Als samenvatting op je 2 vragen moet ik je zeggen dat ik op een andere manier kijk naar de islam. Ik zie het slechts als een boodschap van de Schepper van alles. De islam en zijn voorgangers van de afgelopen era 's. Het komt van de zelfde God. Ik ben van mening dat het geloof van Hem het antwoord is op alle wereldproblemen.vegan-revolution schreef:Dan houd je 20.000 van de 2 miljard moslims over die de islam belijdt zoals het zou moeten volgens jouw normen. De vraag is daarbij uiteraard of het überhaupt zinvol is dat mensen islam belijden (op welke manier dan ook).Jabba de Hut schreef:Juist. Ik ben van mening dat 99,999 van de moslims de islam niet belijdt zoals het zou moeten.
De vraag is dan van waaruit de mentaliteit in dat soort landen gevoed wordt om eendrachtig samen te werken om de situatie in dat soort landen te verbeteren ten aanzien van welvaartspeil en mensenrechten. Ik heb toch nog steeds sterk de indruk dat de verzameling van velerlei vormen van islamitisch fanatisme daarbij een ernstig belemmerende rol speelt.Jabba de Hut schreef:Zelfs als ze een ander geloof of geen geloof hadden waren ze in dat soort landen waarschijnlijk in een soortgelijke situatie.
Qua welvaartspeil en gewaarborgde mensenrechten, ja, dat zou mooi zijn.Jabba de Hut schreef:Met een minimumlevenstandaard voor elk individu over heel de planeet, rekening houdend met onze planeet.
Volwassenheid, ja. Mijns inziens houdt dit onder meer in dat je mensen geen bizarre regels en voorschriften oplegt die nergens op slaan en die alleen maar leiden tot het onnodig beperken van mensen en/of die verdeeldheid zaaien waar onlusten uit voortkomen.Jabba de Hut schreef:Volwassenheid. Dat bereiken we niet met de huidige peuters en opstokers.
Bestaat er een islam zonder islamitische (bizarre) regels?
Hoewel een tijd geleden een discussie hierover leidde tot hoongelach en sarcasme ben ik wel bereid nog een keer hierover te praten.