Als tegenpartij waren diverse homo's uitgenodigd om hun woordje te doen.
De volgende dag stond in de krant dat er tijdens het twee uur durende programma wel 260 Finnen boos hun lidmaatschap opzegden. Dit kan tegenwoordig via een door de vrijdenkers opgezette internetsite. Sinds deze site eind 2003 is opgezet hebben al 200.000 Finnen hun lidmaatschap opgezegd. Normaal gesproken zo'n 150 per dag.
Een dag later was het aantal echter gestegen tot 2633. Internetforums en kranten zwengelden het napraten flink aan. Gisteren zegden nog eens 3473 mensen hun lidmaatschap van de kerk op. Men spreekt nu van een sneeuwbaleffect.
De cijfers voor vandaag zijn al meer dan 1400 (terwijl ik deze post schreef steeg het aantal met meer dan 100). De vrijdenkers hebben er een speciale internetpagina voor neergezet om het iedere dag van minuut tot minuut te volgen.

De algemeen gedeelde reaktie (volgens een internet stemming waar al 20.000 mensen aan mee hebben gedaan is 70 procent van mening dat de bijbelse leer achterhaald is) is grote verbolgenheid. Eén krant laat weten dat de kerkelijke opstelling doet denken aan Stalinisme.
Eén van de bekendste Finnen, de schrijver Jari Tervo, heeft op zijn blog en in een krant een reaktie gegeven naar aanleiding van het TV programma ( http://jaritervo.puheenvuoro.uusisuomi. ... isoikeudet ). Hij laat zich voor een Fin ongekend fel uit: "Ik heb er schoon genoeg van die doldwazen aan te moeten horen, die zonder met hun ogen te knipperen het reilen en zeilen van de moderne maatschappij denken te moeten verdedigen met de opinies van een 2000 jaar oud boek. Het is diep immoreel en schandelijk. Het been waarop deze opinies staan is geen naastenliefde, maar is mensenhaat." ..."Het optreden van deze mensenhaters leverde een mooie vrucht op. Mensen scheidden zich van de kerk af in twintigvoudige getallen in vergelijking tot een normale dag. Ik knapte er van op: misschien is er dan toch nog liefde in de wereld, ondanks de kerk. Ik heb nooit bij de kerk gehoord, maar anders zou ik er ook al tijdens het programma uit gestapt zijn." Hij vergelijkt de houding van de conservatieve christenen met de opinies van Ahmadinejad.