Ik kwam op youtube het volgende filmpje tegen
Alhoewel de poster
De feiten zijn soms heel erg in strijd mat onze intuitie. . . .
Moderator: Moderators
Heel juist, en nog gaat het fout....En daarmee kan men dan ook het feit verklaren dat de doodstraf in de praktijk 10 keer duurder is dan levenslang.
De feiten zijn soms heel erg in strijd met onze intuïtie. . . .
De video stelt dat er duizend maal zoveel mensen sterven omdat de maximum snelheid niet wordt teruggebracht tot 40 mijl/uur (in de VS). Hij ziet echter over het hoofd dat de daardoor ontstane dan wel ernstiger zijnde ongelukken niet met opzet worden veroorzaakt. Een doodvonnis is echter buitengewoon opzettelijk. Dus dat argument klopt niet. Het is echter wel een opmerkeloijk feit dat een ter dood veroordeelde wellichtnog meer kans heeft om in de gevangenis van ouderdom te stervven dan iemand met levenslang.Jin schreef:Heel juist, en nog gaat het fout....En daarmee kan men dan ook het feit verklaren dat de doodstraf in de praktijk 10 keer duurder is dan levenslang.
De feiten zijn soms heel erg in strijd met onze intuïtie. . . .
En worden (achteraf) bewezen onschuldige mensen ter dood gebracht.....
Een reden om de doodstraf gewoon niet te willen...
Dat argument bracht ik al eerder in voor wat betreft de 130 km/uur hier in NL, die heel bewust, andere aspecten negerend, als stemvee-pleaser was ingebracht en ook uitgevoerd.Peter schreef:Hij ziet echter over het hoofd dat de daardoor ontstane dan wel ernstiger zijnde ongelukken niet met opzet worden veroorzaakt.
Heeft de tweede kamer bepaalt welke personen dienen te worden doodgereden?heeck schreef:Dat argument bracht ik al eerder in voor wat betreft de 130 km/uur hier in NL, die heel bewust, andere aspecten negerend, als stemvee-pleaser was ingebracht en ook uitgevoerd.Peter schreef:Hij ziet echter over het hoofd dat de daardoor ontstane dan wel ernstiger zijnde ongelukken niet met opzet worden veroorzaakt.
Inclusief het voorspelbaar aantal doden en zwaargewonden.
De niet vooraf individueel aanwijsbare verkeersdoden etc. zijn hier dus wel degelijk met opzet en met voorkennis veroorzaakt.
Wanneer in een ziekenhuis of bejaardencentrum of op een kruispunt, of schoonmaakbedrijf opvallend veel doden vallen dan wordt er wel achterheen gegaan.
Waar zit de omslag van de ene waarde van je argument naar de andere?
Roeland
Deze doden bevonden zich vrijwillig in de 130 km/u zone, en hebben geen eerlijk proces gehad, waarna tot het doden werd omgegaan, de beide partijen zijn controle / bestuurder en kunnen bijdragen aan een min-of-meer gunstiger afloop...heeck schreef:De niet vooraf individueel aanwijsbare verkeersdoden etc. zijn hier dus wel degelijk met opzet en met voorkennis veroorzaakt.Peter schreef:Hij ziet echter over het hoofd dat de daardoor ontstane dan wel ernstiger zijnde ongelukken niet met opzet worden veroorzaakt.
Wanneer in een ziekenhuis of bejaardencentrum of op een kruispunt, of schoonmaakbedrijf opvallend veel doden vallen dan wordt er wel achterheen gegaan.
Waar zit de omslag van de ene waarde van je argument naar de andere?
Roeland
De enige reactie die ikzelf had, was dat het voor ons morele denken niet zozeer gaat om de fysieke gevolgen van ons besluit, maar om de intenties ervan. De intentie van de doodstraf is de veroordeelde om het leven te brengen en de intentie van levenslang is om hem of haar in leven te houden. Dat maakt voor een mens nogal een verschil, ook al zijn de fysieke gevolgen wellicht het omgekeerde. Ik blijf maar denken aan de gedachten van Mulisch in "De zaak 40/61".Jagang schreef:Volgens mij hebben weinigen hier het filmpje bekeken.
De m.i. belangrijkste argumenten van "Sisyphusredeemed" ter verdediging van de doodstraf, zijn de volgende:
1. De kans om als onschuldige alsnog te worden gerehabiliteerd is op death row veel groter dan bij andere gevangenisstraffen.
2. De kans om als onschuldige tijdens een niet-doodstraf gedood te worden door medegevangenen, is groter dan de kans om als onschuldige je doodstraf uitgevoerd te krijgen.
3. (Alleen van belang vanwege de twee voorgaande argumenten) Als je levenslang hebt, sterf je in principe ook in de gevangenis, waarmee levenslang effectief bezien ook een doodstraf is.
Zijn hier nog passende reactie's op te bedenken?
Probleem is dan natuurlijk dat je niets meer hoeft te beargumenteren, als het maar "goed bedoeld" is.Peter van Velzen schreef:De enige reactie die ikzelf had, was dat het voor ons morele denken niet zozeer gaat om de fysieke gevolgen van ons besluit, maar om de intenties ervan. De intentie van de doodstraf is de veroordeelde om het leven te brengen en de intentie van levenslang is om hem of haar in leven te houden. Dat maakt voor een mens nogal een verschil, ook al zijn de fysieke gevolgen wellicht het omgekeerde. Ik blijf maar denken aan de gedachten van Mulisch in "De zaak 40/61".
Jullie dachten al: waar blijft ie ...Jagang schreef:Volgens mij hebben weinigen hier het filmpje bekeken.
De m.i. belangrijkste argumenten van "Sisyphusredeemed" ter verdediging van de doodstraf, zijn de volgende:
1. De kans om als onschuldige alsnog te worden gerehabiliteerd is op death row veel groter dan bij andere gevangenisstraffen.
2. De kans om als onschuldige tijdens een niet-doodstraf gedood te worden door medegevangenen, is groter dan de kans om als onschuldige je doodstraf uitgevoerd te krijgen.
3. (Alleen van belang vanwege de twee voorgaande argumenten) Als je levenslang hebt, sterf je in principe ook in de gevangenis, waarmee levenslang effectief bezien ook een doodstraf is.
Zijn hier nog passende reactie's op te bedenken?
De zaken waar doodstraf werd uitgesproken worden, m.i., vaker terug gebracht naar levenslang omdat een volgende rechter/jury, bij een niet 1000% vaststaand feit, meestal zal besluiten dat er 'gerede' twijfel is.Peter van Velzen schreef:E
Alhoewel de postertegenstander is van de doodstraf, merkt hij op dat in de praktijk, de kans op invrijheidstelling van ter dood veroordeelden groter is dan van het die levenslang hebben gekregen. De vonnissen van ter dood veroordeelden worden 10 keer vaker herzien dan de vonnissen van personen die levenslang hebben gekregen. Uiteraard hangt dit samen met de grotere zorgvuldigheid, waarmee ingeval van de doodstraf te werk wordt gegaan. En daarmee kan men dan ook het feit verklaren dat de doodstraf in de praktijk 10 keer duurder is dan levenslang.
De feiten zijn soms heel erg in strijd mat onze intuïtie. . . .
Het voorkomen van wat?HenkM schreef:Het element dat ik mis, voor dat er naar gevraagd wordt, want dat werd (bijna) zeker gemist:
voorkomen is beter dan genezen.
Nee nee, als je niets meer beargumenteert, dan bereik je je goede bedoelingen niet. Maar dat wil niet zeggen dat je je morele bezwaren zo maar aan de kant kan vegen, vanwege het feit dat je denkt te weten dat een door jou als "immoreel" beschouwede daad tot groter geluk leidt.Jagang schreef:Probleem is dan natuurlijk dat je niets meer hoeft te beargumenteren, als het maar "goed bedoeld" is.Peter van Velzen schreef:De enige reactie die ikzelf had, was dat het voor ons morele denken niet zozeer gaat om de fysieke gevolgen van ons besluit, maar om de intenties ervan. De intentie van de doodstraf is de veroordeelde om het leven te brengen en de intentie van levenslang is om hem of haar in leven te houden. Dat maakt voor een mens nogal een verschil, ook al zijn de fysieke gevolgen wellicht het omgekeerde. Ik blijf maar denken aan de gedachten van Mulisch in "De zaak 40/61".
Dit is eigenlijk wel de hamvraag.Peter van Velzen schreef:Jagang schreef: Ik zag een youtube video getitled:
"Could you kill baby-Hitler?"
Mijn reactie: " Nee, ik zou nooit geloven dat die baby werkelijk Hitler zou worden."