Het lijkt me in dat geval dan wel goed dat je met enige cijfers onderbouwt over welke verhoudingen we dan praten. Want zonder cijfers over wat er verhoudingsgewijs verspild wordt is jouw punt een loos punt. Als er bijvoorbeeld maar 1 of 2 procent verspild wordt zet dat nauwelijks zoden aan de dijk. Maar zelfs in het geval dat er 50% verspild zou worden (wat mij onwaarschijnlijk lijkt) dan blijf je nog zitten met een veevolume dat 3½ keer zo groot is als de mensheid, dus daar zal dan nog steeds drastisch in gesnoeid moeten worden, hetgeen betekent dat er gemiddeld gesproken veel minder vlees gegeten kan worden.lanier schreef:Vegan, ik maakte helemaal geen exacte rekensom. Ik denk dat je mijn punt best wel begrijpt. Als we goed met voedsel omgaan kunnen we genoeg vlees blijven eten met veel minder vee.
Hoeveel mensen kunnen erop de planeet aarde wonen?
Moderator: Moderators
- vegan-revolution
- Superposter
Re: Hoeveel mensen kunnen erop de planeet aarde wonen?
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
- vegan-revolution
- Superposter
Op de website van Wereldvoedseldag staat:
Als we niet zorgen dat we op korte termijn de veestapel met enkele veelvouden verminderen nemen we daarmee een enorme hypotheek op de toekomst. En niemand die dan kan zeggen "Wir haben es nicht gewußt".
Zoals je ziet, lanier, redden we het met minder voedsel verspillen dus niet, want ook dan blijf je dus nog steeds met een gigantische beestenbende zitten die ruim zes keer groter is als de totale menselijke wereldbevolking.Wat ook helpt is om minder voedsel te verspillen. We gooien tien procent van ons voedsel weg,
Als we niet zorgen dat we op korte termijn de veestapel met enkele veelvouden verminderen nemen we daarmee een enorme hypotheek op de toekomst. En niemand die dan kan zeggen "Wir haben es nicht gewußt".
Drastisch snoeien heeft geen zin, dat werkt uiteindelijk alleen maar tegen je. Ik vind 10% best wel veel. Het is een optelsom van factoren, niet alleen maar vlees eten. Zo heeft bijv. Google wereldwijd één miljoen servers in gebruik om de boel draaiend te houden. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
- vegan-revolution
- Superposter
Verklaar je nader.lanier schreef:Drastisch snoeien heeft geen zin, dat werkt uiteindelijk alleen maar tegen je.
Ja, maar wel vooral van vlees eten.lanier schreef:Het is een optelsom van factoren, niet alleen maar vlees eten.
Dan hebben we het over energie. Dat is ook een aspect natuurlijk. Maar als je puur naar voedsel kijkt dan kun je bijna maar in één richting wijzen en dat is de veeteelt.lanier schreef:Zo heeft bijv. Google wereldwijd één miljoen servers in gebruik om de boel draaiend te houden. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
-
siger
Een vraag die misschien een hint van het antwoord bevat: hoe komt het dat er zoveel mensen op de planeet aarde wonen?
Eén woord: Neuken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
En genoeg voedsel.Jagang schreef:Eén woord: Neuken.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
-
siger
En toch zijn het niet zij die meer eten of meer vieze manieren doen die meer kinderen op de wereld zetten. Een dame die aanhoudend voorzien wordt van al het nodige zou dertig of veertig kinderen hebben, wat nooit voorkomt. Maar er zijn heel wat weldoorvoede veelplegers zonder nakomelingen.Fishhook schreef:En genoeg voedsel.Jagang schreef:Eén woord: Neuken.
De mens staat bovenaan in de voedselketen en vind alles aan zich ondergeschikt. Over andere diersoorten hebben we een uitgesproken mening en we doen er alles aan om met zoveel mogelijk er het beste van te maken. We willen allemaal een goed leven, genoeg voedsel, gezond zijn en zo lang mogelijk leven. Daarvoor heeft al heel veel moeten wijken. Op een gegeven moment houdt het echter op en moeten we inzien dat er genoeg mensen zijn. We hebben totaal geen moeite om uitspraken te doen over aantallen van diersoorten die mogen rondlopen, maar o wee als het om het aantal mensen gaat. Het is dan net of het over ons zelf gaat en dan steken mensen hun hoofd in het zand. Het probleem zal hoe dan ook ooit bespreekbaar moeten worden gemaakt.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
- vegan-revolution
- Superposter
OK, Siger, van wat ik ervan weet hebben het Katholicisme en de Islam ernstig bijgedragen aan het uitoefenen van druk op mensen om meer kinderen te krijgen.
