Siger schreef: Staatsschuld is niet het probleem (elk normaal land heeft staatsschulden) maar de prijs aan interest die betaald moet worden om deze staatsschuld te financieren.
Ja, maar die staatsschuld mag volgens EU regels niet meer dan ong 60% van het BNP of BBP zijn als ik het goed heb. Griekenland zit ver boven 100%, ik meen 140%. Hoeveel die van Spanje is weet ik niet maar dat zal ook niet weinig zijn.Als een land over zulke enorme schuld 7% rente moet gaan betalen dan komt zo'n land er helemaal nooit meer uit. Nederland betaalt nu al zo'n 10 of meer miljard per jaar aan rente.
Het is een grove schande dat banken met hun graaizucht bij falen een heel land kunnen gijzelen.
Ook Nederland moest voor de ABN Amro diep in de buidel tasten om die te redden van de ondergang.Tot nu toe heeft dat de staatskas al meer dan 30 miljard gekost. Bos zei nu wel dat die bank tzt met winst verkocht zou worden maar voorlopig heb ik hiervan niets gemerkt. Het enige wat ik zie zijn bezuinigingen om de staatsschuld niet verder te laten oplopen. Die 30 miljard die Nederland heeft moeten neertellen voor de ABN Amro zijn ook geleend en dat schijnt men te vergeten. In feite is het in Spanje niet anders.
Ook daar kan men die banken niet laten omvallen en dus moeten de Spanjaarden daarvoor boeten.
Het gaat niet zozeer om particulieren die hun huizen niet kunnen afbetalen of de rente te kunnen ophoesten maar de grote graaiers die zich projectontwikkelaars noemen. Zij lenen miljarden , laten met geleend geld "projecten"bouwen met als doel die met grote winsten te kunnen verkopen. Dat liep mis door de crisis en de projectontwikkelaars konden de lasten net meer aflossen of de rente betalen. De banken dreigen nu om te vallen omdat zij nu met de gebakken peren zitten met grote leningen die ze nooit meer terugkrijgen. Dus schuiven die banken die gebakken peren maar snel door aan de staat die deze peren wel moet slikken omdat anders de gehele monetaire winkel in elkaar lazert.
Zo heb ik het ongeveer in het AD gelezen.