veranderend zwaartekrachtsveld bij zeer hoge snelheden

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Maarten
Diehard

veranderend zwaartekrachtsveld bij zeer hoge snelheden

Bericht door Maarten »

Mijn these:

Er is niks hierboven of het is rond en wiebelt/kromt wel rond een zwaartepunt. Er is niks daarboven of het volgt wel een ellipsvormige baan of kromming in onze ruimtetijd.'
Voor objecten aan zeer hoge snelheden zal het niet anders zijn...

Maarten Vergucht

Van Lorentztransformatie naar het volgen van circulaire banen

Door de zeer hoge snelheid van een object is de massa toegenomen
met een factor gamma. De Lorentzfactor. Bij reizen naar hogere en hogere snelheden neemt de massa met die factor toe. Zo kan je zeggen dat een grotere massa een versterking van het zwaartekrachtsveld met zich meebrengt. Afhankelijk van de rustmassa waarmee het begon te versnellen zal na een zekere snelheid het object zeer zwaar worden. Het gevolg: alles aan het object wil op dat ogenblik naar beneden. Zwaardere delen van het object zakken naar de kern, lichtere delen blijven boven: het object wordt daardoor bolvormig. Het object zal door dit toenemend zwaartekrachtsveld door zijn toegenomen massa al vrij snel in de invloed komen van de gekromde ruimtetijd van een ander veel zwaarder object. Dat wil zeggen: het zal, afhankelijk van het zwaartekrachtveld dat het onderweg tegenkomt, en afhankelijk van zijn toegenomen massa en huidige snelheid naar zwaardere objecten toe vallen. Andere objecten volgen geodetische banen in de gekromde ruimtetijd van het zwaar geworden object en het object valt naar andere objecten toe of volgt elliptische banen in de invloedssfeer (ruimtetijd) van andere objecten.
Het volgen van geodetische lijnen in een gekromde ruimtetijd (elliptische banen) wordt onvermijdelijk voor het zich voortsnellend object afhankelijk van het zwaartekrachtsveld waar het in terecht komt. Op dat punt aangekomen houdt de lineaire versnelling op waar de Lorentztransformaties op gebaseerd zijn.
De Lorentztransformaties zijn immers zeer goed in de beschrijving van het afleggen van een (oneindig) lineair pad en het beschrijven wat daarbij gebeurt. Maar dat doet dit voortsnellend object uiteindelijk niet, door de toegenomen massa.

