relativiteit van Euclidisch vlakke ruimte in het universum

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MaartenV
Bevlogen

relativiteit van Euclidisch vlakke ruimte in het universum

Bericht door MaartenV »

We denken dat ons idee van Euclidisch vlakke ruimte overal hetzelfde is.
Volgens mij is dat niet zo.

Wat wij hier een kromme noemen, loopt misschien elders euclidisch en vlak omdat wij ons hier in een zwaartekrachtsveld bevinden. Het zwaartekrachtsveld van de aarde en van de zon 'krommen' onze ruimte immers. Heel onze melkweg, de lokale groep, clusters en superclusters 'krommen' onze ruimte (en onze tijd) immers.

Bijgevolg zullen wat wij hier 'kromme paden' noemen, in relatief lichtere velden Euclidische rechten zijn.

De verschillende (hypothetische) waarnemers in de verschillende velden hebben bijgevolg een particulier idee van een rechte, die elders gekromd loopt (in relatief sterkere zwaartekrachtsvelden).

Euclidische vlakke ruimte is in het universum dus relatief. Even relatief als verstreken tijd.

Wat wij bijvoorbeeld voor 'gravitational lensing' zien, zien andere waarnemers vanuit andere zwaartekrachtsvelden daarom niet noodzakelijk voor 'gravitational lensing' aan. Wat wij zien krommen, zien zij daarom niet (in dezelfde mate) krommen.

Het is dus niet dé ruimte die kromt, of dé ruimte die uitdijt. Het is mijn particulier idee van een rechte in mijn gravitatieveld dat ik elders zie krommen in een relatief zwaarder veld dan het mijne.

Stel dat ik mij in een zwaar veld x bevindt. En merk een even zwaar veld y dicht bij mij. Zal ik wat ik recht noem daar zien krommen? Neen, uiteraard niet. Want onze velden zijn gelijkwaardig qua sterkte. Wat recht is in het ene veld heet recht in het andere. Wat ik recht noem in veld x, loopt even recht in veld y, daar de velden even sterk/even licht zijn.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
axxyanus
Moderator

Re: relativiteit van Euclidisch vlakke ruimte in het univers

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: Wat wij hier een kromme noemen, loopt misschien elders euclidisch en vlak omdat wij ons hier in een zwaartekrachtsveld bevinden. Het zwaartekrachtsveld van de aarde en van de zon 'krommen' onze ruimte immers. Heel onze melkweg, de lokale groep, clusters en superclusters 'krommen' onze ruimte (en onze tijd) immers.
Ik vind dit een rare zin. Hoe kan wat hier (een kromme) is, elders zijn/lopen? Een kromme is of een abstract begrip en dan heeft het weinig zin om op een of andere manier over de zelfde kromme hier en elders te praten of je bedoelt de weg die een lichtstraal aflegt maar ook dat is een lichtstraal hier, niet een lichtstraal elders.

Het is IMO een erg verwarrende zin.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Re: relativiteit van Euclidisch vlakke ruimte in het univers

Bericht door MaartenV »

Ja, misschien moet ik het inderdaad concreter omschrijven. Een rechte lichtstraal loopt door een ander veld gekromd. Dus wat wij hier een rechte noemen, noemt elders daarom geen rechte. De Euclidisch vlakke ruimte is relatief.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Plaats reactie