ik ben Arjen2015

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: ik ben Arjen2015

Bericht door Maria »

Fijn deze feedback.
Dat is waarom we doorgaan :!:

Ik hoop dat je ook op je verdere pad af en toe van je laat horen.

NB. Ik heb de titel even veranderd.
Dat werd tijd. :wink:

Edit:
Nu ik opnieuw je naam onder de loep nam, realiseerde ik me wat misschien 2015 inhoudt.
Een nieuw begin, een wedergeboorte?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Maria schreef:Fijn deze feedback.
Dat is waarom we doorgaan :!:

Ik hoop dat je ook op je verdere pad af en toe van je laat horen.

NB. Ik heb de titel even veranderd.
Dat werd tijd. :wink:

Edit:
Nu ik opnieuw je naam onder de loep nam, realiseerde ik me wat misschien 2015 inhoudt.
Een nieuw begin, een wedergeboorte?
wedergeboorte..ja ..soms voel ik alsof ik vele levens heb gehad ...alleen al in dit leven ;) 1970-heden...;)
elke periode wordt er weer een stukje toegevoegd aan wie ik ben , mijn plaatje en ja 2015 is na een moeilijk periode van een aantal jaar een afsluiting , overgang naar een nieuwe periode... , het schilderij wordt groter en mooier en verandert langzaam het hele plaatje ..ben zo benieuwd hoe het zich ontwikkelt...dacht altijd precies te weten hoe mijn plaatje zou zijn maar voel me nu soms als een buitenstaander die zichzelf observeert en benieuwd is naar hoe ik ontwikkel...

Graag gedaan hoor! Is prima hoor, ik ben Arjen. het is een gewoonte om een login aan te maken met het jaartal. zo was er al david2008 david2011 david2012 davidt2014 etc... het losmakingsproces is natuurlijk al een aantal jaren geleden ingezet, alleen dit jaar heb ik weer aan iedereen laten weten arjen genoemd te willen worden.....nu nog mijn werk.....alles moet gewijzigd ;) visite kaartjes, emails.. en al mijn werk contacten zullen wel raar opkijken...maar het helpt me wel in mijn nieuwe koers...

ja ik blijf zeker hier mensen bemoedigen en af en toe lezen...maar merk dat ik minder snel geneigd ben op de site te zitten....en wil toch even aangeven dat ik jullie site TOP vind.
Martim Cymbron -
Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B »

Respect voor jou, Arjen!
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Inge B schreef:Respect voor jou, Arjen!

Bedankt! wie weet komen we elkaar ooit nog eens tegen....
Martim Cymbron -
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Ik heb het trouwens nu onomwonden en niets aan duidelijkheid te wensen over gelaten, aan me me moeder vertelt en later een brief geschreven ,waarom ik niet meer geloof en zelfs tegen het christelijk geloof ben, na een opmerking dat ik mijn zoon het geloof niet moet onthouden. Volgende week ga ik er wat meer erover praten maar het is een enorm gevoelig en pijnlijk onderwerp voor haar. Het maakt wel dat ik me daardoor nog vrijer voel dan ik me al voelde....ik heb het open boek zijn een beetje van mijn vrouw overgenomen ;) doet me goed!

mijn brief: ...... ik ervaar al langer dat er geen openheid is om uit te leggen hoe ik me heb vrijgemaakt van het christelijk geloof. En daar ook mijn kinderen niet meer mee wil opvoeden. Dat je het te zwaar vind, kan ik denk ik goed begrijpen want ik weet als geen ander wat voor een strijd en pijnlijk proces het is geweest om het christelijk geloof achter me te laten, ik kan denk ik nooit uitleggen hoe diep ik zat en hoe dit een impact op me leven heeft gehad, ik vind het jammer dat we daar eigenlijk nooit een gesprek over hebben ..... maar ik zou graag een keer uitleggen waarom en hoe ik nu de dingen zie.

Nu het punt van waar ik sta in mijn geloof. Ik weet niet goed waar te beginnen het is zo ontzettend veel waar ik in veranderd ben van denken. Ik was 17 en enorm beïnvloedbaar in mijn denken. Ik werd gegrepen door de manier waarop het geloof werd beleefd en voelde samenhorigheid en liefde. Een van de eerste dingen waarop werd gehamerd was dat de bijbel het woord van god was en dat wat er in stond dus waar was. Van Adam en Eva en Noach tot hoe god zichzelf aan abraham openbaarde en beviel het beloofd land in bezit te nemen en hoe we allemaal zondig zijn en vergeving nodig hebben om niet naar de hel te gaan. Ik heb alles in die tijd aangenomen zonder enige vraag te stellen want de bijbel is het woord van god. dat geloof je nu eenmaal. Ik wilde nog maar een ding, de bijbel, dit is waar, dus ik moet mensen gaan redden. Tot de eerste bijbel uitleggingen in engeland mijn geloof in de waarheid hoe de bijbel werd uitgelegd , andere vormen gingen aannemen. Het begon met tiende te geven waar ik sterk aan begon te twijfelen dat god dit zei in zijn zogenaamde woord. Toen begon ik te twijfelen als god zo goed is kan hij onmogelijk de mensen in de eeuwige hel werpen. Ik begon toen veel te lezen van http://www.hetbestennieuws.nl" onclick="window.open(this.href);return false; wat eigenlijk leert dat iedereen door jezus is gered. En iedereen naar de hemel uiteindelijk gaat Toen begon ik te zien dat de god van het oude testament compleet tegenovergesteld is van wat jezus leerde en dat ik niks met zo'n god te maken wil hebben die miljoenen mensen heeft vermoord. Noach, Egypte, Kanaan met al zijn volkeren en dan nog openbaring waar 1 of 2 derde van de wereld wordt vernietigd door de toorn van god. Ik ben toen heel veel gaan lezen over het ontstaan van de bijbel en het nieuwe testament en gaan zien dat het zo tegenstrijdig is en werkelijk niks van klopt. de laatste paar jaar heb ik heel veel gelezen en mijn ogen zijn open gegaan voor de sprookjes van de bijbel . Alsof god pief paf poef gaat zeggen en er weer een nieuwe aarde uit het niets word getoverd voor zijn onderdanen. Het is allemaal beeldspraak. De aarde bestaat al miljoenen jaren dat heeft de wetenschap ondertussen al bewezen, mensen leven al tienduizenden zo niet honderdduizenden jaren op deze aarde. .... het gaat te ver dat ik je nu kan uitleggen wat ik bedoel en als jullie het werkelijk interreseeert kan je in mijn bibliotheek lezen , genoeg lees materiaal voor de komende jaren.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik niet meer wil dat jullie bidden voor mij in de naam van de oudtestamentische god of in de naam van jezus als god zijnde, zijn vergeving nodig heb en zeggen dat ik of mijn kinderen in jezus moeten gaan geloven, mijn mening is dat jullie naar een god bidden die miljoenen zo niet miljarden doden op zijn geweten heeft. Die god geloof ik niet meer in en wil ook hier niet mee geconfronteerd worden met iedereen die achter zo'n god staan, die het recht denkt te hebben om miljarden mensen naar de hel te sturen omdat ze zondig zouden zijn. Als jullie daarover een mening hebben prima maar verwacht tegengas en dat ik ook mijn visie hierover kan geven , samsam. Jullie willen iets meegeven aan ons, prima , ik wil iets meegeven aan jullie om niet klakkeloos alles maar aan te nemen wat de bijjbel zegt omdat dat het zogenaamde woord van god is. XXXX is altijd maar bezig met preken en bijbel uitleggingen maar ik vraag me af of jullie wel in staat zijn om te weerleggen wat ik ondertussen heb geleerd dat de bijbel absoluut niet het woord van god is. en hoe je in hemelsnaam achter een god kan staan die al miljoenen mensen in zijn naam heeft laten vermoorden en in de toekomst miljarden mensen naar de hel stuurt omdat ze bewust of onbewust niet in jezus willen of kunnen geloven. Want dat is nu nog steeds het meest gangbare christelijke geloof , wat gelukkig al aan veranderen is. Ik weet dus niet hoe vrijzinnig jullie inmiddels zijn maar jullie geloof kennende is de bijbel nog altijd het woord van god.

Ik ben gelukkiger dan ooit sinds ik het het christelijk geloof achter me heb gelaten, ben eerlijker, vrijer, liefdevoller, geduldiger, rustiger en vrediger dan ik was toen ik nog geloofde. Ik heb de god van de bijbel niet nodig om in liefde te leven of om gelukkig te zijn. Het enige waar ik nog in geloof is in houden van en zorgen voor jezelf en me naaste. Sinds we allebei het geloof achter ons aan het laten zijn, groeien xxxxxx en ik meer naar elkaar toe. Je hebt geen god nodig om een moraal te hebben of in liefde en herstel en vergeving te geloven. Ik zeg niet dat er na dit leven niets meer is maar dat is niet iets waar ik me nu mee hoef bezig te houden. ik leef nu! ik leef niet voor de toekomst. Ik leef nu. Om Nu te groeien, Nu gelukkig te zijn , Nu lief te hebben.

De uitspraken van jezus kan je heus veel van leren door wie ze ook zouden zijn geschreven of door wie ze ook zouden zijn uitgesproken maar dat is ook zo met uitspraken van boedha, gandhi, andere grote meesters, humanisten of wie dan ook wijsheid en liefde hebben geleerd. Daar hoef je geen christen voor te zijn. ............

Hier een link met alle e boeken. http://1drv.ms/1U7rIHh" onclick="window.open(this.href);return false;

Mocht je willen weten welke ik interessant vond of welke interessant zijn om te lezen kan ik wel wat titels doorgeven. bijv Drunk with Blood, God’s Killings in the Bible. Ik zelf ben begonnen met Bart Erhman. Ik verwacht heus niet dat je hierdoor je geloof verliest maar het kan je wel laten zien wat ik allemaal gelezen heb, en weet zeker dat hier dingen staan waar je nog nooit mee bent geconfronteerd. misschien wil je dit ook niet . Ook goed. Veel mensen willen ook niet verder kijken, en blijven liever in de Efteling geloven dat alles echt is, dan kijken wat er achter de de schermen gebeurt. Ik wilde wel eens meer weten buiten de geijkte evangelische bijbel of fundamentele bijbel uitleggingen. En ben blij dat ik dat gedaan hebt. Ook heb ik heel veel op http://www.freethinker.nl" onclick="window.open(this.href);return false; gezeten de afgelopen paar jaar en daar veel steun gevonden en veel gelezen hoe ex gelovigen door hun proces zijn heengegaan en daar zelf veel geschreven van hoe ik daar mijn proces heen ging.

Voor de duidelijkheid ik schrijf dit niet omdat ik boos op je ben. Ik kom voor mezelf op , omdat ik mijn gevoel kwijt moet. Ik hou juist heel veel van je en wil voorbij de oppervlakkigheid en ook laten zien waar ik sta in mijn leven of je het er nu mee eens bent of niet. Ik ben ik, jij bent jij en ik hoop dat we elkaar daarin kunnen liefhebben zonder elkaar met ongevoeligheid of scherpe woorden te benaderen. Iedereen heeft zo zijn minder fijne kanten maar het juist accepteren en liefhebben van elkaar en ook durven benoemen van die mindere kanten , maar toch uit te spreken dat we van elkaar houden , maakt een relatie zo uniek. door dingen weg te stoppen en niet te benoemen maakt alleen dat er afstand komt.....
Martim Cymbron -
Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B »

Wat helder beschreven, Arjen! Kan me voorstellen dat het je heeft opgelucht. Was de reactie wat je hoopte?
Of viel het tegen...?
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/
Tita

Bericht door Tita »

Ha Arjen,
Een heel kwetsbare,radicale ,moedige en eerlijke brief heb je aan je moeder geschreven!
Zelf zou ik als moeder met een dergelijke brief, naar het karakter van mijn zoon kijken
en niet naar wat hij gelooft of niet want ieder mens is verantwoordelijk voor zichzelf!
En.. het belangrijk vinden als hij en zijn gezin gelukkig is!
Was het een erge schok voor je moeder dat je afstand van je geloofs opvoeding heb gedaan?
FransP
Forum fan

Re: ik ben david

Bericht door FransP »

Arjen2015 schreef:Ik zal me even iets beter voorstellen

Ik kom uit een gereformeerd gezin, ouders en een broer, we gingen tot onze twaalfde naar de gereformeerde kerk. We waren een doorsnee gezin. Door problemen die ontstonden bij mijn broer, weglopen van huis...hij kwam tot geloof...daardoor kwamen mijn ouders tot geloof en later op 16 jarige leeftijd werd ik ook gegrepen door de boodschap van het evangelie tijdens een nieuwjaarsweekend op een bijbelschool.
Begrijp ik hieruit dat je/jullie eerst gereformeerd waren en later overgestapt naar een nieuwe religie?
Of waren jullie gereformeerd en deden er niet veel aan en later actiever geworden.

Ben niet zo thuis in al die religies, heb het al vroeg achtergelaten.
Zelf heb ik nooit de behoefte gehad om mij aan iemand te verontschuldigen dat ik het geloof achter mij gelaten heb.
Zelfs mijn ouders en broers en zusters niet.

Het heeft jouw geholpen en dat is het belangrijkste.
Sterkte verder.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Inge B schreef:Wat helder beschreven, Arjen! Kan me voorstellen dat het je heeft opgelucht. Was de reactie wat je hoopte?
Of viel het tegen...?
Hoi Inge
Ja het lucht ergens op omdat ik kan zeggen wat ik denk en het niet voor me hoef te houden.
Wat ik natuurlijk hoop is dat ik over kan brengen waarom ik het christelijk geloof zo schadelijk vind. Dat is een brug te ver. Dat kan ik niet goed overbrengen. Ik ben nog te emotioneel betrokken in het hele proces om op een afstand erover te praten het is persoonlijk en emotioneel dus ik kan heel sterk overkomen en te heftig en gebruik woorden als hersenspoeling, schadelijk, achterlijk geloof, hoe heb ik het zo idioot kunnen geloven alsof de aarde plat is. Hoe ik ooit heb kunnen geloven dat noach een echt gebeurd verhaal is en de kangeroes terug naar australie zijn gezwommen. Hoe mensen al honderduizenden jaren bestaan en het verhaal van adam en eva mythisch is. vergelijkingen van god met Hitler die ook miljoenen mensen ombrengt etc , ik heb het mijn moeder er niet gemakkelijker op gemaakt om te begrijpen waar ik sta. Uitgelegd hoe ik heel mijn leven in dienst van god had gegeven en iets waarvan ik nu overtuigd ben slechts een sprookje was een sinterklaas verhaal. Uitgelegd dat ik me mond niet meer houdt naar mensen , en mensen die wel geloven in een hel , niet zal nalaten te confronteren met waar ze voor staan als ze hun mening naar mij ventileren, net zo goed als ik geen respect heb voor de mening van mensen die vinden dat homofielen zondaren zijn en zich moeten bekeren. Dat als je pvv stemt achter geert wilders zijn partijpunten staat en als je kiest om christen te zijn dus ook achter de mening van god staat. Op een rechtstreekse vraag van mij , wat denk je dat met mij gebeurt als ik sterf terwijl ik absoluut niet meer geloof in zonde en hel of jezus offer voor mij, krijg ik slechts een ontwijkend antwoord, ja dat is aan god en niet aan ons, daar reageer ik dan best heftig op omdat zij geen verantwoording willen en durven te nemen voor de dingen die ze niet snappen en in de kast zetten en eigenlijk zeggen, dat laten we aan god over. Als ik dan een bijbel vers quote wie in MIJ gelooft heeft eeuwig leven en wie niet in MIJ gelooft heeft het leven niet....willen ze geen standpunt innemen...Waarop ik gezegd heb juist over die dingen, heb ik besloten, om ze uit de kast te halen en daar een mening over te hebben, dat ik nooit en te nimmer achter een god kan staan of in een god kan geloven die miljarden mensen naar de hel stuurt. Waarop de man van mijn moeder nog probeerde te zeggen maar iedereen heeft een keuze. Ja daar moet je bij mij niet mee aan komen. Alsof ik er voor kies om niet meer te geloven. Zij willen respect voor hun geloof zoals zij respect hebben voor wat ik kies. Helaas moet ik daarop antwoorden nee ik heb geen respect voor jullie geloof. Het is een schadelijk geloof. Dat snappen ze niet. En kan ik ook niet van ze verwachten , ik begrijp hun zo goed ik heb hetzelfde geloofd. Ik ben heus blij met dat mijn moeder nog heel veel van me houd, en mijn keuze respecteert en niet minder erom van me houd en ik hou heel veel van haar.
Ze kunnen niet goed hun eigen geloof onder de loep nemen en inzien dat de god in de bijbel niet moreel is en rechtvaardig is . Ze hebben zichzelf een goede rechtvaardige liefdevolle god bedacht en elk aspect van god uit de bijbel, die daar niet mee overeenstemt, stoppen ze weg in een diepe la. Blijkbaar zouden ze ook samen met hitler aan 1 tafel zitten zonder hem te bevragen of een standpunt in te nemen over het afslachten van miljoenen mensen. Zo zitten ze elke week weer in de kerk god groot te maken een god die miljoenen heeft geslacht en nog eens het in veelvoud gaat overdoen in de nabije toekomst. Hoe schizofreen ben je dan? Die scherpe woorden, een tweesnijdend zwaard, begrijpen ze niet.
Ik wijs hun op hun fundament van zonde en eeuwig leven en eeuwig oordeel, maar hun fundament ligt in een diepe la , ze begrijpen dat fundament ook niet maar toch kiezen ze ervoor te geloven dat het rechtvaardig is. Tegen hun eigen verstand in. Blind geloof. Vooral je verstand niet gebruiken Naar mijn inziens niet anders als een sekte. Alleen dan op grote schaal. Het was pijnlijk voor me moeder dat ik niet meer geloof en ik kan dat begrijpen omdat ik precies zo geloofde Maar ik denk dat ze niet goed begrijpen dat het voor mij pijnlijk is dat ze gelooft dat god het recht heeft om mij naar de hel te sturen en het aan god over laat, in plaats daarvan een standpunt inneemt en voor mij kiest, voor haar eigen zoon. Maar ja dat staat in de bijbel, heb god lief boven alles , boven je eigen kinderen, blijkbaar is het rechtvaardig van god als ik in de hel terecht kom en ja dat is pijnlijk voor mij, dat haar liefde voor god , groter is dan voor mij. Je creëert daar een afstand mee. Dat begrijpen en zien ze niet.
Liefs arjen
Martim Cymbron -
Arjen2015
Ervaren pen

Re: ik ben david

Bericht door Arjen2015 »

FransP schreef:
Arjen2015 schreef:Ik zal me even iets beter voorstellen

Ik kom uit een gereformeerd gezin, ouders en een broer, we gingen tot onze twaalfde naar de gereformeerde kerk. We waren een doorsnee gezin. Door problemen die ontstonden bij mijn broer, weglopen van huis...hij kwam tot geloof...daardoor kwamen mijn ouders tot geloof en later op 16 jarige leeftijd werd ik ook gegrepen door de boodschap van het evangelie tijdens een nieuwjaarsweekend op een bijbelschool.
Begrijp ik hieruit dat je/jullie eerst gereformeerd waren en later overgestapt naar een nieuwe religie?
Of waren jullie gereformeerd en deden er niet veel aan en later actiever geworden.

Ben niet zo thuis in al die religies, heb het al vroeg achtergelaten.
Zelf heb ik nooit de behoefte gehad om mij aan iemand te verontschuldigen dat ik het geloof achter mij gelaten heb.
Zelfs mijn ouders en broers en zusters niet.

Het heeft jouw geholpen en dat is het belangrijkste.
Sterkte verder.

gereformeerd opgevoed tot mijn 14e later op mijn 17e tot geloof gekomen in de volle evangelische gemeenschap.
Het was ook niet zo zeer mijn verontschuldigingen aanbieden maar willen uitleggen , delen hoe ik nu sta in het leven.

gr arjen
Martim Cymbron -
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Moeilijk Arjen.
Moeilijk om begrip te vragen, als je het zelf ook allemaal nog niet zo begrijpt.
Er klinkt nog zo'n boosheid door naar de God waar je vroeger zo op vertrouwde.
Ik heb het gevoel dat je voorbij je verdriet op dit moment bent en in een opstandigheids fase zit.
Wat moet dit ook moeilijk zijn voor je moeder.
Ik hoop dat jullie snel in een wat rustiger vaarwater komen.
En misschien beide jezelf kunt zijn en de dingen bij jezelf kunt laten.

Misschien heb ik het mis, maar je klinkt nu niet echt gelukkig.
Veel sterkte gewenst.
Je hebt het misschien nog nodig, die steun om door te gaan met waar je bezig bent en toch weer wat vreugde te kunnen voelen. :)
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Arjen2015 schreef:.... vergelijkingen van god met Hitler die ook miljoenen mensen ombrengt etc , ......
Jezelf afzetten tegen een God die niet bestaat en nooit bestaan heeft heeft weinig zin.
Hitler bestond echt, jouw God is een verzinsel.
Het leven heeft zoveel meer te bieden, laat iedereen vrij te geloven wat hij wil dan zal je zien dat jij ook vrijgelaten wordt om zonder God verder door het leven te gaan.
NB: Doe wel en zie niet om.
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Maria schreef:Moeilijk Arjen.
Moeilijk om begrip te vragen, als je het zelf ook allemaal nog niet zo begrijpt.
Er klinkt nog zo'n boosheid door naar de God waar je vroeger zo op vertrouwde.
Ik heb het gevoel dat je voorbij je verdriet op dit moment bent en in een opstandigheids fase zit.
Wat moet dit ook moeilijk zijn voor je moeder.
Ik hoop dat jullie snel in een wat rustiger vaarwater komen.
En misschien beide jezelf kunt zijn en de dingen bij jezelf kunt laten.

Misschien heb ik het mis, maar je klinkt nu niet echt gelukkig.
Veel sterkte gewenst.
Je hebt het misschien nog nodig, die steun om door te gaan met waar je bezig bent en toch weer wat vreugde te kunnen voelen. :)

Dank je! Maria, voor je reaktie.

Ik snap wat je zegt en ja dat is denk ik een deel van wat ik hier schrijf , laat zien, helaas (nu nog) een deel van mijn schilderij die niet zo fraai is om naar te kijken maar wel helaas een deel van mijn realiteit is, en ik blijkbaar vond dat er dus uit moest komen...ja bij me moeder kwam er weer een stuk boosheid uit ...dat ik het zover heb laten komen dat religie en geloof zo' n impact op me leven hebben gehad.....ja voel dat ik genoeg gehuild heb ...weet even neit meer wat nu eerst hoorde te komen boosheid opstandigheid of verdriet....of misschien loopt het wel door elkaar....toch merk ik dat de bergen hoger worden....leren wat naar de oppervlakte komt bij me weer los te laten achter me te laten...en dat lukt echt goed...zo veel meer rust....en elke keer dat er weer dingen gevoelens bovenkomen ...ruimt het op... bedankt!

gr arjen
Martim Cymbron -
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

writer schreef:
Arjen2015 schreef:.... vergelijkingen van god met Hitler die ook miljoenen mensen ombrengt etc , ......
Jezelf afzetten tegen een God die niet bestaat en nooit bestaan heeft heeft weinig zin.
Hitler bestond echt, jouw God is een verzinsel.
Het leven heeft zoveel meer te bieden, laat iedereen vrij te geloven wat hij wil dan zal je zien dat jij ook vrijgelaten wordt om zonder God verder door het leven te gaan.

Bedankt writer

Ja haha laat los en je zult los gelaten worden. :lol:
ach ja zo brengt mijn bijbel kennis nog wat goeds te weeg.
dank je! Klopt als een bus. Maar als je last van je darmen hebt moet het eerst eruit....relishit.
Kleine correctie "jouw god" ? eerder "die god" :wink: ik beschouw dat verzinsel niet meer als "mijn god" :lol:

Zet mezelf niet zo zeer tegen god af, als wel het loslaten en door me heen laten gaan van emoties die in me zitten....
Martim Cymbron -
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het is heel treurig allemaal. Vrijwel iedereen die een geloof verbreidt verbeeld zich dat hij of zij daar iets goeds mee doet. Er zijn slechts weinig uitzonderingen – zoals Joseph Smith – die bewust de boel hebben geflest. In de praktijk doet het waarschijnlijk minstens evenveel kwaad als goed. En aangezien sommige iets goeds overkomt, lijden anderen des te meer onder het kwaad. Sommige versies van sommige religies zijn zelfs zonder meer kwaadaardig. En ook die dat niet zijn, kunnen her en der vreselijke gevolgen hebben, zoals heksenjachten, potenrammen, vrouwenonderdrukking, terroristische aanslagen en discriminatie. En allemaal vanwege een waanidee. Treurig.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie