Fjedka schreef:MNb schreef:Ik niet. Want dit veronderstelt dat datgene waarin men gelooft gefalsifieerd kan worden, wat per definitie niet zo kan zijn.
Waarom zou dit per definitie niet zo kunnen zijn?
Als je iets kan falsifiëren hoef je er niet in te geloven, maar kun je het of verwerpen (zodra het gefalsifieerd is) of als hypothese aannemen (zolang dat niet het geval is).
Socratoteles schreef:Waarom het falsificationisme niet de vruchtbaarste manier is om de waarheid te benaderen, kun je o.a. hier verdedigd vinden:
http://keur.eldoc.ub.rug.nl/FILES/weten ... 64/564.pdf
Het is werkelijk een erg interessant artikel. Moet ik ditmaal erbij vermelden dat het is geschreven door een vooraanstaand hoogleraar wetenschapsfilosofie, voordat je het afdoet als kentheoretische onzin?
Je moet hier onderscheid maken tussen ideaal en praktijk. Wat Popper beschreef was de ideale methode. Dat wetenschappers - en inderdaad ook natuurkundigen - die niet volgen bewijst alleen maar dat ze mensen zijn en dus imperfect.
Popper beschrijft hoe het zou moeten.
Kuhn beschrijft hoe wetenschappers het doen.
Het resultaat van een goede theorie is ook volgens Kuhn nog altijd een falsifieerbare theorie.
Overigens pretendeert de natuurkunde niet in staat te zijn de waarheid te achterhalen. Een betere formulering is kennis verwerven. Natuurkunde is niet absoluut.
MNb schreef:Socratoteles schreef:Nogmaals, reproduceerbaarheid is een verdwaasd ideaal als je het tot maatstaf neemt voor kennis.
Waarmee onze gelovige de hele natuurkunde weer eens op de schroothoop gooit. Want aan elk natuurkundig experiment wordt de eis van reproduceerbaarheid gesteld.
Ik had het over kennis, niet over experimenten. Als je liever met je stromannen stoeit dan reageert op wat ik daadwerkelijk schrijf, dan moet je niet omvallen van verbazing wanneer ik je ejaculaties voortaan hoofdschuddend negeer.[/quote]
Experiment en waarneming vormen de kern van empirie, die weer de halve kennistheorie uitmaakt. Overigens moeten ook wiskundige afleidingen reproduceerbaar zijn. En voor het geval je het niet weet (wat ik betwijfel; ik vermoed eerder dat je je ogen sluit): zonder experiment geen kennis. Dus niets stropop.
Jagang schreef:MNb schreef:Jagang schreef:Je kan geen 100% atheïst zijn zonder jezelf met een bewijslast op te zadelen.
Jawel hoor, gebrek aan vertrouwen en subjectieve argumenten zonder bewijskracht zijn voldoende. Bewijs veronderstelt objectiviteit.
100% Atheïsme veronderstelt ook objectiviteit.
Je zegt dan immers dat het 100% zeker is dat er iets niet bestaat.
100% zekerheid staat gelijk aan objectiviteit.
OK, zo gesteld heb je gelijk. Zie ook
siger schreef:Zoals ik al eens zei: een atheist is een agnost met een uitroepteken.
Want zo één ben ik er ook.
Socratoteles schreef:Dat mijn pleidooi voor positief atheisme meteen wordt beschouwd als een griezelige evangelisatiepoging, en er zonder meer vanuit wordt gegaan dat ik een gelovige (MNb) of zelfs gnostisch theist (Fjedka) ben, zegt genoeg.
Mijn oprechte verontschuldigingen. Je wekte die indruk op mij, blijkbaar onterecht. Ik moet er wel aan toevoegen dat ik dan niets meer van je betoog "niets is iets" begrijp. Dat ligt ongetwijfeld aan mij.
Jagang schreef:Maar als iets intern consistent is, wil dat nog niet zeggen dat de redenering ook klopt.
Er kan nog altijd een sprake zijn van een puzzel-denkfout.
Of een foute aanname. Met wiskunde kun je alleen maar bewijzen dat iets intern consistent is.
Demiurg schreef:Omdat het atheisme, zowel ideologie als programma zich binnen een groter geheel bevindt zou je de praktijk die er uit voortvloeit niet kunnen beoordelen op de uitgangspunten waar het van uit gaat?
