Buitenaards leven?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Bestaat buitenaards leven?

Zeker niet
0
Geen stemmen
Misschien
6
13%
ik weet het niet
4
8%
waarschijnlijk
24
50%
zeker
9
19%
heb zelf contact gehad.
5
10%

Totaal aantal stemmen: 48

siger

Buitenaards leven?

Bericht door siger »

sarnian schreef:Als je daar dan naar ondersteuning van zulke uitspraken gevraagd wordt, dan plaats je een ISSI artikel dat de aanwezigheid van grote moleculen en molecuul samenstellingen bespreekt die buitenaards gevonden worden, en je ziet dat dan blijkbaar als ondersteuning voor jouw wilde claim voor het bestaan van buitenaardse levensvormen. Maar waar blijft het bewijs voor het bestaan van buitenaards leven in het heelal?
Is er alleen op aarde leven? Bestaat buitenaards leven?

Statistisch gezien kan het bijna niet anders of er is nog leven. Maar dat is mijn mening.
lanier
Superposter

Re: Buitenaards leven?

Bericht door lanier »

en je ziet dat dan blijkbaar als ondersteuning voor jouw wilde claim voor het bestaan van buitenaardse levensvormen. Maar waar blijft het bewijs voor het bestaan van buitenaards leven in het heelal?
Aangezien er miljaren sterrenstelsels zijn met elk miljarden sterren,
aangezien er planeten zijn ontdekt rondom andere sterren,
aangezien er manen zijn ontdekt bij andere planeten,
aangezien water is aangetroffen overal in het heelal,
aangezien wij niet op een bijzondere plek wonen - er zijn genoeg andere sterren met planeten in eenzelfde situatie,
aangezien de ontwikkeling van leven minder complex is dan het lijkt (jouw DNA komt voor 33% overeen met een narcis),
aangezien er bij andere planeten ook een atmosfeer is aangetroffen,
etc.

Zoals Siger al aangeeft kan het bijna niet anders dan dat er elders in het heelal ook leven is. Indirect bewijs volstaat dan ook. Uiteraard zijn er mensen die keihard bewijs willen zien, maar dat is m.i. niet nodig.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Dat buitenaardse leven kan zelfs nog in ons zonnestelsel voorkomen :)

Afbeelding

Rond de planeet Jupiter draait een maan: Europa, deze maan heeft een oppervlak die volledig van ijs is. Omdat er grote scheuren in dat ijs te zien zijn vermoeden wetenschappers dat Europa een hete kern heeft zoals in de aarde, en dat tussen die kern en de ijskorst water is.
Doordat deze oceaan niet even snel mee draait als de ijskorst ontstaan de scheuren.
Indien dit zo is zou dat kunnen betekenen dat er levensvormen zijn in die oceaan.
De dichts bijzijnde buitenaardse levensvormen zien er waarschijnlijk uit als vissen.

Afbeelding
bron
http://www.astrobio.net/exclusive/3506/ ... xygen-burn
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Kans dat buitenaards leven bestaat: 9,99999999999999999999999999999.. %
Kans op contact met de mens : 0,00000000000000000000000000001 %
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Ik denk dat de kans op wel buitenaards leven veel groter is dan het ontbreken daarvan.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Het zal vast wel bestaan.
Alleen de verhalen over UFO's en dergelijke flauwe kul, geloof ik niet zo.

Waar er ander leven is, is de kans dat dit zich tot een intelligente soort, vergelijkbaar met onszelf, heeft ontwikkeld, klein.

De kans dat het zich vérder heeft ontwikkeld, is zelfs nihil.

Waarschijnlijk zal het op zijn best op een niveau zijn dat het best valt te omschrijven als "dierlijk".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Evolutie zal op andere planeten ook mogelijk plaatsvinden. Ik denk niet dat het alleen op Aarde plaatsvindt. Wat is intelligentie? Waarom zou er bijna geen intelligent leven op een andere planeet zijn? Mogelijk is er leven op een andere planeet wat vele malen intelligenter is dan hier. We moeten onszelf niet te snel op een voetstuk willen plaatsen.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Buitenaards leven bestaat zeer waarschijnlijk. Koolstof, zuurstof en waterstof komen heel veel voor in ons heelal. Dit zijn atomen die veel voorkomen in biomoleculen (organische moleculen). En in het heelal zijn er biljarden zonnestelsels met daarin weer biljarden planeten. Kans is erg klein dat de aarde de enigste planeet is met leven. Misschien is er wel leven in ons zonnestelsel. Mars, Europa (een maan van jupiter), titan (een maan van Saturnus) en Enceladus (ook een maan van Saturnus) behoren tot de kanshebbers in ons eigen zonnestelsel.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

lanier schreef:Evolutie zal op andere planeten ook mogelijk plaatsvinden. Ik denk niet dat het alleen op Aarde plaatsvindt.
Dat is ook precies de reden waarom ik denk dat intelligentie het niet makkelijk verder zal schoppen dan op aarde.
Daarbij: Mensachtige intelligentie is geen onvermijdelijk gevolg van evolutie.
Dinosauriërs hebben ook soorten voortgebracht die geen fysieke beperkingen kenden t.a.v de mogelijkheid tot het ontwikkelen van meer intelligentie.
Wat is intelligentie? Waarom zou er bijna geen intelligent leven op een andere planeet zijn? Mogelijk is er leven op een andere planeet wat vele malen intelligenter is dan hier. We moeten onszelf niet te snel op een voetstuk willen plaatsen.
Het heeft niets te maken met het op een voetstuk willen plaatsen van onszelf.
Een voetstuk is toch al onzinnig, bij gebrek aan een absolute standaard.

Met de komst van moraal en ethisch besef, kwamen de klassieke mechanismen die de evolutie van oudsher stuurden, onder druk of zelfs buitenspel te staan.

Predatie en selectiedruk is bij de mens vrijwel verdwenen.
Ook zwakkeren mogen verder leven.
Dat is een gevolg dat inherent is aan het leiden van een sociaal-empathisch leven, zoals dat tevens noodzakelijk is voor het ontwikkelen van beschavingen.

Op enig moment zal de toename van de intelligentie "aftoppen" door het wegvallen van de klassieke selectiemechanismen.

De kans dat er vormen voorkomen die veel intelligenter zijn dan de onze, lijkt me dus al bij voorbaat klein, tenzij die andere soort ooit een weg is ingeslagen die wij als bijzonder onethisch zouden beschouwen.

Hoe groot is de kans dat we zelf op grote schaal aan 'human engineering' gaan doen?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Oké nu: Welke wacko heeft zelf contact gehad?
Henry Ford
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

hoezo wacko? Wat bedoel je daarmee? Het is misschien onterecht om alle onverklaarbare dingen aan aliens toe te schrijven, maar dat sluit niet uit dat mensen onverklaarbare ervaringen beleven.

wat heeft "wacko zijn"eigenlijk te maken met de kans op het bestaan van buitenaards leven?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
siger

Bericht door siger »

Er zijn er twee die beweren contact te hebben gehad met buitenaards leven. Vind ik wel wat getikt, eerlijk gezegd.

Misschien hebben ze met elkaar contact gehad zonder het te beseffen, zoals die buren die jarenlang de hoehoe's van een bosuil uitwisselden.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

LordDragon schreef:hoezo wacko? Wat bedoel je daarmee? Het is misschien onterecht om alle onverklaarbare dingen aan aliens toe te schrijven, maar dat sluit niet uit dat mensen onverklaarbare ervaringen beleven.

wat heeft "wacko zijn"eigenlijk te maken met de kans op het bestaan van buitenaards leven?

MVG, LD.
Ik stel je geflirt met het "onverklaarbare"(wat een inconsistent flutwoord) niet op prijs.
Wacko zijn heeft niets te maken met het bestaan van aliens.
Wel met de gedachte contact met ze te hebben gehad.

Net zoiets als met een God die terugpraat bij het bidden, zeg maar.
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jagang schreef:
Waar er ander leven is, is de kans dat dit zich tot een intelligente soort, vergelijkbaar met onszelf, heeft ontwikkeld, klein.

De kans dat het zich vérder heeft ontwikkeld, is zelfs nihil.

Waarschijnlijk zal het op zijn best op een niveau zijn dat het best valt te omschrijven als "dierlijk".
Ik denk dat de kans op leven met een veel grotere intelligentie, gezien de waarschijnlijk onvoorstelbare hoeveelheid planeten, zeer groot is.

Beide meningen hebben hooguit anekdotische waarde. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fishhook schreef:Ik denk dat de kans op leven met een veel grotere intelligentie, gezien de waarschijnlijk onvoorstelbare hoeveelheid planeten, zeer groot is.

Beide meningen hebben hooguit anekdotische waarde. :wink:
Anekdotisch?

Ik denk dat je de wetmatigheden, die ik eveneens heb geschetst, over het hoofd ziet.
Het leven in een sociaal, solidair verband, brengt de verdere "opgang" van het intellect tot staan.

Voor elke vorm die wij zouden herkennen als beschaving, zal beschaving het einde zijn van verdere fysiologische veranderingen (incl. het brein) die we als specfiek "positief" beschouwen.

De wetten die hier opgaan voor de ontwikkeling van het leven, zullen ergens anders ook gelden.
De wetten van de evolutie zullen zo universeel blijken als de zwaartekracht, en ook die heeft niets te maken met de hoeveelheid planeten.

Het zou kunnen dat ze technologisch verder ontwikkeld zouden zijn dan wij, maar dat is wat anders dan dat ze intelligenter zouden zijn.

De technologisch ontwikkelde mens van nu, heeft ook niet meer hersencapaciteit dan de steentijd-mens.
Laatst gewijzigd door Jagang op 25 jul 2010 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
Plaats reactie