space exploration program: sondes vs bemande vluchten

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

LordDragon
Bevlogen

space exploration program: sondes vs bemande vluchten

Bericht door LordDragon »

De mens is sinds enkele decennia begonnen met space exploration. Bemande missies zijn in de minderheid, de NASA maakt vooral gebruik van sondes (probes in het engels) Hier een lijstje van de missies van de NASA.

http://www.nasa.gov/missions/index.html

verder vind je op volgende google pagina tal van artikels en bechrijvingen over missies met sondes.

http://www.google.be/#hl=nl&q=nasa+miss ... 77be13bfa5

De bemande ruimtevaart maakt maar een klein deel uit van het NASA programma. Verder dan de maan is nog geen mens gekomen, en in het geval van een bemande reis naar mars zit met nog serieus te breinstormen. Sondes hebben daarintegen het zonnestelsel al verovert, sommige hebben het zelfs al verlaten. Men heeft dus duidelijk een voorkeur voor sondes. Verder dan mars denkt men nog niet eens aan om mensen te sturen.

http://www.astroversum.nl/nieuws/301120 ... derzoeken/
San Francisco, CA. - NASA's Voyager 2 spacecraft has followed its twin Voyager 1 into the solar system's final frontier, a vast region at the edge of our solar system where the solar wind runs up against the thin gas between the stars.
bron http://voyager.jpl.nasa.gov/

Onze technologie is net goed genoeg om het zover te schoppen, zolang er geen life support systems mee gemoeid zijn. En dan heb je nog het probleem van de menselijke psyche, wie houd het uit om jaren in een ruimteschip opgesloten te zitten? Sondes zijn dus de ideale manier om de ruimte te verkennen, in beide gevallen, de maan en mars zijn er eerst sondes gestuurd om de planeten te scannen.

In totaal werden al meer dan 6000 objecten de ruimte ingeschoten, 600 daarvan zijn werkende sattelieten, 4000 zijn er die ooit gewerkt hebben of die geheim of militair zijn, en meer dan 100 ervan waren sondes om de ruimte te exploreren. Een schril contrast met de bemande maanmissies, dat zijn er slechts 6.
* Apollo 11 - July 16, 1969. First manned landing on the Moon, July 20.
* Apollo 12 - November 14, 1969. First precise manned landing on the Moon.
* Apollo 14 - January 31, 1971. Alan Shepard, the sole astronaut of the Mercury MR-3 mission, walks on the Moon.
* Apollo 15 - July 26, 1971. First mission with the Lunar Rover vehicle.
* Apollo 16 - April 16, 1972. First landing in the lunar highlands.
* Apollo 17 - December 7, 1972. Final Apollo lunar mission, first night launch, only mission with a professional geologist.
bron http://en.wikipedia.org/wiki/Moon_landi ... n_landings

Waar wil ik nu heen? Je heb zo van die menen die in ufo's "geloven" en die er dan steeds "aliens" bijhalen. Maar de kans dat we een levende alien in een ruimteschipke gaan tegenkomen is heel wat kleiner dan de kans dat we ergens een sonde ontdekken van een andere beschaving.
Om een voorbeeld te nemen aan onze beschaving, in enkele decennia zijn er wel een heel pak space countries bijgekomen, de tijd dat de russen en de amerikanen daarover monopolie hadden is al lang achter de rug. Ondertussen doen india, china en europa en nog wat landen mee en we blijven maar massaal satelieten en sondes de ruimte inschieten. We schieten per jaar tientallen satelieten en sondes de ruimte in! Hoeveel gaan we er binnen twintig jaar per jaar de ruimte inschieten? De kans dat we ooit een teken van buitenaards leven ontdekken in de vorm van een sonde is 1000 maal groter dan die van een first contact.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Jasper
Ervaren pen

Re: space exploration program: sondes vs bemande vluchten

Bericht door Jasper »

Inderdaad, de kans dat we een robot-ruimteschip tegenkomen van een buitenaardse beschaving is veel groter dan dat we een ruimteschip tegenkomen met levende aliens.

Ik heb ooit in een boek (weet niet meer welk) een idee gelezen over robot-ruimteschepen die zichzelf kunnen repareren en vermenigvuldigen. Het idee was dan dat we zulke ruimteschepen bouwen en ze de ruimte in sturen; ze gaan dan zelf op zoek naar asteroïden of andere planeten, daar zelf grondstoffen winnen (metalen enz.) om replica's van zichzelf te maken, die dan weer verder gaan om hetzelfde te doen. Zoiets zou dan duizenden jaren of nog veel langer door kunnen gaan. Een leuk idee voor een science fiction film.

Even terug naar de werkelijkheid...

Bemande ruimtemissies kosten ontzettend veel meer geld dan robotmissies (ik geloof 100 of 1000 keer zoveel voor een missie). Als het doel is om wetenschappelijke ontdekkingen te doen, dan zijn bemande missies totaal onzinnig. Er zijn dan ook veel mensen bij NASA (en daarbuiten) die niet zoveel zien in bijvoorbeeld een bemande missie naar Mars. Bemande missies zijn eigenlijk alleen interessant omdat wij mensen zo graag op avontuur gaan en met eigen ogen nieuwe dingen willen ontdekken.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

bemande ruimtemissies werken niet.
de russen hebben al ervaren dat de afwezigheid van gravitatie nefast werkt op het menselijk beendergestel.
tripjes zoals vandaag gaan nog maar jarenlange trips richting mars kun je nu al uitsluiten.
heb ooit een bbc reportage hierover gezien en de wetenschappers waren zeer duidelijk.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

appelfflap schreef: heb ooit een bbc reportage hierover gezien en de wetenschappers waren zeer duidelijk.
Waarschijnlijk hebben we het over dezelfde docu.
Die vond ik erg goed, maar kan niet meer op de naam komen, weet jij dat nog?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

o gasten als gullie dien docu kan terugvinden geef ik een pintje :)

Het probleem numero uno is idd zolang men geen kunstmatige zwaartekracht kan opwekken zijn lange bemande missies zogoed als uitgesloten, en dat brengt ons weer bij dat zwaartekracht deeltje, en waarom dat zoveel aandacht krijgt. (LHC CERN)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Facinerend en veilig onderwerp. Let's roll :)
LordDragon schreef: En dan heb je nog het probleem van de menselijke psyche, wie houd het uit om jaren in een ruimteschip opgesloten te zitten?
Mensen kunnen zeker op dat punt enorm veel aan, hier durf ik stellig te zijn, ik verwijs naar de migratie in pre-historie over ijsvlaktes richting Noord Amerika. "It's all in the mind". Dit probleem los je op door kandidaten goed te screenen en trainen.
Sondes zijn dus de ideale manier om de ruimte te verkennen, in beide gevallen, de maan en mars zijn er eerst sondes gestuurd om de planeten te scannen.

Voordelen zijn duidelijk, nadeel is dat je de intelligentie van de mens mist. Ik ben het er wel mee eens overigens. Verkennen is op dit moment geen reden voor bemande vluchten.
Waar wil ik nu heen? Je heb zo van die menen die in ufo's "geloven" en die er dan steeds "aliens" bijhalen. Maar de kans dat we een levende alien in een ruimteschipke gaan tegenkomen is heel wat kleiner dan de kans dat we ergens een sonde ontdekken van een andere beschaving.
De kans dat er geen buitenaards leven is, is nihil. Kan hier leven ontstaan, dan kan dat ergens anders ook is de algemene regel, er is geen bijzondere regel die deze conclusie onderuit haalt. De kans dat we het nooit gaan ontdekken, is wel aanwezig. Mocht er hier in de buurt een sonde gezien worden van buitenaardse oorsprong, dan is dat heel slecht nieuws neem ik aan. Die is dan waarschijnlijk deze kant op gestuurd gestuurd met een reden. Dat een sonde hier toevallig aankomt zou een bizar toeval zijn.

Een vergevorderde beschaving zou als zij ons goed gezind zijn ons van grote afstand observeren ( dit kan ook een begrips afstand zijn, wwz ze maken bijvoorbeeld een enorm kleine sonde die we niet waarnemen, of kiezen voor een structuur die we niet zien.
Jasper schreef:Ik heb ooit in een boek (weet niet meer welk) een idee gelezen over robot-ruimteschepen die zichzelf kunnen repareren en vermenigvuldigen. Het idee was dan dat we zulke ruimteschepen bouwen en ze de ruimte in sturen; ze gaan dan zelf op zoek naar asteroïden of andere planeten, daar zelf grondstoffen winnen (metalen enz.) om replica's van zichzelf te maken, die dan weer verder gaan om hetzelfde te doen. Zoiets zou dan duizenden jaren of nog veel langer door kunnen gaan. Een leuk idee voor een science fiction film.

