Meike stelt zich voor
Moderator: Moderators
Meike stelt zich voor
Dag allen,
Sinds enige tijd kom ik hier regelmatig om op het forum discussies te lezen. Ik vind er zeer leerzame en nuttige zaken tussen staan.
Iets over mijzelf:
Ik ben orthodox christelijk opgevoed. Naar reformatorische scholen gegaan, tweemaal per zondag naar de kerk... Toen ik een jaar of tien, elf was, kwam ik zeer geschokt thuis van school. Die dag was het bij godsdienst over de uitverkiezingsleer gegaan. Er waren mensen, zo vertelde de docent, die stonden in het 'Boek van het Lam' en zij zouden nooit meer uit dat boek verwijderd kunnen worden. Ook waren er mensen die er niet in stonden, en zij zouden er ook nooit meer in kunnen komen. Degenen die er in stonden, waren de uitverkorenen, degenen die er niet in stonden, de verworpenen.
Hierover heb ik mijn hoofd gebroken. Ik kon het niet geloven, en wilde het niet geloven. Ik ging in gesprek met de dominee en de pastoraal werker. En met andere gelovigen. Van die laatste groep waren er mensen die zeiden dat de uitverkiezingsleer niet waar was. Dit stelde mij dan weer eventjes gerust, maar nooit helemaal en voorgoed.
Ik sla een heleboel (godsdienstige) levenstijd en ervaringen over. Toen ik een jaar of veertien, vijftien was, raakte ik ervan overtuigd dat ik de onvergeeflijke zonde had gedaan. Ik droomde hier ook over, en was buiten mezelf van angst. Ik sliep niet meer, at niet meer en had de haren wel uit mijn hoofd willen trekken van angst. Mijn ouders probeerden mij wel gerust te stellen door te zeggen dat ik dat niet had gedaan, maar dat landde niet bij mij. (Achteraf denk ik dat dit een soort psychose was. Later in mijn leven zou ik er nog een krijgen.) Uiteindelijk kwam ik bij de psychiater terecht.
Om antwoorden op vragen te krijgen, zocht ik aanvankelijk nog steeds binnen het christelijk denk- en geloofskader. Ik heb ook eventjes theologie gestudeerd (maar moest daarmee stoppen omdat ik (weer) een psychose kreeg (had overigens niet direct iets met het geloof te maken).
Ik heb alle christelijke stromingen wel zo'n beetje aangehangen: van orthodox tot vrijzinnig, van pinksteren tot ultra-dispensationalistisch. Maar nergens kon ik uiteindelijk de hele waarheid vinden. Altijd bleven er zaken onopgelost voor mij. Ik ben dus ook verder gaan zoeken en ben mij uiteindelijk ook in de theosofie gaan verdiepen. Eventjes leek dat 'het' te zijn, maar al gauw ook weer niet. Zo bleef ik achter met een heleboel vragen.
Via een paar zoekwoorden (welke weet ik echt niet meer) kwam ik op de website van Freethinker terecht. Daar heb ik aardig wat artikelen en discussies doorgelezen. Ook kwam ik via deze site terecht op de site van 'Rereformed'. Aan hem ben ik de meeste dank verschuldigd. Hij heeft goed op een rijtje gezet wat er allemaal mis en kwalijk is met en aan het christelijk geloof. Dit toegevoegd aan mijn eigen reeds gevonden problemen, maakte dat ik het christelijk geloof als steeds minder plausibel ben gaan zien.
Een klein vraagje van mij op Freethinker over een onderwerp dat mij nog bezighield (maar in de ogen van velen belachelijk werd gevonden) heeft weer een hindernis kunnen wegnemen om vrij te gaan denken.
Ik vind het nog wel leuk om mij bezig te houden met de christelijke wereld. Met name de website http://www.goedgelovig.nl (een sarcastische kijk op de christelijke, met name charismatische wereld) vind ik wel grappig.
Misschien onderschatten niet-religieus opgevoede mensen de impact van godsdienst op een mensenleven. Het is echt niet gemakkelijk (althans voor mij) om een heel leven aan godsdienstige beïnvloeding zomaar even opzij te zetten en vrijdenker te worden. Dat is bij mij een heel proces geweest. Dus ik zou alle vrijdenkers willen oproepen om geduld te hebben met zoekende mensen en hen niet af te doen als belachelijke mensen.
Dit is in een notedop mijn verhaal. Ik zou nog veel meer kunnen vertellen over een leven in de orthodoxie, maar hier laat ik het maar even bij.
Groet,
Meike
Sinds enige tijd kom ik hier regelmatig om op het forum discussies te lezen. Ik vind er zeer leerzame en nuttige zaken tussen staan.
Iets over mijzelf:
Ik ben orthodox christelijk opgevoed. Naar reformatorische scholen gegaan, tweemaal per zondag naar de kerk... Toen ik een jaar of tien, elf was, kwam ik zeer geschokt thuis van school. Die dag was het bij godsdienst over de uitverkiezingsleer gegaan. Er waren mensen, zo vertelde de docent, die stonden in het 'Boek van het Lam' en zij zouden nooit meer uit dat boek verwijderd kunnen worden. Ook waren er mensen die er niet in stonden, en zij zouden er ook nooit meer in kunnen komen. Degenen die er in stonden, waren de uitverkorenen, degenen die er niet in stonden, de verworpenen.
Hierover heb ik mijn hoofd gebroken. Ik kon het niet geloven, en wilde het niet geloven. Ik ging in gesprek met de dominee en de pastoraal werker. En met andere gelovigen. Van die laatste groep waren er mensen die zeiden dat de uitverkiezingsleer niet waar was. Dit stelde mij dan weer eventjes gerust, maar nooit helemaal en voorgoed.
Ik sla een heleboel (godsdienstige) levenstijd en ervaringen over. Toen ik een jaar of veertien, vijftien was, raakte ik ervan overtuigd dat ik de onvergeeflijke zonde had gedaan. Ik droomde hier ook over, en was buiten mezelf van angst. Ik sliep niet meer, at niet meer en had de haren wel uit mijn hoofd willen trekken van angst. Mijn ouders probeerden mij wel gerust te stellen door te zeggen dat ik dat niet had gedaan, maar dat landde niet bij mij. (Achteraf denk ik dat dit een soort psychose was. Later in mijn leven zou ik er nog een krijgen.) Uiteindelijk kwam ik bij de psychiater terecht.
Om antwoorden op vragen te krijgen, zocht ik aanvankelijk nog steeds binnen het christelijk denk- en geloofskader. Ik heb ook eventjes theologie gestudeerd (maar moest daarmee stoppen omdat ik (weer) een psychose kreeg (had overigens niet direct iets met het geloof te maken).
Ik heb alle christelijke stromingen wel zo'n beetje aangehangen: van orthodox tot vrijzinnig, van pinksteren tot ultra-dispensationalistisch. Maar nergens kon ik uiteindelijk de hele waarheid vinden. Altijd bleven er zaken onopgelost voor mij. Ik ben dus ook verder gaan zoeken en ben mij uiteindelijk ook in de theosofie gaan verdiepen. Eventjes leek dat 'het' te zijn, maar al gauw ook weer niet. Zo bleef ik achter met een heleboel vragen.
Via een paar zoekwoorden (welke weet ik echt niet meer) kwam ik op de website van Freethinker terecht. Daar heb ik aardig wat artikelen en discussies doorgelezen. Ook kwam ik via deze site terecht op de site van 'Rereformed'. Aan hem ben ik de meeste dank verschuldigd. Hij heeft goed op een rijtje gezet wat er allemaal mis en kwalijk is met en aan het christelijk geloof. Dit toegevoegd aan mijn eigen reeds gevonden problemen, maakte dat ik het christelijk geloof als steeds minder plausibel ben gaan zien.
Een klein vraagje van mij op Freethinker over een onderwerp dat mij nog bezighield (maar in de ogen van velen belachelijk werd gevonden) heeft weer een hindernis kunnen wegnemen om vrij te gaan denken.
Ik vind het nog wel leuk om mij bezig te houden met de christelijke wereld. Met name de website http://www.goedgelovig.nl (een sarcastische kijk op de christelijke, met name charismatische wereld) vind ik wel grappig.
