dat wel doen. Ja zelfs gebruik maken van mensen!?!?
Anderszijds zou ik niemand willen verpliichten om gebruik van dieren te maken. Dus wie veganist wil zijn, heeft mijn zege. Wie mij tot verganist wil maken, moet echter eerst maar eens uitleggen wat hij met carnvoren en ominvoren aan wil. Mogen zij ook geen vlees meer eten, of mogen zij wat mensen niet mogen?
Zolang men andere dieren niet gaat verbieden onnodig gebruik te maken van andere dieren, heeft men geenszins het recht om het ons wel aan te doen.
Dus wees veganist als je wilt, maar verwijt anderen niet dat ze vrije dieren willen zijn!
Ik wens u alle goeds
- vegan-revolution
- Superposter
Veganisme wordt in de statuten van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme omschreven als :
Dit blijkt ook uit de verdere kwalificatie van een veganist in de statuten :
Zo af en toe duikt er weer een artikel op waarin het veganisme als absoluut wordt voorgesteld en dan is het eenvoudig om dat stroman-veganisme te karikaturiseren.
De talloze nadelen (niet alleen voor de dieren zelf, maar vooral ook voor mensen) van grootschalig diergebruik, heb ik hier al meer dan eens uit de doeken gedaan en ik neem aan dat ik die niet hier nog eens hoef te herhalen. Vanwege die nadelen heeft het veganisme zeker zin en is vanwege het "streven" en de "praktische haalbaarheid" mijns inziens zeker niet te radicaal.
Het woord "streven" geeft al aan dat het veganisme niet iets absoluuts is.Veganisme is een op uiteenlopende motieven gebaseerde levenshouding waarbij ernaar wordt gestreefd te leven zonder enige vorm van exploitatie van dieren en, waar mogelijk, rekening te houden met alle andere vormen van leven.
Dit blijkt ook uit de verdere kwalificatie van een veganist in de statuten :
De "vrije wil" is uiteraard discutabel, maar waar het hier vooral om gaat is de focus op praktische haalbaarheid.Een veganist zal, voor zover dit praktisch haalbaar is, uit vrije wil ook anderszins geen dierlijke producten gebruiken, ook niet als onderdeel van een ander product.
Zo af en toe duikt er weer een artikel op waarin het veganisme als absoluut wordt voorgesteld en dan is het eenvoudig om dat stroman-veganisme te karikaturiseren.
De talloze nadelen (niet alleen voor de dieren zelf, maar vooral ook voor mensen) van grootschalig diergebruik, heb ik hier al meer dan eens uit de doeken gedaan en ik neem aan dat ik die niet hier nog eens hoef te herhalen. Vanwege die nadelen heeft het veganisme zeker zin en is vanwege het "streven" en de "praktische haalbaarheid" mijns inziens zeker niet te radicaal.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
- vegan-revolution
- Superposter
Het is geen kwestie van "mogen". Het gaat erom in hoeverre je als individu wilt bijdragen aan de wissel die grootschalig diergebruik op allerhande zaken trekt.Peter van Velzen schreef:En waarom zouden mensen geen gebruik van dieren mogen maken als andere dieren dat wel doen. Ja zelfs gebruik maken van mensen!?!?
Niet-menselijke dieren leven naar hun aard en kunnen geen keuzes maken op het niveau waarop mensen dat kunnen. Dus ja, diergebruik zal hoe dan ook blijven bestaan, zelfs als alle mensen veganistisch leven. Door als mens te kiezen voor veganisme maak je het statement dat je bij voorkeur zèlf niet mee wilt werken aan diergebruik en dat je de schaal waarop er gebruik van dieren wordt gemaakt graag drastisch verminderd wilt zien. Vooral de enorme schaal van het diergebruik vormt een probleem, niet zozeer het diergebruik an sich (mits op zeer kleine schaal). In veel gevallen blijkt diergebruik overbodig en soms zelfs ronduit schadelijk.Peter van Velzen schreef:Wie mij tot veganist wil maken, moet echter eerst maar eens uitleggen wat hij met carnivoren en omnivoren aan wil. Mogen zij ook geen vlees meer eten, of mogen zij wat mensen niet mogen?
Het gebruik van proefdieren is een lastige. Veel proeven met dieren zijn niet nodig en door allerei nieuwe technieken komen er ook steeds meer goede alternatieven voor proeven met dieren. Ik sluit echter niet uit dat voor bepaalde zaken men niet om het gebruik van proefdieren heen kan. Maar het is al wel gebleken dat voor bepaalde zaken het aantal dieren voor proeven drastisch verminderd kan worden zonder de kwaliteit van het onderzoek aan te tasten.
- vegan-revolution
- Superposter
In een bepaalde mate is het onvermijdelijk dat er dieren gedood worden daar waar mensen zijn, maar de grootschaligheid waarmee dat nu gebeurt is zeker te vermijden.Jagang schreef:Of is het onvermijdelijk dat dieren gedood worden waar mensen zijn, en zouden we eigenlijk moeten uitsterven om het veganistische ideaal waar te maken?
Zelfmoord is de beste garantie dat je als mens andere levende wezens het minst in de weg legt, maar dat is een stap waar slechts een zeer kleine fractie (met die motivatie in het achterhoofd) van de veganisten voor kiest. In leven blijven lijkt trouwens beter als je daarmee kunt bewerkstelligen dat je meer mensen ertoe over kunt halen om de consumptie van dierlijke producten te verminderen.
Ik heb vanavond niet veel tijd, maar zal hier morgen nog even op terugkomen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Nu mogen we geen kip laten werken voor onze eitjes maar wel wat illegalen onze groenten laten plukken?
En wat met de volledige genocide van onze veestapel als we allemaal veganist worden? Hebben die beestjes dan geen recht meer op een bestaan omdat wij ze ooit hebben gedomesticeerd?

