lanier schreef:Evolutie zal op andere planeten ook mogelijk plaatsvinden. Ik denk niet dat het alleen op Aarde plaatsvindt.
Dat is ook precies de reden waarom ik denk dat intelligentie het niet makkelijk verder zal schoppen dan op aarde.
Daarbij: Mensachtige intelligentie is geen onvermijdelijk gevolg van evolutie.
Dinosauriërs hebben ook soorten voortgebracht die geen fysieke beperkingen kenden t.a.v de mogelijkheid tot het ontwikkelen van meer intelligentie.
Wat is intelligentie? Waarom zou er bijna geen intelligent leven op een andere planeet zijn? Mogelijk is er leven op een andere planeet wat vele malen intelligenter is dan hier. We moeten onszelf niet te snel op een voetstuk willen plaatsen.
Het heeft niets te maken met het op een voetstuk willen plaatsen van onszelf.
Een voetstuk is toch al onzinnig, bij gebrek aan een absolute standaard.
Met de komst van moraal en ethisch besef, kwamen de klassieke mechanismen die de evolutie van oudsher stuurden, onder druk of zelfs buitenspel te staan.
Predatie en selectiedruk is bij de mens vrijwel verdwenen.
Ook zwakkeren mogen verder leven.
Dat is een gevolg dat inherent is aan het leiden van een sociaal-empathisch leven, zoals dat tevens noodzakelijk is voor het ontwikkelen van beschavingen.
Op enig moment zal de toename van de intelligentie "aftoppen" door het wegvallen van de klassieke selectiemechanismen.
De kans dat er vormen voorkomen die veel intelligenter zijn dan de onze, lijkt me dus al bij voorbaat klein, tenzij die andere soort ooit een weg is ingeslagen die wij als bijzonder onethisch zouden beschouwen.
Hoe groot is de kans dat we zelf op grote schaal aan 'human engineering' gaan doen?