Problemen Islamitische bevolking groepen oplossen ????

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Problemen Islamitische bevolking groepen oplossen ????

Bericht door vegan-revolution »

lanier schreef:Geert Wilders zet bevolkingsgroepen tegen elkaar op.
Hoe?
lanier schreef:Heeft Wilders ooit aangeboden om met een islamitische groepering in gesprek te willen? Om te zoeken naar oplossingen?
Welke oplossing zou jij verwachten van een gesprek met (bijvoorbeeld) neo-nazi's ?
lanier schreef:Welnee, in plaats daarvan roept hij alleen maar wat en komt niet met ideeën voor oplossingen. Welke oplossing heeft Wilders dan voor deze problematiek?
Inzetten op het verkleinen van de grootte van de risico-groep binnen landsgrenzen en als dat door samenwerking lukt óók binnen de Europese grenzen. Je kunt allerlei vragen hebben over de rechtvaardigheid enz. van een en ander, maar het is wél een oplossing.
lanier schreef:Ik heb geen idee waar je het vandaan haalt dat IS een warm hart wordt toegedragen door moslims in Europa. Daar wil ik weleens cijfers van zien.
Er zijn wel onderzoeken geweest die cijfers laten zien, maar die zijn stuk voor stuk achteraf "gedownplayed". Maar zelfs ná "downplaying" zijn er indicaties dat een flink deel van de moslims IS-sympathieën koestert. Zo staat er in
Toch geen brede steun voor jihad het volgende te lezen :
Volgens het SCP heeft meer dan 90 procent van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders geen begrip voor jongeren die vertrekken om voor IS te strijden of voor personen die geweld gebruiken voor hun geloof. Onder jongeren is het begrip iets groter. Een op de zeven jongeren van Turkse en een op de negen van Marokkaanse afkomst geeft aan een „beperkte mate van begrip” te hebben voor het plegen van religieus geweld. Dit wil niet zeggen dat ze bereid zijn dit zelf te plegen.
Meer dan 90 procent zou zeggen geen begrip te hebben. Dat zou kunnen betekenen dat bijna 10 procent dat begrip wél heeft. Maar wat staat er eigenlijk precies over in, in het rapport van het SCP? In ieder geval lijkt er niet iets in te staan dat dit persbericht lijkt te rechtvaardigen. De algemene indruk die ik van het rapport had was : veel woorden en weinig cijfers met verwijzingen naar andere onderzoeken van soms ruim 10 jaar oud. De vraagstelling van het lijvige (en mijns inziens ook tamelijk wollige) rapport was vooral in brede zin gericht op de mate van segregatie. Ik heb geen harde cijfers kunnen vinden van een directe vraagstelling met betrekking tot sympathie voor IS. Wel vond ik op pagina 118 van het rapport het volgende :
Steun voor radicaal gedachtegoed en geweld

In verschillende onderzoeken wordt de steun voor of goedkeuring van geweld gemeten. Dezelfde methodologische problemen die we voor het meten van de omvang van de groep orthodoxen schetsten, spelen ook bij deze metingen.
Phalet en Gungor vonden in 2004 dat 7% van de Turkse Nederlanders en 9% van de Marokkaanse Nederlanders bereid is om met illegale actiemiddelen (zoals straatgeweld of het aanrichten van materiële schade) de islam te verdedigen. Van den Bos et al. (2009) vonden in hun internetsurvey onder 131 moslims dat 18% de stelling onderschrijft: ‘Ik kan
moslims die geweld tegen andere mensen gebruiken begrijpen.’ Jongeren die deze stelling onderschrijven, blijken een sterkere intentie tot het vertonen van gewelddadig gedrag te hebben. Uit onderzoek van Roex et al. (2010) bleek dat 11% van de Nederlandse moslims het voor zichzelf in bepaalde situaties acceptabel vindt vanuit zijn religie geweld te gebruiken. 14% keurt geweld niet goed, maar vindt dat het soms de enige manier is om een ideaal te bereiken. Wessels en Dijkman (2012) vinden in hun onderzoek onder sterk geïsoleerde moslima’s in Amsterdam dat 4% stelt dat er geweld mag worden gebruikt om de islam te verdedigen; bijna 3% vindt zelfs dat er geweld gebruikt móét worden. Van de respondenten is 7% bereid om zelf geweld te gebruiken tegen andere mensen als deze hun geloof bedreigen. In dit onderzoek zijn alleen vrouwen bevraagd.
Weer met verwijzing naar andere oude onderzoeken. Verder in het rapport wordt nog wel iets gemeld over een onderzoek onder Turken met 79 respondenten. En dit SCP-rapport zou dan de weerlegging moeten zijn van een eerder verschenen rapport van Motivaction?

