Demiurg schreef:Dat is gewoon niet waar.
Godsdienst omvat meer dan het uiten van een mening, het omvat ook leefregels, rituelen, samenkomsten.
Leefregels leg je primair jezelf op, en jezelf zaken opleggen hoort bij vrijwel elke levensovertuiging en subovertuigingen.
Zo mogen vegetariërs geen vlees eten, en veganisten niets dat met dieren heeft te maken.
Een pacifist mag geen oorlog aanmoedigen, en een communist mag niet meedoen aan de staatsloterij.
Godsdiensten zijn hierin niet uniek, al vormen ze vaak wel een overtreffende trap.
Dit is echter een waardeoordeel, en staat op zich buiten de discussie.
Voor rituelen hoef je ook niet religieus te zijn.
Je kan overal een ritueel van maken.
Zelfs een kopje cup-a-soup eten voor het slapen gaan, kan een ritueel zijn.
Het rituele in een handeling, is geheel in het oog der aanschouwer, omdat het enkel deze is, die de waarde van de handeling voor zichzelf bepaalt.
Samenkomsten zijn gewaarborgd onder de vrijheid van vereniging en vergadering, en hebben evenmin een godsdienstwet nodig.
Nu wordt een deel van de godsdienstvrijheid ook gedekt door vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vereniging, dat klopt, maar een ander deel niet.
Welk deel niet, precies?
Het schrappen van dit grondrecht zou betekenen dat de algemene individuele vrijheid wordt ingeperkt.
Om een duidelijk voorbeeld te geven; het Zwitserse minarettenverbod, dat meen ik nog door het europese hof voor de rechten vd mens getoetst gaat worden. Het bouwen van een minaret kun je op geen enkele manier onder andere 'vrijheden' onderbrengen dan de vrijheid van godsdienst.
Jawel, want een minaret is geen verplichting.
Het is iets dat moslims op prijs stellen, maar zeker geen vereiste bij het beleiden van hun godsdienst.
Er zijn zat moskeeën zonder minaretten.
OA in mijn woonplaats, en er is geen moslimcomité dat er over klaagt.
Het valt uiteindelijk dus gewoon onder de wet inzake bouwvergunningen.
Het dragen van hoofddoekjes is een ander goed voorbeeld. Dit zijn dingen die je niet als 'meningsuiting' kunt beschouwen.
Jawel, want hoofddoekjes worden niet alleen vanuit godsdienstige overtuigingen gedragen.
Ook oudere dames dragen wel eens zo'n ding.
Het is primair een debat over smaak, en niet over godsdienst.
Voor het verschil tussen hoofddoek en burka geldt precies hetzelfde, al komt ook een stuk veiligheid hier om de hoek.
Overigens ben ik geen voorstander van een hoofddoekjesverbod, daar het dan ook niet meer zou mogen vanuit eventuele modieuze overwegingen, maar dit terzijde.
De vrijheid van godsdienst is niet onbeperkt, en ook nooit geweest.
We staan doden uit naam van God immers ook niet toe.
Er bestaat in diezelfde grondwet niet voor niets "behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet."
Over de aard van de beperkingen kan je discussiëren, maar alleen verwijzen naar de vrijheid van godsdienst, volstaat niet.
Dat terwijl de vrijheid van meningsuiting niet is gegarandeerd onder godsdienst.
QED.
Ik begrijp niet wat je hier mee bedoelt.
Simpel: Je hebt een wet die gaat over godslastering, en er is geen kerk of moskee die daartegen protesteert.
Je hebt het verkeerd gelezen: er stond "vrijheid van vereniging".
Puntje voor jou.
Nee, grondrechten zijn een verankering van universele mensenrechten en staan in een gezonde rechtstaat wel boven de discussie. Dat wil zeggen: negatieve rechten staan boven de discussie. Positieve rechten horen eigenlijk niet in de grondwet thuis, zoals in Nederland wel het geval is. Die zou je er uit kunnen halen, ben ik helemaal voor, maar dat is iets anders dan pleiten voor afschaffen van grondrechten.
Een wet ter bescherming van godsdiensten is functioneel bezien op zijn minst een tautologie.
En geen enkel recht staat ooit boven de discussie.
Dat blijkt wel uit het feit dat we ze hier ter discussie stellen.
Als je dat niet gezond vindt, kan ik me daar niet aan storen.
Het ter discussie stellen van rechten kan leiden tot verbetering van de bestaande situatie, en het afschaffen van overbodige aanhangsels, als die van de vrijheid van godsdienst.
De Godsdienst moet dan ook nog "erkend" zijn.
Goden "verzinnen" mag niet.
Godsdienstvrijheid heeft niets met voorrechten voor godsdienstigen te maken, het zegt enkel dat elk individu in deze staat beschermt wordt om zijn godsdienst te kiezen, of ook geen godsdienst te kiezen.
Die heb ik al eerder behandeld in deze tekst.
Voor godslastering is speciale wetgeving gemaakt. Daarom is het officieel verboden.
Als je daar van af wil, waar ik ook voor ben omdat het feitelijk een schending is van de vrijheid van meningsuiting, dan moet je die wetgeving afschaffen. Heeft niets met de grondrechten te maken.
Dan heb je nog steeds niets aan doublure's in de wet.