Geloof in God in Nederland tanende

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Geloof in God in Nederland tanende

Bericht door lanier »

Niet alleen blijven de kerken in Nederland gestaag leeglopen, ook de gelovigheid neemt onder Nederlanders sterk af. Steeds minder Nederlanders geloven nog in God of in een leven na de dood. Al wordt de betekenis van het geloof voor de echte gelovigen (een kleine veertig procent van de Nederlanders) wel steeds groter. Toch vindt bijna niemand in Nederland dat de kerken moeten verdwijnen. Want kerken zijn nodig als een moreel anker in de samenleving, en spelen een belangrijke rol bij zingeving. Ook bieden kerken rituelen bij 'scharniermomenten' in het leven, zoals geboorte, huwelijk en dood.

De cijfers uit het onderzoek 'God in Nederland', die vandaag op een symposium in Hilversum van het levensbeschouwelijke televisieprogramma 'Kruispunt' van de RKK worden gepresenteerd, zijn niet bepaald opzienbarend. Politici, kerkelijke beleidsmakers en journalisten zullen niet van hun stoel vallen van verbazing, als ze kennis nemen van de resultaten van dit opinieonderzoek onder 1132 Nederlanders.
Dat kerken gestaag leeglopen, het aantal buitenkerkelijke Nederlanders groter is dan het aantal kerkelijke Nederlanders en het spirituele landschap in Nederland erg onoverzichtelijk is geworden, is al jaren bekend uit sociaal-wetenschappelijk onderzoek naar de godsdienstigheid van de Nederlander.
Constateerde het Sociaal en Cultureel Planbureau vorig jaar september nog dat ondanks de kerkverlating godsdienstigheid en godsdienstige overtuigingen nog niet verdwijnen, het vierde tienjaarlijkse RKK-onderzoek 'God in Nederland' is daar niet meer zo zeker van.

Het atheïsme rukt op in Nederland.
Van zes procent in 1966, steeg het aantal atheïsten (zij die niet geloven dat God bestaat) in 1996 naar 10 procent en in 2006 naar 14 procent.
Het geloof in een God die zich met ieder mens persoonlijk bezighoudt, leeft in de harten van 24 procent van de Nederlanders. In 1966 bedroeg dat aantal nog maar liefst 47 procent.
Het aantal agnosten (zij die niet weten of God bestaat) is gegroeid van 16 procent in 1966 naar 26 procent in 2006.
Het aantal ietsisten, zij die geloven dat 'er wel iets is tussen hemel en aarde', bleef de laatste tien jaar rond de 26 procent van de bevolking schommelen.
Ook het geloof in een leven na de dood daalt. Slechts 40 procent van de Nederlanders gelooft nog in een leven na de dood. Tien jaar geleden was dat nog 45 procent en veertig jaar geleden 56 procent.
Nog maar 21 procent van de bevolking gelooft in de hemel.

Theologen en godsdienstsociologen hebben er al herhaaldelijk op gewezen dat godsdienst in de moderne westerse samenleving een ingrijpende functieverandering doormaakt. "Godsdienst heeft in de moderne samenleving de functie van een stand-by knop gekregen", stelde de Leidse godsdienstsocioloog Meerten ter Borg zeven jaar geleden in een interview met deze krant vast. "Mensen hebben tegenwoordig een stand-by-geloof, een geloof wanneer het uitkomt. Mensen houden de mogelijkheid om iets te geloven open. Hebben ze het nodig, in tijden van crisis, ziekte of dood, dan is het geloof er. Kerken kunnen in dat opzicht vergeleken worden met ziekenhuizen.
Goed dat ze er zijn, maar je moet er niet te vaak naar toe hoeven. Zorg dat je er weg blijft."

Met die functieverandering van godsdienst en de kerken wordt hartgrondig ingestemd door de drie auteurs van het RKK-onderzoek 'God in Nederland', Gerard Dekker, emeritus hoogleraar godsdienstsociologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, Ton Bernts, directeur Kaski, instituut voor beleidsonderzoek naar religie en levensbeschouwing en Joep de Hart, senioronderzoeker bij het Sociaal en Cultureel Planbureau.
"Regelmatige kerkelijke participatie lijkt op dit moment nog slechts voor een beperkte groep van belang. Nederlanders kennen veeleer een stand-by geloof: men wil graag een hemels baldakijn, maar niet om er de hele dag onder te zitten", merkt Joep de Hart droogjes op. Hij benadrukt dat moderne gelovigen allerlei vormen van knuffelspiritualiteit omarmen en kiezen voor een religieus pretpakket.
"Dat Nederlanders de dominee en de pastoor steeds minder horen preken, hoeft niet te betekenen dat ze doof of religieus onmuzikaal zijn geworden. Het is niet zo dat ze alles uit de religieuze tradities of zelfs maar de christelijke geloofsleer verwerpen, maar wel zoeken ze vaak liever zelf uit wat voor hen van belang is. En ze komen dan vooral uit bij de vrolijke, bemoedigende en beloftevolle kanten van de religie en veel minder bij christelijke opvattingen die de mens voorstellen als een zondig en zwak wezen, overgeleverd aan de genade van God.

Moderne gelovigen zijn positivo's, ze wandelen aan de zonzijde van de levensweg". Alleen een beetje 'oppimpen' of het 'opleuken' van het kerkelijke product en de kerkelijke boodschap zal volgens de drie godsdienstsociologen echt niet helpen. Daar worden voor een nieuwe generatie consumenten de kerkelijke producten niet aantrekkelijker door. Kerken zullen beter moeten inspelen op het geïndividualiseerde karakter van de moderne religiositeit en spiritualiteit.
Ook zullen de kerken moeten werken aan kwaliteitsverhoging van de diensten en aan de verbetering van het kerkelijk spreken inzake maatschappelijke en politieke kwesties. "Naast het model van een ledenkerk lijkt er behoefte om andere modellen van kerk-zijn sterker vorm te geven: aansprekende dienstverlening aan incidentele participanten, en vooral ook een permanente campagne op het gebied van waarden en normen voor een breed publiek." -

Ton Bernts, Gerard Dekker en Joep de Hart, God in Nederland, Uitgeverij Ten Have, Kampen, 2007. Uitgave in samenwerking met RKK. Prijs 19,90 euro. ISBN 978 90 259 5740 7. Volgens godsdienstsocioloog Joep de Hart omarmen moderne gelovigen allerlei vormen van knuffelspiritualiteit en kiezen zij voor een religieus pretpakket. „Dat Nederlanders de dominee en de pastoor steeds minder horen preken, hoeft niet te betekenen dat ze doof of religieus onmuzikaal zijn geworden.

Zie: http://www.enschede.tctubantia.nl/11229 ... nd_tanende
Laatst gewijzigd door lanier op 16 apr 2007 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

voor het eerst in de geschiedenis zijn er meer atheisten dan katholieken in nederland. :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier »

Hoeveel Moslims zijn er eigenlijk?
Geloof verzet bergen onzin.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Even wat overzichtelijker (leesbaarder) geplaatst.

Schatting is ongeveer 1 miljoen.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier »

lanier schreef:Even wat overzichtelijker (leesbaarder) geplaatst.

Volgens mij word die groep nou juist groter, dus ik vraag mij af hoe tanende het geloof werkelijk is?
Geloof verzet bergen onzin.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Ik geloof dat het gebruikelijk is dat citaten uit nieuwsbronnen niet klakkeloos worden overgenomen zonder dat er een duidelijke bedoeling aan vast zit. Wat is die in dit geval? Waar wil je over discussiëren?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Soms heeft een artikel nieuwswaarde van zichzelf, en is het niet perse noodzakelijk er een discussiepunt aan toe te voegen. Dat lijkt me in dit geval het geval. En soms wordt er interesse verondersteld voor een artikel bij de lezers op dit forum, in dit geval ook duidelijk lijkt mij. Dus toelichten waarom dit artikel op dit forum is geplaatst lijkt me vrij overbodig.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Volgens mij word die groep nou juist groter, dus ik vraag mij af hoe tanende het geloof werkelijk is?
eigenlijk dus ook ;
Hoeveel bekeerlingen schat men ?
bestaan daar ergens cijfers van ?
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het is hoe dan ook lastig om de cijfers zuiver te krijgen. Ik krijg als atheïst nog steeds het parochieblaadje in de bus, puur omdat ik me nooit officieel heb laten uitschrijven bij de kerk. Dan tel je mee als gelovige en kerkelijk persoon. Ik maak me daar persoonlijk niet zo druk om, wat ik zelf voel en vind, acht ik belangrijker. Ik denk dat dit te vaak voorkomt en het aantal niet kerkelijken en atheïsten derhalve nog groter kan zijn dan hier wordt gesteld.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Deze bijdrage is verhuisd naar de Klachten-rubriek.
Laatst gewijzigd door cymric op 16 apr 2007 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

cymric schreef: Ik ga erover doorzeuren, want je maakt je er naar mijn bescheiden mening veel te makkelijk vanaf. Ten eerste is het bij mijn weten gewoon forumbeleid dat stukken tekst niet integraal worden geknipt/plakt, ook al zijn deze nog zo to the point en bevatten ze informatie die elke FT-er na aan het hart gaat / zou moeten gaan.
[ meta tag ]
he cymric, niet zo rechtzinnig, het staat toch bij actualiteit?
Ik ben blij dat lanier het heeft ingebracht, het stuk is gespreksstof genoeg.
Moet ik ook in de rubriek boeken mijzelf verantwoorden als ik een nieuw boek bespreek?
[ / meta tag ]

De moslims zijn niet opgenomen in dit onderzoek omdat die in 1966 nog geen signifikant onderdeel van gelovend nederland uitmaakten.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik ga erover doorzeuren, want je maakt je er naar mijn bescheiden mening veel te makkelijk vanaf. etc.......
Als je zo op je strepen staat, dan vindt je het vast niet erg dat ik dat ook doe.
Je reageert off-topic. Klagen kan in de rubriek KLACHTEN.
Betekent absoluut niet dat je niet mag klagen of zo, maar niet in dit topic.

Dus weer on-topic aub.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

lanier schreef:Dus weer on-topic aub.
Welk topic, Lanier? Waar wilde je over discussiëren?

Maar je hebt natuurlijk volkomen gelijk. Bij deze mijn commentaar naar de Klachten-rubrek verhuisd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Wat de auteursrechtelijke bescherming betreft. Is een bronvermelding niet voldoende? Ik kan dat niet beoordelen, misschien heb je gelijk, ik weet dat niet. Verder laat ik het aan Lanier zelf, hierop in te gaan. En dat deed hij inmiddels.

On topic weer, en dat houdt naar mijn idee in, discussies over de inhoud van het artikel. Dus de cijfers en de in het artikel geconstateerde terugloop van religie.

tommy
Geregelde verschijning

Bericht door tommy »

afgestompt dier schreef:
lanier schreef:Even wat overzichtelijker (leesbaarder) geplaatst.

zijn het er echt 1 miljoen gelovigen. die 1 miljoen is volgens mij de bevolkingsgroep die afkomstig is uit marokko,turkye en ander islamitische landen.

maar zijn die 1 miljoen dan allemaal gelovige moslims. zelf denk ik het niet, veel jongeren lopen er achter aan om familie of vrienden niet te kwetsen.
not faith, but reason
Plaats reactie