Even terug naar de werkelijkheid...
Geen raar idee, maar aangezien de ruimte niet vol zit met deze schepen lijkt het mij dat het idee niet werkt. Zonder intelligente planning zou er op een gegeven moment ergens iets fout gaan vermoed ik. Er kan altijd iets fout gaan en als er iets fout gaat, dan gaat het ooit fout. Maak je het systeem flexibel, dan gaat het gedachteloos experimenteren en dat gaat fout neem ik aan. Maak je het niet flexibel, hoe zorg je er dan voor dat het aantal kopieer fouten nul is? Doorslaggevend argument: we zien ze niet, daarom nemen we aan dat het idee niet werkt.
Bemande ruimtemissies kosten ontzettend veel meer geld dan robotmissies (ik geloof 100 of 1000 keer zoveel voor een missie). Als het doel is om wetenschappelijke ontdekkingen te doen, dan zijn bemande missies totaal onzinnig. Er zijn dan ook veel mensen bij NASA (en daarbuiten) die niet zoveel zien in bijvoorbeeld een bemande missie naar Mars. Bemande missies zijn eigenlijk alleen interessant omdat wij mensen zo graag op avontuur gaan en met eigen ogen nieuwe dingen willen ontdekken
Het doel is neem ik aan ook om ooit een nieuwe biosfeer te starten. Men wil ervaring met bemande vluchten zodat dat doel steeds dichter bij realisatie komt. Er zijn meerdere doelen. Prestige bijvoorbeeld.
appelfflap schreef:bemande ruimtemissies werken niet.
de russen hebben al ervaren dat de afwezigheid van gravitatie nefast werkt op het menselijk beendergestel.
tripjes zoals vandaag gaan nog maar jarenlange trips richting mars kun je nu al uitsluiten.
heb ooit een bbc reportage hierover gezien en de wetenschappers waren zeer duidelijk.
Ik begrijp het woord nefast niet. Problemen zijn er om opgelost te worden. Mensen zijn flexibel ( op aarde weliswaar dus er is hier wel een punt natuurlijk begrijp me niet verkeerd) . Er is ook nog zoiets als middelpunt vliegende kracht. Dat werkt kennelijk niet. Want anders was dat wel vermeld. Ik vraag me wel af waarom niet? Maar ook: als iemand gehandicapt terugkomt van Mars, denk ik niet dat dat betekend dat niemand meer bereid is om het toch te doen. Kortere levensverwachting lijkt me ook geen punt. Hoe lang kan je in de ruimte blijven? 18 maanden? 2 jaar?

Snellere transport voertuigen maken kan ook een oplossing zijn.
Het probleem numero uno is idd zolang men geen kunstmatige zwaartekracht kan opwekken zijn lange bemande missies zogoed als uitgesloten, en dat brengt ons weer bij dat zwaartekracht deeltje, en waarom dat zoveel aandacht krijgt.
Ai... Dat deeltje ontdekken is één ding, het effectief gebruiken een tweede. In zijn algemeen zal nieuwe technologie wel uitkomst bieden.

Lord Dragon geeft aan dat het om het hem om het ontdekken van buitenaards leven gaat. Het heelal afspeuren naar patronen die van intilligente oorsprong zijn lijkt mij het enige waar geld in gestoken moet worden. Mocht er geld zat zijn dan vind ik sondes sturen een prima idee, maar ik zie niet in hoe die sondes gaan vinden en ook reist informatie sneller door het universum dan materiaal.

Da's nog een probleem met die buitenaardse sondes: die gaan waarschijnlijk zo enorm snel dat je ze niet kan waarnemen. Dat geld waarschijnlijk ook voor de verzonden informatie. Wij verzenden informatie in pc's op grote snelheid. We denken toch niet dat andere beschavingen liedjes van hun beste zangers in voor ons begrijpelijke wijze en volgbare snelheid op ons afsturen?

Je merkt het al: ik sta zeer skeptisch tegenover het ontdekken van intelligenter leven op korte termijn. We zullen dat vinden, als het gevonden wil worden neem ik aan.

Wel je het vinden, dan kan je beter op zoek naar minder intelligent leven. Daar zie ik wel een grote rol voor sonde's, maar die zouden dan erg snel moeten kunnen reizen en een slim ontwerp moeten hebben. Reizen ze erg snel, heb je weer een ander probleem: wat voor die sonde 5 minuten zijn, zijn voor ons 8 000 jaren.

"U hoort nog van ons" :lol:

De grootste kans om buitenaards leven te vinden dat niet de intentie heeft gevonden te worden, lijkt me
1) toeval.
2) nu nog ondenkbare apparatuur waarmee je beter kan zien hoe planeten er uit zien. Dus gewoon vanaf hier observeren. Zet de snelheid waarmee onze waarneming scherper word door, dan kunnen we op een gegeven moment wellicht een speld op mars zien liggen vanaf een kijkpost op de maan.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Maverick schreef:De kans dat er geen buitenaards leven is, is nihil. Kan hier leven ontstaan, dan kan dat ergens anders ook is de algemene regel, er is geen bijzondere regel die deze conclusie onderuit haalt.
Als je met nihil bedoelt uitgesloten, ben ik het daar toch niet mee eens. Er is altijd nog een kans dat alleen op aarde leven is. Als het een enorme toevalstreffer is dat hier leven is ontstaan, houdt dat niet zonder meer in dat er meer leven is in het universum. Dus er is geen conclusie onderuit te halen, hooguit een hypothese.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Nihil heb ik altijd opgevat als bijna 0, oppervlakkige naslag leert dat de term dan nihil obstat zou moeten zijn. Ik bedoel praktisch 0 maar niet zeker 0.

Een hypothese is niet van toepassing IMO. Ik betoog juist dat het om logische redenen erg moeilijk is om bewijs te vinden voor de stelling dat er buitenaards leven is, in reactie op Lord Dragon zijn idee om sonde's te gebruiken op zoek naar E.T.

Wat ik aangeef is dat ik aanneem dat er buitenaards leven is, maar dat het welhaast onvindbaar is met sonde's of met welk beschikbaar middel ook. Dat is waar het Lord Dragon omgaat volgens mij. Het vinden van ET.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik neem het niet aan, daar verschil ik dan in met jou, ik vind het echter niet onwaarschijnlijk, maar dat lijkt mij een stuk zwakker dan aannemen dat er buitenaards leven is. Dan ben je er al bijna van overtuigt. Bij mij is aanname dat er iets bestaat toch alleen mogelijk als er bewijs voor is. En dat is er nog totaal niet.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Buitenaards leven is wat mij betreft een uitzondering op de algemene regel dat positief bewijs nodig is, omdat het universum enorm groot is en het dus enorm moeilijk is positief bewijs te vinden. Tegelijkertijd is er geen reden om aan te nemen dat leven elders niet kan ontstaan. Leven hier kan inderdaad een toevalstreffer zijn, dat is het feitelijk ook. Leven op aarde kan het enige leven zijn in dit melkwegstelsel. Maar dan zijn er nog enorm veel andere melkwegstelels.

Dat het universum niet vol leven zit zoals wij het kennen, is echter wel overduidelijk.

Ik denk dus niet dat sondes sturen om buitenaards leven te vinden zinvol is. De kans dat je zo iets vind is enorm klein. Zonde van het geld lijkt mij.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Een groot, onopgelost probleem voor een bemande missie naar Mars is de straling in de interplanetaire ruimte.

Een missie naar Mars zou minstens twee jaar moeten duren; de planeten Aarde en Mars staan slechts eens per twee jaar zodanig tenopzichte van elkaar dat we van Aarde naar Mars kunnen of omgekeerd. (NASA's nieuwste missie, MSL - Mars Science Laboritory - is pas geleden tot 2011 uitgesteld omdat men het window van 2009 niet meer kon halen).

Dat betekent dus dat mensen die naar Mars gaan twee jaar in een omgeving zijn met veel straling (met name kosmische straling), zoveel straling dat ze die twee jaar vrijwel zeker niet zouden overleven.

Mensen beschermen tegen die straling is helemaal niet eenvoudig, je kunt bijvoorbeeld een ruimteschip niet zomaar met een laag lood ofzo bekleden, omdat dat veel te zwaar is, en niet eens voldoende bescherming biedt tegen ultra-hoge-energiedeeltjes van kosmische straling (een loden schort zoals bijv. de tandarts gebruikt beschermt wel tegen röntgenstraling, maar niet tegen kosmische straling).

Ik heb een keer een idee gehoord over het opwekken van een kunstmatig magnetisch veld rond een ruimteschip om kosmische straling af te buigen (het magnetisch veld van de Aarde is wat ons hier beschermt tegen de meeste kosmische straling), maar dat idee was niet gemakkelijk praktisch haalbaar omdat het magnetisch veld een diameter van 100 km (kilometer!) zou moeten hebben.

De astronauten die langere tijd in bijvoorbeeld het ISS verblijven of die naar de maan zijn geweest krijgen veel minder straling voor hun kiezen dan astronauten die helemaal naar Mars zouden gaan - zo dicht bij de Aarde ben je nog steeds beschermd door het aardmagnetisch veld.

Elektronica is ook gevoelig voor straling. Voor ruimtesondes wordt dan ook geen standaard elektronica gebruikt, maar worden speciale "radiation-hardened" elektronische componenten gebruikt.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Maverick schreef:Dat het universum niet vol leven zit zoals wij het kennen, is echter wel overduidelijk.
Ik geloof niet dat dat echt "overduidelijk" is. We ontdekken nu pas de eerste planeten rond andere sterren, en de planeten die we tot nu toe ontdekt hebben zijn alleen nog maar de grote zware (omdat die het makkelijkst waarneembaar zijn).

We weten nog helemaal niet hoe zeldzaam planeten zoals de Aarde zijn. De Kepler missie kan dat soort planeten gaan ontdekken, maar het duurt nog minstens een jaar of drie voordat we daarvan resultaten zien.

Je moet niet onderschatten hoe onvoorstelbaar groot de ruimte is en hoe ongelofelijk moeilijk het is om planeten bij andere sterren te ontdekken...

Ik denk dat leven gebaseerd op dezelfde soort chemie als op Aarde misschien wel relatief vaak voorkomt, maar ik denk dat leven dat meer is dan algen en bacteriën erg zeldzaam is. De Aarde zelf is daar een voorbeeld van - leven bestaat hier waarschijnlijk al 3,5 miljard jaar, maar meercellige levensvormen bestaan pas 900 miljoen jaar ofzo. Dus driekwart van de tijd bestond het leven hier alleen maar uit ééncelligen. Het feit dat er meercellige levensvormen en grotere planten en dieren zijn is misschien te danken aan één toevallige gebeurtenis, een symbiose tussen mitochondriën en andere primitieve cellen (zie: endosymbiosetheorie). Als dat niet was gebeurd waren er misschien nog steeds alleen maar ééncellige levensvormen hier op Aarde. Om over intelligent leven nog maar niet te spreken - Homo Sapiens bestaat pas 200.000 jaar, een minieme fractie van de 3,5 miljard jaar lange geschiedenis van leven op Aarde.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Een bemande missie naar mars is weggegooid geld, robots kunnen hetzelfde voor een fractie van de prijs.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Maverick schreef: Ik begrijp het woord nefast niet.
in deze context is nefast synoniem voor vernietigend. over tijdsspannes kan ik me niet uitspreken aangezien ik dat niet meer weet.
hier een kleine bloemlezing
Spiermassa verdwijnt, botten breken af (veroorzaakt nierstenen), evenwichtssysteem wordt onherstelbaar beschadigd, chronische hoofdpijnen, lichaamsdelen die krimpen, een hoop miserie met de hersenen en waarnemingen, bloed kan niet meer fatsoenlijk rondgepompt worden, ...
enige kans is als je de gravitatie op aarde exact kunt imiteren. loas daarvan zullen er nog tal van andere obstakels in de weg liggen.
Maverick schreef: Hoe lang kan je in de ruimte blijven? 18 maanden? 2 jaar?
maak niet uit.
in the end blijft het ruimteverhaal veredelde luchtvaart.
alsof die paar kilometers tussen de dagelijkse boeing en Frank de Winne het verschil maakt, kijkend naar die zoveel miljard lichtjaar.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

collegavanerik schreef:Een bemande missie naar mars is weggegooid geld, robots kunnen hetzelfde voor een fractie van de prijs.
Dat zou je denken.
Maar dat zal moeilijker te verkopen zijn aan het Amerikaanse volk, mensen op Mars, klinkt veel beter.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Plaats reactie