Guantanamo Bay.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Guantanamo Bay.

Bericht door Fish »

Ik heb een nieuw topic geopend naar aan leiding van de opmerking van Gerard R over Gitmo.
Bepaalde zaken (denk b.v. aan Gitmo Guantanamo) zijn beloofd vanaf dag 1 van zijn presidentschap
maar niet uitgevoerd.
Obama vraagt Nederland al een tijdje om twee (onschuldige) gevangen uit Guantanamo Bay op te nemen, als een soort vrienden dienst. Wat denken wij ervan dat de Nederlandse regering dat al die tijd afhoud?

Ik vind persoonlijk dat ze allang ja hadden moeten zeggen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Vit
Banned

Re: Guantanamo Bay.

Bericht door Vit »

Fish schreef:Ik heb een nieuw topic geopend naar aan leiding van de opmerking van Gerard R over Gitmo.
Bepaalde zaken (denk b.v. aan Gitmo Guantanamo) zijn beloofd vanaf dag 1 van zijn presidentschap
maar niet uitgevoerd.
Obama vraagt Nederland al een tijdje om twee (onschuldige) gevangen uit Guantanamo Bay op te nemen, als een soort vrienden dienst. Wat denken wij ervan dat de Nederlandse regering dat al die tijd afhoud?

Als Obama of jij (alleen) het betaald vind ik het goed.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Vit schreef:
Fish schreef:Ik heb een nieuw topic geopend naar aan leiding van de opmerking van Gerard R over Gitmo.
maar niet uitgevoerd.

Als Obama of jij (alleen) het betaald vind ik het goed.
Ik vind het niet goed. De VS (niet de president persoonlijk) dient de onschuldige gevangenen een miljoenenvergoeding uit te betalen; niet Nederland. De schuldigen dient zij te vervolgen. Ook die hebben - volgens het Amerikaans recht - recht op een schadevergoeding, want de VS hebben hun eigen grondwet geschonden (Habeas Corpus), en deze personen zonder "due proces" gedetineerd. Dat is waarschijnlijk de reden waarom men ze op Cuba laat zitten. De schizofrene logica van de Amerikanen houdt in dat je in een ander land alles mag doen wat in je eigen land verboden is, als je althans de overheid bent. Ik vraag me trouwens af wat er zou gebeuren als de betrokken naar Nederland zouden komen en van hieruit een proces in de states aanspannen. Is dat Überhaupt mogelijk?
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fish schreef:
Uit oogpunt van mensenrechten zeg ik ja. Als ik kijk naar de verantwoordelijkheid van de VS dan ga ik twijfelen. Ze moeten tenslotte hun eigen verantwoording dragen voor dit probleem en als er binnen het politieke klimaat geen oplossing ontstaat moet je niet uitwijken naar andere landen. Om vermeende terroristen te ondervragen hebben ze locaties gebruikt in het buitenland (bv. Polen) om daarmee hun eigen wet te omzeilen nu zitten ze in een soort niemandsland om deze gasten zonder enige vorm van proces op te sluiten. Uiteindelijk komt het er op neer dat de VS zich schuldig maakt aan het overtreden van internationale verdragen en haar eigen wetgeving. Wie moet dit probleem voor hen oplossen? ik denk toch in de eerste plaats zelf. Om misschien te voorkomen dat ze door blijven gaan op deze manier.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik vraag me trouwens af wat er zou gebeuren als de betrokken naar Nederland zouden komen en van hieruit een proces in de states aanspannen. Is dat Überhaupt mogelijk?
Amerika accepteert het Internationaal Strafhof niet, dus kansloze actie. Amerika ziet zichzelf als de grote wereldwijde politieagent en duldt geen autoriteit boven zich. Amerikaanse militairen zouden weleens het risico kunnen lopen om internationaal gestraft te worden... Ze zeggen dat ze bij misstanden het wel intern oplossen.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

maar niet uitgevoerd.

Ik zou niet weten wat wij met hun gevangenen moeten.
Maar als het zó oplosbaar is met die wantoestand Gitmo, akkoord.
Ik vind het een triest gedoe.
¥¥
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik vind de reacties nogal liefdeloos, het gaat mij niet om Amerika wel of niet die mensen op moet nemen, het gaat mij er om dat die mensen daar al jaren zitten, onschuldig, en als het aan de reacties hier ligt zitten ze er nog een eeuwigheid.
Nederland is trots op het internationaal strafhof laten wij het voorbeeld geven.
Vit's reactie vind ik helemaal beneden de maat.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Fish, je hebt gelijk. Erg liefdevol zijn we niet.
Ik wens u alle goeds
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Fish schreef:Vit's reactie vind ik helemaal beneden de maat.
Hoezo? Van mij mogen ze best komen die stumpers.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Vit schreef:
Fish schreef:Vit's reactie vind ik helemaal beneden de maat.
Hoezo? Van mij mogen ze best komen die stumpers.
Van mij niet! Waarom eigenlijk? Amerika is mans genoeg om de eigen problemen op te lossen lijkt mij.

Ps, waarom geen verblijfsvergunning op Cuba? Klaar toch?

Ps typefout aangepast!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Vit
Banned

Bericht door Vit »

lost and not found yet! schreef: Van mij niet! Waarom eigenlijk? Amerika is mans genoeg om de eigen problemen op te lossen lijkt mij.

Ps, waarom geen verblijfsvergunning op Cuba? Klaar toch?

Ps typefout aangepast!
Van mij mogen ze komen, mits zoals gezegd wij er niet voor hoeven te betalen en dat gaat niet lukken, dus blijven ze maar daar. We worden al genoeg overvraagd qua solidariteit vind je niet?

Waarom neemt Obama deze "onschuldigen" zelf niet op eigenlijk?

De belastingdienst kan btw momenteel bijzonder slecht van zijn geld af, hoe zou dat toch koen? Maar dit terzijde.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Jij wilt in dit land mensen opsluiten zonder dat ze een fatsoenlijk proces hebben gehad? Lijkt me te absurd voor woorden.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Waarom neemt Obama deze "onschuldigen" zelf niet op eigenlijk?
Omdat ze dan Amerika kunnen aanklagen dat ze onterecht 9 jaar hebben vastgezeten. Dat worden torenhoge claims en eindeloos procederen. Waarom denk je dat ze in Guantanamo Bay werden vastgehouden en niet in Amerika zelf?

Er is op Cuba geen sprake geweest van een normale rechtsgang. Ik vraag me af of ze alle informatie openlijk en vertrouwlijk zullen overdragen. Amerika moet van de gevangenen af, dat heeft Obama ooit gezegd in 2008. Dat zou in 2009 al gebeuren, maar het werd steeds uitgesteld. Wil je mensen opnemen die als gedetineerden zijn behandeld in extreme omstandigheden, dan lijkt het me verstandig om wel eerst alle achtergrondinformatie te weten. Niet schuldig betekent nog niet ongevaarlijk. Amerika moet ze nu ergens kwijt, waar maakt ze niet uit, zolang het maar niet Amerika is.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Bonjour schreef:Jij wilt in dit land mensen opsluiten zonder dat ze een fatsoenlijk proces hebben gehad? Lijkt me te absurd voor woorden.
Nee het liefst heb ik dat ze daar blijven, vanwege de kosten weet je nog?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Je suggereerde dat het goed was als de kosten door de VS betaald worden.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Plaats reactie