Complexiteit, de rand van chaos.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

LordDragon
Bevlogen

Complexiteit, de rand van chaos.

Bericht door LordDragon »

Ik weet niet of er mensen zijn die het werk kennen van Roger Lewin en Murray Gell Mann ? Hun werk gaat grotendeels over de complexiteits theorie. De complexiteits theorie waarvan de chaos theorie een onderdeel is, gaat ervan uit dat een paar simpele ordeningsregels de basis van schijnbaar chaotische systemen zijn. Een interessant gegeven binnen deze theorie is de term "gratis orde". Hiermee doelt met op de schijnbaar spontane kristallisatie van orde uit bijzonder wanordige toestanden.

Het fundamentele vraagstuk in de biologie is hoe je vormen krijgt. Dat wordt ook wel eens de leer van de phyla genoemd. Darwin's origin of species geeft ons daar geen antwoord op. Het blijft bij een weliswaar een bijzondere maar redelijk beperkte terminologie waarbij de "natuurlijke selectie " de grootste macht wordt toegekend. De wetenschappers van de Complexiteitstheorie ontkennen het belang niet van de de natuurlijke selectie, zij stellen dat die Darwiniaanse successen niets belangrijks zeggen over biologische vormen of hoe deze tot stand komen.

Brain Goodwin, geeft aan de hand van het voorbeeld van de levenscyclus van de meerminskap (Acetabularia acetabulum) een andere kijk op vormgeving. De meerminskap heeft een opvallende vorm, bovenaan eindigt deze in een bedekte krans die een perfekte schijf vormt. Deze hoe heeft geen enkele functie, Goodwin vroeg zich dus af, "waarom is hij er dan?" De Darwinistische verklaring ofwel de functionele verklaring zou zijn dat we er ofwel niet in zijn geslaagd de functie te vinden, ofwel dat het vroeger wel een functie had maar nu heel rudimentair is. Maar Goodwin ontdekte een heel andere oorzaak in de morfogentische overgangen van de zich ontwikkelende meerminskap. Hij stelde een wiskundig model op dat rekening hield met meerdere factoern zoals de aspecten van de calciumregulatie in de cellen, de verandering van de mechanische teostand van het cytoplasma (de elasticiteit en viscositeit) en de reactei van de celwand. De parameters van het systeem zijn biologisch eenvoudig maar wiskundig complex. In tegenstelling tot wat Goodwin verwachtte, allerlei patronen tegelijk te zien, bleek dat de vorm van de meerminskap een fundamentele eigenschap was, als een geest in een moleculaire machine.Wat nooit begrepen was, waarom de aanvankelijk kegelvormige top plat wordt vlak voor de vorming van de krans werd door zijn model duidelijk. De gradient van het calcium die een maximuum bereikt op de staak van het organisme, wordt instabiel wanneer de groei verder gaat en verandert in een ring waarin het calcium omhoog wordt geduwd. De wand in die ring wordt zachter vanwege het verband tussen de druk in het cytoplasma en de elasticiteit van de wand, waardoor de wand een maximale kromming krijgt in het gebied van de ring en de top wordt afgevlakt. Dit geld voor alle leden van de Dacycladacea. De reden dat ze kransen vormen is omdat hun vorm van nature voortkomt uit de dynamische principes die in de organisatie van de cel vastliggen. Lokale regels die algemene orde voortbrengen zijn een nieuwe eigenschap die in dynamicshe systemen ontstaat.

Dit onderzoek gaat verder waar Darwin is gestopt. De onderzoekers noemen het zelf de rand van chaos.

