Prof. dr. E.A.D.E. Carp
1895 - 1983.
Hoogleraar psychiatrie te Leiden 1930 - 1963.
en hoofd van het Leids ziekenhuis
Bepaald geen onbesproken blad als prive persoon ( maar laten we ons beperken tot zijn wetenchappelijke bijdragen )
Bekend als beginnend freudiaans psycho-analyticus die later definitief overging naar de school van Jung
...( noot )
Carp zou overigens freudiaans gezien ook al voordien een volstrekt onorthodox psycho-analyticus zijn geweest
Hield zich ook bezig met filosofie -->Carp wist veel van de antieke filosofie; had veel kennis van de fenomenologie en het existentialisme
( en Heidegger natuurlijk )en heeft op basis van de filosofie van Jaspers een nieuwe indeling van de psychiatrische ziektebeelden gemaakt;
verruilde vanuit een gelovige visie Freud voor Jung en leek een soort nederlandse Theilhard de Chardin te worden op smaak gebracht door de sausjes
van JUNG
E.A.D.E. Carp bekeerde zich - evenals vele fenomenologische- en existentialistische menswetenschappers - op jonge leeftijd tot het katholicisme.
In 1920 verwierf hij zijn diploma als arts, en hij promoveerde bij de in 1923 op het proefschrift: "het manische element in de paranoia".
Na een verblijf in München specialiseerde hij zich in de criminele psychopathologie.
Maar een belangrijk aandachtsveld bleek ook de neurose
Hij toonde zich een vruchtbaar auteur: tussen 1922 en 1967 verschenen van zijn hand meer dan tweehonderd publicaties, met als standaardwerken
de vierdelige (verschillende keren herdrukte) serie over neurosen en psychosen: Neurosen (Amsterdam 1932),
De psychopathieën (Amsterdam, 1934), Psychosen op exogene grondslag en geestelijke defecttoestanden (Amsterdam, 1937)
en Medische psychologie en pathopsychologie (Amsterdam 1947).
Verder nam hij het initiatief van de tiendelige psychotherapeutische reeks, waarvan hij er zeven voor zijn rekening nam.
Als opvolger van Jelgersma eiste hij zeer veel van zichzelf, maar ook van zijn omgeving.
Vele psychoanalytici vonden het een bezwaar dat Carp katholiek was;
als katholiek zou men___meenden ze ____ niet "objectief" analytisch kunnen denken.
Carp is als katholiek psychoanalyticus - zo blijkt uit empirisch-sociologisch onderzoek - een eenling, die buiten alle sociologische "netwerk-analyses"
van het moderne historisch onderzoek naar de rol van de katholieke intellectuelen in het Nederlands katholicisme valt:
ook de kring rond Nijmegen eist hem niet op ...
Hoe katholiek was nu Carp als wetenschapper, en hoe wetenschappelijk was Carp nu als katholiek?
Want daar draaide het al om, bij zijn aanname als opvolger van Jelgersma aan de Universiteit van Leiden,
en de vraag of men hem in de kring van Nijmegen had kunnen plaatsen.
Enkelen beweren dat ;
"Carp zich op latere leeftijd, net voor zijn emeritaat, heeft vergrepen aan homoseksuele contacten.
Om zo’n reden wíl niemand hem opeisen! En tóch is dit gezien de wetenschappelijke verdiensten onterecht. "
Maar
Hij onderscheidt zich wetenschappelijk niet wezenlijk van tijdgenoten, die bijvoorbeeld niet- katholiek waren ....
Buiten de fenomenologische uitgangspunten, zijn aandacht voor Jung en de begeleiding van een aristotelisch-thomistische proefschrift (van Terruwe)
blijft onduidelijk wat zijn "wetenschappelijke " bijdrage nu eigenlijk is
Hij behoort inderdaad ook tot de "antropologische psychiatrie " in de jaren twintig onstaan als tegenreactie tegen de (toendertijd ) gebruikelijke
benaderingen van de biomedische kortzichtigheid en haar barbaarse oplossingen , die opnieuw aandacht vroeg voor de patient als mens en niet als
proefkonijn van de laatste fysiologische en biomedische werhypotheses ...
