Chaim

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: Chaim

Bericht door ChaimNimsky »

Kochimodo schreef:Was je ook onder de naam Chaim op het FAQ-forum?
Nee. Ik las regelmatig artikelen en reacties op die site en herinner me jouw forum-naam.
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Welkom Chaim vanuit Trang
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Peter van Velzen schreef:Welkom Chaim vanuit Trang
Dank je Peter, vanuit Holland
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Welkom.
Hoe moet ik atheïstisch religieuze neigingen zien? Is dit geen contradictio in terminis?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef:Welkom.
Dank. Jij ook welkom.
Hoe moet ik atheïstisch religieuze neigingen zien?
Soms neig ik meer naar theïsme, soms meer naar atheïsme. Momenteel overigens meer naar theïsme.
Is dit geen contradictio in terminis?
Als het tegelijk zou zijn wel. Maar dat is uiteraard niet het geval.
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Jin schreef:Chaim, je bent ook deze Chaim?
De link laat weten dat het overlijden van je vader vrij recentelijk gebeurde. Gecondoleerd. Mijn vader stierf negen jaar geleden en het had een veel dieper effect op me dan ik van tevoren zou hebben gedacht. Jarenlang nog moest ik regelmatig aan hem denken.

Wat je verzoek betreft op dat andere forum sta ik een beetje verbaasd. Wanneer je geen geloof genoeg hebt om in de bijbelgod te geloven maar toch bijbelgelovers vraagt om te gaan bidden of die God goed en genadig zal zijn, is de implicatie ervan dan dat je in diepe angst leeft voor het mogelijk bestaan van die God?

En is de implicatie ook niet dat je een beroep doet op magie? Gebeden van mensen die op goede voet met die bijbelgod staan, voor je vader die bewust de keuze heeft gemaakt niet meer te geloven, zou Gods oordeel over hem kunnen wijzigen, schijn je te denken.

Een vrome gelovige aldaar die voor hem bad schrijft je terug: "Ik weet zeker dat hij nu ergens is waar hij gelukkig is, zeg dat normaal nooit, maar God zei het net."
Neem je zo'n bewering die met zekerheid wordt opgediend echt serieus?
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

1 Vraag m.b.t. bidden.

Waarom bidt niemand voor een afgezet lichaamsdeel (dat God er voor zorgt dat het weer aangroeit)?

(omdat we toch stiekem weten dat bidden niet werkt?)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef:
dikkemick schreef:Welkom.
Dank. Jij ook welkom.
Hoe moet ik atheïstisch religieuze neigingen zien?
Soms neig ik meer naar theïsme, soms meer naar atheïsme. Momenteel overigens meer naar theïsme.
Is dit geen contradictio in terminis?
Als het tegelijk zou zijn wel. Maar dat is uiteraard niet het geval.
En WAT doet je neigen naar theisme?
Einstein/Mick
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Welkom Chaim :)

Ik ben benieuwd naar jouw bijdragen aan dit forum, als een niet wetende atheïst zie ik wel wat punten van overeenstemming met jouw antwoorden. Hopelijk zijn de andere vragen niet te aanvallend in jouw ogen. Sommige atheïsten lijken te willen dat iedereen atheïstisch wordt :mrgreen:
ChaimNimsky
Superposter

Rereformed schreef:De link laat weten dat het overlijden van je vader vrij recentelijk gebeurde. Gecondoleerd. Mijn vader stierf negen jaar geleden en het had een veel dieper effect op me dan ik van tevoren zou hebben gedacht. Jarenlang nog moest ik regelmatig aan hem denken.

Wat je verzoek betreft op dat andere forum sta ik een beetje verbaasd. Wanneer je geen geloof genoeg hebt om in de bijbelgod te geloven maar toch bijbelgelovers vraagt om te gaan bidden of die God goed en genadig zal zijn, is de implicatie ervan dan dat je in diepe angst leeft voor het mogelijk bestaan van die God?
Hoop, angst en een heel scala aan andere emoties spelen bij mij zeker een rol bij de keuze voor een politieke partij, binnen relaties, bij de keuze voor een baan, bij het diepe verlangen mijn vader het beste te wensen, en bij de benadering van het mogelijke bestaan van een God, een hemel & hel, etc. Bovendien neig ik momenteel (reeds voor het overlijden van mijn vader) meer naar het theïsme dan naar het atheïsme
En is de implicatie ook niet dat je een beroep doet op magie? Gebeden van mensen die op goede voet met die bijbelgod staan, voor je vader die bewust de keuze heeft gemaakt niet meer te geloven, zou Gods oordeel over hem kunnen wijzigen, schijn je te denken.
De mogelijkheid bestaat en ik hield erg van mijn vader
Een vrome gelovige aldaar die voor hem bad schrijft je terug: "Ik weet zeker dat hij nu ergens is waar hij gelukkig is, zeg dat normaal nooit, maar God zei het net."
Neem je zo'n bewering die met zekerheid wordt opgediend echt serieus?
Ik kan niet spreken over de intentie van de auteur. Wellicht zei hij het uit medeleven en om me een hart onder de riem te steken. Het zou eveneens kunnen zijn dat hij terecht daadwerkelijk overtuigd was. In ieder geval ben ik hen allemaal zeeeeer dankbaar voor hun steun.