Het moment waarop deze afbuiging van deze lineaire weg gebeurt hangt af van het zwaartekrachtsveld waarin het verzwaard object terecht zal gekomen zijn en van zijn rustmassa. Zelfs licht buigt af in de buurt van een massa, dus ook een object met weinig rustmassa en hoge snelheid zal niet ontsnappen aan het volgen van geodetische banen rond zware objecten. Andere objecten zullen ook een geodetische weg volgen in de gekromde ruimtetijd van dat snelle maar zeer zware object.
De lineaire versnelling houdt op dat ogenblik op en een centripetale versnelling neemt het over.
Zoals de maan naar de Aarde valt en de Aarde naar de maan, zal het object beginnen roteren rond een nieuw zwaartepunt wanneer andere objecten 'er naartoe vallen'. Het wijkt hierdoor af van zijn voordien lineaire versnelling.
De lineaire versnelling is daardoor opgehouden en de Lorentztransformaties stoppen daar vanaf dat het object een zodanige massa heeft dat het zelf rond zwaartepunten begint te draaien.
De gekende contracties kunnen nu verklaard worden door het toegenomen zwaartkrachtsveld van de materie, waardoor de aantrekkingskrachten tussen de delen van het object groter zijn geworden. De tijd en ruimtevervormingen worden verklaard door het veranderd zwaartekrachtsveld zodat andere objecten er in geodetische banen rond zullen draaien (afbuigen).
In de werkelijkheid doen de Lorentztransformaties zich bij hoge snelheden dus nooit voor want het object zal vrij snel naar een zwaarder voorwerp vallen vanaf een gegeven snelheid. Het zwaarder geworden object zal vrij snel in de invloedsfeer van de ruimtetijdskromming van een ander object komen en naar zichzelf toe vallen en daardoor bolvormigheid ontwikkelen.
De waarnemers die meereizen met het object bevinden zich in een ander zwaartekrachtsveld door de toegenomen massa. Daardoor nemen zij tijd en ruimte vandaaraf anders waar. (in werkelijkheid overleven die waarnemers dit veranderend zwaartekrachtsveld van dat object waarschijnlijk niet).
Zoals wij een zon van oost naar west zien gaan, zien de wegsnellende waarnemers in dit nieuwe zwaartekrachtsveld alles rond hen bewegen ipv dat zijzelf zich zien rond draaien. Ze voelen waarschijnlijk wel de toegenomen zwaarte. Ze wegen meer.
Zoals ik in mijn these al eerder stelde: waarnemers verschillen van mening over wat beweegt en wat niet. Over wat recht is en wat krom. Over wat snel is en wat traag. Omdat elke waarnemer in een niet-gekromde ruimtetijd leeft en zijn eigentijd elders zal zien krommen. Wat voor jou kromt door zwaartekracht, blijkt voor diegene in dat zwaartekrachtsveld recht en andersom.
Via louter de wiskunde zou je dit niet te weten zijn gekomen omdat je geen rekening houdt met het zwaartekrachtsveld waarin een verzwaard object terecht komt.
Ze weten natuurlijk wel dat zijzelf draaien, maar hun ruimtewaarneming zegt anders.
Waar de waarnemer is, daar is het inertiaal referentieframe.
Merk op dat ik hier niet veel anders zeg dan wat Einstein zei over de relativiteit van waarnemingen: alleen zag Einstein bolvorming tgv zware massa's niet onmiddellijk als iets waar verschillende waarnemers over van zienswijze kunnen verschillen. Omdat de positie van een waarnemer natuurlijk zelf nooit neutraal is, maar altijd onder invloed staat van een tijd- en ruimtetoestand.
Over de onenigheid van waarnemers over 'bolvorm' door zwaartekracht, dat leg ik meer gedetailleerd uit in het lulhoekje op het skeppforum.
Hun tijd loopt normaal. En volgens henzelf draaien zij niet, maar draaien andere dingen rond hen. Zoals wij de zon van Oost naar West menen te zien draaien ipv dat wij de Aarde rond de zon zien draaien.
Ik zal op dit waarnemingsperspectief later verder in gaan indien je daar meer over wil weten. Het gaat over meningsverschillen over wat beweegt tov wat.
Toch nog dit: wanneer een object een kleine massa heeft en behoudt, dus niet versnelt zal het ook naar andere zwaardere objecten vallen of in hun ruimtetijd 'gevangen' worden en er elliptische banen rond draaien, alleen minder sterk en kan het er makkelijker aan ontsnappen. (zoals kometen die om de zon heen er voorbij snellen)
Maar zoals je weet: een zwaartekrachtsveld kromt de ruimte rond zich, zodat zelfs massaloze objecten er hun rechte lijn gekromd in moeten volgen.
Daarom denk ik in alle gerustheid: er is niks daarboven dat niet zal komen te draaien rond een zwaartepunt. Er is niets dat niet wiebelt rond iets anders. Ook wij zullen niet ontsnappen aan de geodetische lijnen die de objecten ons via hun gekromde ruimtetijd zullen aanbieden. We zullen ons niet mogen laten gevangen zetten rond hun zwaartepunt, ofwel moeten we deze geodetische banen leren benutten om te leren reizen in space.
ps: zelfs de hypothetische aan steeds hogere snelheden reizende trein van Hawking zal na een specifieke snelheid rond de Aarde zo zwaar zijn geworden dat de centripetale versnelling naar de Aarde toe hem afremt en tot stilstand brengt. De treinwielen zullen het begeven onder het gewicht.
De contractie van Lorentz wordt vervangen door een contractie door een toegenomen zwaartekrachtsveld. Je versnelt naar een zwaartepunt, zodat de afstand die je aflegt 'gekrompen' is tegenover een lineaire baan.
De waarnemers in het object, menen echter rechtdoor te gaan.
De gemeten veranderingen in de ellipsvormige banen van planeten door Einstein kan ook verklaard worden met de toename en afname van massa's door versnelling of vertraging. De variaties in de bewegende veranderende massa's verandert het zwaartekrachtsveld of de kromming van de ruimtetijd.

