Het kan je best een creepy gevoel geven indien je werkelijk wakker bent en je vervolgens staat te douchen. (droom ik nog of......?

Moderator: Moderators
Slaapwandelen in dit geval?Klikzoi schreef:Het kan je best een creepy gevoel geven indien je werkelijk wakker bent en je vervolgens staat te douchen. (droom ik nog of......?)
Zodra je beseft dat je droomt, is de volgende stap uit het verhaal stappen en iets raars zeggen, of zomaar ergens heen lopen, en je steeds realiseren dat alles nep is, niet echt. De clou is om na het bewustworden, actie te gaan ondernemen. Je hoeft namelijk nergens bang voor te zijn want het is toch niet echt. Je niet meer laten meeslepen door wat er gebeurt, maar zelf je lichaam aansturen. Het is een kwestie van oefenen.Klikzoi schreef:Ik vraag me af of je dromen daadwerkelijk doelbewust kunt sturen.
Laat dat "(of denken)" even weg.qualia schreef:Dat is een lastige. Wat is het verschil tussen dromen (of denken) dat je je bewust bent (van je droomtoestand) en het je eigenlijk echt bewust zijn?
Volgens mij kan dat niet, als dat gebeurt, droom je niet bewust. Zogauw je van jezelf bewust bent in de droom én weet dat je droomt, zit je aan jezelf vast volgens mij. Maar zeker weet ik het niet.qualia schreef: Ik vraag me af of ik mezelf nog een keer zo ver kan krijgen dat ik kan transformeren in een droom...in een boom, schildpad of wat dan ook. Iemand dat wel eens gedaan?
Dit herken ik ook, dat zijn misschien ook halflucide dromen te noemen. Je hebt door dat je jezelf de lucht in kunt stuwen, maar het lukt niet aldoor. Pas als je helemaal bewust in de droom zit - weten dat je droomt en weten de droom vast te houden en niet wakker te worden - kun je eindeloos jezelf de lucht instuwen, totdat de droom stopt. Dan is de droom een deel onderbewuste en een deel van jou, een beetje van maggi en een beetje van jezelf.qualia schreef: Maar ook vannacht merkte ik weer dat het voor mij echt wel moeilijk is de controle vast te houden, het zweven lukte me het ene moment prima en het volgende moment niet meer bijvoorbeeld. Zwaartekracht is altijd een bitch in mijn lucide dromen, niet onder controle te krijgen dat ding, het fluctueert als een zee
Dat lijkt voor mij toch anders. Ik blijf me bewust, ook als het me niet lukt de natuurwetten naar mijn hand te zetten (het lukt me overigens wel altijd bij andere mensen, ik kan ze gewoon vragen even te zweven en dat doen ze dan, dit zou ook kunnen werken voor klokkijken en voorlezen).Loekie1 schreef:Dit herken ik ook, dat zijn misschien ook halflucide dromen te noemen. Je hebt door dat je jezelf de lucht in kunt stuwen, maar het lukt niet aldoor. Pas als je helemaal bewust jezelf hebt 'gepositioneerd' in de droom - weten dat je droomt en weten de droom vast te houden en niet wakker te worden - kun je eindeloos jezelf de lucht instuwen, totdat de droom stopt
Dat licht aandoen (wat niet werkt) is voor mij dus juist de aanzet naar luciditeit.Loekie1 schreef:Ik denk dat dromen heel vaak stoppen zodra het licht wordt aangedaan, op de klok wordt gekeken, een tekst wordt gelezen e.d.
Ik vermoed dat het allemaal hetzelfde is; natuurwetten, zelfbeeld etc.. We zijn zo verknoopt met onze (wakkere) realiteit, dat we dat soort dingen maar moeizaam loslaten in een droom. Maar het lijkt me niet onmogelijk dat wel te doen.Loekie1 schreef:Volgens mij kan dat niet, als dat gebeurt, droom je niet bewust. Zogauw je van jezelf bewust bent in de droom én weet dat je droomt, zit je aan jezelf vast volgens mij. Maar zeker weet ik het niet.
Dat heb ik nooit gehad geloof ik, dus ik kan er niet zoveel zinnigs over zeggen. Ik ken wel het (lucide) terug in bed gaan liggen omdat ik wakker wil worden. Meestal zonder veel succes.Mariakat schreef:Dromen, dat je droomt lijkt me puur een droom.
Ja, je realiseert je op dat moment ook dat je de plekken schept waarheen je gaat. Je denkt 'ik ga naar het station' en voila, het station doemt op.Mariakat schreef:Hoe zit dat dan met de lucide dromen, dat je kunt vliegen en dan richting kunt bepalen waarheen je wil?