PVV-leider Geert Wilders heeft eerder aangegeven deze structuur te kiezen om te voorkomen dat uitbuiters die de partij voor eigen gewin willen gebruiken invloed krijgen.
Wilders doet inderdaad moeite om extremer rechts buiten de deur te houden.
Mariakat schreef:
Hij wil niet regeren, omdat het hem na al die tijd nog niet is gelukt een geschikte groep mensen te vinden om samen met hem te regeren.
Of zou hij dat niet eens geprobeerd hebben?
Dat is hetgeen, waarop hij zijn achterban van ondertussen een groot gedeelte van Nederland inschat.
Hebben die mensen dat dan niet door, hoe ze door hun eigen (partij) leider ingeschat en beledigd worden.
Natuurlijk is het heel wat prettiger om in een oppositie te zitten, dan om alles waar te moeten maken wat je zegt.
En bovendien te moeten schipperen met de ideeën van andere grote partijen om tot een regeringsbesluit te kunnen komen.
Kijk maar hoe ondankbaar de taak is van Wouter Bos in een tijd van economische crisis om over de centen te moeten waken.
Het is veel veiliger om alleen maar te hoeven protesteren.
En de rest van je partijprogram pas stukje bij beetje te onthullen op het moment, dat er iets aan de orde is waardoor je leert wat de massa wil horen.
En dat kan ook alleen maar, als je alles in je eentje wil doen.
Wilders word omringd door domkoppen.
Het ligt ook aan de domheid van Wilders zijn standpunten, en het controversiele karakter ervan. Wie met Wilders gaat werken, kan het in Nederland verder wel vergeten. Mensen die met Fortuyh gewerkt hebben. lopen ook overal tegen gesloten deuren aan.
Er zijn ook wat slimmere mensen die Wilders steunen, maar die zullen er niet mee te koop lopen in dit stadium van het de machtsontwikkeling van extreem rechts.
Kitty schreef:Ik vind niet dat een politieke partij verantwoordelijk is voor wat zijn achterban uithaalt, Wilders heeft dan ook duidelijk afstand genomen van de bedreigingen. De PVDA is toch ook niet verantwoordelijk dat sommige figuren uit zijn achterban homo's in elkaar mept? Ik vind het altijd nogal vreemd dat een partij verantwoordelijk wordt gesteld van wat zijn achterban doet, al kreeg Van Veen 100.000 mails. Daar heeft Wilders niets mee te maken. Je kan namelijk niet zelf je kiezers uitzoeken.
In het algemeen klopt dit, in dit specifieke geval klopt het niet. Wilders speelt de vermoorde onschuld, maar neemt keer op keer stelling tegen de Islam, tegen Islamitische jeugd, tegen Islamitische hoofddoekjes. Ook worden klassieke linkse partijen door hem op één hoop gegooid met de radicale Islam: het zijn allemaal vijanden.
Wilders zet aan tot haat tegen Moslims en zet inmiddel nu dus ook tot haat tegen progresieve elementen in de samenleving. Er is dus en verband tussen het gedrag van Wilders en het gedrag van de achterban.
Mocht Van Veen gelijk krijgen en mocht de PVV radicaliseren, dan ga je op een gegeven moment richting een Noord Iers achtige burgeroorlog met straatgeweld tussen PVV aanhangers enerzijds en links plus allochtonen anderzijds. Er zijn al enkele van dit soort opstootjes geweest ( met andere extreem rechtse groepen ) maar de opstootjes krijgen niet veel aandacht. Gaat Van Veen er dan met zijn boterzachte woorden tussen in staan?
De geschiedenis leert dat als partijen als die van Wilders, Lepen, Haider en Dewinter eenmaal radicaliseren, dat alleen woorden dan niet meer helpen om de vestiging van een dictatuur te voorkomen. Soms moet je vechten voor vrijheid.
Het heden leert echter dat dergelijke partijen landelijk gezien niet boven de 30% uitkomen - wat maar beter is ook. Ook kunnen ze alleen 30% halen als zij het niet al te gek maken met hun ziekelijke praatjes.
IMO moeten als je simpel bekijkt partijen als de PVV en Vlaams belang verboden worden, maar tegelijkertijd zit je met het probleem dan verbieden minder goed werkt dan te proberen in ieder geval minimaal 60% van de mensen niet op de haatzaaiers van extreem rechts te laten stemmen. Immers, verbied je een partij, dan voed je de onvrede en een nieuwe partij is zo opgericht. Houd je ze op max 40%, dan houd je totale controle over de staat. Je kan de PVV helemaal buiten de deur houden.
Probleem hier is wel de vijfde colonne van de PVV: mensen die een hoop te verliezen hebben als ze openlijk de PVV zouden steunen, maar die het ondertussen wel met Wilders eens zijn. Die zitten nu al overal in het staatsapparaat.
Het is ook duidelijk dat men niet weet hoe men Wilders moet aanpakken, iedereen doet maar wat. Het grootste gevaar is dus wellicht de verdeeldheid van de tegenstanders van Wilders?
Uiteindelijk is het probleem dat mensen het eens zijn met Wilders.
http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... t=&pgNum=2
Hier Van Veen bij P&W. Hij is duidelijk niet van deze tijd. Als je kiest voor de openbaarheid, dan moet je geen enkele angst tonen en je moet ook nooit al te makkelijk vluchten in vergelijkingen met de NSB. Genuanceerde door Flower Power omgeven betogen werken niet meer, die worden door tegenstanders uit hun verband getrokken en met een megafoon de wereld in geblazen. Dan sta je achter en kan je het vervolgens alleen maar erger maken, wat Van Veen ook doet in dit programma.
Ook is dit zijn boodschap : ik laat mij bang maken. Dat sterkt de aanhangers van Wilders alleen maar, zo krijg je nog meer bedreigingen.
We hebben meer behoefte aan leiders die zich niet bang laten maken door Wilders, maar die zich afvragen hoe we van deze racist met zijn racistische partij af kunnen komen. Zonder angst voor hun eigen lot.
Van Veen is waarschijnlijk de laatste Nederlander die wakker geworden is.
Overigens, raar maar waar, sluit ik niet uit dat Wilders gewoon gelijk heeft, voor wat betreft de Islamisering van NL. Ik vind slechts dat de feiten de andere kant opwijzen, namelijk richting het verwestersen van de Islamitische bevolking in Nederland. Ook voor mij is Islamisering van NL niet acceptabel. maar de PVV is een grote gevaar dan de Islam.
Dat Wilders in zijn gedrag een extermist en een ophitser is, lijk me wel duidelijk. Het is jammer dat mannen als Pechtold misbruik van de situatie maken om ook veel stemmen trekken. Ze maken elkaar sterker.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.