Zelforganisatie in complexe dynamische systemen, zelfordening bij adaptieve complexe systemen, het is een interessant gebied de rand van chaos. Het is ook de plaats die voorheen aan god werd toegeschreven, want hier wordt de vorm bepaald van de organismen. Als je het ordelijke gebied verlaat en het terrein van de chaos betreed kom je door een streek met een maximaal berekeningsvermogen, met een maximaal vermogen tot het manipuleren van informatie. Het gebied van de universele berekening. Op zich was het al een ontdekking dat de universele berekening geplaatst was tussen orde en chaos. Maar het wordt nog interessanter, complexe adaptieve systemen brengen zichzelf in wezen op de rand van chaos wanneer ze in het parameterveld de plaats op zoeken met maximale informatieverwerking. Gevolg het systeem schept zelf de doelmatigheid van zijn regels aan. De geest in de machine die het systeem doelbewust lijkt te leiden naar een maximale creativiteit. Het is echter de noodzaak voor een complex systeem om naar de rand van chaos te rijken wil het een complex adaptief systeem vormen. Maw wanneer een systeem adaptief wil zijn moet het zichzelf onder maximale stress/creativiteit brengen. Biologisch gezien ontwikkelen zich hieruit ook als het ware automatisch een maximale variatie aan vormen; Nu zijn we dus aanbeland bij de evolutie. De verhouding roofdier prooidier bevindt zich ook op de rand van chaos. Beiden kunnen ze zich bedienen van de eigenschap van het maximale aan creatief vermogen te gebruiken. Hieruit volgt de biologische wapenwedloop, roofdier en prooi die elkaar voortdurend een stap voor proberen te blijven.

De conclusie van Stu Kaufmann
Coëvoluerende systemen, die werken als complexe adaptieve systemen, stellen zichzelf in op het punt van maximaal berekeningsvermogen, met maximale geschiktheid om te overleven en een maximaal vermogen om te evolueren.
maw, de evolutie en de variatie de we zien in de natuur is een resultaat van de aldaar aanwezige complexe adaptieve systemen die zichzelf voortdurend op de rand van chaos brengen. (ook voor de mens van toepassing)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
siger

Re: Complexiteit, de rand van chaos.

Bericht door siger »

"maximale geschiktheid om te overleven en een maximaal vermogen om te evolueren": geeft me zo'n gevoel van YES! we naderen...

edit: blijkt dat ik nog een boekje van Roger Lewin in mijn boekenkast heb staan. Toch maar eens herlezen, in die tijd vond ik complexiteit een beetje ... in de ruimte.
LordDragon
Bevlogen

Ja dat vind ik ook. Voor sommige mensen geeft het woord complexiteit in gebruik met samengaand woord chaos wel enige verwarring. in de volksmond is het zo complex omdat het zo chaotisch is. Complex leid tot chaos in de volksmond. Maar dat complexiteit wel eens tot orde zou kunnen zorgen dat is een idee dat men niet direct begrijpt.

Roger Lewin's boek waarop ik hier even doordram is genaamd "complexiteit het grens gebied van de chaos". Een aanrader, :)

Doordat complexe adaptieve systemen in respons met omgevingsfactoren en mechanische wetmatigheden zelfregulerend zijn, is een globale ordening in hun systeem wel erg nuttig me dunkt. Als je dan verschillende complexe adaptieve systemen, zoals bv de mens, een dier, het weer, de ontwikkeling en verspreiding van een boom of plantensoort, de geologische evolutie van een landschap doorheen de tijd en de mutaties bij diersoorten enz allemaal onder loep neemt kom je uit bij een systeem dat zichzelf vooruit jaagt, zelfs de parameters bepaalt voor de evolutie. Zolang de "mogelijkheden" en de maximuum kans, bepaald door de eigenschappen geerfd/bekomen uit voorgaande evolutie, telkens ingevuld worden is het een slag die in zn eigen staart bijt.

Het systeem blijft draaien zonder dat er een externe simulator of attractor voor nodig is.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
siger

Bericht door siger »

Complexiteit leidt niet alleen in de volksmond tot chaosbegrippen, zie de ondertitel van ons beider boek: "complexiteit het grensgebied van de chaos".

Nu zie ik meteen weer waar ik op afknapte: zoals in veel geschriften uit de tijd van de chaos-hype wordt er vals gespeeld: men ziet "complexe ordening", denkt "schijnbare chaos" en zegt "chaos". "Complexe orde" is een boeiend onderwerp, maar men wil ook flink wat exemplaren aan New Agers verkopen, en dan mag de inhoud ook weer niet te helder zijn: het oxymoron "chaostheorie" is dus welgekomen. Lewin trekt met zijn "complexity" van oude Indianen langs neurale netwerken langs evolutie langs electronica naar ecologie (Gaya!) Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het chaotisch.

Dank zij jouw tip, LD, herlees ik het hoofdstuk over evolutie nog eens. Hierin komt ook Wonderful Life van Gould aan bod, een heel boeiend boek (over de Cambrische Burgess Shale, waar een waaier van levensvormen bestond die onze wildste fantasieën overtreft, lange tijd wetenschappelijk ontkend werden en nog steeds voedsel voor debat zijn.)

