Ik heb het trouwens nu onomwonden en niets aan duidelijkheid te wensen over gelaten, aan me me moeder vertelt en later een brief geschreven ,waarom ik niet meer geloof en zelfs tegen het christelijk geloof ben, na een opmerking dat ik mijn zoon het geloof niet moet onthouden. Volgende week ga ik er wat meer erover praten maar het is een enorm gevoelig en pijnlijk onderwerp voor haar. Het maakt wel dat ik me daardoor nog vrijer voel dan ik me al voelde....ik heb het open boek zijn een beetje van mijn vrouw overgenomen

doet me goed!
mijn brief: ...... ik ervaar al langer dat er geen openheid is om uit te leggen hoe ik me heb vrijgemaakt van het christelijk geloof. En daar ook mijn kinderen niet meer mee wil opvoeden. Dat je het te zwaar vind, kan ik denk ik goed begrijpen want ik weet als geen ander wat voor een strijd en pijnlijk proces het is geweest om het christelijk geloof achter me te laten, ik kan denk ik nooit uitleggen hoe diep ik zat en hoe dit een impact op me leven heeft gehad, ik vind het jammer dat we daar eigenlijk nooit een gesprek over hebben ..... maar ik zou graag een keer uitleggen waarom en hoe ik nu de dingen zie.
Nu het punt van waar ik sta in mijn geloof. Ik weet niet goed waar te beginnen het is zo ontzettend veel waar ik in veranderd ben van denken. Ik was 17 en enorm beïnvloedbaar in mijn denken. Ik werd gegrepen door de manier waarop het geloof werd beleefd en voelde samenhorigheid en liefde. Een van de eerste dingen waarop werd gehamerd was dat de bijbel het woord van god was en dat wat er in stond dus waar was. Van Adam en Eva en Noach tot hoe god zichzelf aan abraham openbaarde en beviel het beloofd land in bezit te nemen en hoe we allemaal zondig zijn en vergeving nodig hebben om niet naar de hel te gaan. Ik heb alles in die tijd aangenomen zonder enige vraag te stellen want de bijbel is het woord van god. dat geloof je nu eenmaal. Ik wilde nog maar een ding, de bijbel, dit is waar, dus ik moet mensen gaan redden. Tot de eerste bijbel uitleggingen in engeland mijn geloof in de waarheid hoe de bijbel werd uitgelegd , andere vormen gingen aannemen. Het begon met tiende te geven waar ik sterk aan begon te twijfelen dat god dit zei in zijn zogenaamde woord. Toen begon ik te twijfelen als god zo goed is kan hij onmogelijk de mensen in de eeuwige hel werpen. Ik begon toen veel te lezen van
http://www.hetbestennieuws.nl" onclick="window.open(this.href);return false; wat eigenlijk leert dat iedereen door jezus is gered. En iedereen naar de hemel uiteindelijk gaat Toen begon ik te zien dat de god van het oude testament compleet tegenovergesteld is van wat jezus leerde en dat ik niks met zo'n god te maken wil hebben die miljoenen mensen heeft vermoord. Noach, Egypte, Kanaan met al zijn volkeren en dan nog openbaring waar 1 of 2 derde van de wereld wordt vernietigd door de toorn van god. Ik ben toen heel veel gaan lezen over het ontstaan van de bijbel en het nieuwe testament en gaan zien dat het zo tegenstrijdig is en werkelijk niks van klopt. de laatste paar jaar heb ik heel veel gelezen en mijn ogen zijn open gegaan voor de sprookjes van de bijbel . Alsof god pief paf poef gaat zeggen en er weer een nieuwe aarde uit het niets word getoverd voor zijn onderdanen. Het is allemaal beeldspraak. De aarde bestaat al miljoenen jaren dat heeft de wetenschap ondertussen al bewezen, mensen leven al tienduizenden zo niet honderdduizenden jaren op deze aarde. .... het gaat te ver dat ik je nu kan uitleggen wat ik bedoel en als jullie het werkelijk interreseeert kan je in mijn bibliotheek lezen , genoeg lees materiaal voor de komende jaren.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik niet meer wil dat jullie bidden voor mij in de naam van de oudtestamentische god of in de naam van jezus als god zijnde, zijn vergeving nodig heb en zeggen dat ik of mijn kinderen in jezus moeten gaan geloven, mijn mening is dat jullie naar een god bidden die miljoenen zo niet miljarden doden op zijn geweten heeft. Die god geloof ik niet meer in en wil ook hier niet mee geconfronteerd worden met iedereen die achter zo'n god staan, die het recht denkt te hebben om miljarden mensen naar de hel te sturen omdat ze zondig zouden zijn. Als jullie daarover een mening hebben prima maar verwacht tegengas en dat ik ook mijn visie hierover kan geven , samsam. Jullie willen iets meegeven aan ons, prima , ik wil iets meegeven aan jullie om niet klakkeloos alles maar aan te nemen wat de bijjbel zegt omdat dat het zogenaamde woord van god is. XXXX is altijd maar bezig met preken en bijbel uitleggingen maar ik vraag me af of jullie wel in staat zijn om te weerleggen wat ik ondertussen heb geleerd dat de bijbel absoluut niet het woord van god is. en hoe je in hemelsnaam achter een god kan staan die al miljoenen mensen in zijn naam heeft laten vermoorden en in de toekomst miljarden mensen naar de hel stuurt omdat ze bewust of onbewust niet in jezus willen of kunnen geloven. Want dat is nu nog steeds het meest gangbare christelijke geloof , wat gelukkig al aan veranderen is. Ik weet dus niet hoe vrijzinnig jullie inmiddels zijn maar jullie geloof kennende is de bijbel nog altijd het woord van god.
Ik ben gelukkiger dan ooit sinds ik het het christelijk geloof achter me heb gelaten, ben eerlijker, vrijer, liefdevoller, geduldiger, rustiger en vrediger dan ik was toen ik nog geloofde. Ik heb de god van de bijbel niet nodig om in liefde te leven of om gelukkig te zijn. Het enige waar ik nog in geloof is in houden van en zorgen voor jezelf en me naaste. Sinds we allebei het geloof achter ons aan het laten zijn, groeien xxxxxx en ik meer naar elkaar toe. Je hebt geen god nodig om een moraal te hebben of in liefde en herstel en vergeving te geloven. Ik zeg niet dat er na dit leven niets meer is maar dat is niet iets waar ik me nu mee hoef bezig te houden. ik leef nu! ik leef niet voor de toekomst. Ik leef nu. Om Nu te groeien, Nu gelukkig te zijn , Nu lief te hebben.
De uitspraken van jezus kan je heus veel van leren door wie ze ook zouden zijn geschreven of door wie ze ook zouden zijn uitgesproken maar dat is ook zo met uitspraken van boedha, gandhi, andere grote meesters, humanisten of wie dan ook wijsheid en liefde hebben geleerd. Daar hoef je geen christen voor te zijn. ............
Hier een link met alle e boeken.
http://1drv.ms/1U7rIHh" onclick="window.open(this.href);return false;
Mocht je willen weten welke ik interessant vond of welke interessant zijn om te lezen kan ik wel wat titels doorgeven. bijv Drunk with Blood, God’s Killings in the Bible. Ik zelf ben begonnen met Bart Erhman. Ik verwacht heus niet dat je hierdoor je geloof verliest maar het kan je wel laten zien wat ik allemaal gelezen heb, en weet zeker dat hier dingen staan waar je nog nooit mee bent geconfronteerd. misschien wil je dit ook niet . Ook goed. Veel mensen willen ook niet verder kijken, en blijven liever in de Efteling geloven dat alles echt is, dan kijken wat er achter de de schermen gebeurt. Ik wilde wel eens meer weten buiten de geijkte evangelische bijbel of fundamentele bijbel uitleggingen. En ben blij dat ik dat gedaan hebt. Ook heb ik heel veel op
http://www.freethinker.nl" onclick="window.open(this.href);return false; gezeten de afgelopen paar jaar en daar veel steun gevonden en veel gelezen hoe ex gelovigen door hun proces zijn heengegaan en daar zelf veel geschreven van hoe ik daar mijn proces heen ging.
Voor de duidelijkheid ik schrijf dit niet omdat ik boos op je ben. Ik kom voor mezelf op , omdat ik mijn gevoel kwijt moet. Ik hou juist heel veel van je en wil voorbij de oppervlakkigheid en ook laten zien waar ik sta in mijn leven of je het er nu mee eens bent of niet. Ik ben ik, jij bent jij en ik hoop dat we elkaar daarin kunnen liefhebben zonder elkaar met ongevoeligheid of scherpe woorden te benaderen. Iedereen heeft zo zijn minder fijne kanten maar het juist accepteren en liefhebben van elkaar en ook durven benoemen van die mindere kanten , maar toch uit te spreken dat we van elkaar houden , maakt een relatie zo uniek. door dingen weg te stoppen en niet te benoemen maakt alleen dat er afstand komt.....