En wat met de volledige genocide van onze veestapel als we allemaal veganist worden? Hebben die beestjes dan geen recht meer op een bestaan omdat wij ze ooit hebben gedomesticeerd?

"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Misschien nog een inhoudelijke:
Ikzelf als afstammeling van jager verzamelaars heb geen enkel probleem met dieren (eigenhandig) te doden, te ontwijden en te eten. Ik kan begrijpen dat andere mensen dit anders zien en respecteer hun keuze. Indien dat respect niet wederzijds kan, het zij zo. Maar daar ga ik echt geen lamskoteletje minder voor eten.
Is veganisme te radicaal? Moet je voor jezelf uitmaken. Voor mij persoonlijk natuurlijk wel, maar wat een ander doet zijn mijn zaken niet.
Het veganisme opleggen is natuurlijk iets anders, daar kan ik enkel mee akkoord gaan als ik dan ook wat van mijn stokpaardjes mag opleggen. Verbod religie om te beginnen. Natuurlijk dient elke politieke beslissing op zijn minst door 2 onafhankelijke wetenschappelijke studies ondersteund worden. Stemrecht heb je pas na een examen. Kinderen mogen krijgen, nu dat wordt echt wel de uitzondering.
Ikzelf als afstammeling van jager verzamelaars heb geen enkel probleem met dieren (eigenhandig) te doden, te ontwijden en te eten. Ik kan begrijpen dat andere mensen dit anders zien en respecteer hun keuze. Indien dat respect niet wederzijds kan, het zij zo. Maar daar ga ik echt geen lamskoteletje minder voor eten.
Is veganisme te radicaal? Moet je voor jezelf uitmaken. Voor mij persoonlijk natuurlijk wel, maar wat een ander doet zijn mijn zaken niet.
Het veganisme opleggen is natuurlijk iets anders, daar kan ik enkel mee akkoord gaan als ik dan ook wat van mijn stokpaardjes mag opleggen. Verbod religie om te beginnen. Natuurlijk dient elke politieke beslissing op zijn minst door 2 onafhankelijke wetenschappelijke studies ondersteund worden. Stemrecht heb je pas na een examen. Kinderen mogen krijgen, nu dat wordt echt wel de uitzondering.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
- vegan-revolution
- Superposter
Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn om veganisme "op te leggen". De keuze voor veganisme moet uiteraard vrij gelaten worden. Dat neemt niet weg dat grootschalig diergebruik een behoorlijke aanslag is op onze aardse hulpbronnen. Je kunt in dat verband met een nog steeds uitdijende wereldbevolking dus een alsmaar stijgende prijs voor dierlijke producten verwachten die ver boven de gemiddelde inflatie uitstijgt.
Inderdaad, ik zeg dan ook dat ik je keuze begrijp. Ikzelf kies om iets aan die aanslag op onze natuurlijk bronnen te doen via geothermie, jij kiest voor veganisme, andere doen iets anders of zelfs niets. Maakt jij of mij daarom geen beter mens.Dat neemt niet weg dat grootschalig diergebruik een behoorlijke aanslag is op onze aardse hulpbronnen.
- vegan-revolution
- Superposter
Zie mijn onderschrift. Dat komt neer op een bevestiging van wat je hier (in de laatste zin) beweert.
je naam spreekt het onderschrift wel wat tegen.Zie mijn onderschrift. Dat komt neer op een bevestiging van wat je hier beweert.

- vegan-revolution
- Superposter
Sorry, maar dat begrijp ik dan weer niet.
- Peter van Velzen
- Site Admin
We zijn het dus eigenlijk wel eens. Het onbeperkt gebruiken van hogere diersoorten keuren we waarschijnlijk allemaal af (ook in anderen), maar hoeveel we wel acceptabel achten verschilt, en in het algemeen zullen we persoonlijk nog minder dieren gebruiken dan we formeel accepteren. Die grenzen liggen echter voor ieder verschillend en zijn helemaal niet zo duidelijk te trekken. Ik ben benieuwd hoeveel mensen er bezwaar hebben tegen het gebruik van pantoffeldiertjes bijvoorbeeld. Dan heb ik nog eerder bezwaar tegen het gebruik van tropisch hardhout, en ik vermoed dat een veganist het met me eens zal zijn.
Ik wens u alle goeds