Natuurlijke selectie heeft in onze hoofden nog steeds een goed verborgen immateriele component. We moffelen zulks weg in metaforen als "the selfisch gene", maar ook de meest theoretische theorieën kunnen er niet aan ontsnappen vroeg of laat de spenceriaanse strijd om te overleven, de macht van de sterkste triomfantelijk de hoogte in te hijsen of er moedeloos ons hoofd voor te buigen. En dat is, als we de filosofische begrippen helder willen houden, geen materialisme, maar idealisme.

Een werkelijk materialistische evolutietheorie moet eigenschappen van de materie ontdekken, en daarop natuurwetten laten inwerken. Niet meer. Wiskunde reken ik daarbij tot de eigenschappen van materie, niet tot iets wat zich in een cartesiaans aquarium of een platonische bovennatuur afspeelt.

Wanneer materie alles kan worden (klei, adam) heb je een geest (idea) nodig om haar te kneden. Alleen als materie haar eigen complexiteit bezit, volstaat haar kleine aantal genen dat beschikbaar is om haar tot leven brengen (dit is de juiste formulering!)

Materie komt tot orde door zichzelf, niet door een geest, het is geen soort vitalisme maar het tegenovergestelde: kristalstructuren en varenbladen zijn materiele (fractale?) eigenschappen. Genen zijn geen vreemde indringers, maar deelaspecten van de complexe materie.
LordDragon
Bevlogen

Nu zie ik meteen weer waar ik op afknapte: zoals in veel geschriften uit de tijd van de chaos-hype wordt er vals gespeeld: men ziet "complexe ordening", denkt "schijnbare chaos" en zegt "chaos". "Complexe orde" is een boeiend onderwerp, maar men wil ook flink wat exemplaren aan New Agers verkopen, en dan mag de inhoud ook weer niet te helder zijn: het oxymoron "chaostheorie" is dus welgekomen. Lewin trekt met zijn "complexity" van oude Indianen langs neurale netwerken langs evolutie langs electronica naar ecologie (Gaya!) Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het chaotisch.
Ik denk dat Lewin hier tracht het universele karakter van de complexiteitstheorie te onderlijnen. Voor de rest ben ik wel in grote lijnen met jou eens, siger. Maar wat mij vooral interesseert is de zelfordening bij complexe adaptieve systemen. In het werk van Murray Gell Mann worden deze nog dieper uitgespit, daar kom ik later misschien nog aan. De varieteit aan vormen (phyla) die we zien in de natuur kan verklaard worden door dit systeem van coëvoluerende zelfregulerende complexe adaptieve systemen. Dit is volgens mij een weg naar duidelijkheid, namelijk het toont aan dat er geen externe intelligent designer nodig is.

MVG, LD.
siger

Bericht door siger »

LordDragon schreef:[De varieteit aan vormen (phyla) die we zien in de natuur kan verklaard worden door dit systeem van coëvoluerende zelfregulerende complexe adaptieve systemen. Dit is volgens mij een weg naar duidelijkheid, namelijk het toont aan dat er geen externe intelligent designer nodig is.
Dat is inderdaad waarvoor ik op de uitkijk sta. Ik heb ook "De Quark en de Jaguar" van Murray Gell Mann ergens, en moet dat ook eens met een nieuwe bril herlezen. Deze winter, want nu onbereikbaar.

De denkpiste is in elk geval verdomd interessant.
LordDragon
Bevlogen

Dat is het boek van Murray Gell Mann dat ik bedoel. Leuk dat we allebei deze werken in de kast staan hebben :D zo kan het nog wel eens interessant worden.
De denkpiste is in elk geval verdomd interessant.
Vind ik ook, ook naar AI toe is dit een eerste stap. Het wordt mogelijk om zonder absolute programmering een programma te schrijven dat aan de parameters van een complex adaptief systeem beantwoord, zodat het mogelijk ook zelfregulerend wordt. Maar eerst wil ik dit verder uitpluizen in relatie met de evolutie.