Indicatief voor Europa is vooral het onderzoek van Ruud Koopmans waar in 'Hoofddoek is beste voorspeller voor moslimfundamentalisme' (is dát de reden waarom daar door Geert Wilders zo op gefocust wordt?) indirect naar verwezen wordt of direct zoals in Meer moslims fundamentalistisch dan politiek wil toegeven. Uit dat laatste artikel :
En, dit is heel belangrijk, aldus Koopmans: uit onderzoek van het ministerie van Justitie (2010) blijkt dat ongeveer 11 procent van de moslims in Nederland zegt dat er situaties zijn waarin het vanuit de religie acceptabel is om geweld te gebruiken. 11 procent lijkt weinig, maar dat is het niet. Het gaat om ongeveer 100.000 moslims in Nederland die er zo over denken. En nee, die gaan niet allemaal aanslagen plegen, maar dat zijn wel moslims die bijvoorbeeld sympathiseren met en steun verlenen aan jihadisten.
Komt van aanslagen op luchthaven en metrostations Brussel, Afsplitsing zie, opmerking Peter, Maria
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Peter van Velzen
Site Admin

Re: aanslagen op luchthaven en metrostations Brussel

Bericht door Peter van Velzen »

Volgens mij hebben sommigen het niet meer over de aanslagen, maar over de moslims in Nederland. Daarbij wekt laatste schrijver de indruk dat als "slechts" 75% van de moslims in Nederland alle vormen van religieus geweld afkeurt, dat voldoende reden is om alle moslimorganizaties met neo-nazi's te vergelijken. Zou hij dat echt vinden of bedoelt hij iets anders dat niet uit de verf komt?
Het begint er op te lijken dat de terroristen er in slagen ons tegen alle moslims op te zetten.
Ik wens u alle goeds
vegan-revolution
Superposter

Peter van Velzen schreef:Daarbij wekt laatste schrijver de indruk dat als "slechts" 75% van de moslims in Nederland alle vormen van religieus geweld afkeurt, dat voldoende reden is om alle moslimorganizaties met neo-nazi's te vergelijken.
Waar haal je dat zo gauw vandaan? Op welk citaat baseer je dat?
vegan-revolution
Superposter

lanier schreef:Het grootste plezier wat je IS kunt doen is moslims bestempelen als niet-gewenst, haatdragend, kansloos, etc.
Generaliseren in die zin is inderdaad nutteloos en stoelt bovendien niet op waarheid. Maar waar je IS volgens mij een nóg groter plezier mee doet is inzetten op het bestrijden van "islamofobie", alle openlijke islamkritiek verbieden uit angst voor radicalisering en mensen die toch iets in die richting uiten door opsporingsdiensten laten achtervolgen en laten intimideren. Want daarmee wordt dan immers bewezen dat we al aardig knippen en buigen voor de grillen van islamitische gekken en volgens de normen van IS al aardig "op de goede weg" zijn.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef:Even googlen levert op:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150201_01504894" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150201_01505204" onclick="window.open(this.href);return false;
Snel
• ‘Hoe meer jongeren geïntegreerd zijn, des te makkelijker radicaliseren ze’
• Marion van San beschrijft radicalisering jongeren
• ‘Jeugdwerkloosheid of discriminatie bestrijden helpt niet tegen radicalisering’
Deze opvattingen zijn niet in strijd met die van mij, maar wel met die van jou.
In je missie om twijfel te zaaien, lijkt me dit een argument om ook de eigen opvattingen ook eens tegen het licht te houden:
Hoezo, ik dacht dat ik in dit topic toch al eens iets geschreven had dat aansluit bij het volgende uit een van je links:
Marion van San in De Standaard schreef: Onderzoek wijst uit dat juist de zogenaamde integratieparadox een voedingsbodem is voor radicalisering. Met die paradox wordt bedoeld dat de kinderen en de kleinkinderen van immigranten, die hier geboren en opgegroeid zijn, zich in sterke mate richten op de Belgische samenleving. Zij streven sociale acceptatie na en doen er alles aan om zich te integreren. Het gevolg daarvan is dat zij hogere maatschappelijke verwachtingen hebben dan anderen en vaak gevoeliger zijn voor uitsluiting en (vermeende) discriminatie. Bij negatieve ervaringen kunnen ze zich afkeren van de samenleving en hun heil zoeken in een deviante groepsidentiteit.
In ieder geval speelt de islam geen rol in dit gegeven.
gerard_m schreef:
axxyanus schreef:]Mijn visie is dat onze samenleving heel wat mensen in de kou laat en dat we als samenleving redelijk wat "geluk" hebben dat de meeste slachtoffers zich voor de rest weinig roeren. Een aantal van die mensen die in de kou terechtkomen, richten zich tot een geradicaliseerde vorm van de islam en worden op die manier terroristen. Door de vraag naar het terrorisme specifiek te richten naar hoe het komt dat deze ontevreden mensen tot het terrorisme zijn gekomen, wordt de vraag naar hoe het komt dat onze samenleving zoveel mensen in de kou laat voornamelijk genegeerd.
Kijk als wij hier heel hard ons best doen om te beweren dat verdienste de belangrijkste factor is in onze maatschappij die bepaalt wat je bereikt en deze mensen ervaren dan hoe racisme maar al te vaak toch nog de kop opsteekt en hun kansen verkleint dan laat IMO onze samenleving die mensen in de kou.

gerard_m schreef:
Je moet niet enkel openstaan voor alternatieve verklaringen. Je moet openstaan voor het idee dat jouw verklaring de nodige ondersteuning mist, zelfs als anderen geen aanvaardbare alternatieve verklaring hebben.
Ik heb geen steekhoudende argumenten tégen mijn verklaringen gelezen
Wel aangezien je, zoals ik in het ander topic aangegeven heb, je jezelf hebt ingegraven in een onweerlegbare stelling, is dat niet te verwonderen. Mensen die dat doen lezen/horen namelijk nooit steekhoudende argumenten tegen hun verklaring.

Nu Scientific American komt met het volgende overzicht wat de wetenschappelijk inzichten betreft: Combating Terrorism with Science

Meer specific zien we in Rescue Mission: Freeing Young Recruits from the Grip of ISIS de vier stappen die de recruiters gebruiken om mensen aan te trekken. Ik zie daar niets dat specifiek op de islam van toepassing is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

vegan-revolution schreef:
Peter van Velzen schreef:Daarbij wekt laatste schrijver de indruk dat als "slechts" 75% van de moslims in Nederland alle vormen van religieus geweld afkeurt, dat voldoende reden is om alle moslimorganizaties met neo-nazi's te vergelijken.
Waar haal je dat zo gauw vandaan? Op welk citaat baseer je dat?
Ik mag dus aannemen dat je het niet zo hebt bedoeld zoals het op mij overkwam. Neemt niet weg dat je reageerde op:
lanier schreef:Heeft Wilders ooit aangeboden om met een islamitische groepering in gesprek te willen? Om te zoeken naar oplossingen?
met
vegan-revolution schreef:Welke oplossing zou jij verwachten van een gesprek met (bijvoorbeeld) neo-nazi's ?
Dus wat wilde je daarmee zeggen?

Sommige Moslims zijn net zo exofoob als Neo-Nazis, maar er zijn er vast ook een boel waarmee wel degelijk te praten valt.

Overigens is het volstrekt waar dat de Koran geweld om religieuze redenen onder voorwaarden goedkeurt. Sterker nog er toe oproept. Met name daar waar men tracht het beleiden van het geloof te verhinderen. Ik ben dus nogal verbaasd dat de meeste moslims dat niet goedkeuren. Maar dat komt wellicht omdat ze nu in een land leven waar vrijheid van godsdienst is. Ze hebben er - denk ik - gewoon niet aan gedacht dat dat lang niet overal en altijd het geval is.