Een goede "historische situering " van al deze richtingen en praktijken ( en de plaats van Prof. dr. E.A.D.E. Carp )is hier te vinden --->
http://www.lumc.nl/1080/archief/1999/19990219.html
Ondertussen is de psycho-analyse en zeker de jungiaanse school volledig gediskrediteerd geraakt
....( noot 1 ) en
blijkt
Carp slechts voort te leven als een historisch curiosum ( wetenschappelijk gezien dan )(
)
P.S.
Indien U nadere gegevens over ( of BIJ VOORKEUR links naar ) deze door U aangehaalde professor hebt ,
die relevant zijn voor de " HUIDIGE " stand
van kennis ---zou ik dat graag vernemen ... ( ik ga echter geen antiquariaten aflopen om de boeken van deze meneer te recupereren en uit te vlooien )
Met andere woorden ;
" wat staat er nog overeind van de
wetenschappelijke bijdragen van die professor , "
Geef nu eens in jouw eigen woorden weer wat deze professor verder nog voor interessants te vertellen heeft in verband met anti-wetenschap( in het bijzonder
anti-psychiatrie veronderstel ik ? ) wetenschapsleer en relevant is voor jouw kennis en standpunten daaromtrent ?
Noot
Ik hoef je toch niet te vertellen dat de toendertijd ( tweede helft vorige eeuw ) beoefende psycho-analyse volkomen is ontkracht als onwerkzaam
en niets ter zake doende behandelingsmethodes ?
Dat veel van de freud-"theorieen ", gewone aangebrande fruittaarten zijn ipv echte wetenschap
http://www.skepsis.nl/freud.html
" ...De psychoanalyse speelt in de moderne psychologie en psychotherapie een verwaarloosbare rol.
Freuds theorieën worden niet of nauwelijks nog gehanteerd, en de strenge voorselectie die een organisatie als de
Nederlandse Psychoanalytische Vereniging placht te hanteren garandeert dat slechts een zeer kleine minderheid van de mensen die vanwege
psychiatrische klachten behandeling nodig hebben, uiteindelijk op de divan belandt.
Freuds faam speelt zich vooral buiten het vakgebied af, in de populair-wetenschappelijke en literaire wereld.
En daar is ze hoofdzakelijk gebaseerd op gemeenplaatsen ... "
en ook nog Geerdt Magiels
: Het Brein. Honderd jaar na Freud.
Uitgeverij : EPO 1999
ISBN : 90 6445 154 0 ;
De laatste decennia zijn we meer te weten gekomen over de werking van de hersenen en het menselijke denken dan gedurende de tweeduizend jaar daarvoor.
De verklaring is eenvoudig: men is gaan meten.
De vooruitgang in de fysica, de genetica en het biomedisch onderzoek maakte dat onderzoek mogelijk.
Het heeft tot verrassende bevindingen geleid en elke dag komen er nog nieuwe bij.
Toch moeten we niet te hoog van de toren blazen.
De neurowetenschappen zijn misschien al veel te weten gekomen, maar het weegt nauwelijks op tegen de hoeveelheid onbeantwoorde vragen.
Die onzekerheid zit velen niet lekker.
Zij willen de waarheid, ook als die met een grote W geschreven wordt of slechts op de intuitie van een enkeling berust.
Dat verklaart wellicht de alomtegenwoordigheid van ideeen of hypothesen van Freud en zijn aanhangers.
Freud wilde de kloof tussen lichaam en geest dichten.
Hij wilde het gedrag van mensen verklaren.
En behalve een groot hypothesenbouwer was hij een handige schrijver en verhalenverteller.
Niet toevallig won hij een literaire prijs en geen wetenschappelijke prijs.
Zijn hypothesen zijn hypothesen gebleven.
Zijn experimentele toetsing bleef steken in ad hoc-rapportering.
Een onderbouwde en toetsbare theorie bleef uit.
Zijn therapievorm deed veel stof opwaaien maar zaagt weinig empirische planken.
Freud zelf nam een loopje nam met de "bewijs"-voeringen van zijn theorismen en speculaties
en
uitgerekend Carl Gustav Jung is door de mand gevallen als een van de ergste pseudo-wetenschappers ,oplichters , kwaks , en vroege voorlopers van
de huidige guru's en paradinges ...
http://www.skepsis.nl/jung.html
verder ( ter herinnering )
behoort Theilhardt de Chardin tot de meest obscure woordzwijmel en sjoemelaars van de vorige eeuw
Heidegger doet daar nauwelijks voor onder ....