Lijkt mij meer een uitvlucht dan een redelijk argument.
Tja, als je een oprechte maar wellicht onhandige poging tot uitleg als een uitvlucht beschouwt houdt het natuurlijk snel op. Atheïsme kan onderdeel zijn van ideologie/programma. Fundamentalisme ook. De twee staan naast elkaar, maar overlappen elkaar niet. Ze sluiten elkaar ook niet uit.
Verzameling C: ideologie/programma.
Verzameling B: fundamentalisme.
Verzameling A: atheïsme.
A en B zijn beide deelverzameling van C, maar de doorsnede van A en B is leeg.
Zie het communisme. Atheïsme maakt daar onderdeel van uit. Fundamentalisme ook, maar slechts omdat communisten niet aan de werken van Marx/Lenin/Trotsky/Stalin/Mao (vul maar in wat je belieft) mogen twijfelen.
Demiurg schreef:Dus is de meest objectieve weergave in deze zaak dat een theist gelooft in God en een atheist gelooft in het niet-bestaan van God.
Nee. Je formulering deugt niet. Een atheïst gelooft niet in het bestaan van welke god dan ook. Overigens behoor ik niet tot de atheïsten die aan gelovigen een wetenschappelijke bewijslast proberen op te leggen. Iemand heeft me al eens een objectief agnost genoemd. Daaraan voeg ik toe dat ik een subjectief atheïst ben. Als jij jezelf een objectief agnost en een subjectief gelovige noemt kunnen we een biertje gaan drinken, zij het vandaag even niet over voetbal gaan praten.
Voor wat betreft het gegoochel met percentages ben ik het volstrekt met je eens. Ik kan me er werkelijk geen voorstelling van maken dat iemand 99% atheïst is en 1% agnost.
Ik houd vol dat er drie categorieën zijn:
1) je gelooft niet = atheïsme (en dat is mi een keuze, geen zekerheid en zelfs geen wetenschappelijke hypothese)
2) je wil geen keuze maken
3) je gelooft = theïsme, waarin uiteraard weer allerlei onderscheiden moeten worden aangebracht, waaronder die tussen mono- en polytheïsme.
Dat is de enige zuivere weergave.
De rest is (en dat geldt ook voor Dawkins) onzin.
Demiurg schreef:Het punt is echter dat ook atheisme de vorm kan aannemen van ideologie. En vandaaruit een programma kan ontwikkelen, bijvoorbeeld in de vorm van staatsatheistische projecten zoals in het communisme of de Franse revolutie, die dezelfde fouten maakt als andere theocratieen.
Dat communisme en Franse revolutie dezelfde fouten maakt als theocratieën zal ik niet tegenspreken. Ik ontken slechts dat die fouten hun oorzaak in het atheïsme vinden. Je geeft atheïsme daarmee veel te veel inhoud. Het atheïstisch manifest beslaat slechts twee woorden: Non credo. De rest komt ergens anders vandaan. Dat geldt ook voor het communisme en de Franse Revolutie.
Demiurg schreef:Daarom maak ik ook onderscheid tussen geloofsclaims en waarheidsclaims. Iemand die een waarheidsclaim doet roept bewijslast over zich af, iemand die geloofsclaims doet niet. Het geloofsstatuut is per definitie persoonsgebonden, iemand die op een absolutistische manier stelling neemt doet een waarheidsclaim.
Maar de regels gelden voor iedereen, atheisten en theisten, op dezelfde manier.
Ik zie niet dat ik voor atheïsten en theïsten verschillende regels hanteer; ik betwist slechts de jouw. En in dit geval is je onderscheid tussen geloofsclaim en waarheidsclaim op zijn minst onvolledig. Ik ben, ondanks Kuhn en Socratoteles' link, Popperiaan, zij het in idealistische vorm, en dat weer in de oorspronkelijke betekenis van het woord. Natuurkundigen claimen de waarheid niet. Ze geloven ook niet. Ze hanteren hypothesen. Daarom wens ik niets te bewijzen. Ik wens slechts te falsifiëren middels experimenten. Daarom houd ik niet van metafysica en stel ik dat geloof zich aan de wetenschap onttrekt.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff