Gidswoorden.

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Re: Gidswoorden.

Bericht door Tsjok45 »

" ....lijkt meer op een jeugdtrauma dan op een gidswoord...."
*
Een gidswoord IS altijd een symptoom ( ook van een hoogst persoonlijke mind-set of persoonlijke historie ...)

Het is altijd een "geleend " woord ( van je ouders , uit je opvoeding , uit je kerkgenootschap, van je guru ,
van de groep waartoe je behoort of waartegen je je afzet )
Het is een "meme " ( een zich verspreidend /duplicerende "woordvondst " ) die voor diegene die het later detecteerd een signaalfunctie heeft ; als alarmbelletje-signaal , en/of als codewoord /trigger ( bij de ingewijden en aanhangers )

En met een "meme" is de drager ervan vroeger ergens (onbewust ?) besmet geraakt ...Het zegt dus ALTIJD iets over de kringen (omgeving) waar de meme-drager vroeger ( of misschien nog ) verkeerde
en/of wat hij daar allemaal heeft opgepikt ... Omgevingen die bestaan uit groeperingen die helemaal niet rationeel willen discussieren omdat ze de "absolute (geloofs) waarheid of zekerheid" bezitten
( creationisten )zijn daarbij de opvallendste producenten van gidswoordjes en woordenzwendel

Wie bij een hond slaapt betrapt zijn vlooien ... dat geldt zelfs voor "katten" en "kittens" :mrgreen:

Ik vermaak me hier trouwens uitstekend ....al is het alleen maar wat dansen op het slappe koord :)
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kitty schreef:Cluny, dat lijkt meer op een jeugdtrauma dan op een gidswoord. :)
Vind je?
Ik ben nog nooit naar een kerkdienst gesleept.
Ik heb als kind nooit Kamille-thee hoeven te drinken.
Het zijn maar voorbeelden van gebeurtenissen waarin het woord heilzaam domineert.
Met mijn levenservaring ben ik er inmiddels achter gekomen dat als iemand aan mij iets als heilzaam presenteert dat ik dat product met uiterste skepsis aan een realistisch onderzoek onderwerp en zeker niet klakkeloos het gegeven advies zal opvolgen.
9 van de 10 keer blijkt dat terecht.
Overigens is daarbij ook opvallend dat de meeste heilbrengers snel beledigd raken door mijn skeptische analyse lang voordat ik dat product noem wat het is, een wanproduct.
Dus: Nee hoor, Kitty.
Heilzaam is een nuttig gidswoord
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Een hier dagelijks meelezende banneling schreef:O, hij heeft 't hier al geschreven zie ik nu.
Weer zo'n typisch staaltje van onlogische, subjectieve Cluny-onderbouwing, slechts aangedreven door niets anders dan diepe persoonlijke afkeer.
Wat uiteraard de drijfveer was van het openen van dat hele topic daar.
Want een los van zijn persoonlijke sym- of antipathie geplaatst bericht of topic, hoe deze vaak ook juist noodzakelijk is voor een open en vrije uitwisseling met enige kwaliteit, zul je van zijn hand nimmer aantreffen.

http://www.encyclo.nl/begrip/heilzaam

HEILZAAM
gezond, voedzaam, weldadig
zegenrijk

HEILZAAM
-curatief -geneeskrachtig -zegenrijk -weldadig -raadzaam -nuttig -goed -gezond -geschikt -genezing aanbrengend

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=165
door Cluny » 09 aug 2009 09:50

Kitty schreef:
Cluny, dat lijkt meer op een jeugdtrauma dan op een gidswoord.

Vind je?
Ik ben nog nooit naar een kerkdienst gesleept.
Ik heb als kind nooit Kamille-thee hoeven te drinken.
Het zijn maar voorbeelden van gebeurtenissen waarin het woord heilzaam domineert.
Met mijn levenservaring ben ik er inmiddels achter gekomen dat als iemand aan mij iets als heilzaam presenteert dat ik dat product met uiterste skepsis aan een realistisch onderzoek onderwerp en zeker niet klakkeloos het gegeven advies zal opvolgen.
9 van de 10 keer blijkt dat terecht.
Overigens is daarbij ook opvallend dat de meeste heilbrengers snel beledigd raken door mijn skeptische analyse lang voordat ik dat product noem wat het is, een wanproduct.
Dus: Nee hoor, Kitty.
Heilzaam is een nuttig gidswoord.

Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand.
Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
A propos, misschien moeten we de onderschriften van forummers eens doornemen.
Dat is meestal één en al gidswoord.
Die van Cluny is al zolang ik hem ken op en top gidszin.
Sterker nog: ziet men berichten onder Cluny op welk forum dan ook, dan zijn dat per definitie gidsberichten.
N.B. Hier en daar geëditeerd door mij.
Ik vind het best wel grappig dat dit topic ook op andere fora leeft.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Je blijft uiterst belangrijk voor ze Cluny. :D
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kitty schreef:Je blijft uiterst belangrijk voor ze Cluny. :D
A propos, dit wanproduct van een schrijven van dit zijlijnheerschap levert weer een aardig gidswoord op.
A propos, misschien moeten we de onderschriften van forummers eens doornemen.
Het gebruik van het gidswoord A propos etaleert met pijnlijke precisie dat we met een zelfingenomen persoon te maken hebben.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Hoe affreus! :shock:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

het evangelie naar Johannes

orthodox protestants
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Geruzie van IM naar prullenbak gezet.

Hier weer ontopic over gidswoorden.

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Cluny schreef:
Kitty schreef:HEILZAAM
-curatief -geneeskrachtig -zegenrijk -weldadig -raadzaam -nuttig -goed -gezond -geschikt -genezing aanbrengend

Tja, ik zie hier toch echt geen gidswoord in. Dit woord kan gewoon gebruikt worden voor alles wat nuttig, gezond, goed, geschikt, weldadig, geneeskrachtig is. Dus iemand die dit woord gebruikt doet niet meteen belletjes rinkelen, en dat is toch de bedoeling bij een gidswoord? Het is niet een gidswoord omdat een alterneut of religieuze het ook gebruikt. Een gidswoord is een gidswoord omdat het specifiek gebruikt wordt door iemand met een bepaalde achtergrond of specifiek binnen een bepaalde context.

Een woord als heilzaam is dus geen gidswoord.
Bij mij rinkelt het belletje wel als ik dat gidswoord tegenkom.
Heilzame Kamillethee, die meer dan 10 van je jeugdjaren hebben vergald omdat je BD-moeder de overtuiging had en nog steeds heeft dat het goed voor de mens is.
Heilzame zondagen, word je 's morgens naar de kerk meegesleurt en is alles wat een mens een lach oplevert is de rest van de dodelijk saaie dag verboden. Terwijl al je klasgenoten altijd leuke dingen doen op zondag.
Zodra iemand het woord heilzaam laat vallen is het ook niet gepast om daar je eigen twijfels over uit te spreken.
Meer dan de helft van de keren in mijn leven dat iemand mij iets als heilzaam presenteert, denk ik rot op met die heilzame klerezooi.
Het googleresultaat geeft daar een goede afspiegeling van.
Ik gebruik zelf dat woord nooit tenzij als persiflage.
Het valt mij toch op dat mensen die uit christelijke en islamitische milieus komen de meeste frustraties met betrekking tot religie hebben.

Kamillethee is goed bij ontstekingen.. als THEE weet ik lekkerdere dingen.

Voor Cluny: Magische "thee" om je frustratie te vergeten :wink: :

- Pijpkaneel ( het echte spul , geen poeder)
- zacht zure Appel ( goud reinet)
- vanillesuiker
- Accaciahoning

Zet een pan met water op het vuur, NET niet laten koken
- voeg zoveel kleingesneden appel toe tot het water flink naar appel smaakt
- voeg de pijpkaneel toe
- voeg de vanillesuiker toe (ik doe meestal 2 zakjes)
- Half uurtje tegen de kook aan houden , daarna naar smaak de honing toevoegen.

Roeren met een pollepel van wilgenhout

Heerlijk bij warm appelgebak :D
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Lijkt me lekker, Raven.
Zeker zo lekker nu er geen "werking" aan toegeschreven wordt. :wink:

Maar waarom met wilgenhout?
Ik denk, dat dit recept zou kunnen stammen uit de tijd, dat er nog geen roestvrij staal en geen plastic was.

Houten lepels kunnen een smaak nalaten bij het bereiden van voedsel.
En heel veel hout heeft misschien een vieze smaak, als je het mee kookt. :?:

Maar dat is nu in deze moderne tijd toch niet meer van toepassing.
Ik zou trouwens niet weten hoe ik aan een wilgen pollepel moest komen.
Vroeger maakten de meeste mensen uit een wilgengebied (dus bijna heel Nederland) die zelf.
Mensen uit de bergen hebben dan pech met dit recept. #-o

Sorry, was even off topic.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Mariakat schreef: Maar waarom met wilgenhout?

Houten lepels kunnen een smaak nalaten bij het bereiden van voedsel.
En heel veel hout heeft misschien een vieze smaak, als je het mee kookt. :?:
Daarom wilgenhout of heb je nooit brood gebakken om een stok :wink:

En een pollepel moet van hout zijn, en hoe groter hoe beter :D
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Raven schreef:En een pollepel moet van hout zijn, en hoe groter hoe beter :D
Waarom?
We zijn nu toch niet meer afhankelijk van vies smakende lepels?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Raven schreef: Het valt mij toch op dat mensen die uit christelijke en islamitische milieus komen de meeste frustraties met betrekking tot religie hebben.

Kamillethee is goed bij ontstekingen.. als THEE weet ik lekkerdere dingen.

Voor Cluny: Magische "thee" om je frustratie te vergeten :wink: :
Ik kom niet uit een christelijk milieu.
Kamillethee smaakt smerig, terwijl de beweringen over medicinale werking allerminst overtuigend zijn.

Er is bij mij geen enkele reden om een moeilijk appelig drankje te maken waarvan zowel de smaak als de uitwerking niet boven het peil van alledaags uit zal komen.

En om het bruggetje naar het topic weer te maken.
Frustratie is hier het gidswoord.
Anderen van frustraties beschuldigen, terwijl deze er niet zijn.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Cluny schreef:En om het bruggetje naar het topic weer te maken.
Frustratie is hier het gidswoord.
Anderen van frustraties beschuldigen, terwijl deze er niet zijn.

Heel scherp weer! Dit is inderdaad het woord dat door de gelovige van allerlei kleur altijd weer als argument ter verdediging wordt aangewend wanneer de kritiek die gegeven is te scherp is om gepareerd te worden.
In plaats van als een argument te werken heeft het dus juist de tegenovergestelde betekenis: het woord wordt pas daar aangedragen, waar men geen deugdelijke argumenten meer heeft om als repliek te dienen, oftewel het laat juist de frustratie van de persoon zien die de beschuldiging doet.
Born OK the first time
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

doctorwho schreef:
JDJ schreef:Als eerste vraag ik me af of je volgens de wetenschap eigenlijk wel occult belast kan zijn?
Want volgens de wetenschap bestaan occulte dingen toch niet? Net zoals dat de wetenschap zegt dat God niet bestaat, en God is toch ook een geest? En als geesten niet bestaan, hoe kan je er dan occult belast mee raken?

Een tweede vraag is dan natuurlijk of de wetenschap juist is, want om alles voor waar aan te nemen wat "de wetenschap" beweerd dat waar is, heb je naar mijn overtuiging een groot geloof nodig.
Maargoed, in deze tijd schijnen veel mensen toch opzoek te zijn naar zekerheid, en daar men denkt dat de wetenschap voor alles een verklaring zal verkrijgen (want vele verklaringen ontbreken), zoekt men zijn heil bij de huidige wetenschap.

Een beetje triest, en ook in de wetenschap zullen de mensen teleurgesteld raken, en als je het mij vraagt zal dat alleen maar leiden tot meer occult belaste mensen. Want wanneer mensen hun heil niet vinden in de tastbare dingen, gaan ze toch weer terug naar het ontastbare.
Lange quote maar je hebt het dan ook maar liefst zesmaal over "de wetenschap" wat bedoel je daarmee precies? Met andere woorden geef eens een definitie van de wetenschap.
De wetenschap is hier een gidswoord.
Een duidelijke zaak.
Plaats reactie