Maar dat is niet waar de terroristen in geinteresseerd zijn. Zij willen een armageddon tussen moslims en niet-moslims. En sommige niet-moslims in Europa en in de VS lijken daar aan mee te willen werken.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

lanier schreef:Het grootste plezier wat je IS kunt doen is moslims bestempelen als niet-gewenst, haatdragend, kansloos, etc.
Generaliseren in die zin is inderdaad nutteloos en stoelt bovendien niet op waarheid. Maar waar je IS volgens mij een nóg groter plezier mee doet is inzetten op het bestrijden van "islamofobie", alle openlijke islamkritiek verbieden uit angst voor radicalisering en mensen die toch iets in die richting uiten door opsporingsdiensten laten achtervolgen en laten intimideren. Want daarmee wordt dan immers bewezen dat we al aardig knippen en buigen voor de grillen van islamitische gekken en volgens de normen van IS al aardig "op de goede weg" zijn.
Ik denk dat je er hen een groter plezier mee doet door elke vorm van "islamofobie" van de hand te wijzen.

Ik heb het maar al te vaak gezien. Iemand probeert vooroordelen of discriminatie tegen moslims aan te kaarten en gebruikt het woord "islamofobie" om dat fenomeen te duiden en wordt op alle mogelijke manieren de grond in geboord omdat hij het woord "islamofobie" heeft durven gebruiken.

Ja het woord islamofobie wordt misbruikt om gerechtigde kritiek tegen de islam in een slecht daglicht te stellen. Maar dat hebben de moslims van de joden geleerd. Want lang voor het woord "islamofobie" bestond waren er bepaalde (groepen) joden die steeds opnieuw "antisemitisme" riepen als er bv gerechtigde kritiek op israël gegeven werd.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Welke oplossing zou jij verwachten van een gesprek met (bijvoorbeeld) neo-nazi's ?
Vergelijk jij nu de moslimgemeenschap met neo-nazi's?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
vegan-revolution
Superposter

Fish schreef:
Vergelijk jij nu de moslimgemeenschap met neo-nazi's?
Net als dat er niet valt uit te sluiten dat sommige neo-nazi's vredelievend gedachtengoed steunen valt dat voor sommige moslims ook niet uit te sluiten.

We kunnen kijken naar hoe het nazisme en de islam doorgaans uitgelegd worden en dat daar opvallende parallellen tussen te vinden zijn. Wil ik de islam gelijkstellen met het nazisme? Dat nou weer niet. Er zijn ook verschillen aan te wijzen.

Net als dat ik neo-nazi's graag mainstream-nazisme zie afwijzen, zie ik moslims ook graag mainstream-islam afwijzen. Als dat gebeurt is er misschien nog hoop.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

vegan-revolution schreef: zie ik moslims ook graag mainstream-islam afwijzen. Als dat gebeurt is er misschien nog hoop.
en zo is het impliciete punt, dat ISIS mainstream islam zou zijn, gemaakt.
Dat dit feitelijk/inhoudelijk natuurlijk niet klopt doet er niet toe, de leugen is uitgesproken en enkel daar gaat het om.
vegan-revolution
Superposter

appelfflap schreef:
vegan-revolution schreef: zie ik moslims ook graag mainstream-islam afwijzen. Als dat gebeurt is er misschien nog hoop.
en zo is het impliciete punt, dat ISIS mainstream islam zou zijn, gemaakt.
Er zijn mensen die er hier een sport van lijken te maken om anderen bedoelingen en/of woorden in de mond te willen leggen. Mainstream-islam hoeft niet te voldoen aan de normen van ISIS om al erg genoeg te zijn .....
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

vegan-revolution schreef:Mainstream-islam hoeft niet te voldoen aan de normen van ISIS om al erg genoeg te zijn .....
Mainstream-islam (wat dat ook moge zijn) is dus hetzelfde als neo-nazisme? :shock:

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
vegan-revolution
Superposter

kiks schreef:
vegan-revolution schreef:Mainstream-islam hoeft niet te voldoen aan de normen van ISIS om al erg genoeg te zijn .....
Mainstream-islam (wat dat ook moge zijn) is dus hetzelfde als neo-nazisme? :shock:

Groet

kiks
Volgens mij heb ik hier net aangegeven :
vegan-revolution schreef:Wil ik de islam gelijkstellen met het nazisme? Dat nou weer niet.
Nee dus.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Je vergelijking slaat daarmee als een tang op een varken.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
vegan-revolution
Superposter

kiks schreef:Je vergelijking slaat daarmee als een tang op een varken.

Groet

kiks
Waarom?
Plaats reactie