Reformed, zou ik je overigens mogen vragen om mijn voorstel-topic a.j.b. niet te gebruiken om iets intiems als het recentelijk overlijden van mijn vader aan te snijden en er een discussie over op te starten. Ik zeg niet dat dit je intentie is; het is gewoon een wat voorbarig verzoek.

Ik zal een topic openen over een ander (maar gerelateerd) onderwerp. Daarin kunnen we eventueel verder discussiëren.
Gecondoleerd.
Dank
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 10 mar 2013 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Hoi Berjan,
Berjan schreef:Welkom Chaim :)

Ik ben benieuwd naar jouw bijdragen aan dit forum, als een niet wetende atheïst zie ik wel wat punten van overeenstemming met jouw antwoorden. Hopelijk zijn de andere vragen niet te aanvallend in jouw ogen. Sommige atheïsten lijken te willen dat iedereen atheïstisch wordt :mrgreen:
Dank je voor je welkom. Gelukkig voel ik me niet zo snel aangevallen. En als geboren Jood houd ik juist wel van een stevige discussie
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Rereformed schreef:
ChaimNimsky schreef:Aanwijzingen vind ik dagelijks in de straten van Sevilla.
Even off-topic. Zou je misschien in je voorsteltopic ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 0&start=30" onclick="window.open(this.href);return false; ) nog eens wat meer over jezelf kunnen vertellen? Je achtergrond is bijzonder interessant. Hoe ben je eigenlijk in Sevilla terechtgekomen? En wat voor levensstijl houd je er op na? Het maakt me allemaal heel nieuwsgierig (ik leef ook mijn hele volwassen leven in het buitenland). Als je erg op je privacy gesteld bent laat je het natuurlijk gewoon na.
Geen probleem. Heb voor een IT afdeling bij KPN gewerkt & geruime tijd bij een organisatietje in dienst van BuZa in Den Haag. Had besloten iets te gaan betekenen voor mensen die diep door de financiële malaise werden getroffen nadat ik vernam dat indirecte kennissen - een bejaard echtpaar - gezamelijk een eind aan hun leven hadden gemaakt om hun laatse beetje geld aan hun kinderen te kunnen nalaten i.p.v. af te lossen aan de bank. M'n vader was kort daarvoor overleden en ik heb - behalve een zus - geen verdere verplichtingen. Zuid Spanje leek me een goede lokatie -- met name Sevilla, de hoofdstad van Andalucía. Ben bezig mensen die geen opleiding kunnen betalen om aan een toekomst te kunnen werken (zijn er helaas erg veel hier) gratis les te geven in talen, IT en tekenen (kunst is erg gewild in Sevilla door de enorme toestroom aan toeristen). Word hierin overigens niet gedreven door een theïstisch gedachtengoed. Heb nog voldoende geld over om twee jaar zonder verdere inkomsten te leven, daarna hoop ik weer iets te kunnen vinden voor mezelf (al gaat de leeftijd dan wel een rol spelen).
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Bij deze mijn bewondering voor je.

Ik weet dat de werkloosheid erg is in Spanje. Mensen in de IT verhuizen tegenwoordig uit Spanje zelfs naar Finland om maar aan een baan te komen.
Born OK the first time
EvP
Forum fan

Bericht door EvP »

Wonderlijk verhaal.

Vind het ook erg mooi dat je zonder een geloof dit soort dingen doet, daar sla je het ''nieuwe'' godsbewijs (ander draadje) flink mee om z'n oren :D

Ik moet zeggen dat ik je openingspost wel een heel bijzonder rijtje vind :shock:
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef:Een Joodse agnost met sterke Judaistische, Christelijke, atheistische en oosters religieuze neigingen
Allememaggies (citaat Bassie) Ik mis alleen islamitisch nog in dit rijtje. Curieus en interessant.
Einstein/Mick
Plaats reactie