Het is een feit dat het christendom bepaalde verhandelingen en gebruiken heeft overgenomen uit de Keltische cultuur, maar zeker niet alles. Zoals Kitty al zei is het kruis al typisch christelijk. De christenen zijn niet pas later met dat kruis gekomen, in de vroege geschriften is er al sprake van een kruisiging. Of de Kerk het is gaan gebruiken als symbool n.a.v. de Kelten is mij een vraag. Dat zou je dan wel nader mogen onderbouwen.Circe schreef:De basis van het katholicisme ligt niet in Noord Afrika of de Levant, maar in de Keltische wortels van de hier wonende mensen.
Het "kruis" is een afgeleide van het ondertussen nog bekende "KELTISCHE" kruis een afbeelding was van de zon met de vier kardinale zonnestanden die nog steeds gevierd worden, evenals de afgeleiden daarvan. Alle zogenaamd "christelijke" feestdagen zijn in feite keltische feestdagen die gebaseerd waren op dat keltische kruis (zonnestanden): de markten verliepen volgens dat patroon en duurden 10 dagen. Er werd begonnen met een feest en beëindigd met een feest.
Bekijk gerust de grote zogenaamd christelijke feesten op de kalender en het geschatte aantal dagen tussenin: 40 + 10.
Dàt is de betekenis van "het kruis". Het kruis waaraan Jezus volgens Romeinse normen zou kunnen gekruisigd zijn zag er helemaal zo niet uit. Dat was een rechtopstaande staak met bovenaan een dwarsbalk. Niks "hoofdsteun".
Kerst is gebaseerd op feesten voor de zonnewende (Yoel, Dies Natalis Solis Invicti), Pasen is in de plaats gekomen van Pesach maar er zijn 'heidense' gebruiken aan toegevoegd (zoals de haas als teken van vruchtbaarheid) en Pinksteren is gebaseerd op het joodse Oogstfeest. Ook hier zijn weer 'heidense' gebruiken aan toegevoegd. De periode tussen Pasen en Pinksteren (naar ik vermeen 40 dagen), is gebaseerd op Bijbels principe, als ik het goed heb.
Het is dus wel zo dat de Kerk bepaalde dingen heeft geïmplementeerd, maar zeker niet alles.