De waarnemers zullen in een ander zwaartekrachtsveld meer wegen op een ronddraaiend oppervlak waarop ze leven alsof de ruimte er recht is en de tijd er normaal is. Wij weten dat hun tijd vertraagd is door de toegenomen massa.

In alle gevallen kunnen we de ruimtetijdsvervormingen toeschrijven aan het veranderd zwaartekrachtsveld door de massa, die al dan niet toeneemt.

Met vriendelijke groeten
Maarten Vergucht

autodidactisch student natuurkunde
en schrijver

Dank aan het skeppforum en het freethinkerforum (Sarnian)
waardoor ik mijn idee goed kon ontwikkelen en gestructureerd leerde beschrijven.
Maarten
Diehard

Re: veranderend zwaartekrachtsveld bij zeer hoge snelheden

Bericht door Maarten »

Ik wil hier nog iets aan toevoegen om mijn theorie rond te maken:

Omdat voor elke waarnemer de tijd normaal loopt, zal het ergens anders krommen, daarmee bedoel ik het volgende:

In een zwaartekrachtsveld dat veel zwaarder is dan de Aarde, voel jij de vertraging van de tijd niet. Voor jou loopt 1 seconde en 1 minuut even snel als ergens anders. Daarom is je ruimte ook ongekromd. Want ruimte en tijd hangen onlosmakelijk aan elkaar.
Daarom zie je andere zaken aan de hemel bewegen en loopt iets anders versneld of vertraagd tov jouw eigentijd en ten opzichte van jouw eigenruimte.
Pas wanneer je afstand neemt van je object, en dus stelselmatig het zwaartekrachtsveld verlaat, zie je de kromming van de bol en van de ruimte waarop je daar beneden leefde door de zwaartekracht. Die bal kromt nu in jouw ruimtetijd. Daarvoor maakte je er nog deel van uit. En dus zag je al het andere door de lens van je ruimtetijd op die bal.
Waar jij bent is de ruimtetijd ongekromd. (vlak). Ergens anders loopt de tijd te snel of te traag naar de norman van jouw eigentijd of kromt de baan van het bewegende object. Wij zien de zon van Oost naar West gaan, maar wanneer we buiten het zwaartekrachtveld kijken, zien we heel andere soorten bewegingen.
Onze waarnemingen van ruimte en tijd hangen aan elkaar. Daarom ervaren we de Aarde volgens mij als vlak, terwijl ie eigenlijk aan 30 km/sec rond de zon draait, terwijl hij roteert en wobbelt.
Laatst gewijzigd door Maarten op 03 mar 2011 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

boekentip voor de autodidactische natuurkundestudent
Relativistic Mechanics, Time and Inertia
Series: Fundamental Theories of Physics, Vol. 8

Tocaci, E.
Kilmister, C.W. (Ed.)
1984, 276 p., Hardcover
Kluwer Academic Publishers
ISBN: 978-90-277-1769-6
189,95 €
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Da's te gemakkelijk. Iemand met een boekje wegsturen. Dat is teken dat je zelf niks inhoudelijk kunt zeggen.
Dat vind ik jammer. Dat mensen zomaar maar wat dingen kunnen zeggen, na uren van denkwerk dat je er aan besteed hebt. Ik schud dat niet zomaar uit mijn mouw. Ik heb daar dagenlang over nagedacht. In hoe het consistent is met andere dingen enzovoort. Ofwel reageer je enkel op een stukje inhoud ofwel zwijg je. Dat lijkt me enkel de enige correcte manier van het voeren van een vrijdenkersdiscussie.
Straks heb al spijt dat ik het op dit forum geplaatst heb.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