Misschien onderschatten niet-religieus opgevoede mensen de impact van godsdienst op een mensenleven. Het is echt niet gemakkelijk (althans voor mij) om een heel leven aan godsdienstige beïnvloeding zomaar even opzij te zetten en vrijdenker te worden. Dat is bij mij een heel proces geweest. Dus ik zou alle vrijdenkers willen oproepen om geduld te hebben met zoekende mensen en hen niet af te doen als belachelijke mensen.
Dit is in een notedop mijn verhaal. Ik zou nog veel meer kunnen vertellen over een leven in de orthodoxie, maar hier laat ik het maar even bij.
Groet,
Meike
-
Jinny
Re: Meike stelt zich voor
Hoi Meike, excuus indien ik de indruk heb gewekt dat je vraag belachelijk was.
Hooguit kreeg ik de indruk dat je het linkje niet had gelezen.
Hier op FT komen de meest bizarre malloten voorbij, en de meeste posten alleen maar zonder te lezen.
Dan kan iemand wel eens anders reageren indien de indruk bestaat dat het linkje met relevante info terzijde wordt geschoven.
Welkom iig.
Hooguit kreeg ik de indruk dat je het linkje niet had gelezen.
Hier op FT komen de meest bizarre malloten voorbij, en de meeste posten alleen maar zonder te lezen.
Dan kan iemand wel eens anders reageren indien de indruk bestaat dat het linkje met relevante info terzijde wordt geschoven.
Welkom iig.
Ja, Jin, ik had inderdaad niet laten weten dat ik je link gelezen had, maar ik had 'm wel degelijk al snel gelezen. Maar de berichten gingen zo snel en aangezien het mijn eerste stappen waren op het Freethinkerforum, moest ik even alle zeilen bijzetten om alles (ook qua quotes e.d.) te kunnen beantwoorden.Dan kan iemand wel eens anders reageren indien de indruk bestaat dat het linkje met relevante info terzijde wordt geschoven.
Welkom Meike. 
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Welkom Meike,
Ik ben net als jij gereformeerd opgevoed, en ook bij mij duurde het even voor ik het weer kwijt was. Afhankelijk van je definitie 12 tot 20 jaar of zo. Als je recent van je geloof af bent gedonderd, dan wens ik je bij deze sterkte. In tegenstelling tot populair christelijk bijgeloof is het verlies van geloof geen feest van seks, drugs en rock 'n roll, maar eerder een proces van jezelf herdefiniëren. Het heeft goede kanten en slechte kanten, maar je komt er meestal beter uit.
Ik ben net als jij gereformeerd opgevoed, en ook bij mij duurde het even voor ik het weer kwijt was. Afhankelijk van je definitie 12 tot 20 jaar of zo. Als je recent van je geloof af bent gedonderd, dan wens ik je bij deze sterkte. In tegenstelling tot populair christelijk bijgeloof is het verlies van geloof geen feest van seks, drugs en rock 'n roll, maar eerder een proces van jezelf herdefiniëren. Het heeft goede kanten en slechte kanten, maar je komt er meestal beter uit.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
-
a.r.
Hallo en welkom Meike
,
Ik voel diepe bewondering voor de innerlijke strijd die je gevoerd hebt en deels nog steeds voert en hoewel ik niet gereageerd heb op je vraag begrijp die reactie's wel. Er zijn hier al vele vogels met de meest vreemde pluimage voorbij gekomen en het roept bij de mensen die hier al langer meelopen en/of zoals ik, nooit bewust, of pas later met religie zijn geconfronteerd, met enige regelmaat een wanhopig gevoel op en tezelfdertijd een cynische humor en spot ter overleving van wát religie met alle mensen doet.
Ik voel diepe bewondering voor de innerlijke strijd die je gevoerd hebt en deels nog steeds voert en hoewel ik niet gereageerd heb op je vraag begrijp die reactie's wel. Er zijn hier al vele vogels met de meest vreemde pluimage voorbij gekomen en het roept bij de mensen die hier al langer meelopen en/of zoals ik, nooit bewust, of pas later met religie zijn geconfronteerd, met enige regelmaat een wanhopig gevoel op en tezelfdertijd een cynische humor en spot ter overleving van wát religie met alle mensen doet.
-
Destinesia
Welkom Meike! Ik ben ook een afvallige die eveneens heel blij is met de website van Rereformed. Het blijft een beetje jammer dat hij op FT niet erg actief meer is. Ik ben van mijn 26'ste tot mijn 40'ste "evangelisch christen" geweest. Ja ja, als volwassene tot bekering gekomen. Vraag niet hoe ik mezelf dat kunstje heb geflikt. Ik ben er nog van onder de indruk hoe ik die prestatie geleverd heb mezelf zo te bedriegen. Drie jaar geleden heb ik alles aan de kant geschoven. Bijbelse Profetie is ook mijn achillespees. Het zeurt nog steeds bij mij tussen mijn oren. Het is zo lang een pilaar geweest waarop mijn geloof "waarheid" bleef. De tekenen der tijden. De 'voorspelde gebeurtenissen' in Israel. Ik moet er nog steeds een keer goed mee aan de slag. Ik hoop van je te leren hier. En ik hoop jij van mij.
Van harte welkom, Meike! Ik hoop dat je je weg kunt vinden.
Heel herkenbaar. Daar heb ik vanaf mijn dertiende twee jaar mee rondgelopen. Geen pretje. Op mijn vijftiende liet ik me dopen en verdween het eindelijk als sneeuw voor de zon, maar toen begonnen andere zaken te spelen waardoor de doop ook aan betekenis verloor en ik mijn weg uiteindelijk zonder het christelijk geloof vervolgde.Meike schreef:Toen ik een jaar of veertien, vijftien was, raakte ik ervan overtuigd dat ik de onvergeeflijke zonde had gedaan.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Ja, dat is goed mogelijk en zelfs waarschijnlijk, dat je er beter uit komt. Ik ben erg in de war geweest van het geloof en het heeft me een heleboel hoofdbrekens en depressieve episoden gekost. In die tijd hield ik mezelf op de been met teksten van Huub Oosterhuis. De kwaal met de kwaal bestrijden, dus...Marinus schreef: In tegenstelling tot populair christelijk bijgeloof is het verlies van geloof geen feest van seks, drugs en rock 'n roll, maar eerder een proces van jezelf herdefiniëren. Het heeft goede kanten en slechte kanten, maar je komt er meestal beter uit.
Nu heb ik het idee dat ik inderdaad wat vrijer aan het worden ben. Ook naar andere mensen toe. Vroeger (= nog niet zo heel lang geleden) had ik toch altijd meer het idee dat andere mensen het bij het verkeerde eind hadden, en dat ik de mensen moest be-evangeliseren. Dat kost aardig wat energie. Ik deed het wel nauwelijks of nooit, maar toch had je steeds het gevoel dat je dat wel zou moeten doen. Heel vermoeiend.
Hoi Destinesia,Destinesia schreef:Welkom Meike! Ik ben ook een afvallige die eveneens heel blij is met de website van Rereformed. Het blijft een beetje jammer dat hij op FT niet erg actief meer is. Ik ben van mijn 26'ste tot mijn 40'ste "evangelisch christen" geweest. Ja ja, als volwassene tot bekering gekomen. Vraag niet hoe ik mezelf dat kunstje heb geflikt. Ik ben er nog van onder de indruk hoe ik die prestatie geleverd heb mezelf zo te bedriegen. Drie jaar geleden heb ik alles aan de kant geschoven. Bijbelse Profetie is ook mijn achillespees. Het zeurt nog steeds bij mij tussen mijn oren. Het is zo lang een pilaar geweest waarop mijn geloof "waarheid" bleef. De tekenen der tijden. De 'voorspelde gebeurtenissen' in Israel. Ik moet er nog steeds een keer goed mee aan de slag. Ik hoop van je te leren hier. En ik hoop jij van mij.
Dank voor je reactie. Ben je soms via 'vriendschapsevangelisatie' tot bekering gekomen? Of via een happening in je stad? Was je als kind niet christelijk opgevoed?
Dat van de bijbelse profetie herken ik wel. Bij mij is dat ook één van de redenen waarom ik nog lange tijd gelovig ben gebleven en steeds weer gelovig werd (als ik er weer eventjes vanaf was). Bijvoorbeeld dat verhaal over die streepjescodes... Ik had het ergens gelezen, gecheckt, en het leek te kloppen. Dan blijft zo'n mededeling inderdaad (iig in mijn geval) in je hoofd rondspoken. Ik had nooit naar kritiek op deze visie gezocht. Nu kreeg ik die op een presenteerblaadje aangereikt en kon ik deze mythe weer uit mijn hoofd zetten. Zo had ik ook ergens gelezen dat vóór het EU-gebouw in Brussel een beeld staat van een vrouw op een beest (vgl. Openbaring). Dat schokte mij wel toen ik het las en dat is ook in mijn hoofd gebleven, en ook dat had ik eerlijk gezegd nooit vanuit een ander gezichtspunt bezien. Vanmiddag heb ik dat even gecheckt en blijkt het om de Grieks-mythologische Europa te gaan die op een stier zit. Valt ook al weer mee, dus... Nu nog even ergens iets opzoeken over het EU-gebouw in Straatsburg, dat volgens bronnen gebouwd is naar het voorbeeld van de toren van Babel van Pieter Breughel (en waarbij de EU dus staat voor de duivelse nieuwe wereldregering die tegen God in opstand zal komen).
Ik zal jouw voorstelverhaal eens opzoeken en lezen, Destinesia!
Groetjes,
Meike
Meike als je dat al in de peiling hebt, dan kan je niet meer stoppen ook.Meike schreef:In die tijd hield ik mezelf op de been met teksten van Huub Oosterhuis. De kwaal met de kwaal bestrijden, dus...
Nu heb ik het idee dat ik inderdaad wat vrijer aan het worden ben.
Succes en enige taaiheid daarbij,
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
-
Jinny
Meike, de werkelijkheid is vaak meer bizar dan de sprookjes.
Ongeïnformeerdheid is de sleutel tot beïnvloeding.
Blijf zelf denken en jezelf informeren.
Ongeïnformeerdheid is de sleutel tot beïnvloeding.
Blijf zelf denken en jezelf informeren.
Nee, beslist niet. Ik was toen de gedachte mij besprong met mijn ouders op vakantie in Duitsland. En enige tijd daarvoor had ik 'Pilgrim's Progress' (Christenreize) van John Bunyan gelezen. Daarin wordt ook gesproken over iemand die de zonde tegen de Heilige Geest had gedaan. Hij zat in dat symbolische verhaal in een kooi aan een ketting (ofzo) en had dus maar heel beperkte beweegruimte. Toen ik in Duitsland was, nabij Heidelberg (!), gingen we naar een gierenshow kijken. Die gieren bleven ook aan de ketting, terwijl ze wel enige beweegruimte hadden. Ik zag dat weer als een soort 'teken' en werd er hondsberoerd van. Ook had ik in die tijd allerlei godslasterlijke gedachten die ik niet kon stoppen.CXT schreef:Heel herkenbaar. Daar heb ik vanaf mijn dertiende twee jaar mee rondgelopen. Geen pretje.
Wat een ellende was dat allemaal.
.Meike schreef: Ook had ik in die tijd allerlei godslasterlijke gedachten die ik niet kon stoppen.
Wat een ellende was dat allemaal.
Hallo Meike en welkom hier ! Wat je hierboven beschrijft is een herkenbaar fenomeen.
Dat is obsessieve dwangstoornis (waar we allemaal wel eens 'last' van hebben). Echter o.a. door extreme angst kan het obsessief worden. Je gedraagt je dan dus andersom...
Ik dacht altijd aan een stukje uit de bijbel : 'Wie zichzelf overwint, is sterker dan degene die een stad inneemt'
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Hoi Meike! Welkom! Ook bij mij is de site van Rereformed de definitieve dood van mijn geloof geworden! Ik wens je veel succes en sterkte! Hoe gaat je familie hier trouwens mee om?
@ Destinesia, inderdaad erg jammer dat Rereformed hier zo weinig meer komt.
@ Destinesia, inderdaad erg jammer dat Rereformed hier zo weinig meer komt.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