Ik ben een rationeel ingesteld persoon. Ik hou erg van de wetenschap en volg op de universiteit met plezier een wetenschappelijke studie. Maar... ik ben ook (vrij streng) christelijk opgevoed. Ik zat altijd al vaak aan het geloof te twijfelen, zelfs als klein kind al. Vaak zegt mijn gevoel dat God bestaat. Ik heb het gevoel dat God naar me luistert als ik bid. Ik heb zeker religieuze ervaringen gehad.
Maar mijn verstand zegt iets anders. Na lang nadenken kan ik niet anders concluderen dat de christelijke God zeer waarschijnlijk niet bestaat. Het probleem is nu dat mijn gevoel en verstand met elkaar in conflict zijn. Ik besef dat het gevoel verraderlijk is en dat religieuze ervaringen waarschijnlijk een illusie zijn. Ik leg meer waarde in mijn verstand.
Bijkomend probleem is dat mijn gehele familie christelijk is. Ze zouden bijna doodgaan van verdriet als ik zou zeggen dat ik niet meer geloof. Dat leed wil ik hen graag besparen. Daarom ben ik nu niet van plan mijn mond open te doen.
Daarnaast ben ik zelf ook slachtoffer van indoctrinatie en hersenspoeling. Ik denk bijvoorbeeld wel eens: Wat als het nou allemaal wel waar zou zijn? Dan zal ik branden in de hel als ik volhoud in ongeloof! Ik snap dat dit heel dom klinkt voor iemand die niet is opgegroeid met geloof, maar voor mij is dit wel de realiteit.
Tevens heeft het geloof ook hele goede dingen. De christelijke normen en waarden bijvoorbeeld spreken mij zeer aan. Aan de andere kant ben ik geschokt als ik zie hoe kleine kinderen verplicht elke dag in de klas psalmen moeten zingen (reformatorische basisschool).
Voor de rest ben ik heel gelukkig, haha

Hebben jullie misschien tips voor mij?
Bedankt alvast