En kom me nu niet vertellen dat het niet voor zich spreekt dat alles daarboven rond zichzelf draait of rondjes rond iets anders draait. Je moet al echt blind zijn of onwillig om dat als 'morosofie' te bestempelen en iemand met een boekje weg te sturen.
Er is echt niks daarboven dat daar een lineaire weg volgt. Zelfs licht buigt af. Lorentzcontracties en andere vervormingen zijn beschrijvingen voor een lineaire weg volgend object.
Door de toegenomen massa kan het niet anders dan zelf elliptische banen gaan volgen. Dat is toch zo logisch als wat?
Laatst gewijzigd door Maarten op 03 mar 2011 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
collegavanerik
Superposter

Maarten schreef:En kom me nu niet vertellen dat het niet voor zich spreekt dat alles daarboven rond zichzelf draait of rondjes rond iets anders draait. Je moet al echt blind zijn of onwillig om dat als 'morosofie' te bestempelen en iemand met een boekje weg te sturen.
WAT?!! Heb jij als autodidact nog niet eens de eerstejaarsboeken relativistische mechanica bestudeerd?
En dan zo hoog van de toren blazen dat je "autodidact natuurkundestudent" bent.

Ga je spam ergens anders dumpen,

o wacht dat doe je al... :lol:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

pffff.... wat een idiote opmerking na zoveel werk van mijn kant. :(
Kijk gewoon naar boven, en check je waarnemingen.
Kijk dan wat grote massa's doen. Ga in je boekje na of de massa toeneemt met een factor gamma. De Lorentzfactor.
Zo ja, dan zal het automatisch de ruimtetijd krommen en andere objecten zullen ellipsvormige banen rond het object volgen. Zelfs licht buigt rond grote massa's.
Die massa zelf zal naar zichzelf vallen door de zwaartekracht en wordt daardoor bolvormig en zal ook naar andere objecten vallen.
Hoe evidenter kan het zijn? En het klopt nog met onze waarnemingen van objecten ook.
Je blijft rond de inhoud draaien...
Laatst gewijzigd door Maarten op 03 mar 2011 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
collegavanerik
Superposter

Maarten schreef:pffff.... wat een idiote opmerking na zoveel werk van mijn kant.
Kijk gewoon naar boven, en check je waarnemingen.
Kijk dan wat grote massa's doen. Ga in je boekje na of de massa toeneemt met een factor gamma.
Zo ja, dan zal het automatisch de ruimtetijd krommen en andere objecten zullen ellipsvormige banen rond het object volgen. Zelfs licht buigt rond grote massa's.
Die massa zelf zal naar zichzelf vallen door de zwaartekracht en wordt daardoor bolvormig en zal ook naar andere objecten vallen.
Hoe evidenter kan het zijn? En het klopt nog met onze waarnemingen van objecten ook.
tot ziens!
Afbeelding Hebr 6:
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Maarten schreef:Mijn these: ................................................................................

Maarten : meer van het zelfde op vrijwel het zelfde bedroevend niveau.
Je topic starter post loopt over van de fouten. Dus weer dezelfde gebakken hete lucht, waar ik gelukkig voor jou wel een praktische toepassing voor weet :

Afbeelding
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Reageer nu eens eindelijk inhoudelijk aub of zwijg. Dank u. Zeg gewoon welke denkfout(en) je ziet staan. Daar dient een discussie voor. Anders is zoiets maar een loze bewering.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Maarten schreef:Reageer nu eens eindelijk inhoudelijk aub of zwijg. Dank u. Zeg gewoon welke denkfout(en) je ziet staan. Daar dient een discussie voor. Anders is zoiets maar een loze bewering.
Dat heb ik (letterlijk) reeds meer dan 100 keer gedaan, maar je weigert te luisteren.

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Maarten schreef:Da's te gemakkelijk. Iemand met een boekje wegsturen. Dat is teken dat je zelf niks inhoudelijk kunt zeggen.
Dat is helemaal geen teken dat wij zelf niks inhoudelijk kunnen zeggen. Het is verwijzen naar iemand die het klip en klaar heeft opgeschreven, beter dan wij zouden kunnen doen.
Zoals gewoonlijk in jouw draden spreekt Sarnian ook voor mij. Voor wat mijzelf betreft, ik ben moe jou te helpen het wiel opnieuw uit te vinden. Naar een winkel gaan is gemakkelijker.
Maarten schreef:Sarnian, wat is je achtergrond? Hoe is je link met wetenschappers? Want voor ik een idee, waar heel wat denkwerk achter zit, aan iemand toevertrouw wil ik wel weten of ik op het juiste forum ben om het mee te delen.

Is hier op het forum iemand die wetenschapper is, die ideeën objectief met kennis van zaken kan beoordelen?
Ik heb de lerarenopleiding Wis- en Natuurkunde gevolgd, HBO dus. In mijn boekenkast staat nog altijd Elementary Modern Physics van Weidner en Sells met drie hoofdstukken Speciale Relativiteitstheorie. Ik kan je verzekeren dat alle uitleg van Sarnian keurig in orde is hiermee.
In feite vind ik dat je wel wat meer dank mag hebben voor zijn geduld. Want het mijne is op.
Maarten schreef:Mensen, geloof nooit zomaar iets als anderen dat zeggen, zoals wat hier vlak boven staat.
Dat is geen excuus om een heleboel wilde beweringen bij elkaar te vegen over een onderwerp waar je weigert eerst iets over te lezen.
Je kan ook met de Engelse Wikipedia beginnen. Die is heel goed als het om natuur- en wiskunde gaat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Introducti ... relativity

De Nederlandse Wikipedia is te oppervlakkig.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

MNb schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Introducti ... relativity

De Nederlandse Wikipedia is te oppervlakkig.
Off-topic:
En ook daaruit blijkt de kracht van het getal... Er zijn immers veel meer engels sprekende hoog opgeleide mensen dan Nederlands sprekende hoog opgeleide mensen... :D
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Om het even enkel over de inhoud te hebben zonder al die irrelevante bedekte of minder bedekte verwijten omdat iemand zelf zeer veel moeite doet van het doordenken van iets. Hoog opgeleid of niet: in wetenschap mag enkel de juistheid van een redenering tellen. Zelfs al is het fout: graag enkel dus inhoud. Einstein beschreef wat er gebeurt wanneer een object een constant lineaire baan zou volgen. Terwijl het door zijn toegenomen massa in een ander zwaartekrachtsveld komt en noodzakelijk zal afbuigen. Dat heeft ook weing met wiskunde te maken: Je moet er immers aan denken over hoe een object interageert met andere objecten die het op zijn weg tegenkomt. Zelfs waarnemingen bevestigen mijn these dat niks eeuwig rechtdoor gaat. Zelfs licht buigt af rond grote mass's. Graag enkel op deze inhoud ingaan. Dank u. Als mijn idee zo fout is moet het toch simpel zijn om te zeggen wat er fout aan is. Ik wik daar over in discussie gaan. Ik denk dat het probleem is tegenwoordig dat mensen elkaar niks meer gunnen. Jammer.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Enkel als je de zwaartekrachtswet van Newton kent weet je al dat massa's naar elkaar vallen. Daar hoef je helemaal niet hoogopgeleid voor te zijn. Combineer dat met ruimtetijdsvervorming en je ziet wat ik bedoel. Dus mijn these blijft overeind wat mij betreft.
Gesloten