Finse kerk in crisis

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Finse kerk in crisis

Bericht door Rereformed »

Duizenden Finnen hebben abrupt hun lidmaatschap van de Lutherse kerk opgezegd na een TV programma afgelopen woensdagavond. Er werd van 21 tot 23 uur via een forumdiscussie op de TV gepraat over homo's en bijbel/kerk. Representanten van kerk en geloof, waaronder een lid van een kerkenraad, een bisschop, een parlamentariër, en de voorzitster van de Finse christelijke partij (die overigens maar ong. 4 procent aanhang heeft), verdedigden nogal fel de vanouds bekende opinies. Eén vrouwelijke dominee liet overigens tegengestelde opinies horen, waardoor 'de stem van het christelijk geloof' des te meer ongeloofwaardig overkwam.
Als tegenpartij waren diverse homo's uitgenodigd om hun woordje te doen.

De volgende dag stond in de krant dat er tijdens het twee uur durende programma wel 260 Finnen boos hun lidmaatschap opzegden. Dit kan tegenwoordig via een door de vrijdenkers opgezette internetsite. Sinds deze site eind 2003 is opgezet hebben al 200.000 Finnen hun lidmaatschap opgezegd. Normaal gesproken zo'n 150 per dag.

Een dag later was het aantal echter gestegen tot 2633. Internetforums en kranten zwengelden het napraten flink aan. Gisteren zegden nog eens 3473 mensen hun lidmaatschap van de kerk op. Men spreekt nu van een sneeuwbaleffect.
De cijfers voor vandaag zijn al meer dan 1400 (terwijl ik deze post schreef steeg het aantal met meer dan 100). De vrijdenkers hebben er een speciale internetpagina voor neergezet om het iedere dag van minuut tot minuut te volgen. :lol: http://eroakirkosta.fi/static/nyt.txt

De algemeen gedeelde reaktie (volgens een internet stemming waar al 20.000 mensen aan mee hebben gedaan is 70 procent van mening dat de bijbelse leer achterhaald is) is grote verbolgenheid. Eén krant laat weten dat de kerkelijke opstelling doet denken aan Stalinisme.

Eén van de bekendste Finnen, de schrijver Jari Tervo, heeft op zijn blog en in een krant een reaktie gegeven naar aanleiding van het TV programma ( http://jaritervo.puheenvuoro.uusisuomi. ... isoikeudet ). Hij laat zich voor een Fin ongekend fel uit: "Ik heb er schoon genoeg van die doldwazen aan te moeten horen, die zonder met hun ogen te knipperen het reilen en zeilen van de moderne maatschappij denken te moeten verdedigen met de opinies van een 2000 jaar oud boek. Het is diep immoreel en schandelijk. Het been waarop deze opinies staan is geen naastenliefde, maar is mensenhaat." ..."Het optreden van deze mensenhaters leverde een mooie vrucht op. Mensen scheidden zich van de kerk af in twintigvoudige getallen in vergelijking tot een normale dag. Ik knapte er van op: misschien is er dan toch nog liefde in de wereld, ondanks de kerk. Ik heb nooit bij de kerk gehoord, maar anders zou ik er ook al tijdens het programma uit gestapt zijn." Hij vergelijkt de houding van de conservatieve christenen met de opinies van Ahmadinejad.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 16 okt 2010 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Re: Finse kerk in crisis

Bericht door PietV. »

Heftig Rereformed,

De evolutie is een revolutie in Finland. Dit doet me denken aan een ander topic waarin gemeld werd dat de opzeggingen binnenstromen in België. Naar aanleiding van de vele sex-schandalen. Het is uitermate progressieve TV. Vraag me af of er ooit een Nederlandse omroep bereid is, om op deze manier het debat aan te zwengelen. En tevens publiekelijk ruimte geeft tot het opzeggen van het lidmaatschap. Want ook hier zitten miljoenen stilzwijgend vast aan een religieuze beweging. Verdwijnen deze dan is de rol van kerken een stuk minder. Hun gewicht halen ze regelmatig uit een virtuele grote achterban.

Groeten,

Piet
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

PietV. schreef:Heftig Rereformed,

De evolutie is een revolutie in Finland. Dit doet me denken aan een ander topic waarin gemeld werd dat de opzeggingen binnenstromen in België. Naar aanleiding van de vele sex-schandalen. Het is uitermate progressieve TV. Vraag me af of er ooit een Nederlandse omroep bereid is, om op deze manier het debat aan te zwengelen. En tevens publiekelijk ruimte geeft tot het opzeggen van het lidmaatschap. Want ook hier zitten miljoenen stilzwijgend vast aan een religieuze beweging. Verdwijnen deze dan is de rol van kerken een stuk minder. Hun gewicht halen ze regelmatig uit een virtuele grote achterban.

Groeten,

Piet

Het was gewoon een programma van de finse NOS (genaamd YLE).

De internetsite om je uit de kerk te schrijven die de vrijdenkers van Tampere ooit bedachten is een geniale vondst gebleken. In het eerste jaar schreven minder dan 1000 mensen zich uit via het internet,
in 2004 al 10.000,
in 2005 23.000,
in 2006 28.000,
in 2007 32.000
in 2008 47.000
in 2009 39.000

Voor dit jaar wordt een recordaantal opzeggingen verwacht. Tegenwoordig gaat 90% van de uitschrijvingen via die site ( http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkosta ). Het totaalaantal aan uitschrijvingen is verdubbeld in vergelijking met de tijd voordat de site bestond.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:
Voor dit jaar wordt een recordaantal opzeggingen verwacht. Tegenwoordig gaat 90% van de uitschrijvingen via die site ( http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkosta ). Het totaalaantal aan uitschrijvingen is verdubbeld in vergelijking met de tijd voordat de site bestond.
Goed initiatief In Nederland is het ongeorganiseerde chaos. Een centraal punt, waar het geheel goed wordt gecoördineerd ontbreekt volgens mij. In het verleden heb ik ooit voorgesteld om alle initiatieven te bundelen maar niets is zo moeilijk om mensen hiervan te overtuigen.

