Moreel verwerpelijk op basis waarvan? Dat je dat vindt is iets geheel anders dan dat wat je vindt moreel al dan niet aanvaardbaar is.appelfflap schreef:ik schreef een paar dagen geleden dat er 2 basisrechten met mekaar in conflict gaan en waar absoluut geen compromis te vinden is. nl. het zelfbeschikkingsrecht en het recht op leven. beiden rechten hebben bestaansrecht en het is eigen aan ethiek dat je compromissen moet maken. ik vind het bvb moreel verwerpelijk een vrouw vanaf het moment vd bevruchting tot broedmachine te degraderen.
Daar hou je helemaal geen rekening mee. Je maakt een keuze tussen die twee, echter zonder dat te ondersteunen met een geldige morele stellingname.appelfflap schreef:inderdaad. er zijn 2 rechten die allebei evenveel bestaansrecht hebben en Ik hou daar rekening mee.
Dat is niet waar. Alle bevruchte menselijke eicellen groeien uit tot een mens, tenzij door ziekte of verval ze natuurlijk afsterven, of door externe invloeden voortijdig worden geaborteerd. Een niet bevruchte eicel wordt door het lichaam maandelijks verwijdert, en groeit dus nooit uit tot een mens.appelfflap schreef:Jouw grens is even arbitrair als de mijne. Een bevrtuchte eicel wordt in bepaalde specifieke gevallen een mens en hetzelfde gaat op voor de eicel.
Alle verschil met abortus. Een condoom voorkomt dat een eicel wordt bevrucht. Het voorkomen van bevruchting vernietigt helemaal niets. Iedere afgedaalde maar onbevruchte eicel wordt maandelijks door het lichaam en zonder extern ingrijpen verwijderd. Een volkomen natuurlijk proces. Abortus is het onnatuurlijk verwijderen van een bevruchte eicel, dus van een potentieel nieuwe mens.appelfflap schreef:We spreken hier over talloze voorwaarden en het enige verschil tussen beide is het vinden van een geschikt sperma'tje. maak je het een sperma'tje onmogelijk om een eicel te vinden dan vernietig je doelbewust "potentieel" leven. Geen enkel verschil met abortus
Er is geen evolutie van sperma of eicel tot mens. Enkel na het samenkomen van een spermatozoïde met een eicel ontstaat een bevrucht ei, dat de basis is voor de groei van een geheel nieuw menselijk wezen dat ongelijk is aan zowel de eicel als de spermatozoïde die tezamen het bevruchte ei vormen.appelfflap schreef:De evolutie van sperma tot mens gebeurt heel gradueel en elke grens die je trekt is zuiver arbitrair.
De grens tussen een onbevruchte en bevruchte eicel is niet arbitrair, maar volledig duidelijk en verantwoord, en moreel geldig.
De term "moreel" is hier niet het argument. Het is de basis van een al of niet geldige stellingsname.appelfflap schreef:Jij gebruikt de term "moreel" meer als ik maar of dat nu een doorslaggevend argument is
En nog steeds heb je geen enkele moreel geldige basis voor je argumenten gegeven.
.