Hier staat:
Hier staat:
En hier staat:Ook na het huwelijk kwam de pastoor regelmatig op huisbezoek om te vragen hoe het stond met de gezinsuitbreiding. God had het huwelijk namelijk bedoeld om zoveel mogelijk nageslacht te produceren. Seks was binnen het huwelijk verplicht en er buiten verboden.
Grote gezinnen waren het ideaal. Daarom liet de katholieke Bond voor Groote Gezinnen in 1938 de film Levensgang maken. Ruim 25.000 bezoekers kregen teksten te horen als: “Een krachtbron is het groot gezin, vol ondernemingslust en levenswarmte, en de muziek van hongerige kindermagen.”
De meesten katholieken luisterden braaf en gingen maar door met kinderen krijgen.
"De besten van jullie vrouwen zijn degenen die veel kinderen krijgen, die liefdevol zijn, die troost bieden en tolerant zijn - en ze hebben taqwah (vrees) voor Allah." (Al-Baihaqi. Authentiek volgens Al-Albani)
-
siger
@Vegan-Revolution,
Je antwoord komt dicht in buurt van wat ik denk. Een verklaring moet te vinden zijn in cultuur/ideologie. We kennen de islam en christendom van dichtbij, maar ik denk dat er meer zijn.
- er worden meer kinderen geboren waar ze nut hebben (werkkrachten in de landbouw, veroveraars...)
- er worden minder kinderen geboren wanneer ze weinig niets opbrengen (bij jagers-verzamelaars, in moderne samenlevingen met hoge opleidingsniveaus etc..)
Deze materiele wetmatigheid wordt vastgelegd in de religie, ideologie, moraal en wetten van een populatie.
http://www.census.gov/ipc/www/popclockworld.html reeds vermeld? (een paar keer herladen).
Je antwoord komt dicht in buurt van wat ik denk. Een verklaring moet te vinden zijn in cultuur/ideologie. We kennen de islam en christendom van dichtbij, maar ik denk dat er meer zijn.
- er worden meer kinderen geboren waar ze nut hebben (werkkrachten in de landbouw, veroveraars...)
- er worden minder kinderen geboren wanneer ze weinig niets opbrengen (bij jagers-verzamelaars, in moderne samenlevingen met hoge opleidingsniveaus etc..)
Deze materiele wetmatigheid wordt vastgelegd in de religie, ideologie, moraal en wetten van een populatie.
http://www.census.gov/ipc/www/popclockworld.html reeds vermeld? (een paar keer herladen).
- vegan-revolution
- Superposter
Ik vind deze kijk op de wereld ook wel boeiend.
VN: Steeds minder mensen lijden honger
Leden vorig jaar nog 1.023 miljard mensen honger, in 2010 zijn dat er 925 miljoen.
Simplitisch gedacht zou er dus met minder mensen geen honger hoeven zijn.
Leden vorig jaar nog 1.023 miljard mensen honger, in 2010 zijn dat er 925 miljoen.
Simplitisch gedacht zou er dus met minder mensen geen honger hoeven zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- Chinaman
- Diehard
In de jaren 80 was het in Nederland thema gewoon bespreekbaar, het thema (geboortebeperking) is sinds een jaar of 20 in de Nederlandse en westerse politiek zo wat verdwenen. In de jaren 80 begon trouwens ook China's een kind politiek.lanier schreef:maar o wee als het om het aantal mensen gaat. Het is dan net of het over ons zelf gaat en dan steken mensen hun hoofd in het zand. Het probleem zal hoe dan ook ooit bespreekbaar moeten worden gemaakt.
Hier een goed programma van Eenvandaag. Interresant is wat bijv Jan Pronk zegt.
http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/359 ... _een_taboe_
Trouwens hadden de Chinezen het in Kopenhagen WEL geboortbeperking op de agenda gezet, maar dat werd gewoon genegeert...Overbevolking lijkt een thema uit de jaren tachtig, maar is tegenwoordig eigenlijk veel actueler. Volgens de laatste cijfers lopen er nu al meer dan 6,8 miljard mensen rond op deze aardkloot. En we blijven groeien. We evolueren zo-langzamer-hand naar een kritische grens : Overal ter wereld slinken drinkwaterreserves en de landbouwgrond krimpt elke dag.
EenVandaag bracht al eerder een reportage over dit probleem, maar in dit tweede deel antwoord op de vraag waarom overbevolking een taboe is. En wat kunnen we doen om de overbevoling tegen te gaan? In EenVandaag een gesprek met Jan Pronk, trendwatcher Adjiedj Bakas en Farah Karimi van OxFam Novib.
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
- Chinaman
- Diehard
@Lanier, waarom denk je dat het niet meer bespreekbaar is???
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.