In Argentinië pakken ze het ook beter aan.

http://www.reuters.com/article/idUSTRE5235X420090304

Hier nog een stukje bezinning. De argumenten die tegenspreken zullen maar weinigen overtuigen.

http://www.ikstapuitdekerk.info/kerk/Waarom_wel.html
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Oh...de teller staat voor vandaag op meer dan 4300! Dit is nog nooit eerder gebeurd hier in Finland...10.000 mensen zeggen hun lidmaatschap van de kerk op vanwege één TV programma waarin vrome gelovigen zeggen waarin ze geloven!
Born OK the first time
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

PietV. schreef:
Hier nog een stukje bezinning. De argumenten die tegenspreken zullen maar weinigen overtuigen.

Is dat alleen nodig bij katholieken? (al die brieven) Ik zag dat die site geen protestantse voorbeeld brief heeft. Ik ben in de jaren 70 gedoopt in een hervormde kerk in Utrecht, maar heb geen idee of ik nog ergens geregistreerd sta.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Hoeveel christelijke Finnen zijn er nog over?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Blackadder schreef:
PietV. schreef:

Is dat alleen nodig bij katholieken? (al die brieven) Ik zag dat die site geen protestantse voorbeeld brief heeft. Ik ben in de jaren 70 gedoopt in een hervormde kerk in Utrecht, maar heb geen idee of ik nog ergens geregistreerd sta.
Dat kun je opvragen bij het plaatselijk kerkelijke bureau. Hier kun je jezelf laten uitschrijven. Moet je wel controleren of het gebeurd is. Het duurde in mijn geval twee jaar om het administratief te verwerken. Na twee normale brieven heb ik een aangetekende versie verstuurd. Daarna was het dan uiteindelijk zover. Kreeg geen bevestiging, daar deed men niet aan. Na een telefonisch onderhoud hierover. Maar de periodiek eenzijdige correspondentie, vaak vergezeld van een acceptgiro stopte.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Blackadder schreef:
PietV. schreef:

Volgens mij kun je bij de gemeente waar je woont navraag doen of er een sila-stip achter je registratie staat.
Is dat niet het geval dan sta je niet (meer) ingeschreven. Helemaal zeker ben ik niet.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Ik heb ooit bij de burgerlijke stand mijn RK-verwijzing weg laten halen. Sindsdien niets meer van de kerk gehoord. Dat vind ik voldoende.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Rereformed
Moderator
Contacteer:

The Prophet schreef:Hoeveel christelijke Finnen zijn er nog over?
Wel, dat hangt er van af wat je onder 'christelijk' verstaat. Indien je bedoelt Finnen die bij de Lutherse kerk staan ingeschreven is het antwoord 79%. En het getal daalt de afgelopen 10 jaar met 1 of 1,1% per jaar. Toen ik in Finland kwam wonen was het cijfer nog 92%.

Wat ikzelf onder 'christelijke Fin' versta is in ieder geval iemand die de behoefte heeft op de (enige, zeer rechtse) christelijke partij te stemmen. Dat is iets meer dan 4% van de stemmen die uitgebracht worden.
Er zullen er nog wel meer rondlopen, maar daar heb je nooit last van.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Het saldo voor vandaag is op dit moment 4800 opzeggingen. Dat wil zeggen dat het voor middernacht nog tot 5000 - 6000 zal stijgen, en het aantal opzeggingen iedere dag maar blijft stijgen. Het totaal zit nu boven de 15.000 sinds verleden woensdagavond. Iedere dag stijgt het aantal mensen dat de kerk in Finland plotseling de rug toekeert. Finnen staan met grote ogen te kijken naar dit volledig onverwachte spektakel.
Born OK the first time
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

Loopt de discussie over homo's en de Lutherse kerk ondertussen door in de Finse media? En zoja, wat wordt er zoal gezegd? En ook, zou dit niet tevens het aangewezen moment zijn voor die finnen die door Lutherse paters zijn misbruikt om in de publiciteit te treden? Vraagt niemand zich af of dit verwerpelijke verschijnsel zich ook in Finland heeft voorgedaan?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Nietweten en Geweten schreef:Loopt de discussie over homo's en de Lutherse kerk ondertussen door in de Finse media? En zoja, wat wordt er zoal gezegd? En ook, zou dit niet tevens het aangewezen moment zijn voor die finnen die door Lutherse paters zijn misbruikt om in de publiciteit te treden? Vraagt niemand zich af of dit verwerpelijke verschijnsel zich ook in Finland heeft voorgedaan?
De Lutherse kerk is protestant. Er zijn geen gevallen bekend van pedofilie. Dat is ook bijna onmogelijk. Finse dominee's hebben geen omgang met kleine kinderen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

De teller staat nu op meer dan 30.000 opzeggingen naar aanleiding van dit TV programma. Vele mensen hebben uitgesproken dat ze al langere tijd overwogen om zich uit de kerk uit te schrijven en dat het TV programma de druppel was die de emmer deed overlopen.
Het heeft de gemoederen hier nu al een week heftig beziggehouden. Ik lees via het internet dat bepaalde internet discussieforumsites van kranten en ook ingezonden stukken naar aanleiding van 'het homodebat' de drukst bezochte dagen en aantal bijdrijgen ooit hebben beleefd.
Born OK the first time
Plaats reactie