Vitiligo schreef:
Als je zwaartekracht de naam "god" wil geven ga ik met je mee, maar dat is niet de god zoals hij in heilige boeken wordt voorgesteld maar een natuurwet waar letterlijk alles van af hangt, als er geen zwaartekracht was bestond er niets.
Precies.
Maar zoals ik al zoveel op dit forum heb gesteld, ik ben er niet zo voor het een naampje geven.
Daarmee wordt het zo menselijk, zo grijpbaar en dat IS het pertinent niet.
'God' is wat je het wilt noemen is van een heel, heel andere orde dan zoals wij erover denken en schrijven én vooral praten enz.. Zie bijbels, kerken, voorgangers, instituties enz.
Zover we kunnen kijken in de kosmos zien we elementen gevormd worden, zoals ijzer wat ons bloed dat mooie rode kleurtje geeft, ook de elementen via processen noodzakelijk voor het vormen van leven door zwaartekracht.
Ja, prachtig. Maar hoe zou dat komen?..
Leg zwaartekracht eens in door mensen te begrijpen termen uit en is dat een 'tool' of is het dat ALLES....?
En is het wel alleen zwaartekracht. enz.
Waar komen die natuurwetten vandaan? Wat is hier ...?? de mores? De matrix? De chaos...?
Wat als het allemaal weg zou zijn. Zou die oerkracht dan nog heersen? Ik denk van wel.
Daarom ben ik er van overtuigd dat wij niet alleen zijn
Ik ook. Al zouden we wel eens kunnen opkijken van wat er gevarieerd kan worden door ..... (noem het wat je wilt) ??
Als er een god zou zijn, had deze macht over de natuur en dat is niet zo
Nee, dat woord 'god' kan je wat mij betreft beter dus niet gebruiken.
En het woord 'macht' geef 'bezieldheid' aan. Daar twijfel ik sterk aan.
Het is duidelijk wél iets overkoepelends waardoor alles gaat zoals het gaat.
"Wij bestaan uit sterrenstof en tot sterrenstof zullen we wederkeren"
Ja, wij zouden niets/weinig van sterrenstof weten zonder wetenschap, het zou er zelfs niet zijn zonder de 'drive' waardoor alles gaat zoals het gaat.

En zo is voor mij dát cirkeltje rond.
Het een bevrucht het ander. In het kort: 'ze vullen elkaar aan'.
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **