uniek lichaam-geest-organisme stelt zich voor

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Gesloten
bonifacius
Diehard

uniek lichaam-geest-organisme stelt zich voor

Bericht door bonifacius »

Even voorstellen, ben een lichaam-geest-organisme met de naam bonifacius door zijn ouders gegeven. :-)
Ben op dit forum terecht gekomen dankzij moderator Rereformed en zijn unieke maar niet meer onderhouden website 'volwassen geloof' sinds zijn boek verschenen is.

Mijn interessen ligt dus o.a. in het wezen van de mens en al wat daar mee te maken heeft, maar met de nadruk op denkvermogen en het fantastische vermogen van de mens om zich in illusies (lees: spirituele geloofs-overtuigingen) in te kapselen.
Ben een zoeker dus naar waarheid. Heb intussen al wel sinds een 10 jaar ingezien dat DE waarheid niet bestaat en neem aan (geloof) dat alles een concept is. Vooral als het over 'spirituele' kwesties gaat, met name de kwestie god... :-)
Zo ben ik dan al googlend vorige week op de website 'volwassen geloof' terecht gekomen en van het éne kwam vandaag het andere: forum-lid worden van deze site.

Okay, mijn eerste link maar al: Vraag-antwoord video-Transcript aan / door Karen Armstrong:
Who or what is God? http://bigthink.com/videos/what-is-god-2-2" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet toevallig dat die video-clip mij zeer aanspreekt vandaag, want halverwege verwijst ze naar 'ancient' India.
Niet dat ik een flower-power-hippie ben geweest die de mosterd in India is gaan zoeken, wel ben ik daar 10 jaar geleden door bijeenkomsten-discussies te volgen in nondualism ( https://en.wikipedia.org/wiki/Nondualism" onclick="window.open(this.href);return false; ) tot het inzicht gekomen dat de avond-school filosofie die ik nog 15 jaar eerder heb gevolgd in België tot dezelfde conclusie leidde, maar toen nog niet doordrong. :-) Namelijk: er is geen éne waarheid. :wink:

Zo, dat wat het dan in deze rubriek.
mvg.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Jagang
Ontoombaar

Re: uniek lichaam-geest-organisme stelt zich voor

Bericht door Jagang »

Welkom.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
bonifacius
Diehard

merci!

je onderschrift bezorgde me al lachbuien.
Wou het al meteen emailen naar mijn jog-maat-inval-priester maar heb al genoeg aan de man gerammeld.
Hij is het er al mee eens dat god 'niets en alles' is.
Zo erger ik me al minder aan de arrogante houding van Christenen met hun dogma dat Jezus de enige zoon ter wereld van god is.
Voor mij is Jezus dan natuurlijk de enige zoon van niets - voor mijn gelovige jog-maat natuurlijk de enige zoon van alles.
kwestie van eerlijk delen.
:-)
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Bonifacius,

Iets is alles en niks is een absoluut nul. Niks. Je bent je vader's zoon. Enige speling die je hebt is het verkeerd interpreteren van de vader en dus een vals gegeven. Dit zou zomaar eens kunnen kloppen in het geval van Jezus.

Welkom.
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
bonifacius
Diehard

sytze schreef:Bonifacius,

Iets is alles en niks is een absoluut nul..
Zeer 'intelligente' opmerking. Het tweede kan ik nog volgen, dat niks absoluut nu is, maar dat iets alles is, ja, ik bedoel nee, daar kan ik niet bij. Heb ik een te laag IQ voor.

Maar intussen zul je men andere post al gelezen hebben in mijn 'Afrikaans - christelijk geloof draadje' en weet je al hoe je opmerkingen bij mij overkomen, en dat ik daar geschreven heb niet meer naar deze site komen, inderdaad, omdat ik me niet welkom voel door jou, al zeg je dat wel, maar ik voel me beleerd door jou en onbenullig door jou.

Sowieso zijn mijn verwachtingen dat jij niet de enige hoog begaafde denker / filosoof hier bent, dus laat ik het hier maar bij. Ik kan natuurlijk de pech hebben het 'zwaarste geval' (nee, daar heb ik geen onderlegde doordachte bewijzen voor, da's maar een gevoel, een emotie, totaal irrationeel) van het gezelschap meteen over me heen gekregen hebben als vuurdoop onder de heren vrijdenkers, maar daar bedank ik dan al meteen voor.
Mij zie je hier niet meer. Dank zij jou.
'Hoogachtend' en met de nederigste buigingen groet ik u en zeg u hiermede en het forum vaarwel.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Bonifacius,

Ik denk dat de reden van het door jou aangekondigde vertrek meer aan jou kant ligt als het mijne, maar dit is maar een gevoel. Ik ben totaal niet van "hoog niveau". Ik ben bereid alles stap voor stap uit te leggen. Ik doe dit in eerste instantie niet simpelweg omdat als je me nu al zou begrijpen het onzinnig zou zijn om nog verder uitleg te geven. Een reactie in die situatie van jou zou kunnen zijn: Ach ach, dat begreep ik echt al lang! En dan had ik voor niks erg veel tijd uitgetrokken voor het schrijven van een stuk.

Ik vind het niet aardig om dit in mijn schoenen te schuiven. Je kunt ook gewoon vragen wat ik bedoel. Als je het er vervolgens niet mee eens bent kunnen we er een discussie over hebben op het jou aangegeven gewenste niveau qua taalgebruik of whatever. Zo kunnen we van elkaar leren. Ik wou je graag even uitleggen wat er verwacht werd van dit forum, dat leek me wel zo fair.

Voor een knusse huiskamer hebben we de babbelbox, niks mis mee. Voor de serieuze onderwerpen zitten we hier, vandaar mijn opmerkingen.

Ik sta overigens nog steeds open voor een discussie :) Ik hoor het wel.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom Bonifacius. Ik leerde op de lagere school al dat Bonifacius beroemd is (ik zat op een School met den Bijbel). :wink:

Ik merk op dat jij en Sytze nog niet begrijpen dat voor God alles mogelijk is. Tegelijkertijd niets en alles zijn is voor Hem een peuleschil, net als eeuwig bestaan voordat dat Hij op het idee komt de tijd uit te vinden. Ik heb het altijd gezegd: God is de meest hippe verschijning die je maar kan bedenken! Vandaar zijn populariteit.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

bonifacius schreef:Mij zie je hier niet meer. Dank zij jou.
'Hoogachtend' en met de nederigste buigingen groet ik u en zeg u hiermede en het forum vaarwel.
Vaarwel, Bonifacius. Misschien een wijs besluit. Op een discussieforum moet je leren met een helehoop verschillende mensen om te gaan. Ben je niet zo'n persoon, en schiet er gemakkelijk iets in je verkeerde keelgat, dan kun je er beter niet aan beginnen.
Born OK the first time
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Och, jemig.. Een bliksembezoek.
Zo zie je ze niet snel.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
bonifacius
Diehard

@Reformed: op jou wil ik nog reageren omdat ik veel geleerd heb van je website volwassen geloof over heel dat bijbelgedoe en een sympathiek babbeltje in email gehad hen.

Ik ben al 10 jaar zeer actief op diverse discussie / support forum voor Mac -computers, op motor adventure fora, ben dj van beroep al 20 jaar, niet gewone DJ in die of die éénzijdige stijl, maar trouwfeesten en firma DJ in dure feestzalen. Heb vanop men reizen verschillende vrienden overgehouden uit verschillende culturen en geloven.
Dus ik denk wel dat ik enige flexibiliteit heb (van huis uit - of verworven) in het omgaan met heel verschillende mensen.

Misschien kan jij is even uitleggen aan de heer sytze dat het jouw idee was mijn enquete hier te posten.
Waar ben ik in de fout gegaan? dat ik meteen deze vier regels voorgeschreven kreeg:

1) Een duidelijke stelling + argumenten voor deze stelling.
2) Je moet nadenken voordat je iets schrijft.
3) Doe onderzoek voordat je iets schrijft.
4) Gebruik dit forum niet als spreekbuis. Dit zie ik als een belediging aan o.a. mijn adres.

Heb ik soms gepost op het verkeerde forum onder deel?
Mijn excuses dan, maar dan zeg je dat niet op die manier. Dan verplaats je het topic van een newbee en je meld er eventueel nog bij dat je dat als moderator gedaan hebt ter info. of je laat het staan en ziet het door de vingers voor één keer.

Zoals ik in mijn reply schreef in het andere draadje, maar die blijkbaar niet door de censuur gekomen is, want ik zie het niet meer, komen zijn 4 punten enorm belerend over.
De grote olifant, heerser van bos, die de kleine 'verloren' gelopen muis is even de regels voorleest: duidelijke stelling, argumenten, eerst nadenken, forum niet als spreekbuis te gebruiken (of ik verpletter).

Dacht hier bij vrijdenkers terechtgekomen te zijn maar ik ben eerder bij de vertoornde god uit het oude testament terecht gekomen!!! :lol:

Dus nee, dank u. Er is me aangeraden door mij gelovige vrienden daar maar niet te veel in te lezen. Ik heb het dan toch gedaan op jouw website, maar dat was genoeg. Op een forum (gewijd aan vrijdenkers dan nog) moet ik niet het gevoel krijgen van een straffende god uit 'de hemelen' onverwachts over me heen te krijgen.

grts
Laatst gewijzigd door bonifacius op 05 mei 2014 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.
bonifacius
Diehard

Jagang schreef:Och, jemig.. Een bliksembezoek.
Zo zie je ze niet snel.
Kan gebeuren hé.
Jou nog nooit overkomen dat iemand die jij sympathiek vind overkomen en je uitnodigt om je verhaal in zijn kroeg te doen dat je enthousiast meegaat maar dan de indruk krijgt dat precies toch niet een plek is waar jij je thuis voelt?
Kan natuurlijk zijn dat je moet wennen aan de eerste die je te woord staat en je schrikt van de overkomsten met wat - op dit forum dan toch niet off-topic is - het oude testament. Enige verschil is dat ze zich toen (of die ene) zich diep gelovig noemt en dan anno 2014 diezelfde is geïncarneerd als vrijdenker.
Maar mogelijk beeld je je dit allemaal is en heb je misschien wel teveel het oude testament onderzocht zoals ik.
Heb je er van gedroomd en lijkt dit nu in je waakbewustzijn doorgekomen te zijn.

Kan natuurlijk allemaal, 'gods wegen zijn ondoorgrondelijk'.
Bezie me door deze laatste cursieve tussen haakjes uitspraak niet als een verdekte 'gelovige' want dat ben ik helemaal niet. Maar misschien ben ik niet helemaal genoeg 'vrijdenkend' naar de normen van dit forum. Dat zou wel is kunnen. Ik noem mezelf niet een atheïst, noch agnost, zou bijna zeggen eerder vrijdenker, maar de eerste indruk die ik hier kreeg van de eerste die me tegemoet kwam deed me dan weer concluderen dat ik die mentaliteit dan toch ook weer niet heb.

Of zou het verschil tussen Belg en Nederlander meespelen? Kan ook. In mijn Belgen land ervaren we nederlanders nogal is zeer direct voor de raap, knal boem; gegroet buurman, ik kom een kopje koffie drinken, wat heb je in huis? Wij Belgen ervaren dit op het randje van onbeschoft. Ligt natuurlijk aan ons, we zijn ook zo introvert. u biedt mij een kopje koffie aan buurman, bij u thuis? Nee, nee buurman, voor mij hoeft dat niet, doe geen moeite. Wij denken dus te veel na dat we de andere niet tot last zijn of gaan kwetsen.

Of, ik ben toch eerder 'spiritueel' ingesteld. Nee jongens, me niet afschieten! [-X :wink:
ik bedoel maar, nu ja, ik ben niet zo rad van tong en kom er nog maar voor uit. Ik ben een 'gelovige' in o.a. Eckhart Tolle. Sta me toe twee youtube links van hem te plaatsen. Als die, hij hier aanvaard wordt als vrijdenkend genoeg (laat het me weten) durf ik misschien toch nog is mijn pootje in deze freethinkers forum-kroeg te zetten.
1) Spirituality vs Religion ~ Eckhart Tolle - https://www.youtube.com/watch?v=e8LuFUJvcOU" onclick="window.open(this.href);return false;
2) Eckhart Tolle Interview - With Oprah - The Power Of Now - https://www.youtube.com/watch?v=dETVY6weCpA" onclick="window.open(this.href);return false;
grts
Rereformed
Moderator
Contacteer:

bonifacius schreef:Dacht hier bij vrijdenkers terechtgekomen te zijn maar ik ben eerder bij de vertoornde god uit het oude testament terecht gekomen!!! :lol:

Dus nee, dank u. Er is me aangeraden door mij gelovige vrienden daar maar niet te veel in te lezen. Ik heb het dan toch gedaan op jouw website, maar dat was genoeg. Op een forum moet ik niet het gevoel krijgen van een straffende god uit 'de hemelen' onverwachts over me heen te krijgen.

grts
Ik begreep eerst niet waar je je over opwond en denk dat Jagang ook reageert op wat hij enkel in dit topic leest. Maar ik begrijp nu dat het te maken heeft met opmerkingen van een andere forummer op twee andere topics die je aanmaakte.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=13657" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 46&t=13658" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kan weinig anders dan het gelijk aan jouw zijde te geven. Dit forum heeft een veel vriendelijker gezicht nodig. Een nieuwkomer moet worden gerespecteerd en in waarde worden gehouden, en in eerste instantie als een aanwinst worden gezien. Je topics waren interessant en er kan goed op verder gediscussieerd worden. Voor één topic had je een hoop werk gedaan om het op te schrijven.
Als reactie hierop meteen het gevoel te krijgen dat je in de DDR bent aangeland is wel heel sneu. Het is iets waarvan ik hoop dat het de ogen opent van de mensen die hier de koers en politiek bepalen. Ik heb recentelijk voorstellen gedaan om dit forum op een andere manier te laten draaien. Ik kan je verzekeren dat dit voorval nog verder besproken zal worden. Ik hoop ook dat je dit forum nog een tweede kans geeft.
Born OK the first time
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bonifacius, probeer het nog eens. :)
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Welkom,

Ik heb wel in Harlingen gewoond maar ben geen Fries :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Welkom,

Ik woon ook niet meer in Friesland, maar ben wel Fries. Weest op uw hoede. :D
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gesloten