MVG, LD.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

LordDragon schreef: Vind ik ook, ook naar AI toe is dit een eerste stap. Het wordt mogelijk om zonder absolute programmering een programma te schrijven dat aan de parameters van een complex adaptief systeem beantwoord, zodat het mogelijk ook zelfregulerend wordt. Maar eerst wil ik dit verder uitpluizen in relatie met de evolutie.
Misschien, maar dan wel als een verse adaptie van een al bestaand complex adaptief systeem.
siger

Bericht door siger »

Ali schreef:Misschien, maar dan wel als een verse adaptie van een al bestaand complex adaptief systeem.
Je zegt: als de aanpassing van een systeem dat zich kan aanpassen??? Of heb ik je pointe gemist, en wil je dan even een steuntje geven?
LordDragon
Bevlogen

Ali, indien er ergens al een discussie loopt over AI op het forum wil ik daar graag op AI ingaan. Maar hier zou ik eerst graag het verband met de evolutie willen bespreken, niet dat AI niet aan bod mag komen, maar voor uitgebreide discussie erover is een ander topic meer op AI gericht misschien relevanter?

MVG, LD.
LordDragon
Bevlogen

Siger

Dat mini gaia is een computerprogramma, net zoals Tierre. Men tracht in de evolutie simulatie nu ook de paramters in te voeren van de omgevingsfactoren. Stijging/daling temperatuur, toename/afname zonlicht. Daarnaast voegt met ook drie lagen uit de voedselketen in, (bij de madeliefjeswereld) madeliefjes worden gegeten door konijnen en die worden gegeten door vossen. Ondanks men de parameters verfijnt blijft de eigenschap van zelfregulatie staande. Ook de periodiciteit, het herhaaldelijk uitsterven in de natuur komt in de simulatie als een automatische reactie op een stress eigenschap die een grote verzameling complexe adaptieve systemen hard raakt. Zoals in het voorbeeld van Pangea, het supercontignent, dat wanneer samengevoegd slechts een kustlijn heeft die vier keer kleiner is dan de kustlijn van losse contignenten waardoor een groot deel van het maritiem kustleven uitsterft. Zo wordt een breder beeld op de werking van de evolutie duidelijk. De aarde hoeft niet van buitenaf door een komeet geraakt te worden, ook plaatselijke factoren, zoals een verandering in zonlicht en temperatuur, of het verdwijnen van voedselbronnen kunnen tot grote uistervens leiden. Die grote uitstervens leiden nadien weer tot een explosie van leven omdat de vrijgekomen plaatsen makkelijk kunnen ingevuld worden. Eens uitgestorven komt een bepaald ontwerp nooit meer terug in dezelfde vorm. Echter nieuwe ontwerpen met gelijkaardige functie vullen de vrijgekomen plaatsen in. Het lijkt wel een soort dans. :)

MVG, LD.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Wat betreft het beschrijven en onderzoeken van de vormen in de natuur, is de fractale dimensie een die voor de hand ligt. Complexe zichzelf herhalende vormen vanuit simpele formules geven plaatjes die sterk doen denken aan een grote variëteit vormen die we in de natuur vinden. Fractale eigenschappen vind men ook in het weer, de beurs, organisaties, etc. Wellicht een interessante invalshoek.

Van http://www.fractal.org/Life-Science-Tec ... erveen.htm ;
Loes schreef:Fractale systemen zijn vaak het resultaat van chaotische non-lineaire dynamiek. Steeds wanneer een chaotisch proces een vorm geschapen heeft ( bijvoorbeeld een zeekust, de atmosfeer, een geologische plooiing in de aardkorst) vinden we fractals (kustlijnen, wolkenformaties, geologische formaties). Toch zijn de ideeën over fractals eerst ontwikkeld als geometrische vormen, m.n. ontstaan bij het ‘spelen’ met computerfiguren: steeds dezelfde vorm verkleind en vermeerderd etc). Geïdealiseerde fractals vertonen bij steeds grotere vergroting steeds hetzelfde patroon, sommige neuronen hebben dit ook: vertakkingen van vertakkingen van vertakkingen. In de darmwand ziet men iets dergelijks: de plooien herhalen zich in de plooitjes op de darmcellen. Ook als men de hartslag over verschillende tijdspannen in grafiek zet, ziet men dezelfde figuur terug, de kleine en de grote variaties volgen het zelfde patroon.

Het lichaam zit vol fractals, het best onderzocht zijn die van de longen. Al in 1962 analyseerden onderzoekers de bouw van de longen en de diameters van de vertakkingen van de bronchiën, en deze bleken precies volgens het principe van de fractals gebouwd te zijn.

De hartslag heeft een fractal-achtig ritme, de krans(slag)aders hebben een fractal-structuur evenals de vezels van de hartkleppen, de vezelstructuur van de hartspiervezels en de bedrading van het Hiss-Purkinje systeem (het ‘zenuwstelsel van het hart’ dat de impulsen geleidt).
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
siger

Bericht door siger »

Interessant artikel, Joe Hn.
LordDragon
Bevlogen

Joe zeer zeker interessante insteek

maar
Een chaotische dynamiek in hartslag, zenuwstelsel en andere systemen geeft duidelijk functionele voordelen: zulke systemen worden door allerlei factoren beïnvloed en kunnen daar direct op reageren, zijn flexibel en kunnen zich aanpassen aan onvoorspelbare veranderingen. Bij ziekte treedt vaak verlies aan variatie op.
Ze heeft het over chaos, maar ze gebruikt "onvoorspelbaar" terwijl volgens mij "willekeurig" beter zou passen. Ook is de chaos theorie een klein onderdeel van de complexiteitstheorie, complexiteit is vooral gekoppeld aan het grens/rand gebied van chaos. Dan kan je misschien over voorspelbaar spreken wanneer een systeem een bepaalde stabiliteit heeft bereikt. Die diepere chaos, volledige instabiliteit is minder interessant, aangezien systemen dan van elkaar los koppelen. (geen onderlinge relaties meer onderhouden) Je kan daar dan ook weinig met complexe adaptieve systemen, gezien het ontbreken van onderliggende relaties kunnen ze bvb niet van elkaars bestaan profiteren.

Toch, de fractal insteek lijkt me interessant. Ik vraag me bvb af of ze iets te maken hebben met de boole netwerken en kaufman netwerken. Die vormen grafieken met spontaan opkomende geordende patronen, die bij herhaling wederkeren.

Ik zocht alvast een beetje meer informatie over fractalen, chaos komt wel aan bod, maar nu nog de juiste verbinding/verbanden leggen met complexiteit? (fractalen ook zelfordenend? )

http://www.kubrussel.ac.be/wsetew/fract ... tekst.html

http://www.stuif.com/fractals/

MVG, LD.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Een fractal moet je meer zien als een wiskundige vorm of een beschrijvend model. Zoals we de vorm van de aarde kunnen benaderen met een bol, kunnen we andere vormen die de natuur ons brengt benaderen met fractale vormen. Het geeft een hele andere dimensie aan het voorstellen van vormen. De overeenkomst tussen complexe systemen en fractale vormen is de willekeur of onvoorspelbaarheid ... hoe je het ook wilt noemen. Het zoeken naar een grens (zelfordening?) is een overeenkomst. Adaptieve complexe systemen zijn alleen op grenzen te vinden, net als de vormen van fractals eigenlijk een soort geprojecteerde grens is.

Lees hoofdstuk 5 van http://www.stuif.com/fractals/ eens door, en kijk dan eens naar de Mandelbrot fractal ;

De formule Afbeelding wordt in elk punt van een complex vlak berekend. De verzameling uitkomsten die niet naar oneindig schieten, omsluiten de vorm van de fractal. Inzoomen levert prachtige plaatjes op. Kijk je een stukje verder, dan vind je vormen die een beetje anders zijn. Hetzelfde voor in- en uitzoomen. De "hoofdvorm" is meerdere keren als variatie terug te vinden. De lijn die je in het 2 dimensionale vlak ziet, is dus eigenlijk de grens van de fractal. De figuur die je ziet is de omtrek; slechts 1 lijn. En daarin liggen de meest prachtige vormen. Van rond en glad tot zeer grillig en stekelig.

Om de echte grens te vinden, zou oneindig veel berekeningen nodig zijn. De vorm die je ziet is een benadering. Voor elke iteratie is de volgende kleur uit een gekozen kleurpallet genomen. Zo krijg je langs de randen die mooie overlopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met het programma Xaos ( http://wmi.math.u-szeged.hu/xaos/ ) kun je realtime in- en uitzoomen op verschillende fractale vormen.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Plaats reactie